شناسهٔ خبر: 41062882 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عرض‌ارادت شاعران به حاج قاسم در کتاب «ققنوس قدس» منتشر شد

کتاب «ققنوس قدس» مجموعه شعر شاعران در خصوص حاج قاسم سلیمانی که به همت انتشارات خط مقدم و توسط علی داوودی و کاظم رستمی گردآوری شده است، روانه بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

کاظم رستمی یکی از گردآورندگان کتاب «ققنوس قدس» مجموعه شعر شاعران در خصوص حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اظهار داشت: «ققنوس قدس» مجموعه‌ای از اشعار شاعران کشورمان در رسای حاج قاسم سلیمانی است که بلافاصله پس از شهادت ایشان از دل‌ها برآمد و در قالب‌های گوناگون سروده شد. در این کتاب از شاعرانی چون محمدرضا طهماسبی، علی داوودی، علیرضا قزوه، مهدی جهاندار و ... اشعاری در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی وجود دارد.

وی در خصوص مراحل تدوین کتاب بیان داشت: در همان اولین ساعات پس از شهادت حاج قاسم تصمیم گرفتیم، کاری برای ایشان انجام بدهیم. ما شاعران سلاح‌مان شعر است و در تماسی که با دوستان برقرار شد، صحبت‌هایی برای برگزاری شب شعر یا محافل ادبی مطرح شد تا حدالمقدور ماحصل این محافل در قالب یک کتاب، نمود پیدا کند. خبر به دوستان خط مقدم رسید و با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، گام‌های اولیه برای تدوین کتاب ققنوس قدس برداشته شد.

رستمی افزود: در مرحله نخست سعی کردیم با دوستان شاعر تماس بگیریم و تا تاریخ تدوین کتاب، تمامی اشعاری را که در خصوص حاج قاسم سروده شده بود، در رسانه‌ها یا صفحات مجازی خود شاعران مورد بررسی قرار دهیم. حاج قاسم، محبوب قلوب مردم بود و به همین خاطر از همان اولین ساعات شهادتش اشعار بسیاری در خصوص ایشان سروده شد که سعی کردیم با وسواس خاصی بهترین اشعار را گزینش کنیم و در کتاب بیاوریم.

وی که خود نیز از شاعران جوان کشورمان است، از انگیزه‌های تدوین ققنوس قدس گفت: ما اینجا با خون شهید مواجه هستیم. آن هم کسی چون حاج قاسم سلیمانی که اغراق نیست اگر بگوییم علمدار سپاه عاشورائیان در آخرالزمان را از دست دادیم. یل سپاه‌مان از دست رفت و این چیزی نیست که هیچ شاعری بگوید من از عهده وصفش برآمدم. واقعا وصف ناشدنی است. اینجاست که شاعر سعی می‌کند، باری که روی دوشش است را به مقصدی برساند و پیام آوری کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما «ققنوس قدس» تا چه میزان می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند بیان داشت: شعر هنری هزارساله است که قرن‌هاست مخاطبان خاص خود را دارد. به نظر من اشعاری که در کتاب آورده شده، می‌تواند منبعی برای دیگر هنرمندان قرار بگیرد تا از روی این اشعار نماهنگ‌ها و کارهای هنری خلق کنند.

کتاب «ققنوس قدس» جدیدترین اثر از انتشارات خط مقدم با گردآوری علی داوودی و کاظم رستمی گزیده‌ای از مجموعه اشعار درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و در ۱۲۶ صفحه و ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما