شناسهٔ خبر: 41042346 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده اورامانات خواستار ایجاد پایگاه اطفاء حریق در این منطقه شد

کرمانشاه - ایرنا- نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ایجاد پایگاه ویژه اطفاء حریق در منطقه اورامانات تاکید و اعلام کرد که این پایگاه باید به امکانات و نیروهای زبده و مهارت دیده در اطفاء حریق مجهز شود.

صاحب‌خبر -

«آرش لهونی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا همچنین یادآوری کرد که این پایگاه باید در طول دوره زمانی آتش سوزی های معمولِ منطقه به صورت شبانه روزی آماده عملیات ضد حریق باشد.

وی در ادامه از کمبود امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در منطقه اورامانات انتقاد کرد و خواستار تامین امکانات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های متولی شد.

او با اشاره به پیگیری‌های خود در چند روز اخیر در خصوص آتش سوزی های جنگل‌ها و مراتع اورامانات، افزود: در این راستا تماس‌هایی با دکتر کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دکتر منصور رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گرفتم و کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق را به مسوولان اعلام کردم.

وی با ابراز تاسف از اتفاقات پیش آمده در روزهای اخیر که منجر به فوت چهار نفر از عزیزان ایثارگر عرصه حفاظت از محیط زیست شد، بر لزوم تناسب امکانات با میزان پوشش جنگلی و گیاهی منطقه تاکید و متذکر شد که برای ما هیچ‌گونه کم کاری در این قضیه قابل قبول نیست.

او در ادامه بر ارسال تجهیزات و تامین امکانات و اقلام مورد نیاز مهار آتش سوزی های اورامانات تاکید کرد و اظهار داشت که در این آتش سوزی ها سه نفر از نیروهای ایثارگر مردمی و  یک نفر از نیروهای خدوم و تلاشگر سپاه پاسداران در راه حفاظت از جنگل‌های منطقه جان خود را از دست دادند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در ادامه از روسای سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواست که برای بررسی و رصد میدانی این موضوع و اتخاذ تصمیمات متناسب در اسرع وقت در منطقه حاضر شده و از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرند.

لهونی همچنین بر حمایت جدی سازمان های محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع کشور از خانواده های معزز  فوتی های اخیر تاکید و بر آمادگی خود در همکاری با این سازمان‌ها برای کمک به این عزیزان و کاهش آلام این خانواده ها تاکید کرد.

او همچنین بر آموزش و مهارت آموزی نیروهای مردمی و تجهیز این نیروها برای ساماندهی و اثربخشی فعالیت آنها تاکید کرد و گفت: مسوولان محیط زیست و منابع طبیعی کشور نیز از این مورد استقبال کردند.

وی اضافه کرد که در تماس با مسوولان همچنین بحث بیمه نیروهای مردمی و حمایت های بیمه ای کامل از آسیب دیدگان حوادث این چنینی مطرح شد که مورد توجه مسوولان قرار گرفت.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دکتر کلانتری و دکتر منصور در این تماس ها ضمن ابراز تاسف و تالم خود نسبت به فوت این عزیزان، مراتب تسلیت خود را تقدیم خانواده های معزی و مردم شریف اورامانات کردند و همچنین موافقت خود را برای ایجاد پایگاه ویژه اطفاء حریق اورامانات اعلام و نسبت به ارسال و تجهیز امکانات لازم تاکید نمودند.

لهونی یادآور شد که رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن موافقت با ایجاد پایگاه ویژه اطفاء حریق در منطقه ، آمادگی این سازمان برای آموزش و جذب نیروهای مهارت دیده در این پایگاه را اعلام نمود.

وی در پایان از همراهی بی دریغ مردم و همکاری و تلاش های نیروهای خدوم نظامی ، انتظامی و مسئولین مربوطه در روزهای اخیر تشکر کرد و بر رفع سریع کمبودها ، دلجویی و تسلی خانواده حادثه دیدگان این آتش سوزی‌ها تاکید و گفت: ضمن نپذیرفتن هرگونه اهمال در این خصوص از تمام ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری های بعدی استفاده خواهم کرد.

اورامانات به منطقه ای در شمال غربی استان کرمانشاه شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. 

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل امروز وارد ششمین روز خود شد و عصر یکشنبه سه تن از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

نظر شما