شناسهٔ خبر: 41010090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

بررسی مواضع رئیس‌جمهوری در یک هفته گذشته؛

شتاب دولت برای کمک‌رسانی و حل مشکل مسکن

رئیس جمهور با اشاره به مشکل مسکن اظهار داشت: در زمینه مسکن راه حل اساسی این است که همه برای تولید مسکن مشارکت کنیم؛ تمام وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، شرکت‌ها ونیروهای مسلح که زمین در اختیار دارد باید در اختیار وزارت مسکن قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایرنا، کنترل قیمت‌ها و تأمین مسکن مورد نیاز مردم، هماهنگی بخش فعال اقتصادی دولتی و خصوصی، تبیین برنامه‌های دولت در مواجهه با بیماری کووید ۱۹، تشریح طرح‌های اقتصادی دولت و ... از مهم‌ترین محورهای اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر بوده است.

این گزارش اهم اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته گذشته منتهی به یکشنبه ۸ تیرماه را محوربندی کرده است.

اهتمام دولت همواره برای حفظ آرامش و ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان همه بخش‌های فعال اقتصادی دولتی و خصوصی است

یکصد و چهل و پنجمین جلسه ستاد اقتصادی دولت صبح یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، برگزار شد و مهمترین مسائل و موضوعات اقتصادی کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به لزوم درک شرایط سخت کشور و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ضد بشری آمریکا از جمله در زمینه صادرات نفت، گفت: در نتیجه این تحریم‌ها نقل و انتقال ارز با دشواری همراه بوده و از سوی دیگر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا از جمله بسته شدن برخی از مرزها، واردات را هم دچار مشکل کرده است. وی با اشاره به تدابیر دولت در حوزه اقتصاد در شرایط سخت اعمال تحریم‌ها در دو سال اخیر و بویژه در دوران شیوع بیماری کرونا در چند ماه گذشته، اظهار داشت: تلاش دولت همواره بر حفظ آرامش و ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان همه بخش‌های فعال اقتصادی دولتی و خصوصی بوده است. رئیس جمهور اعطای تسهیلات و تدوین و طراحی سیاست‌های حمایتی از مشاغل و خانواده‌های آسیب دیده از محدودیتهای ایجاد شده برای مقابله با کرونا، را موفقیت آمیز دانست و افزود: اجرای این برنامه‌ها تا اندازه‌ای توانسته است در این شرایط سخت به مردم کمک کند، اگرچه ممکن است این برنامه‌ها نتواند تمامی آسیب‌ها را جبران کند.

مدیریت کارآمد فضای عرضه، تقاضا و کنترل قیمت کالاها ضروری است

دکتر روحانی در جلسه صبح یکشنبه با اشاره به ضرورت مدیریت کارآمد فضای عرضه و تقاضا و کنترل قیمت‌ها تاکید کرد: همه مسئولان و فعالان اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی باید با تلاش مضاعف و مراقبت‌های لازم در مسیر ایجاد توازن و آرامش در بازار حرکت کرده و نباید اجازه داد نوسانات قیمت، معیشت و زندگی مردم را دچار مشکل کرده و فضای روانی جامعه را نا امن کند. رئیس جمهور با اشاره به لزوم کنترل قیمت‌ها در بازار سرمایه بویژه بازار ارز، ادامه داد: مطابق سیاست ارزی کشور و مجموعه مصوباتی که در خصوص سیاست تجاری-ارزی کشور برای توسعه صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز آن تعریف شده، باید تعهد ارزی همه فعالان بخش صادرات و واردات اعم از دولتی، عمومی و خصوصی در چارچوب این قانون و مقررات مشخص باشد و بانک مرکزی نیز موظف است به طور شفاف فهرست تمامی کسانی که برای واردات ارز دریافت کرده‌اند بعلاوه میزان عمل آنها به تعهداتشان را در سامانه معرفی کنند تا این اطلاعات برای مردم، رسانه‌ها و مراجع ذیصلاح شفاف و به سهولت قابل دسترس باشند.

بانک مرکزی باید متخلفان ارزی بخش صادرات و واردات را به طور شفاف به مردم معرفی کند

رئیس جمهور در ادامه همین جلسه بیان داشت: بانک مرکزی می‌بایست به همه بدهکاران عمده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اخطار داده و زمان پرداخت برای آنان مشخص شود و در صورت تخطی، با معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع ذیصلاح، به تخلف آنها رسیدگی شود. دکتر روحانی تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که به هیچ وجه نمی‌توان در اجرای قوانین و اعمال مدیریت فعالانه تعلل کرد؛ مردم از دولت انتظار دارند که با قدرت و حساسیت و بر اساس قانون در راستای مدیریت اقتصاد کشور تدبیر و تلاش کند. در این جلسه شیوه و قاعده‌مندی آزادسازی سهام عدالت و ضروت آگاهی‌بخشی به سهام‌داران در خصوص قواعد و مقررات مرتبط با نحوه مالکیت، واگذاری، خرید وفروش و مدیریت شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت بوده تعادل به بازار ارز برگردد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ در یکصد و چهل و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، افزود: برنامه اجرایی این سیاست به طور منسجم آغاز شده است و موضوعاتی نظیر فعال کردن بورس برای عرضه منطقی سهام یا فعال کردن معادنی که عده‌ای مالکیت آن را در طی سال‌های گذشته در اختیار گرفته‌اند اما هیچ فعالیت اقتصادی ندارند، پیگیری می‌شود. رئیس جمهور گفت: فروش اوراق به صورت کاملاً اقتصادی و باصرفه به مردم و از آن مهمتر فروش اموال و زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن از دیکر اقدامات مهم دولت برای تحول پایدار و اساسی در اقتصاد است تا بتواند نقدینگی کشور را به سمت یک اقتصاد مولد و پایدار هدایت کند. روحانی تشکیل بورس املاک را نیز از جمله اقدماتی برشمرد که موجب تشویق و حمایت از سرمایه گذاری و تولید مسکن در سطح گسترده از طریق تأمین زمین و تسهیلات مالی لازم خواهد شد. دولت با جدیت سیاست‌های پولی خود را اعم از کنترل نقدینگی و تورم و همچنین مدیریت بازارهای مالی و بویژه قیمت ارز، دنبال می‌کند. اطمینان دارم با همراهی یکدیگر از این شرایط سخت و ناخواسته عبور خواهیم کرد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه نوسانات اخیر در بازار ارز و شوک ایجاد شده دلیل و ریشه بنیادی اقتصادی ندارد، افزود: برخی تحرکات و عملیات روانی در عرصه بین المللی علیه ایران و همچنین ایجاد یک نگرانی غیر واقعی در بین مردم از عوامل اصلی آشفتگی و نوسانات اخیر در بازار ارز است. رئیس جمهور با بیان اینکه مسولان اقتصادی کشور بویژه دست اندرکاران اصلی بازارهای مالی می‌بایست با قوت و جدیت اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های تصویب شده برای کنترل و مدیریت این بازار را در دستور کار داشته باشند، گفت: همه باید تلاش کنیم تا مانع از ایجاد بار روانی تأثیر افزایش قیمت ارز بر قیمت سایر اقلام و کالاها شویم و مراقبت کنیم که نوسانات کوتاه مدت و گذرای ارز کنترل شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه همه دستگاه‌های نظارتی و انتظامی در کنار بانک مرکزی و با همکاری مؤثر خود مانع از برخی فعالیت‌های سودجویانه از سوی سوداگران شوند، اظهار داشت: مطمئن‌ترین راه برای آرامش بازار ایفای تعهد صادرکنندگان برای برگشت ارز به چرخه اقتصاد و مدیریت بانک مرکزی در فضای آرام و باثبات بازارها است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در ایجاد فضای آرام در اقتصاد و کاهش نگرانی‌های مردم و بار روانی نوسانات کوتاه مدت و گذرای ارز، گفت: کمک دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها در کنار مساعدت نهادهای نظارتی و اقدامات در دست اجرای بانک مرکزی، هیجانات غیر واقعی را مهارمی کند. دکتر روحانی همچنین گزارش‌های واصله مبنی بر باز شدن مرزها و بازگشت وضعیت صادرات و واردات به شرایط قبل از شیوع کرونا را در آرامش بازار مالی و ارز مؤثر خواند و افزود: افزایش صادرات و تلاش‌های موفقیت آمیز برای بازگشت درآمدهای ارزی به کشور و همچنین عرضه ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان، وضعیت آرام‌تری را در بازار ارز به وجود خواهد آورد.

