شناسهٔ خبر: 41063521 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دست‌ها قبل و بعد از ماسک زدن شسته شود

بیرجند - ایرنا - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر توجه به نحوه صحیح استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: قبل و بعد از پوشیدن ماسک باید دست‌ها به دقت شسته یا ضد عفونی شوند.

صاحب‌خبر -

غلامرضا آهنی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین هنگام پوشیدن یا درآوردن ماسک نباید به قسمت پوشش پارچه‌ای جلوی ماسک دست زد بلکه باید بند یا کش ماسک را گرفته و آن را از صورت جدا کرد.

وی تاکید کرد: افرادی که قصد بیرون رفتن از منزل را دارند باید ماسک را در خانه بپوشند و موقع بازگشت به خانه بیرون بیاورند.

وی با بیان اینکه آسانسور یا راه پله می‌تواند آلوده باشد لذا استفاده از ماسک ضروری است گفت: اگر از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنید حتما روزانه آن را شسته و در محیط مناسب خشک کنید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: یکی از بزرگترین اشتباهات در صورت احساس ناراحتی هنگام استفاده از ماسک این است که برخی آن را زیر بینی قرار می‌دهند یا کاملا از صورت پایین آورده و زیر چانه قرار می‌دهند تا کمی راحت نفس بکشند بنابراین خواهش داریم این اشتباه را انجام ندهید و امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی از شر این ویروس منحوس در امان باشیم.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی در آخرین توصیه خود که نیمه خرداد امسال منتشر شد استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا را برای همه مردم ضروری دانست لذا توصیه می‌شود همه مردم، مسوولان، صنوف، دستگاه‌های دولتی، نهادهای آموزشی و ادارات و سایر اقشار از ماسک استفاده کنند.

آهنی مهمترین روش شناخته شده انتقال ویروس کرونا را قطرات تنفسی و تماس ذکر کرد و فازود: برای پیشگیری از شیوع این ویروس موقع سرفه و عطسه یا تماس با افراد بهترین یا در دسترس‌ترین روش، استفاده از ماسک است و البته سایر نکات بهداشتی هم باید رعایت شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: یافته‌های جدید نشان می‌دهد اهمیت استفاده از ماسک بیشتر از آنچه است که قبلا تصور می‌شد به خصوص اینکه مشخص شده افراد مبتلا به کرونا ممکن است تا روزها با وجود نداشتن علائم، ناقل بیماری باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اوج‌گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ نیاز است همه ما به مسئولیت اجتماعی خود وافق باشیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظت فردی نقش خود را در جلوگیری از انتشار این بیماری ایفا کنیم.

آهنی گفت: علاوه بر رعایت بهداشت فردی برخی نکات از قبیل استفاده از ماسک می‌تواند در جلوگیری از بیماری کرونا نقش مهمی داشته باشد و ماسک‌هایی که استفاده می‌شود هرچند حفاظت ۱۰۰ درصدی در مقابل شیوع بیماری کرونا ایجاد نمی‌کند اما نقش مهمی در پیشگیری از انتقال ویروس دارد.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی همچنان مورد تاکید است گفت: حضور در اجتماعات، مراسم عروسی و ختم و همچنین مکان‌های پرازدحام می‌تواند خطر شیوع این بیماری را افزایش دهد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: گرفتن دستمال جلوی دهان هنگام سرفه و عطسه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین افراد نقش مهمی در جلوگیری از انتشار بیماری دارد.

وی اظهار داشت: فرد مشکوک به کرونا باید حتما در منزل ایزوله باشد و استراحت کند و از رفتن به بیرون خودداری کند همچنین تغذیه سالم برای تقویت سیستم ایمنی و تسریع روند بهبود در دوران ابتلا بسیار مهم است.

روند ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی طی سه هفته اخیر پس از یک دوره کاهش موارد مثبت، دوباره صعودی شده است.

نظر شما