شناسهٔ خبر: 41047623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ نقطه از منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل همچنان در آتش می‌سوزد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: باوجود تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و مردم همچنان ۲ نقطه از منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه در آتش می‌سوزد و تلاش‌ها برای مهار حریق در این منطقه ادامه داد.

صاحب‌خبر -

«فریدون یاوری» سه‌شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اکنون به همراه ۵۰ تن از نیروهای محیط زیست در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حضور داریم، افزود: از صبح امروز سه نقطه را خاموش کردیم اما به دلیل شدت وزش باد بازهم آتش در ۲ نقطه دیگر شعه ور شد و امکان خاموش کردن این نقاط به دلیل خستگی بیش از حد نیروهای مستقر، شیب تند و سخت گذر بودن منطقه و همچنین وزش باد امروز امکان پذیر نیست.

به گفته او، اکنون در ۲ نقطه از منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل شامل نقطه «هیرتا» و «زیر پاسگاه مرزبانی» شاهد شعله ور شدن آتش هستیم و تلاش می کنیم زبانه های آتش به آن طرف جاده سرایت نکند.

وی اظهار داشت: اکنون نیروهای مستقر در منطقه از جاده به عنوان میان بر برای جلوگیری از سرایت آتش به آن طرف منطقه استفاده می کنند و تلاش ما این است که از پیشروی آتش جلوگیری نماییم.

وی اظهار داشت: ۲۵ دستگاه دمنده اکنون در دست نیروهای ما در منطقه برای مهار آتش وجود دارد اما به دلیل حجم و ارتفاع آتش دمنده ها نیز کارآیی لازم را ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه به رایزنی های خود با استاندار، فرماندار پاوه و سایر مسوُولان استانی برای کمک به مهار آتش اشاره کرد و گفت: قرار شد فردا (چهارشنبه) ۳۰ نفر نیروی آموزش دیده برای کمک به مهار آتش به نیروهای مستقر در منطقه بپیوندند.

یاوری افزود: در صورت اضافه شدن نیروهای کارآمد و آموزش دیده با امکانات موجود می توانیم آتش را مهار کنیم.

او در مورد استفاده از بالگرد نیز گفت: استفاده از بالگرد به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و ارتفاع شعله های آتش جوابگو نیست و کمکی به مهار آتش نخواهد کرد.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل امروز وارد ششمین روز خود شد و عصر یکشنبه سه تن از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.

براساس برآوردهای اولیه تاکنون هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

نظر شما