استانداران باید خدمات استانی و منطقه‌ای دولت را برای مردم تشریح و تبیین کنند

دکتر حسن روحانی عصر  روز سه شنبه ۳ تیرماه در جلسه برنامه ریزی و تلاش ملی برای تحقق شعار جهش تولید که با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد، گفت: با وحدت و اتحاد باید از محدودیت‌های ایجاد شده توسط دشمنان به عنوان یک فرصت برای ایجاد تحولی بزرگ در کشور استفاده کنیم و نباید بگذاریم حاشیه برای دولت ایجاد شود. رئیس جمهور با بیان اینکه باید سه اصل سلامت، معیشت و امنیت مردم را سرلوحه همه اقدامات خود قرار دهیم، گفت: اندکی بیش از یکسال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده اما همه مدیران دولتی و از جمله استانداران باید در نظر داشته باشند که آخرین دقایق خدمت آنان به اندازه همان اولین دقایق ایجاد فرصت خدمت، ارزش و اهمیت دارد. دکتر روحانی افزود: برخی اقدامات و خدمات دولت از جمله ۲ برابر شدن تخت‌های بیمارستانی جدید و نوسازی شده و افزایش قابل توجه خدمات ویژه پزشکی، گسترش قابل توجه زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت پرسرعت، افزایش ۱۰۰ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه قابل توجه خطوط ریلی، افزایش بیش از ۲ برابری گازرسانی به روستاها و افزایش ۱۰ برابری جمعیت روستایی برخوردار از آب سالم پایدار، مصادیق خدمتی هستند که برای مردم ملموس و به سهولت قابل درک و دیدن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در عین حال باید خدمات دولت به نحو شایسته‌ای اطلاع‌رسانی شود، اظهارداشت: استانداری‌ها و همه بخش‌های اجرایی باید در آستانه ورود به قرن جدید کارنامه عملکرد جمهوری اسلامی را به شکلی دقیق تهیه و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند تا هم مردم کشورمان و هم جهانیان خدمات عظیم جمهوری اسلامی ایران به این سرزمین را ببینند تا قدرتمندانه وارد قرن جدید شویم. دکتر روحانی با برشمردن برخی دیگر از خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید از جمله آغاز عملیات احداث خط هزار کیلومتری انتقال نفت به جاسک، انتقال آب به فلات مرکزی کشور، اتصال خطوط ریلی کشور از بندرچابهار به آب‌های بین‌المللی و امثال آن تصریح کرد: تهیه کارنامه خدمات جمهوری اسلامی، تقدیر از زحمات همه ایرانیانی است که در ۴ دهه گذشته به عنوان کارگر، مهندس، کشاورز و یا هر عنوان دیگری برای بالندگی این مرز و بوم تلاش کرده‌اند. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تهیه کتاب خدمات جمهوری اسلامی باعث ایجاد امید برای نسل آینده و قرن آینده در ایران خواهد شد، اضافه کرد: دشمن گمان می‌کرد با فشار وارد کردن می‌تواند ملت ایران را به زانو درآورد، اما ملت ایران نشان داد که در تاب‌آوری برای حفاظت از عزت خود نظیر ندارد. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش از همه استانداران خواست در هماهنگی با وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی همه سرمایه‌های منجمد در اختیار بخش‌های دولتی را به سرمایه‌های مولد تبدیل کنند. رئیس جمهور همچنین با یادآوری این نکته که مردم هر جا نظام نیاز به حمایت و پشتیبانی داشته با جان و دل وارد میدان شده‌اند، خطاب به استانداران تاکید کرد که امروز مردم تحت فشار تحریم‌ها و عوارض شیوع کرونا، هستند و وظیفه ماست که نهایت تلاش خود را برای برداشتن فشار از دوش مردم به کار بگیریم.دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشنهاد مذاکره از سوی رئیس جمهور آمریکا گفت: سخن گفتن از مذاکره از سوی کسانی که میز مذاکره را ترک کرده و حتی آن را شکسته و اتاق مذاکره را به آتش کشیدند، سخن عجیب و دروغی است و باید ابعاد و جزئیات این دروغگویی برای مردم به خوبی تشریح و تبیین شود.

در آستانه قرن جدید، باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای دنیا ارائه کنیم

متن سخنان رئیس جمهور در عصر روز سه شنبه که با حضور استانداران برگزار شد  به  شرح  ذیل آمده است:

هدف اصلی جلسه امروز این است که چگونه در این سال پایانی دولت دوازدهم بتوانیم امید و نشاط را در جامعه به حد اعلی برسانیم و شرایط را برای جهش تولید در سالی که در آن قرار داریم، آماده کنیم. امید در سایه بیان حقایق برای مردم به وجود می‌آید و همچنین مواردی که در زندگی روزمره خودِ مردم برایشان ملموس خواهد بود؛ برخی از کارهای دولت چه در سطح ملی چه در سطح استانی خیلی نیاز به بیان و توضیح ندارد و مردم خودشان حس می‌کنند؛ موضوع تحول سلامت، بیمه همگانی در کشور و اینکه مردم به راحتی دسترسی به پزشک و تخت ویژه و دارو و درمان دارند را مردم خودشان حس و لمس می‌کنند. کسی که اوایل سال ۹۲ به بیمارستان می‌رفت، باید دمپایی و ملحفه خریداری می‌کرد و اگر دارویی بود باید خودش از بیرون تهیه می‌کرد؛ تخت هم آنقدر گران بود که برای مردم امکان پذیر نبود و اگر کسی خدای ناکرده فوت می‌کرد جنازه او به گروگان در بیمارستان می‌ماند؛ ما چنین شرایطی داشتیم.

امروز مردم این واقعیت را لمس می‌کنند؛ خودشان حس می‌کنند وقتی در کشور مقدار تختی که می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد یا تخت جدید یا تختی که بازسازی کامل شده نسبت به کل تاریخ ایران دو برابر شده است؛ نه در دوران انقلاب نه در چهل سال گذشته؛ به اندازه آنچه در تاریخ ایران تخت بیمارستانی ایجاد شده در این دولت یا تخت جدید احداث و یا بازسازی کامل شده است. امروز اگر می‌بینیم در این شرایط کرونا، ملت و دولت در برابر دنیا سرافرازی دارد، به خاطر این است که زیربنای درمان آماده شده است؛ به دلیل اینکه تخت آی.سی.یو وجود دارد؛ ۸ هزار تخت آی.سی.یو مجهز امروز در اختیار هست و هزار تخت در همین سه الی چهار ماه دوران کرونا اضافه شده است. این کار بزرگی است که مردم می‌بینند؛ حال ما چه بگوییم و چه نگوییم، چه توضیح بدهیم چه توضیح ندهیم برای مردم ملموس است.

