شناسهٔ خبر: 41028541 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

مرتضی عزتی، اقتصاددان در گفت و گو با رکنا :

طرح کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار آنها را ورشکسته می کند

صاحب‌خبر -

زنان سرپرست خانوار / به گزارش خبرنگار رکنا؛ بویژه اینکه این بنگاه ها در حاشیه صنعت قرار گرفته اند. بدیهی است که با هر لرزه اقتصادی ، نخستین ریزش ها از این ناحیه خواهد بود.

در این خصوص با مرتضی عزتی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس گفتگو کردیم.

unnamed (5)

هر انسانی نمی تواند کارآفرین باشد

مرتضی عزتی گفت: ما نمی توانیم واقعیت جامعه و انسان ها را در برنامه ریزی مان در نظر نگیریم. واقعیت این است که هر انسانی نمی تواند کارآفرین باشد، یک بنگاه اقتصادی را بچرخاند و در تجارت موفق باشد. واقعیت امر این است که عده ای کارگران خوبی هستند، عده ای مدیران خوبی هستند و .. . اما، تنها یک عده محدود در دنیا هستند که خلاقیت دارند. تعدادی از این جمع هم خلاقیت اقتصادی دارند و کارآفرین هستند. اینکه ما کارآفرینی را برای فرار از فقر برای عده ی زیادی تجویز کنیم راه به جائی نمی برد. در آخر، تعداد زیادی از افراد شکست خورده داریم که فقیر بودند و پس از آن فقیر و ورشکسته خواهند بود. ما نباید انتظار داشته باشیم که هر آدمی بتواند یک چرخه کارآفرینی را به ثبات برساند.

وی اشاره کرد: حال ما چه می کنیم؟ عده زیادی را که با مشکل بیکاری دست به گریبان هستند ( من جمله زنان سرپرست خانوار ) را درگیر فرایندی کردیم که باید یک پروژه کاری را آغاز کنند و به تکامل برسانند و انتظار داریم این افراد بتوانند گروه زیادی از زنان را شاغل کنند. تعدادی از افرادی که بعید است استعداد تاسیس یا به اوج رساندن یک بنگاه اقتصاد را داشته باشند.

عزتی در ادامه بیان کرد: ما باید کاری کنیم که زندگی تمام جامعه من جمله این افراد رونق بگیرد. بنابراین، بنگاه های اقتصادی واقعی شکل خواهند گرفت. توسعه پیدا کنند. این منجر به توسعه کل جامعه می شود و صدها هزار فرد در این بنگاه ها شاغل می شوند. بی آنکه نیازمند به کمک دولت ، خیرین یا نهادهای مدعی باشند، می توانند امورات خود را بگذرانند و زندگی امن و شرافتمندانه را تجربه کنند. کاری که در تمام جهان انجام می شده است و ثمرات آن هم نمایان است.

ناامیدی مضاعف ثمره تصمیم های نادرست مدیریتی

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر بخواهیم از ویژگی های طبیعی انسان ها صرف نظر کنیم و بخواهیم همه انسان ها خلاق باشند و بنگاه های کارآفرینی راه بیاندازند، به نتیجه ای نخواهیم رسید. آنچه که تجربه کرده ایم چیست؟ به تعداد زیادی از افراد ( در این مورد بانوان) امکانات کارآفرینی می دهیم، بنگاه هایی راه می اندازند که به خیال مسئولین یا ... کارآفرینی است. سپس، با کوچکترین تغییر در بازار ، با کم شدن توان اقتصادی افراد، با مشکلات مانند کرونا بنگاه ها به ورشکستی کشیده می شوند و ناامیدی مضاعف گریبان افراد را می گیرد. پس از آن کسی نمی گوید که برنامه ریزی از ابتدا غلط بوده است. زیرا در آن به هیچ وجه ماهیت جامعه و انسان ها در نظر گرفته نشده بود.

وی افزود: ما توقع غلطی داریم که می خواهیم هر زن سرپرست خانوار یک بنگاه اقتصادی ایجاد کند. مگر اینکه یک زن سرپرست خانوار در یک جا استخدام شود و حقوق مکفی بگیرد و بتواند زندگی خود و خانواده خود را بگذراند. این ربطی به زن یا مرد بودن ندارد. به طور کلی ما از هر زن یا مردی ( فرق نمی کند) نمی توانیم انتظار داشته باشیم که کارآفرین باشد.

اشتغال زایی های اشتباه برای زنان سرپرست خانوار

عزتی ابراز داشت: ما باید افرادی را که می توانند کارآفرین باشند، خلاقیت و اختراع داشته باشند، استعداد توسعه اقتصادی دارند را پیدا کنیم، از آنها حمایت کنیم تا بنگاه های قابل اقتصادی ایجاد شود. این سبب می شود آن زنان سرپرست خانواده و بسیاری دیگر از آسیب دیدگان و افراد فقیر در استخدام این افراد درآیند و با دریافت مواجب امورات خود را بگذرانند. ما بدون دانش و بررسی درست جامعه ، برنامه های بسیاری برای اشتغال زائی زنان سرپرست خانوار ایجاد کردیم که اساسا اشتباه بوده است. نتیجه آن را هم می بینیم. یکی یکی این بنگاه ها به ورطه ورشکستگی افتادند. نمی شود همه را مدیر کرد. فردی که فقیر است و در ورشکستگی سقوط می کند بمراتب از فرد ثروت مندی که ورشکسته شده است ، شرایط بدتری را تجربه می کند. اینگونه اقدامات به کل اقتصاد ضربه می زند. ناامنی اقتصادی برای کل جامعه ایجاد می کند. فقر و شکست های اقتصادی را افزایش می دهد. هیچ توقعی از این برنامه ها نمی توان داشت. باید واحدهای واقعی و بزرگ اقتصادی، سریعا توسعه پیدا کنند تا اوضاع اقتصادی کشور احیا شود. این بهتر است یا اینکه صد نفر زن سرپرست خانواده را وارد کارآفرینی کنیم. بعد از آنها شاید یک نفر بتواند موفقیت پیدا کند. اینکه یک نفر چهار تا لباس بدوزد و بفروشد، بنگاه اقتصادی یا توسعه اقتصادی نیست.

وی در پایان گفت: ما زنان سرپرست خانواده بیکار داریم؟ ما بیکاری داریم؟ باید شغل واقعی ایجاد کنیم. باید بنگاه هایی ساخته شود که اگر دارنده ورشکسته شد، به کسی دیگر واگذار می شود. باید بنگاه هایی که بقا خواهند داشت توسعه پیدا کنند. این برای کل جامعه مهم است. بسیاری از کشورها مانند چین و هند و... این اقدامات را انجام دادند، نتیجه مثبت آن را دیدند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما