شناسهٔ خبر: 41011064 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت تصریح کرد:

اهمیت روز ملی صنعت و معدن در حیات اقتصاد صنعتی کشور/ ضرورت توجه به مفاهیم جدید اقتصادی و صنعتی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: برای ارزیابی فعالیتهای یک سال گذشته در حوزه صنعت و معدن و ساماندهی امور مختلف در حرکتهای آینده، اهمیت بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در حیات اقتصاد صنعتی کشور، هر روز بیش از گذشته عیان می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا، برات قبادیان با گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن، بیان کرد: دهم تیر ماه در ایران بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامگذاری شده است و هر سال طی مراسم باشکوهی این روز گرامی داشته می شود.

وی با بیان اینکه اختصاص این روز به صنعت و معدن، فرصت مناسبی برای بزرگداشت موتور محرکه بخش مهمی از اقتصاد ایران را فراهم کرده است، گفت: بدون شک قدردانی از تلاشها و کوششهای تلاشگران عرصه صنعت، معدن و تجارت و کار و تولید در این روز حداقل کاری است که مسئولان این بخش از اقتصاد لازم است توجه ویژه ای بدان داشته باشند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت ادامه داد: امروزه بخش صنعت، معدن و تجارت که متولی آن وزارت صمت است، حداقل یک سوم از اقتصاد ایران را تولی گری می کنند و بدون شک بخش صنعت و معدن به عنوان زیرساختهای توسعه متوازن و زیربنایی کشور از اهمیت فوق العاده ای در رشد اقتصادی کشور برخوردار بوده و بنابراین نگاهی راهبردی، هوشمندانه و اندیشمندانه به آن بسیار کلیدی و حیاتی است.

قبادیان گفت: این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار، تولید ثروت و حرکت به سوی توسعه پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارد و بخش صنعت و معدن پیشران سایر بخشهای صنعتی کشور نیز محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هرساله در روز دهم تیرماه برای بزرگداشت این روز و تقدیر و تشکر از فعالین این بخش مراسمی در تهران و استانها بر گزار شده و دست اندرکاران و متولیان دولتی و خصوصی، بویژه نهادها و تشکلهای غیر دولتی در آن مراسم به همفکری و ارزیابی تلاشهای یک ساله گذشته خود می پردازند، افزود: روز صنعت و معدن فرصت بی نظیری را برای هر دو بخش دولتی و خصوصی فراهم می کند تا این دو بخش در کنار هم و با یکپارچگی، اتحاد و همدلی عملکرد یک ساله خود را به نمایش گذاشته و به ارزیابی نقاط مثبت و منفی و نقاط قوت و ضعف خود بپردازند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اضافه کرد: در دنیای رو به تحول و تغییرات سریع صنعتی و رقابتی امروز، لازم است روز خاصی متولیان این بخش مهم و حیاتی از اقتصاد کشور کنار هم جمع شوند و به صورت واقع بینانه به تغییرات و تحولات درونی و پیرامونی نگاهی عمیق و عالمانه بیندازند و هم راه رفته و هم مسیر نرفته و پیش رو را به صورت واقع بینانه وارسی کنند و نقاط ضعف را در برنامه های پیش رو به نقاط قوت تبدیل کنند و نیز فاصله خود را با رقبای بین المللی بسنجند و برای جبران عقب ماندگیها برنامه ریزی و تلاش کنند.

قبادیان با اعلام اینکه در تحولات جهانی در بخش اقتصاد، به تغییر پارادایم از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش پایه را می توان بسیار با اهمیت تلقی کرد، گفت: تغییر رویکرد اقتصادی و بروز و ظهور تحولات شگرف و علمی اقتصادی با لحاظ رهیافتهای جدید است که می توان به اصطلاحات جدید اشاره کرد.

ضرورت توجه به مفاهیم جدید اقتصادی و صنعتی

وی ادامه داد: در سالهای اخیر اصطلاحات جدیدی وارد فرهنگ اقتصادی و صنعتی جهان شده است که ما در ایران نیز نمی توانیم نسبت به این تحولات بی تفاوت باشیم چرا که اگر در این راستا حرکت نکنیم و دیر بجنبیم، ممکن است با فاصله گرفتن از تحولات، چنان فاصله و شکافی را تجربه کنیم که در آینده جبران آن برایمان غیر ممکن شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: توسعه متوازن و پایدار و اقتصاد چرخشی و یا اقتصاد گردشی، از جمله مفاهیم جدیدی است که فعالان بخشهای اقتصادی در ایران به صورت عام و بخش صنعت و معدن به صورت خاص لازم است نسبت به آن بی تفاوت نباشند. صنعت هوشمند، صنعت سبز، تولید بدون کارخانه و تولید دیجیتال از مفاهیم جدید دیگری هستند که در دنیای جدید و در پرتو انقلاب صنعتی چهارم در دو دهه اخیر مطرح شده اند و در دنیای پیچیده و رقابتی امروز برای اینکه ما نیز از قافله صنعتی جهانی عقب نیفتیم ضرورت دارد هم در برنامه ریزی و هم در اجرا به این مفاهیم توجه ویژه داشته باشیم.

قبادیان گفت: حوزه های جدید علم و فناوری، جهان اقتصادی و صنعتی جدیدی را شکل خواهد داد که بی توجهی به آن بسیار زیانبار و جبران ناپذیر است. سونامی انقلاب صنعتی چهارم کشورها را در عرصه های اقتصادی و صنعتی برای تولید محصولات از نظر کمی و کیفی وارد عرصه جدیدی از رقابت خواهد کرد که بهترین فرصت برای پرداختن به آن در ایران در روز ملی صنعت و معدن است.

وی افزود: تحولات علمی و همپوشانی علوم بویژه علوم جدید مانند نانو فناوری، بیوفناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی از یک سو و حوزه تاثیرگذار انقلاب صنعتی چهارم مانند اینترنت اشیا، داده های کلان، خوش مصنوعی و ..... از سوی دیگر کشورها را از نظر تولیدات صنعتی در جهان آینده وارد چالشهایی خواهد کرد که بهترین موقعیت و بهترین فرصت برای یادآوری و پرداختن به آنها در روز ملی صنعت و معدن است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در پایان تصریح کرد: از این رو برای ارزیابی فعالیتهای یک سال گذشته در این بخش و ساماندهی امور مختلف در حرکتهای آینده، اهمیت نامگذاری و بزرگداشت این روز در حیات اقتصاد صنعتی کشور هر روز بیش از گذشته عیان می شود.

نظر شما