شناسهٔ خبر: 41029313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست خارجی

بیانیه مشترک آمریکا و بحرین علیه ایران/ تلاش آمریکا برای جلوگیری از اعطای وام به ایران

ازادی نیروهای دستگیر شده الحشدالشعبی عراق، سعی ایالت متحده آمریکا برای جلوگیری از اعطای وام به کشور ایران، درخواست کشور چین برای لغو تحریم های سوریه و رایزنی مقامان ایالت متحده آمریکا و عربستان در مورد ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه مشترک ایالت متحده آمریکا و بحرین علیه ایران نیز اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، آمریکا و بحرین در یک بیانیه مشترک، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

به گزارش رسانه دولتی بحرین، این کشور به همراه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند که تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

این دو کشور در بیانیه مداخله جویانه خود علیه ایران، مدعی شده اند که جمهوری اسلامی ایران از طریق فراهم کردن تسلیحات برای گروه های تروریستی در بحرین، ثبات در منطقه را با چالش مواجه کرده است.

محدودیت های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۱۸ اکتبر برابر با ۲۷ مهر به پایان خواهد رسید.

آمریکا و بحرین در این بیانیه مشترک، تحریم را ابزاری مهم برای مقابله با اقدامات ایران در منطقه دانسته اند و مدعی شده اند که تمدید نشدن تحریم تسلیحاتی ایران، ثبات کشورهای منطقه و همجوار را تهدید می کند.

ایالات متحده آمریکا و بحرین تهدید به وجود آمده از انتقال و تأمین تسلیحاتی توسط ایران در منطقه و به ویژه در بحرین را به رسمیت شناخته و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تمدید این تحریم ها قبل از انقضای آن شدند.

آزادی نیروهای بازداشت شده الحشدالشعبی عراق

آخرین تحولات خاورمیانه,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,سیاست خارجی

دبیر کل کتائب حزب الله عراق از گروه های زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی در یک نامه داخلی تاکید کرد که سلاح مقاومت یکی از اصول قانونی و مشروع دینی است.

شبکه« المیادین» به نقل از دبیر کل کتائب حزب الله آورده است:سلاح مقاومت هرگز تحویل داده نمی شود.

یکی از نیروهای کتائب حزب الله هم که اخیرا توسط نیروهای مبارزه با تروریسم عراق بازداشت شده بودند، از دلیل آزادیشان در عصر امروز گفت.

او در گفت وگو با شبکه المیادین گفت:« قاضی به دلیل نبود ادله کافی، ما را آزاد کرد».

این عضو کتائب حزب الله عراق در شرح قضیه بازداشتشان تاکید کرد:ما به محض بازداشت به فرودگاه بغداد منتقل شدیم.»

« محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی فراکسیون« صادقون» شاخه سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عصر امروز از آزادی همه بازداشتی های کتائب حزب الله خبر داد.

الربیعی در توئیتر ذکر کرد:« ما به برادرانمان و طرفداران الحشد و مقاومت مژده می دهیم که برادرانتان در تیپ ۴۵ الحشد الشعبی که چند روز پیش بازداشت شدند پس از اثبات بطلان ادعاهای مخرب علیه آنها بر اساس اقدامات قانون و قضایی آزاد شدند».

گزارش شده است، نیروهای مبارزه با تروریسم عراق پنج شنبه شب به تیپ ۴۵« الحشد الشعبی» که نیروهای کتائب حزب الله عراق در آن حضور دارند حمله بردند و برخی از مجاهدان الحشد را بازداشت کردند که البته افراد دستگیر شده نگهبانان مقر بودند و نیروهای اصلی در آن حضور نداشتند.

این اتفاق، از سوی مسؤولان الحشد الشعبی به شدت غیر قابل قبول بود به خصوص که می بایست این کار با دستور قضایی نه دستور نخست وزیر و توسط مرکز امنیت حشد الشعبی یا حداقل با هماهنگی او این اقدام صورت می پذیرفت.

تلاش آمریکا برای جلوگیری از اعطای وام به ایران

آخرین تحولات خاورمیانه,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,سیاست خارجی

نماینده سابق ایالت متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در یادداشتی دوشنبه گفته واشنگتن باید جلوی اعطای وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران را بگیرد.

« نیکی هیلی» در این یادداشت که در رسانه دست راستی« واشنگتن اگزماینر» منتشر شده مدعی شده صندوق بین المللی پول قصد دارد تحریم های آمریکا علیه ایران را تضعیف کند.