امروز در کشور قدرت ارتباطات و زیربنا در مسائل ارتباطی، ارتباطات و فضای مجازی و سایبری ملموس است؛ بگوییم یا نگوییم هر کسی یک موبایل هوشمند در اختیارش هست به راحتی می‌تواند بسیاری از خدمات را دریافت کند و این سامانه بود که در همین دوره کرونا توانستیم ۷۷ میلیون را غربالگری کنیم؛ اگر نبود که نمی‌توانستیم غربالگری کنیم؛ همین سامانه بود که باعث شد بتوانیم به راحتی وام در اختیار حدود ۲۲ میلیون نفر بگذاریم؛ همین سامانه است که به راحتی کمکی که می‌خواهیم در قالب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان وام ارزان قیمت در اختیار بگذاریم و کسی لازم نیست جایی مراجعه کند؛ این را مردم لمس می‌کنند؛ چیزی نیست که بگوییم یا نگوییم. آثار شرکت‌های دانش بنیان به تدریج برای مردم ملموس می‌شود. بسیاری از خدمات این شرکت‌های دانش بنیان در داخل همین فضای مجازی است که مردم می‌توانند لمس کنند. این فضای مجازی بود که باعث شد ما در این دو سه ماه پایان سال تحصیلی بتوانیم مدرسه را تعطیل کنیم و آموزش را نگه داریم اگر نبود امکان‌پذیر نبود.

طراحی ما برای سال آینده هم که می‌خواهیم از ۱۵ شهریور فعالیت‌های آموزشی دانشگاهی و مدارس آغاز شود، بخشی حضوری و بخشی از آن مجازی است. اگر چنین فضا، زیرساخت و سرعت اینترنت نبود چطور می‌توانستیم این خدمات را ارائه کنیم. این خدمات برای مردم امروز روشن است این شرکت‌های دانش بنیان است که اولِ دولت ۵۰ شرکت دانش بنیان بود البته می‌گویم ۵۰ تا، گرد می‌کنم حالا ۴۹ شرکت دانش بنیان بوده امروز ۵ هزار شرکت دانش بنیان دارد فعالیت می‌کند. به استانداران توصیه کردم کارخانه نوآوری که در تهران افتتاح شد و برخی از استان‌ها هم دارند تلاش می‌کنند هر استانی بتواند یک ساختمان مناسب را در اختیار بگذارد تا بتوانیم کارخانه نوآوری را در همه استان‌ها تأسیس و ایجاد کنیم.

این‌ها خدماتی است که مردم می‌بینند، برخی از خدمات ممکن است استانی باشد و یا منطقه‌ای باشد اینجا باید برای مردم بیان و تبیین کنیم. اگر ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را در خوزستان و ایلام به کانال کشی و زهکشی تجهیز کردیم و قیمت این زمین‌ها را چند و چندین برابر کردیم و محصولات را چند برابر کردیم، این را باید استاندارهای مربوطه برای مردم توضیح بدهند. مردم استان‌هایی که زمین‌های کشاورزی آنان آباد شده، می‌بینند اما سراسر کشور آن را لمس نمی‌کنند. اگر ۴۶ هزار هکتار زمین در سیستان که بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخش بزرگ آن نیز در ماههای آینده افتتاح خواهد شد به عنوان یک تحول بزرگ کشاورزی در سیستان ایجاد شده، مردم سیستان این را می‌بینند اما ممکن است بقیه مناطق نبینند.

در مناطق غرب ایران، مناطق معروف به گرمسیری شامل دهها هزار هکتار طی امسال و اوایل سال آینده افتتاح می‌شود، عمدتاً تا پایان امسال. این همه آب و اینکه تاکنون چهل و چند سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت ۵۳ یا ۵۴ سد افتتاح خواهد شد، این کار عظیم و بزرگی است. خودِ استانداران در استان خودشان اگر سدی افتتاح می‌شود مردم مشاهده می‌کنند اما برای سراسر کشور باید بیان و تبیین شود و همانطور که ما نیاز داریم به مستندسازی خدمات جمهوری اسلامی، فقط هم دولت یازدهم و دوازدهم نیست ما در آستانه قرن جدید هستیم، سال آینده سال ۱۴۰۰ است و سال بعد شروع قرن پانزدهم است، ۱۴۰۱ قرن پانزدهم شروع می‌شود. سال ۱۴۰۰ باید ایران را قدرتمندانه برای ورود به قرن جدید آماده کنیم، ما باید دستاوردها را نشان دهیم.

این قرنی که دارد تمام می‌شود یک بخشی از آن مربوط به رژیم گذشته است پنجاه و شش-هفت سال و یک بخشی از آن هم مال جمهوری اسلامی ایران است چهل و چند سال، بیاییم همه دستاوردهای جمهوری اسلامی را برای مردم و دنیا تبیین و ارائه کنیم و ببینیم آیا خدمات مردم خدماتی که دولت، مردم همه کارگران، کشاورزان دست به دست هم دادند با آن زمان قابل مقایسه است؟ چند تا سد بوده، چند تا سد داریم، چقدر برق بوده، چقدر برق داریم، چقدر فولاد بوده چقدر فولاد داریم، چقدر مدرسه بوده، چقدر بهداشت، درمان بوده، چقدر راه بوده، چقدر راه آهن بوده؟ آسان است.

بخشی از آن بیان می‌خواهد، بخشی ارائه آمار، هر استانی باید یک کتاب مستند درست کند برای جمهوری اسلامی ایران، بگوید من دارم وارد قرن بعدی می‌شوم این استان اول قرن کجا بوده پایان قرن کجاست که یک بخش بزرگی از این قرن، خدمات جمهوری اسلامی ایران است و بخش پایانی، پازل پایانی این قرن مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم می‌شود. برای مردم تبیین کنیم و توضیح دهیم تا مردم روحیه پیدا کنند.

بعضی از مردم کشور نمی‌دانند که روستاهای ما چقدر آباد شده است. بعضی‌ها نمی‌دانند که کل روستاهای ما از اول تاریخ تا اول دولت یازدهم ۱۴ هزار روستا گاز داشت و امروز بیش از ۳۰ هزار روستا گاز دارد و این را برای مردم تبیین کنیم. در تمام تاریخ ایران ۹۰۰ هزار نفر و کمتر از یک میلیون روستایی آبِ پایدار سالم داشتند و امروز به ۱۰ میلیون نفر می‌رسیم که ۱۰ برابر تاریخ شده و این کار بزرگی است که انجام گرفته و این کار را باید تبیین کنیم.

