شناسهٔ خبر: 41028120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

خطر فتنه داخلی در عراق؛ زنگی که توسط آمریکایی‌ها به صدا درآمد

حمله به مقر «کتائب حزب الله» از زیرمجموعه‌های حشد الشعبی آن هم توسط سازمان مبارزه با تروریسم عراق خبری بود که جدای درصدر اخبار منطقه و جهان قرار گرفتن سوالی بزرگ در ذهن ایجاد کرد که چطور سازمانی رسمی در عراق، بسیج مردمی این کشور را هدف قرار داد؟

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ زهرا مهران راد، حمله به مقر «کتائب حزب الله» از زیرمجموعه‌های الحشد شعبی آن هم توسط "سازمان مبارزه با تروریسم" عراق خبری بود که جدای درصدر اخبار منطقه و جهان قرار گرفتن علامت تعجب بزرگی درذهن ایجاد کرد که اساسا یک سازمان رسمی در عراق چطور به اسم مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی کشور خویش را هدف قرار داده است؟ آن هم نهادی که فلسفه تشکیل آن مبارزه با بزرگترین گروه تروریستی منطقه یعنی داعش بود به دنبال این یورش شماری از اعضای «کتائب حزب الله» بازداشت شدند. این اقدام که البته با واکنش‌های مختلف از اقشار مختلف مردم تا مقامات عراقی همراه بود، سرانجام منجر به آزادی اعضای الحشدشعبی شد.

پس این یورش "نوری المالکی" رئیس ائتلاف دولت قانون عراق، با انتشار یک پست توئیتری به این تحولات واکنش نشان داد، وی در این پست توئیتری نوشت: الحشد شعبی فرمانده پیروزی و نامی برای قدرت ملت و کشور به شمار می‌رود.
 
نوری مالکی بعد از حمله به مقر الحشدشعبی نوشت:الحشد شعبی فرمانده پیروزی و نامی برای قدرت ملت و کشور به شمار می‌رود.
 
 
 
10
 
وی در ادامه نوشت: ما باید به این نیرو‌ها احترام گذاشته و جایگاه آن را حفظ کنیم. حمله به این نیرو‌ها و خدشه دار کردن جایگاه آن‌ها جایز نیست. نیرو‌های مبارزه با تروریسم نیز فرزندان ما هستند. ما به جهاد و فداکاری‌های آن‌ها افتخار می‌کنیم و خدشه دار کردن جایگاه آن‌ها و دیگر نیرو‌های ملی عراق نیز جایز نیست.
 
مالکی افزود: از همگان می‌خواهیم خویشتن دار بوده و مشکلات کشور را به دور از کینه ورزی و مداخلات خارجی حل کنند.

ناگفته نماند که شواهد موجود دال بر این است که آمریکائی‌ها در عراق به دنبال آن هستند که هزینه‌های هنگفت انجام شده به منظور تولد و تربیت داعش در این کشور را با گروه‌های بسیج مردمی از جمله الحشد شعبی تسویه کنند و این حمله نیز با هماهنگی و همراهی آن‌ها انجام شده است. در این مورد «شیخ محمد الصهیود» نماینده سابق پارلمان عراق نیز معتقد است که بدیهی است که آمریکایی‌ها تصمیم به مواجهه مستقیم با نیرو‌های الحشد شعبی بگیرند.
 
10
 
هدف آمریکا همواره نابودی این بسیج مردمی در عراق بوده است. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها تلاش کردند در جریان عملیات مذکور، واکنش‌ها به این عملیات را بسنجند تا دریابند که آیا شرایط برای مواجهه فراگیر با الحشد شعبی فراهم است یا خیر؟
 
خلع سلاح نیرو‌های بسیج مردمی؛ یکی از اهداف آمریکا
به نظر می‌رسد یکی از اهداف آمریکائی‌ها از این اقدام، خلع سلاح نیرو‌های بسیج مردمی است. ضمانتنامه‌ای که دولت الکاظمی چندی پیش به آمریکائی‌ها داده است و براساس آن متضمن شده تا نیرو‌های بسیج مردمی را محدود و کنترل کند. در همین زمینه بر آن شدیم تا به گفتگویی با حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا بپردازیم.
 
