شناسهٔ خبر: 41029319 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا گزارش می‌دهد؛

فعالیت ادامه‌دار فروشندگان نوزاد در اینستاگرام/ وقتی عدم نظارت، امنیت روانی جامعه را تخریب می‌کند

علی رغم پاتک پلیس به باند خرید و فروش نوزادان در اینستاگرام، هنوز آثار فعالیت آنها در این شبکه اجتماعی دیده می‌شود و به نظر باید راهکارهای مناسب‌تری برای برخورد با چنین اقداماتی از سوی دستگاه های مسئول به ویژه وزارت ارتباطات صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ناباروری یکی از مشکلاتی است که امروزه حدود 3.5 میلیون زوج در کشور از آن رنج می‌برند، رنجی که به طرق گوناگون برای پایانش تلاش می‌شود اما برخی‌ها ناامیدانه چشمشان به دردها بسته و راه‌های دیگری را می‌پیمایند.

این مشکل امروزه‌ گریبان حدود 22درصد از جمعیت جوان کشور را گرفته است که اغلب با مشکلاتی مانند سردی کانون خانواده و انزوای اجتماعی روبه می‌شوند و برخی‌ها نیز خانه پدری را برای همیشه انتخاب می‌کنند.


در این بین عده‌ای از خانواده‌ها پس از موفق نشدن در درمان ناباروری، راه بهزیستی و فرزند خواندگی را پیش می‌گیرند که اغلب به دلایل بروکراسی اداری و یا عدم دارا بودن شرایط فرزند خواندگی به راه پایانی یعنی « خرید نوزاد» می‌رسند، روشی که علی رغم هشدارهای پلیس و دستگاه قضا مردم آن را طی کرده و اغلب دچار مشکلات بزرگی می‌شوند.

اما تقبل سرپرستی کودکان یا همان روش "خرید نوزاد" به یکی از روشهای تبلیغ در صفحات اجتماعی تبدیل شده است، در این روش دلالان با ایجاد صفحاتی فیک و قلابی سعی در خرید و فروش نوزادانی می‌کنند که تازه از دامان مادرشان متولد شده اند.


گستردگی این اقدامات تا آنجا بود که اخیرا پلیس تهران از پاتک به فروشندگان نوزاد در اینستاگرام خبر داد، این فروشندگان، اغلب کودکان را به رقم های میلیونی می فروختند و حتی تصاویری از نوزادان و رضایت خانواده خریداران را در صفحات اینستاگرام خود منتشر می‌کردند.

بازمانده پیج نوزادان فروشی پس از پاتک پلیس

پس از اقدام جدی پلیس فتا علیه صفحات مجازی فروش نوزادان، اغلب صفحات از اینستاگرام حذف شد اما  این به معنای توقف فعالیت دلالان فروش نوزاد در اینستاگرام نیست، برخی از این دلالان تغییر رویه داده و از پیج های اینستاگرام مهاجرت کرده و این بار با "درج کامنت" در برخی صفحات موجود به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.



خبرنگار ما برای پیگیری‌های بیشتر با برخی صفحات مرتبط با فروش نوزادان ارتباط گرفته، گویا هنوز اثر آن‌ها به طور کامل از بین نرفته است، در این باره با یکی از کاربران ارتباط گرفته که قصد فروش نوزاد چند روزه خود را دارد.

در ادامه خبرنگار دانا با ارائه پیشنهاد مالی برای خرید نوزاد، این دلال را به ارائه قیمت اصلی فروش یک نوزاد پسر وا داشت که او مطرح کرد؛ برای خرید یک فرزند پسر باید بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان و حتی بیشتر هزینه کنی.

 


در ادامه این گزارش خبرنگار ما سری به پیج های دیگری زد و با برخی از دلالان و واسطه گران بازار ایسنتاگرامی کودک صحبت کرد، آنها می گویند قیمت نوزاد دختر بسیار بالاتر از پسران است و برخی دیگر که طعمه چنین افرادی شده اند نیز از نداشتن مدارک هویتی برای کودکان نوزادشان گلایه می‌کنند.


یک کاربر فضای مجازی در گفت وگو با دانا با انتقاد از وضعیت بی توجهی به فضای مجازی، اظهار کرد: فضای مجازی که امروز همان فضای حقیقی و زندگی افراد است را می توان رها شده دانست.

او که روزانه بیش از ۶ ساعت خود را در شبکه‌های اجتماعی می گذراند معقتد است که اگر سامانه‌های بومی در کشور مورد توجه قرار می‌گرفت و مسئولان عزم جدی در این باره داشته باشند با پدیده‌های کودک آزاری، فروش نوزاد، فروش سلاح و... مواجه نخواهیم بود.

سکانس آخر....

وزارت ارتباطات و اساسا نهادهای فرهنگی باید عزم خود را برای استحاله و مناسب سازی فضای مجازی جدی‌تر کرده و در این راه گام بردارند، هر چند از زمان حضور جهرمی در وزارت ارتباطات اقدام جدی در این باره صورت نگرفته است.


جهرمی در سال ۹۶ در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها، پیش از انتخاب به عنوان وزیر ارتباطات درباره استفاده از شبکه‌های بومی فضای مجازی می‌گوید:" یک زمانی کاری به صورت نمادین و در راستای حمایت انجام می‎شود. مانند همین موضوع که برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی در آنها عضو و فعال باشیم. اما یک زمانی قرار است گفت‌و‌گو انجام دهید نه یک کار نمادین. طبیعتاً در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی داخلی کاربران زیادی وجود ندارد تا فضا و فرصت برای گفت‌و‌گو باز باشد. شما باید جایی صحبت کنید که حضور و جمعیت قابل توجه وجود داشته باشد. در چنین فضایی می‌‎توان تعامل کرد، نظرها را شنید و پاسخ داد. البته من در شبکه‌های داخلی ایرانی هم عضو هستم اما طبیعتاً به اقتضای موضوع بازخوردی در این شبکه‌ها از کاربران دریافت نمی‌کنم." این نخستین اظهار نظر آذری جهرمی پیش از رسیدن به وزارت ارتباطات است، وزارتخانه‌ای که جای توجه به یک اپلیکیشن بومی در آن خالی است و همواره رویکرد برونگرایی و نگاه به غیر در آن دیده می‌شود‌.


با این حال، امروز نگاه به مقوله پاکسازی فضای مجازی از کاراکترهای نامناسب و هرز، یکی از مطالبات مردم است، باید توجه جدی‌تری به نظارت بر فضایی مانند اینستاگرام شود تا با موضوعاتی چون کودک آزاری، ترغیب به تجردگرایی، دسترسی آسان به محتوای مستهجن، فروش نوزاد و بسیاری مسائل دیگر مواجه نشویم.

انتهای پیام/ا

نظر شما