الان در ارتباطات روستاهای ما تقریباً همه به اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند و استفاده می‌کنند و شرایط راه، بهداشت و آموزش تحول بزرگ پیدا کرد. این تحول فقط کار دولت نیست که فکر کنیم هیات وزیران آنجا نشستند و ما داریم خدمات هیات وزیران را می‌گوییم یا هیات وزیران، استانداران و کارمندان دولت را می‌گوییم بلکه میلیونها کارگر، کشاورز و مهندس کار و تلاش کردند و کارِ عظیم و بزرگی در این کشور رخ داده است. نمی‌خواهیم هیچ اغراق و مبالغه‌ای بگوییم و یک دانه هم نمی‌خواهیم زیادی بگوییم و هر چه واقعیت است بگوییم واقعیت‌هایی که مردم بتوانند ببینند و این واقعیت را لمس کنند تا روحیه امید برای قرن آینده ایجاد شود چرا که می‌خواهیم با یک روحیه بلند وارد قرن جدید شویم و البته دشمنان می‌خواستند ما را بشکنند و فکر کردند در ۹۷ که تحریم همه جانبه و شدیدی را علیه ایران وضع می‌کنند ما مثلاً دو یا سه یا چهار ماه صبر و تحمل می‌کنیم و بعد می‌شکنیم و ناچار می‌شویم برویم التماس کنیم و شما می‌بینید این ملت با این عظمت ایستادگی و مقابله کرد و حیثیت و توان خودش را به رخ کشید و تاب‌آوری ملت ایران کم نظیر است.در این داستان کرونا بعضی از سران کشورهای دنیا که با هم در تماس بودیم به من می‌گفتند ما دچار حیرت هستیم که شما در تحریم کامل چطور کرونا را بهتر از اکثر دنیا اداره کردید که البته آنها می‌گفتند اکثر دنیا و البته در این کار مبارزه با کرونا همه استانداران، وزرای مربوطه مخصوصاً مدافعین سلامت، نیروهای مسلح، خودِ مردم و همه آمدند و درست است که همه وارد عمل شدند اما سیری از فاصله گذاری، بعد فاصله‌گذاری هوشمند، بعد بازگشایی هوشمند و قدم به قدم داشتیم که تمام دنیا نحوه عمل جمهوری اسلامی را نگاه می‌کند.

این چیزی است که قابل مقایسه است. حالا یک وقتی حادثه‌ای اینجا رخ می‌دهد که خیلی قابل مقایسه نیست اما این حادثه کرونا چون تقریباً همه دنیا را به یک صورتی در نوردید و همه کشورها گرفتار شدند، قابل مقایسه است و این ملت بزرگ به این خوبی توانست در برابر آن بایستد و کارهایی که به هر حال انجام گرفته است.پس ما باید واقعیت را برای مردم بیان کنیم و باید بگوییم در بخش ایجاد خطوط ریلی در کشور چه کار بزرگی انجام گرفته است. حالا استان همدان چون به شبکه ریلی کشور وصل شد، می‌داند و لمس می‌کند، استان کرمانشاه چون به ریل وصل شد، احساس می‌کند، ارومیه چون به ریل وصل شد، احساس می‌کند که انشاءالله به زودی از طریق میانه و بستان‌آباد به تبریز وصل می‌شود و مردم آذربایجان به خوبی احساس می‌کنند، راه‌آهن به رشت رسید، مردم گیلان به خوبی احساس می‌کنند، راه آهن در سیستان و بلوچستان که تا پایان این دولت بخش اعظم راه آهن چابهار به زاهدان افتتاح می‌شود، مردم احساس می‌کنند و گاز به زاهدان و برای اولین بار به استان سیستان و بلوچستان رسید و این استان خودش لمس می‌کند چون می‌بیند اما اینکه بیان کنیم برای همه کشور برای همه دنیا و اینهایی که فکر می‌کنند جمهوری اسلامی ایران فقط شعار داد و جمهوری اسلامی برای مردم کاری نکرده است و یک کاری در رژیم قبلی در گوشه‌ای انجام گرفت و آن را بزرگ می‌کنند، این را مقایسه کنیم و این عدد و رقم است.

یک جایی در منطقه غرب کشور احیای دریاچه ارومیه را با همه وجودش می‌بیند و لمس می‌کند؛ اگر دریاچه ارومیه احیا نشده بود تبریز تخلیه شده بود و دیگر کسی در تبریز سرمایه‌گذاری نمی‌کرد؛ داشتند جمع می‌کردند و از تبریز خارج می‌شدند برای اینکه این گردوغبار زندگی ۱۴، ۱۵ میلیون نفر را متلاشی می‌کرد؛ برای احیای این دریاچه کار عظیم و بزرگی شده است؛ البته احیای این دریاچه متعلق به یک استان نیست و تقریباً ملی و مربوط به ۶، ۷ استان در منطقه غرب کشور است. در مساله آب یک تحول بزرگی رخ داده است؛ اینکه آب خلیج فارس یا دریای عمان به فلات قاره می‌آید یا آب دریای خزر به فلات قاره می‌آید، یک تحول عظیم در کشور است؛ مشکل آب مشکل یک روز نیست، مشکل دهها قرن و هزارها سال است؛ یکی از مشکلات ایران در طول هزاران سال آب بوده و این کار عظیم و بزرگی که دارد انجام می‌گیرد؛ این چیزی است که باید برای مردم تبیین شود.

اتصال به دنیا، اینکه از طریق راه آهن داریم از چابهار به دنیا متصل می‌شویم؛ جاده به تمام آسیای مرکزی به قفقاز که الان داریم؛ راه آهن رشت را به آستارا دنبال می‌کنیم و کار اعظم آن انشاءالله در این دولت انجام می‌گیرد؛ راه آهن رشت به انزلی تا پایان سال به افتتاح می‌رسد؛ یعنی دریای خزر را از انزلی به خلیج فارس وصل و به زودی به دریای عمان متصل می‌کنیم؛ یک کار عظیمی انجام می‌دهیم. الان از گوره تا جاسک هزار کیلومتر داریم لوله می‌کشیم و صادرات نفت ما دیگر متصل به بند ناف تنگه هرمز نیست و این برای اولین بار در تاریخ ایران است که این کار انجام می‌گیرد.

مقام معظم رهبری یک بار که در محضر ایشان بودم به من گفتند استراتژیک‌ترین کار دولت شما این کار است که دارید انجام می‌دهید؛ همین لوله‌ای که نفت‌مان را به جاسک منتقل می‌کنیم و به دریای عمان می‌بریم کار بزرگ و عظیم و بی نظیر تاریخ ایران است، یعنی در تاریخ ایران اولین بار است این داستان محقق می‌شود؛ همه بیاییم بیان و تبیین کنیم. چرا می‌گویم بیان و تبیین کنیم؟ هم برای انقلاب، هم برای تاریخ کشورمان، هم آمادگی برای قرن بعد و هم امسال سال جهش تولید است و یک تحول بزرگ در تولید بوجود بیاوریم؛ می‌دانم سال سختی است، می‌دانم در تحریم شدید هستیم، می‌دانم کرونا آمده اضافه شده؛ اما در عین حال اراده و وحدت و ایستادگی ما بالاتر از همه این حرفهاست و می‌توانیم عبور کنیم.

سرمایه‌های منجمد کشور را باید به سرمایه‌های مولد تبدیل کرد

روحانی در ادامه جلسه عصر سه شنبه اظهار داشت: همین نکاتی که در بیان استاندارهای محترم بود، کارهایی که دارد انجام می‌گیرد و گفتید اگر به ما کمک بشود به زودی انجام می‌شود و تا آخر امسال به افتتاح می‌رسانیم؛ وظیفه همه این است سرمایه منجمد را تبدیل به سرمایه مولد کنیم؛ هکتارها زمین آماده برای مسکن در این کشور افتاده به اسم این وزارتخانه و آن وزارتخانه؛ به اسم این شرکت دولتی و آن شرکت دولتی؛ بیاییم این منجمد را مولد کنیم؛ زمین آنجا خوابیده قفل کردیم؛ هر کسی یک چیزی برداشته در گاوصندوق خودش گذاشته و می‌گوید من نیاز دارم تا حالا سی ساله استفاده نکرده و ۵۰ سال دیگر هم نیاز ندارد؛ حالا بر فرض نیاز داشت زمین دیگر در اختیارش می‌گذاریم. این منجمد است بیاییم آن را مولد کنیم؛ بخش بزرگ معادن کشور منجمد است و هر کس یک ورق کاغذی به دست گرفته و چند سال پیش رفته به اسم خودش و خانواده ثبت کرده که حالا به تفصیلات آن کاری ندارم؛ باید یک مهلت کوتاه بگذاریم و معادن را آزاد کرده و در اختیار مردم قرار دهیم؛ بیایند این سرمایه منجمد را مولد کنیم؛ البته معادن بزرگ خیلی فعال است اما باید معادن را فعال کنیم در اختیار مردم بگذاریم. پروژه‌های نیمه‌تمام منجمد است یک پروژه‌ای ۳۰ درصد، ۴۰ درصد، ۵۰ درصد کار شده، افتاده و به این زودی‌ها هم درست نمی‌شود ما باید بیاییم واگذار کنیم. این را در سران سه قوه تصویب کردیم اصلاً بیاییم مجانی واگذار کنیم وزارت کشور در این زمینه فعال بود بقیه وزارتخانه‌ها هم باید فعالشوند و باید همه طرح‌های نیمه تمام را به نتیجه برسانیم.

