شناسهٔ خبر: 41052305 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شکستی دیگر در کارنامه صهیونیسم

الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی به‌عنوان اولین مرحله از اجرائی شدن طرح بزرگ معامله قرن که قرار بود اول جولای مصادف با یازدهم تیرماه 1399 صورت پذیرد، عملیاتی نشد.

صاحب‌خبر -

بر اساس این طرح قرار بود ۳۰ درصد از دره اردن و شهرک‌های صهیونیست نشین و همچنین قدس شریف به اراضی اشغالی الحاق گردد. نتانیاهو در سفر به کشورهای مصر و اردن نتوانست نظرات آنان را برای اجرای طرح الحاق مساعد سازد و با موانع سه‌گانه‌ای در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شد. این موانع عبارت بودند از:

عرصه داخلی
اکثر مردم اسرائیل سال‌هاست به دلیل سیاست‌های افراطی نتانیاهو با مشکل ناامنی و بحران اقتصادی مواجه هستند و امروز نیز با بیماری کرونا دسته پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل اکثر یهودیان مقیم سرزمین‌های اشغالی، از طرح الحاق کرانه باختری که مشکلات رژیم صهیونیستی را دوچندان خواهد کرد، حمایت نمی‌کنند. فعالان سیاسی و گروه‌های مخالف دولت نیز با اقدامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مخالف بوده و حتی نتانیاهو در میان اعضای دولت هم نتوانسته برای حمایت از تصمیم خود، اجماع ایجاد کند. مردم و مخالفان نتانیاهو بر این باورند که اجرای طرح الحاق کرانه باختری، می‌تواند فشارهای اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش داده و مهار آن را دشوارتر سازد. اختلافات داخلی اسرائیل موجب شده که حتی بانی طرح بزرگ معامله قرن یعنی دونالد ترامپ نیز طرح الحاق کرانه باختری را منوط به موافقت اکثریت اعضای دولت رژیم صهیونیستی کند.
 
عرصه منطقه‌ای
در این عرصه مهم‌ترین مانع برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری به اسراییل عکس‌العمل قدرتمندانه و دندان‌شکن مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطین و همچنین محور مقاومت است. با اجرای این طرح، شعله انتفاضه در کرانه باختری فروزان‌تر شده و عرصه بر دولت ضعیف نتانیاهو تنگ خواهد شد. گروه‌های مقاومتی در غزه نیز اعلام کرده‌اند که واکنشی قوی و قطعی به اجرایی شدن مراحل طرح معامله قرن و بخصوص الحاق کرانه باختری نشان خواهند داد تا حدی که تل‌آویو از اقدام خود پشیمان شود. رژیم صهیونیستی به ضعف‌های خود در جبهه شمالی نیز واقف است و می‌داند که نیروهای مقاومت مترصد فرصت هستند تا ضربات جدیدی بر پیکر ناتوان اشغالگران فلسطین وارد کنند. بعید است که این رژیم بتواند ریسک شکست‌های جدید در مقابل محور مقاومت را در قبال اجرای طرح الحاق بپذیرد. احتمال آن بسیار زیاد است، رژیم صهیونیستی را از جبهه شمالی غافل کرده و مخاطرات امنیتی متعددی را برای تل‌آویو در پی خواهد داشت.

عرصه بین‌المللی
کشورهای اروپا و بخصوص اتحادیه اروپا الحاق کرانه‌های باختری را مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته و صریحاً با طرح معامله قرن مخالفت کرده‌اند. در سفر اخیر هایکو ماس وزیرامورخارجه آلمان به تل‌آویو، پیام صریح اتحادیه اروپا در این رابطه را به حکام رژیم اشغالگر ابلاغ کرد. اعضای مجلس اروپا نیز با اتخاذ مواضع تند علیه اسرائیل، طرح الحاق کرانه باختری را غیرقانونی خوانده‌اند. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هم طرح الحاق کرانه باختری را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده و بر لزوم عدم اجرای آن تأکید داشته است. اگرچه برخی از کشورهای عرب همچون عربستان و امارات با سکوت خود از طرح الحاق حمایت کرده‌اند اما جهان اسلام و اکثر کشورهای عرب‌زبان، الحاق کرانه باختری به اسرائیل را غیرقانونی و نامشروع دانسته‌اند.

 با عدم موفقیت نتانیاهو در اجرای طرح الحاق کرانه باختری، عملیاتی شدن طرح بزرگ معامله قرن هم به حاشیه رفت و شکست دیگری در پرونده رژیم صهیونیستی ثبت گردید. البته آمریکا و برخی رژیم‌های مرتجع عربی نیز در این شکست رزیم صهیونیستی شریک هستند و این مردم فلسطین هستند که با شعله‌ور کردن انتفاضه سوم قادر خواهند بود در فروپاشی رژیم صهیونیستی و برپا شدن یک نظام سیاسی مبتنی بر همه‌پرسی که طرح جمهوری اسلامی ایران است، تسریع نمایند.

۳۱۱۳۱۱

نظر شما