هانی زاده درباره توافق‌های پشت پرده دولت الکاظمی با آمریکائی‌ها معتقد است: یکی از این دستورالعمل‌های وضع شده از طرف آمریکایی‌ها خلع سلاح نیرو‌های مردمی عراق از جمله حزب الله و حشدالشعبی بود. "عبدالوهاب الساعدی" که یک نظامی سابق بعثی است و از سِمت خود به عنوان فرمانده نیرو‌های مبارزه با تروریست برکنار شده بود، با روی کارآمدن دولت الکاظمی و فشار آمریکایی‌ها بار دیگر به عنوان فرمانده سازمان مبارزه با تروریست منصوب شد.
عبدالوهاب الساعدی" که یک نظامی سابق بعثی است و از سِمت خود به عنوان فرمانده نیرو‌های مبارزه با تروریست برکنار شده بود، با روی کارآمدن دولت الکاظمی و فشار آمریکایی‌ها بار دیگر به عنوان فرمانده سازمان مبارزه با تروریست منصوب شد.

براساس این روند آمریکایی‌ها این ماموریت را به الساعدی دادند که نیرو‌های الحشد و حزب الله عراق را خلع سلاح کنند و الساعدی به نیابت از الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور حمله به مقر فرماندهی حشدالشعبی را صادر کرد.

وی میگوید: هدف آمریکایی‌ها از این اقدام ایجاد آزمونی برای سنجش میزان جایگاه مردمی حشد الشعبی در میان ملت عراق بوده است؛ بر همین اساس بلافاصله بعد از دستگیری تعدادی از فرماندهان حشد سایر نیرو‌های مردمی به پا خاستند و مقر فرماندهی حشدالشعبی را محاصره کردند و به این ترتیب دولت الکاظمی را مجبور ساختند که فرماندهان حشد را آزاد کنند.
بیشتر بخوانید:
 
آیا الکاظمی به دنبال بازی در زمین آمریکا است؟
اینکه الکاظمی به دنبال بازی در زمین آمریکائی هاست یا خیر سوال مهمی است که برای پاسخ به آن فقط به گذر زمان اکتفا نخواهیم کرد. یک منبع آگاه دراین خصوص در عراق مدعی شد، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از یک هفته قبل به نیرو‌های امنیتی عراقی دستور آماده باش برای مقابله با حملات گروه‌های ناشناس به اماکن دولتی و نظامی عراق را صادر کرده بود.
 
این منبع همچنین مدعی شد برهم صالح رییس‌جمهور عراق نیز قبل از اجرای عملیات، اقدام به جا به جایی محل سکونت خود از مجموعه "کاخ سندباد" که در فاصله نزدیکی از مقر مورد حمله قرار گرفته گروه کتائب حزب الله واقع شده است به منطقه قصر الایام در نزدیکی منطقه سبز بغداد میکند.

این در حالیست که مصطفی الکاظمی در شرایطی پست نخست وزیری در عراق را به دست گرفت که براساس مصوبه پارلمان این کشور خروج نیرو‌های آمریکایی مد نظر بود نه خلع سلاح نیرو‌های بسیج مردمی و مجوز حمله به مقرنیرو‌های حشد الشعبی حواشی اطراف نخست وزیر تازه نفس در عراق را بیش از پیش تقویت می‌کند. البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در مذاکرات پشت پرده، مقامات آمریکایی عنوان کردند اگر دولت الکاظمی برای اخراج نیرو‌های آمریکایی اصرار بورزد تحریم‌های جدیدی علیه عراق اعمال خواهد شد.
 
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در مذاکرات پشت پرده، مقامات آمریکایی عنوان کردند اگر دولت الکاظمی برای اخراج نیرو‌های آمریکایی اصرار بورزد تحریم‌های جدیدی علیه عراق اعمال خواهد شد.

نامه شدید الحن رهبران سیاسی شیعه عراق به الکاظمی در واکنش به اتفاقات اخیر
این در حالیست که یک مقام سیاسی عراقی که خواست نامش فاش نشود بامداد روزگذشته(دوشنبه) اعلام کرد، رهبران سیاسی شیعه عراق در نامه‌ای شدیداللحن به نخست وزیر این کشور، اعتراض خود را نسبت به حمله به مقر نیرو‌های الحشدالشعبی اعلام کردند.