وقتی یک طرح نیمه تمام را مجانی به یک سرمایه‌گذار می‌دهیم به شرط اینکه در زمان محدود بتواند آن را نهایی کند. باعث می‌شود که فعالیت شروع شود، کارگر بیاید، اشتغال درست شود خودِ آن پروژه وقتی نهایی شود تاثیرگذار در اقتصاد و اشتغال مااست. شما خودتان در هر استانی می‌توانید سرمایه‌های منجمد را پیدا کنید و به سرمایه‌های مولد تبدیل کنید این کار و وظیفه بزرگی است که بر دوش همه استاندارهاست که باید این را انجام دهند. امروز مردم ما با یک سری مشکلات مواجه هستند، در مسکن دیدیم یک فشار به مردم و آنهایی که مستاجرند وارد شد. بخشی از مردم ما خانه ندارند ناچارند با مستأجری زندگی کنند حالا در تهران سخت‌تر در شهرهای بزرگ کمتر در شهرهای کوچک کمتر ولی به هر حال همه جا سخت است.

وقتی کسی مستأجر است مگر درآمد این مستأجر امسال نسبت به پارسال چقدر زیاد شده حالا اگر کارمند دولت است مگر حقوق او چه مقدار زیاد شده؟ اگر کارگر هست چه مقدار حقوق او زیاد شده؟ خیلی از اینها هم که مستأجر هستند یا کارگر یا کارمند هستند، حالا ممکن است شغل آزاد داشته باشد مگر او چقدر درآمد دارد؟ اگر منصفانه این تحول ایجاد نشود یعنی مال‌الاجاره آن و مبلغ اجاره اگر به همان اندازه رشد اقتصادی و رشدی که طرف در حقوقش ایجاد شده نبوده و بیشتر باشد، از کجا بیاورد؟ حالا یک وقتی او اجاره را مثلاً ۱۰ درصد اضافه می‌کند این قابل تحمل است، ۱۵ درصد اضافه می‌کند در یک جایی ممکن است حتی ۲۰ درصد ولی وقتی بالاتر رفت مستأجر چطوری بتواند زندگی خودش را اداره کند؟

ما باید کاری کنیم و فکری کنیم، الان چندین جلسه است که در این زمینه داریم کار می‌کنیم که چه کار کنیم همین امروز صبح بخشی از جلسه اقتصادی ما همین بود داریم طرحی را آماده می‌کنیم انشاءالله این طرح یا در این هفته آماده می‌شود یا هفته آینده می‌رویم در ستاد ملی کرونا تصویب می‌کنیم چون برخی از آن مواردی است که نیاز به یک تغییر قانونی دارد. چندین بسته است که اینها را در کنار هم می‌آوریم در آنجا تصویب می‌کنیم ولی کار اصلی در مسکن این است که برویم زمین‌های دولتی را به قیمت ارزان یا گاهی حتی مجانی به مولد مسکن و سرمایه‌گذار بدهیم. یا آنی که می‌خواهد برای خودش خانه بسازد، یک پولی دارد با قیمت ارزان در اختیارش بگذاریم یا تحولی که بنا بود در بازسازی و بازآفرینی صورت بگیرد در محله‌های فرسوده می‌تواند یک تحول بزرگ در مسکن ایجاد کند هیچ جا بهتر از محله فرسوده نیست چون آنجا آب، برق، جاده، ارتباطات، تلفن، گاز و همه چیز هست شما یک سری خانه کهنه را می‌خواهی خراب کنی جای آن ۲ یا ۳ بلوک بلندمرتبه یا کمتر یا بیشتر می‌خواهید بسازید و در اختیار آنها بگذارید مقدار خانه هم دو برابر می‌شود یک برابر به آنها می‌دهید نصفش می‌ماند آن وقت خانه را به قیمت ارزان می‌شود به خانه اولی‌ها داد. البته ما امسال نباید بگذاریم حاشیه برای دولت درست شود و اصلاً نباید بگذاریم هیچ دعوایی درست شود و باید با همه سازش کنیم و بسازیم و به همدیگر کمک کنیم. نماینده مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، ائمه جمعه، علما، حوزه‌های علمیه، احزاب، سمن‌ها، اقشار مختلف، مذاهب مختلف، قومیت‌های مختلف، زن، مرد، جوان و پیر با وحدت و اتحاد از این فرصت برای یک تحول استفاده کنیم و برای یک تحول بزرگ که به نظر من این کار امکان‌پذیر است.

چرا امکان‌پذیر است؟ دلیل دارم و شعار نمی‌دهم. مثال می‌زنم که ما درصنعت و در بسیاری از صنایع در دو ماهه فروردین و اردیبهشت و البته بعضی‌ها در خرداد وضع‌شان کمی بهتر است و حالا همین دو ماه با دو ماه پارسال مقایسه می‌کنیم، رشد خوبی ایجاد شده است و در برخی از صنایع ۱۸ درصد رشد، برخی از صنایع ۱۵ درصد و برخی از صنایع ۱۲ درصد رشد ایجاد شده است و در کشاورزی هم همینطور که رشد کشاورزی ما پارسال ۸.۸ بود و یک افتخار بزرگ است. به آماری که بانک مرکزی منتشر کرد، نگاه کنید و به بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی که کشاورزی در این رشد پیشتاز است. ما سال گذشته یعنی سال ۹۸ که بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند رشد اقتصادی ما منفی باشد، رشد اقتصادی بدون نفت ما ۱.۱ بود و مثبت شد البته مقوله نفت جدا است و دلیل آن این است که مردم باید بدانند نفت به خاطر تحریم و به خاطر فشار است والا وزارت نفت و شرکت ملی نفت ما قادر هست روزانه ۳ میلیون بشکه نفت صادر کند و حالا می‌گویم ۳ میلیون تقریب باز می‌گویم ۲.۷۰۰ یا ۲.۸۰۰ می‌توانیم صادر کنیم. اگر مشکلاتی در صادرات داریم که ببینید یکی از چیزهایی که باید همه استاندارهای محترم و همه مسوولین محترم برای مردم توضیح دهند، شرایط کشور است که در شرایط کشور حالا مردم کرونا را احساس می‌کنند و شرایط سخت ایجاد شده را مردم لمس می‌کنند اما در بخش تحریم باید برای مردم توضیح بدهیم که چه فشاری بر دولت هست.