او نوشته است:« هنگامی که من سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بودم این را روشن کردم که انتظار مردم آمریکا این است که این نهاد، ایده آل هایی که بر اساس آن بنیانگذاری شده را حفظ کرده و رژیم های غیرمسئول را بابت اقداماتشان پاسخگو کند.»

نیکی هیلی با اشاره به کمک آمریکا به ایجاد چنین دستگاه هایی بعد از جنگ جهانی دوم خواهان رعایت اصل فوق الذکر در تمامی دیگر نهادهای بین المللی شده است.

او می نویسد:« این مسئله درباره سایر دستگاه های نظام چندجانبه[ بین المللی] هم صادق است. کشور ما به استقرار این نظم بعد از جنگ جهانی دوم کمک کرد و امروزه ما با فاصله بزرگترین تأمین کننده مالی آن هستیم. لازم است به دقت بررسی کنیم که آیا ما در قبال سرمایه گذاری، مابه ازای متناسبی به دست می آوریم یا خیر.»

وی اضافه کرده است :« بیماری همه گیر کرونا (corona) این را فاش کرده که بسیاری از نهادهای بین المللی هنوز تمایل دارند باب میل برخی از خطرناک ترین کشورهای دنیا از جمله ایران رفتار کنند. این غیرقابل قبول است و نیازمند پاسخی سریع و قوی ازسوی ایالات متحده است.»

هیلی با بیان این ادعا که سازمان بین المللی پول در تلاش است نظام تحریم های آمریکا علیه ایران را تضعیف کند ادعا کرده تهران در صورت برخوردار شدن از این وام از آن برای تهدید منافع آمریکا و متحدانش در منطقه استفاده خواهد کرد.

او نوشته است:« دولت ترامپ باید جلوی وام صندوق بین المللی پول را بگیرد، تمام!»

تقاضای کشور چین برای لغو تحریم های سوریه

آخرین تحولات خاورمیانه,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,سیاست خارجی

« ژانگ جون»، نماینده چین در سازمان ملل متحد خواستار برطرف کردن و لغو تحریم های ایالت متحده آمریکا علیه سوریه شد.

ژانگ با تاکید بر اینکه پیش از این نیز، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم ها علیه سوریه شده بود، همچنین تأکید کرد که کشورهای منطقه هم نگرانی هایشان را از تحریم ها علیه سوریه ابراز کرده اند.

دیپلمات چینی درخواست برای لغو تحریم های آمریکا علیه سوریه را در نشست مجازی سازمان ملل عنوان کرده است.

به گفته این مقام چینی، تحریم های آمریکا بر اقتصاد منطقه اثر گذاشته و این تحریم ها باعث ایجاد تبعاتی مانند افزایش بیکاری شده اند.

پیش از این نیز، نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل در ژنو در نامه ای به کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اصرار آمریکا و اتحادیه اروپا بر ادامه تحریم ها علیه سوریه در شرایط کرونا را نقض آشکار حقوق بشر و در تضاد با ادعای آنها درباره ضرورت همبستگی جهانی برای مبارزه با همه گیری این بیماری توصیف کرده بود.

رایزنی مقامان ایالت متحده آمریکا و عربستان در خصوص کشور ایران

آخرین تحولات خاورمیانه,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,سیاست خارجی

« خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان، و« برایان هوک» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص صلح منطقه ای و مقابله با ایران صحبت کردند.

دو طرف در جریان این دیدار در خصوص روابط دو جانبه و« اهمیت آن بر حفظ امنیت و ثبات منطقه و همچنین مقابله با اقدامات علیه صلح منطقه» رایزنی کردند.

معاون وزیر دفاع عربستان ادعا کرد که« ریاض در کنار واشنگتن برای تحقق امنیت و صلح در منطقه و جهان تلاش کرده و از اقدامات آمریکا برای توقف فعالیت های خصمانه ایران در منطقه حمایت میکند».

آن ها در مورد حملات گذشته نیروهای مقاومت یمن علیه مواضع عربستان سعودی هم صحبت کردند به نحوی که ادعا شد که خطوط دفاع هوایی عربستان موفق شده این حملات را ناکام بگذارد!

معاون وزیر دفاع عربستان از ایالت متحده آمریکا به علت اعزام نیرو و ارسال تجهیزات دفاعی به عربستان قدردانی کرد.

نظر شما