به گزارش وبگاه «الاخباریه» عراق، این مقام سیاسی اعلام کرد که در این نشست که در منزل «هادی العامری» رهبر ائتلاف الفتح برگزار شد، "نوری‌المالکی" رییس ائتلاف دولت قانون، "فالح الفیاض" رییس سازمان الحشد الشعبی و دیگر رهبران گروه‌های سیاسی شیعه عراقی حضور داشتند.
 
وی افزود: این شخصیت‌های برجسته جریان‌های مهم شیعه عراق در پایان این نشست نامه‌ای شدیداللحن خطاب به الکاظمی نوشتند.
 
10
 
خطرفتنه داخلی در عراق؛ زنگی که توسط آمریکایی ها به صدا درآمد
اینکه این اقدام (حمله به مقر کتائب حزب الله) یک شرارت کاملا محرز از سوی آمریکایی هاست تا وانمود کند که ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم در عراق و الحشد شعبی به جان هم افتادند و به این ترتیب آتش تقابل بین آن‌ها را روشن کند، برکسی پوشیده نیست و البته در ادامه این سناریو آمریکائی‌ها منتظر بودند که این یورش با پاسخ متقابل نیرو‌های الحشد مواجه شود که البته تیری بود که در تاریکی نشانه رفت و به هدف نخورد. شاهد این مدعا هم نحوه انعکاس خبر حمله به مقر الحشد الشعبی با این تیتربود:"حمله نیرو‌های عراقی به مواضع الحشد شعبی" این تیتر به تنهایی از عهده انتقال تفکر جنگ داخلی، شکاف و دوقطبی شدن اوضاع در عراق برمی‌آید و مضاف برآن این ذهنیت را نیز ایجاد می‌کند که نیرو‌های داخلی از حضور مقاومت در عراق راضی نیستند.
 
 
"حمله نیرو‌های عراقی به مواضع الحشد شعبی" این تیترکه توسط رسانه های آمریکائی مخابره شد به تنهایی از عهده انتقال تفکر جنگ داخلی، شکاف و دوقطبی شدن اوضاع در عراق برمی آید و مضاف برآن این ذهنیت را نیز ایجاد می‌کند که نیرو‌های داخلی از حضور مقاومت در عراق راضی نیستند.


آنچه در صحنه تحولات اخیر عراق و با تمام فرازو نشیب‌ها پس از انتخاب الکاظمی به عنوان نخست وزیر در این کشور مورد مطالبه مردم بوده ثبات، امنیت و استقلال این کشور است که به نظر می‌رسد خطوط قرمزی است که متاسفانه با آغاز کار الکاظمی رد شده است و البته تضمینی برای عدم تکرار آن نیز وجود ندارد؛
 
 
 


ناگفته نماند که در این نوشتار قصد متهم کردن شخص یا گروه خاصی را نداریم، اما آنچه در این اثنا و کش وقوس‌های انتخاب کابینه جدید در عراق با اهمیت به نظر می‌رسد عمل به وعده اعضای کابینه یعنی بازگرداندن اقتدارو استقلال حقیقی به این کشور است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که الحشد الشعبی با برخورداری از خواستگاهی مردمی در عراق و در واکنش به فتوای مراجع این کشور به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، تشکیل شد. هدف این نیرو‌ها کمک به ارتش و نیرو‌های امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم داعش بود وسرانجام پارلمان عراق، در آذرماه ۱۳۹۵ قانون حمایت از نیرو‌های حشد الشعبی را تصویب کرد وبا تصویب این قانون، حشد الشعبی این بار از یک بسیج کاملا مردمی رسماً به یک نهاد قانونی تبدیل شد و جزئی از ساختار ارتش شد که می‌تواند زیر نظر شورای عالی امنیت ملی عراق فعالیت کند. بنابراین دولت الکاظمی باید این نکته مهم را پیش چشم داشته باشد که الحشد الشعبی با برخورداری از دو بازوی حمایت مردمی و جایگاه قانونی نهادی است که هرگونه اقدامی َولو سهوی در قبال آن تبعات سنگینی برای دولت جدید درعراق در پی خواهد داشت.
 

نظر شما