شناسهٔ خبر: 41059473 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

بلوغ تولید دانش در ایران؛ ارجاعات بین‌المللی به مقالات علمی کشور 2 رتبه بهبود یافت

بهبود دو رتبهای ارجاعات به مقالات علمی کشورمان موضوعی است که پایگاه سایمگو از آن خبر داده است. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2019 با کسب رتبه 15 ارجاعات مقالات علمی در جایگاه بالاتری از کشورهایی مانند برزیل، روسیه و ترکیه قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ این شاخص که تابعی است از رتبه کشورها در تعداد مقالات منتشر شده، ایران را در رتبه 15 جهان قرار داد. جایگاهی که با دو رتبه بهبود نصیب ایران شد. این در حالی است که در سال 2018 ایران در شاخص ارجاع به مقالات علمی در جایگاه 17 جهان ایستاده بود.

آمریکا در این شاخص بین‌المللی همچنان جایگاه نخست دنیا را برای خود حفظ کرده است؛ اما پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که چین با توجه به پیشی گرفتن از آمریکا در تولید مقالات علمی در این شاخص هم از آمریکا سبقت بگیرد چون این شاخص تابعی است از رتبه کشورها در تعداد مقالات منتشر شده بین‌المللی. هر چند که هنوز هم از نظر ارجاع به مقالات علمی آمریکا فاصله معنی داری با چین دارد.

بر اساس اعلام پایگاه سایمگو چین با انتشار 684 هزار اثر علمی از آمریکا که 678 هزار مقاله علمی تولید کرده است پیشی گرفته است. اتفاقی که منجر به درهم ریختن معادلات جهانی علمی شد و سال‌های برتری آمریکا در انتشار مقالات علمی را پایان داد.

بر اساس این گزارش در سال 2019، آمریکا، چین و انگلستان در شاخص ارجاعات به مقالات علمی در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند و ایران پس از کره جنوبی در جایگاه پانزدهم ایستاده است. جایگاهی که بالاتر از کشورهایی مانند برزیل، روسیه، ترکیه، عربستان، رژیم اشغالگر قدس و مصر است.

نظر شما