بعد از ۶۰ سال تراز تجاری کشور مثبت شد

روحانی در ادامه دیدار با استانداران گفت: بعضی وقتها بعضی‌ها به من نامه می‌نویسند و کنارش می‌نویسم مثلاً می‌گویند شما که در پایان سال ۹۵ در سخنرانی گفتید در دولت آینده این کار را می‌کنم الان این کار را نکردید و کنارش نوشتم دولت آینده در چه شرایطی بود و آن شرایطی که من در سال ۹۵ نوشتم شرایطی بود که صادرات نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به بالای ۲ میلیون بشکه و ۲ میلیون ششصد هزار و ۲ میلیون و هفتصد هزار رفت که همه سرمایه‌دارها اینجا برای اینکه پروژه بگیرند، ردیف شدند. فقط یک کشور به ما پیشنهاد داد و رئیس کشور گفت من ۵۰ میلیارد دلار در اختیار شما قرار می‌دهم که فقط یک کشور است و باز رئیس یک کشور دیگر به من گفت ۱۵ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شما قرار می‌دهم و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار به ما پیشنهاد شد و دیدید چه تحول بزرگی درست شد و رشد اقتصادی در سال ۹۵ دوازده و نیم هست و با رشد دو رقمی در دنیا اول بودیم که در سال ۹۵ رشد اقتصادی در دنیا اول است. در تورم هم ۷ درصد، ۸ درصد بود، در اشتغال هم می‌بینید بالای ۷۰۰ هزار اشتغال درست شد و اشتغال، تورم، رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی غلبه کردیم و اصلاً نفت را کنار گذاشتیم و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات ما بود که بعد از ۶۰ سال تراز مثبت پیدا کردیم. برای مردم باید بگوییم وقتی دشمنی ظالمانه علیه ما فشار می‌آورد. ببینید سه گروه بودند که برجام را نمی‌توانستند تحمل کنند و داشتند خفه می‌شدند، می‌مردند و دق می‌کردند که تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه نمی‌توانستند تحمل کنند. یکی از رهبران کشورها به من گفت وقتی کشورهای اروپایی اینجا برای سرمایه‌گذاری صف بستند، این کشورهای مرتجع منطقه از ناراحتی دق می‌کنند. آمدند توطئه کردند یک آدم کم تجربه هم در آمریکا روی کار آمد شما الان کردار و رفتارش را می‌بینید خودِ مردم آمریکا الان می‌توانند قضاوت کنند. رفتارش نسبت به مردم خودش، یک آدم اینجوری آمد آنها هم آمدند تحریک کردند پشت سرش این را آماده کردند این فشار عظیم به ما وارد کرد فشار هم برای این بود گفت من این فشار را وارد می‌کنم ایران سه ماه دیگر تسلیم می‌شود خودش می‌آید می‌ایستد پای میز مذاکره، فهمید که اشتباه کرده محاسبه غلط داشته، هم صهیونیست اشتباه کرده، هم ارتجاع اشتباه کرده هم تندروها در آمریکا اشتباه کردند. ملت ما ایستادگی و مقابله کرد و امروز برای همه دنیا روشن است که با تحریم و فشار ما تسلیم نمی‌شویم باید بیایند روی منطق، می‌گویند ما حاضریم مذاکره کنیم حرف عجیب و غریبی می‌زنند ما حاضریم مذاکره کنیم یعنی چه؟ چه کسی از میز مذاکره کنار رفت؟ چه کسی مذاکره را شکست؟ چه کسی اتاق مذاکره را آتش زد؟ آن‌ها بودند ما که در چارچوب معقول، منطق، اخلاق، سیاست، همه تعهدات بین‌المللی را آنها زیر پا گذاشتند پس این دروغ فوق دروغ هر روز منتها این واقعیت را برای مردم باید توضیح دهیم مردم ما کار بزرگی دارند انجام می‌دهند مردم ما در برابر یک ابرقدرت که دارد ظالمانه عمل می‌کند مقاومت و ایستادگی می‌کنند این را باید برای مردم بیان کنیم و توضیح دهیم و باز کنیم.

کار دیگری که امروز انجام می‌دهیم و شما استانداران همه باید کمک کنید، مساله قیمت در برخی از کالاهاست، از جمله در لوازم خانگی و در اتومبیل دیدیم اینها همه چیزهایی که شما شاهد بودید در کالاهای دیگر هم داریم. همه باید به میدان بیاییم مردم تحت فشار اقتصادی هستند، مردم با مردانگی مقاومت و ایستادگی کردند همه جا آمدند ۲۲ بهمن آمدند، روز سختی آمدند، روز شهید سلیمانی آمدند، مردم همه جا آمدند به میدان آمدند. درشیوع کرونا آمدند کمک کردند، در ماه رمضان آمدند به فقرا کمک کردند مردم به صحنه آمدند امروز فشاری روی مردم هست باید این فشار را برداریم باید راه حل آن را پیدا کنیم این راه حل را وزرای ما، استانداران ما، کارشناسان ما، متخصصین ما باید پیدا کنند بیایند کمک کنند همه به هم یاری کنیم و عبور کنیم و در این کار استاندارها باید بیایند برای اینکه شرایط یک شرایط آماده‌ای بشود و مردم بتوانند زندگی خودشان را ولو با سختی اداره کنند. نکته آخری که می‌خواهم تاکید کنم به پایان رساندن پروژه‌های مهمی است که تا پایان دولت امکان‌پذیر است. خواهش می‌کنم هر استانداری یک پروژه مهم دارد همین که در این جلسه بیان شد، یک پروژه ۹۰ درصد پیشرفت کرده ۱۰ درصد باقیمانده، ۵ درصد باقی مانده حتماً این را مشخص کنند حتماً بنویسند حتماً دنبال می‌کنیم. در این شرایط سخت وقتی مردم می‌بینند کارگر، مهندس ومسوولین ما همه دارند می‌دوند یک امیدی برای مردم ایجاد می‌شود. ما که پنجشنبه‌ها را قرار دادیم برای افتتاح که انشاءالله امیدواریم همچنان ادامه پیدا کند این هفته هم باز پنجشنبه یک طرح بسیار مهمی افتتاح می‌شود و همینطور جلو می‌رویم افتتاح‌های بزرگی در پتروشیمی داریم، افتتاح‌های بزرگی انشاءالله در جاده داریم. شما دیدید در مساله راه غیر راه آهن کارهای بزرگی شد یک پروژه‌ای که ۱۷، ۱۸ سال مانده بود پروژه شمال که بخش بزرگ آن افتتاح شد و بخشی هم الان دارد تلاش می‌شود تا آخر دولت افتتاح شود. زمان و ساعت و زندگی مردم و مصرف سوخت مردم، اعصاب مردم اینها می‌تواند مردم را راحت کند و ما در این پروژه‌های نیمه تمام باید هر پروژه‌ای که امکان‌پذیر است امسال به افتتاح برسانیم دولت آماده است شما همه توان خود را بگذارید پروژه‌هایی را که می‌توانید واگذار کنید بیایید واگذار کنید تا پروژه‌هایی که باید تکمیل شود، تکمیل شود.

تقدیر از زحمات ستادهای استانی در مبارزه با کرونا

روحانی در ادامه جلسه دیدار با استانداران با تقدیر از زحمات ستادهای استانی در مبارزه با کرونا بیان داشت: در مساله کرونا هم ستادهای استانی ما بسیار زحمت کشیدند الان در بخشی از کار کرونا به خاطر اینکه مناطق قرمز ما مرتب تغییر می‌کند بنا شد با مصوبه اخیر با پیشنهاد ستادهای استانی بررسی کنیم محدودیت‌های خاص و ویژه ممکن است برای بعضی از استانها باشد ما تا امروز در موج اول کرونا قرار داریم و مقاومت می‌کنیم تا انشاءالله موج دوم نباشد. الان در دنیا بحث این است که ممکن است موج دوم هم باشد اگر بود باز هم باید تدبیر کنیم بیندیشیم فعلاً موج اول است این موج اول یک سری از استانها را گرفت و به پیک رسید، آن استانها عبور کردند. در ایام مسافرت عید فطر و ایام ارتحال حضرت امام (ره) که تعطیلات بود بعضی‌ها این تعطیلات را با هم متصل کردند و وصلش کردند مسافرت عامل اصلی نبود برای اینکه مسافرت مبداء آن، بیشتر آن البته جاهای مختلف بخش بزرگی از آن تهران بود مقصد بخش بزرگ آن گیلان یا مازندران بود، نه تهران نه گیلان نه مازندران چیزی نمی‌بینیم تغییر آنچنانی نکرد پس مسافرت می‌شود انجام داد به شرط آنکه ما اصول بهداشتی را مراعات کنیم. اینکه این دفعه تاکید کردیم ممکن است ماسک برای بعضی از جاها الزامی بشود و دیروز خدمت مقام معظم رهبری بودم ایشان هم بر این مصوبه تاکید کردند و گفتند جاهایی که احساس خطر می‌کنید این کار را انجام بدهید و سلامت مردم بسیار مهم است، در مساله کرونا شما در استانها کار بزرگی کردید، امروز بعضی از استانها درگیر هستند مشکلات فراوان دارند باید عبور کنید بعد هم ممکن است استانهای دیگر درگیر شوند. انشاءالله هیچ‌وقت این ویروس نیاید به پیک برسد ولی علی‌القاعده هر استانی به پیک می‌رسد و عبور می‌کند و بعد می‌رسیم به شرایط معمولی. بنابراین در این کار هم که مساله سلامت مردم است دقت بفرمایید و بیشتر تلاش کنید همان سه اصل سلامت، معیشت، امنیت این سه چیز به عنوان اولویت ما هست در همه استانها و در سراسر کشور، انشاءالله خدا هم به ما توفیق می‌دهد و ما را یاری می‌کند و بدانید همه کارها با حضور مردم و همکاری مردم امکان‌پذیر است. خداوند که قدرت مطلق است همه چیز پیش اوست با یک اشاره "کن فیکون" همه چیز را حل می‌کند بسیاری از مسائل را به مردم گفت شما بیایید حل کنید، یا ایهاالذین آمنوا کونوا انصارالله شما مردم بیایید خدا را یاری کنید دین خدا را یاری کنید این دارد به ما یاد می‌دهد می‌گوید هر کاری که می‌خواهید بکنید با کمک و حضور و فداکاری مردم امکان‌پذیر است. انشاءالله با اتصال به یکدیگر، وحدت در کنار یکدیگر، تواضع در مردم و دعوت مردم به همکاری ما از این روزهای سخت عبور خواهیم کرد سال سال جهش تولید است انشاءالله بر این مبنا حرکت کنیم و این سه اصل سلامت و معیشت و امنیت به عنوان اصول مدنظر ما باشد انشاءالله با همکاری مردم.

ایران همچنان آماده است نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد

دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۴ تیرماه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: ایران همچنان آماده است نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد و با آن در چارچوب قانون همکاری کند. رفتار جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی اتمی همواره رفتار دوستانه و قانونی بوده است و بازرسین آژانس همیشه در ایران حضور و فعالیت داشتند چنانچه در ۱۶، ۱۷ گزارش آژانس نیز صراحتاً نسبت به همکاری کامل ایران اذعان شده است. در این اواخر رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار آوردند و می‌ترسیم که این شیادان آژانس را آلوده و از مسیر اصلی خود منحرف کنند. دکتر روحانی افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار می‌آورند و با طرح موضوعی که مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است می‌خواهند آژانس را از مسوولیت اصلی خود خارج کنند البته پاسخ قاطع به چنین اقدامی آسان است اما مبنای ما همکاری با آژانس است لذا آژانس هم باید توجه داشته باشد تا از مسیر قانون خارج نشود.

رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر اروپایی‌ها که شرمنده ملت ایران هستند چرا که به تعهدات خود قبل و حتی بعد از خروج آمریکا از برجام عمل نکردند و تلفنی و حضوری از این کار خود عذرخواهی می‌کنند اما امروز در شرایطی که رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کردند اروپایی‌ها نیز وارد می‌شوند که چنین توقعی از آنها نداریم و توقع داریم که زیر بار فشار آمریکا نروند و استقلال خود را حفظ کنند. دکتر روحانی تصریح کرد: آقای جدیدی که مسوولیت آژانس بین‌المللی اتمی را بر عهده گرفته باید بداند که آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل خیلی مهم است. ایران همچنان آماده است که نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد و با آژانس همکاری تنگاتنگی در چارچوب قانون و مقررات داشته باشد. دکتر روحانی همچنین در پاسخ به ادعا و تبلیغات آمریکایی‌ها مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران گفت که آمریکایی‌ها به جای تعارفات بی اساس برای مذاکره، هر موقع از مسیر اشتباه بازگردند، همان لحظه ما هم آماده‌ایم و ملت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی عمل کرده و باز هم چنین خواهد کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهتمام جدی دولت نسبت به رفع مشکلات اقتصادی مردم اظهارداشت: بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به فرد یا قوه خاصی نیست و عمدتاً ناشی از ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا است و مطمئن هستم که در کنار یکدیگر می‌توانیم از این شرایط و مشکلات عبور کنیم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت با تمام وجود در صحنه است و روز استراحتی در شش ماه اخیر در میان مسوولین عالی‌رتبه وجود نداشته و به طور شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل مشغول تلاش و فعالیت بودند. دکتر روحانی تصریح کرد: دولت تا دقیقه و ثانیه آخر با روحیه ساعات اولیه، پای کار تلاش و فداکاری خواهد بود و این افتخار ما هست که برای این ملت بزرگ نوکری کنیم و گره‌ای را از مشکلات مردم باز کنیم. رئیس جمهور تاکید کرد: اگرچه مشکلات سخت است ولی قطعاً قدرت عبور از آن را داریم ضمن اینکه شرایط به تدریج به سمت بهبود پیش می‌رود و مطمئن هستم بانک مرکزی می‌تواند مشکل ارز را مهار و کنترل کند. دکتر روحانی وظیفه صادرکنندگان را افزایش سطح صادرات و بازگرداندن ارز ناشی از صادرات کالا به کشور دانست و گفت: صادرکنندگان باید بدانند که ارز متعلق به دولت است و دولت مالک ارز محسوب می‌شود و امام راحل نیز در این زمینه فتوای صریح صادر کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که مردم دچار مشکل هستند عده‌ای بخواهند سوءاستفاده کنند و اگر کسی بخواهد از قانون و مقررات تخلف کرده و ارز را برنگرداند هم بانک مرکزی اسامی آنها را منتشر خواهد کرد و هم قوه قضاییه با او برخورد خواهد کرد. دکتر روحانی در ادامه با اشاره به نگرانی مردم از قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن و اقدامات دولت در رفع نگرانی‌های مردم اظهارداشت: دولت در این زمینه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و طرحی در زمینه اجاره بهای مسکن آماده کردیم که به زودی تصویب خواهد شد و برای رفع مشکل مسکن نیز راه حل اساسی این است که همه دستگاهها در تولید مسکن همکاری و مشارکت کنند و زمین‌های اضافه‌ای را که در اختیار دارند برای ساخت مسکن ارزان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت امکانات و سرمایه‌های فراوانی در بخش زمین، سهام بنگاه‌های اقتصادی دولتی و معادن دارد که اگر آنها را فعال نماید شرایط کشور تغییر خواهد کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت دست روی دست نگذاشته و با جدیت مشغول فعالیت است و تا پایان سال علیرغم همه گرفتاری‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید همچنان که در ماههای اخیر نیز طرح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف افتتاح شده است. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بهبود شرایط استان‌هایی که با وضعیت قرمز مواجه‌اند، اظهار داشت: خوشبختانه با فعالیت پزشکان و تلاش همه مدافعین سلامت از هفته آینده شاهد افت شدت بیماری در این استان‌ها خواهیم بود.دکتر روحانی با اشاره به کاهش ضریب جینی اظهار داشت: ضریب جینی نشان عدالت است. رقم ضریب جینی در سال ۹۷ حدود ۰.۳۹ بود و امروز به ۰.۳۸ کاهش پیدا کرده است. سهم ثروتمندترین‌ها نسبت به فقیرترین‌ها نیز در کشور کاهش داشته و این رقم که در سال ۹۷ بیش از ۱۲ برابر بود امروز به بیش از ۱۱ برابر رسیده است پس از لحاظ عدالت هم علیرغم همه مشکلات یک قدم بهبود وضعیت را شاهد هستیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور در روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت به این شرح است: میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و دهه کرامت که پایان آن میلاد باسعادت مولای ما حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) خواهد بود را تبریک می گویم؛ حضور فاطمه معصومه (س) در سرزمین قم و بعد وفات آن حضرت در همان سرزمین مایه برکت بزرگی برای ایران اسلامی و به ویژه برای منطقه قم بود و همین حضور و همین مدفن باعث شد که از بیش از ۱۰۰ سال پیش بزرگترین مرکز حوزه علمیه برای علوم اسلامی در قم تأسیس شد و امروز حوزه علمیه قم برای بیان علوم اسلامی و به ویژه فقه شیعه، کلام شیعه، تفسیر، حدیث، تاریخ و سایر علوم اسلامی یک مرکزیت مهم است.به همین مناسبت روز ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) به نام دختران هم نامگذاری شده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی الحمدالله یک فضای بسیار خوبی برای زنان جامعه برای حضور در مراکز علمی، مراکز تحقیقاتی، فعالیت و تولید آماده شده و فکر می‌کنم یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید باز کردن فضا برای حضور همه زنان در فعالیت‌های مختلف هست و امروز از کلاس‌های دانشگاه تا بیمارستان‌ها و کارخانجات و همه جا می‌بینیم این حضور، حضوری بسیار پررنگ و باشکوه است.

هیچ‌کس نمی‌تواند در دنیا یک چنین اتهامی به ما بزند که اسلام دین مردسالاری بوده و حقوق زنان تضییع شده است؛ خودِ قرآن مجید به تصریح راجع به حقوق زنان به خوبی بیان کرده که همان مقدار که مردان حق دارند از فرصت جامعه استفاده کنند زنان هم حق دارند از فرصت جامعه استفاده کنند؛ اصلاً تعبیری که قرآن برای مرد و زن استفاده می‌کند، یک تعبیر یکسانی است؛ «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»؛ قرآن مجید به همین صراحت تعبیرهای مساوی را در جایی که مساله جایگاه و مقام انسانی مطرح است مطرح کرده، «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی» عین هم آن حیات طیبه را به همه وعده داده و الحمدالله امروز در بخش‌های مختلف زنان ما حضور دارند؛ دیروز در جلسه‌ای که با استانداران داشتیم یک بخش صحبتم این بود که در وزارت کشور چه مقدار از زنان به عنوان فرمانداران مسوولیت را بر عهده دارند؛ البته در همه وزارتخانه‌ها این مسوولیت‌ها را به عهده دارند و مطمئن هستیم که دختران نجیب جامعه و زنان در مسائل اخلاقی و اجتماعی هم خودشان همه مراقبت‌های لازم را همیشه انجام دادند و انجام خواهند داد و نیازی نیست که کسی بخواهد در این زمینه دلسوزی کند. خودِ زنان دلسوزتر از دیگران در این گونه مسائل هستند و خواهند بود.

شهید بهشتی سید الشهدای مظلوم ایران است

روحانی در ادامه جلسه روز چهارشنبه اظهار داشت:البته این ایام، ایامِ شهادت شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی و یاران او در هفتم تیر است که روز بسیار غم‌باری برای ما بود؛ توطئه بسیار عظیمی بود و سرمایه بزرگی هم از ما گرفتند؛ واقعاً شهید مطهری و شهید بهشتی دو سرمایه بزرگی بودند که جایگزین آنها در تاریخ کشور بسیار سخت و پیچیده است و مرحوم شهید بهشتی علاوه بر علم و دانش، دانش روز و حوزوی، یکی از مجتهدین مسلم حوزه علمیه قم و یکی از اساتید بسیار بزرگ حوزه علمیه قم در دهه ۳۰ بود؛ در سالهای ۳۷، ۳۸ ایشان از مدرسین عالی‌مقام بود؛ در دهه ۴۰ مقالات و سخنرانی‌های ایشان، فعالیتی که در داخل کشور و خارج از کشور داشت و مخصوصاً بحث مدیریت ایشان، یکی از شخصیت‌های بنام، کم نظیر و شاید بگوییم بی‌نظیر در دهه‌های گذشته در مدیریت بود هم مدیران را پرورش می‌داد و هم خودش بهترین مدیر بود.

فکر می‌کنم مردم ما مدیریت شهید بهشتی در اداره مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین در تأسیس قوه قضاییه اسلامی مدرن که به دست او تأسیس و تشکیل شد، به خوبی مشاهده کردند و امام حکمی که در سال ۵۸ به ایشان دادند که انصافاً اگر آن خط شهید بهشتی همیشه زنده باشد و احیا شود و در شیوه رفتار ایشان در قوه قضاییه که با آن ذهن باز قوه قضاییه را عمل، تأسیس و اجرا کرد که شما می‌دیدید با مخالفین با چه سعه صدری در تلویزیون بحث می‌کرد و مستقیم، زنده و یا غیرزنده پخش می‌شد. مردم می‌دیدند که ایشان در برابر گروهها و افراد مختلف با متانت، صبر، حوصله و واقعاً «یَضِیقُ صَدْرُکَ» که قرآن هم به پیغمبر می‌گوید اینها با گفتار ناروایشان سینه تو را تنگ نکنند. گاهی وقت‌ها بعضی از کلمات آدم را دلتنگ می‌کند و شهید بهشتی کسی بود که در برابر ناروایی‌های بی‌حساب کتاب و دیگر در ظلمی که به ایشان می‌شد که شاید در تاریخ به کمتر کسی ظلم شده باشد و ایشان سید شهدای مظلوم تاریخ ایران است یعنی در شهدای مظلوم سید مظلومین شهید بهشتی است که چه ظلمی به او شد و او چه صبر و تحملی کرد.من این نکته را یکبار گفتم که شهید بهشتی به من گفت که خدمت امام رفتم که استعفا بدهم و به ایشان بگویم که دیگر مصلحت نیست و اجازه بدهید من کنار بروم و گفت قبل از اینکه این را طرح کنم یک عده داشتند شعار می‌دادند که امام داخل حسینیه برود برایشان سخنرانی کند و گفت امام به من رو کرد و گفت آقای بهشتی ببینید این مردم چه شعار می‌دهند اینها که برای من شعار می‌دهند، اگر تمام عالم علیه من شعار بدهند و مرگ بر فلانی بگویند (این را آقای بهشتی برای من نقل کرد) برای من در انجام وظیفه‌ام فرق نمی‌کند که خیلی این روحیه بلند مهم است و این عملکرد درخشان این مرد بزرگ که انشاءالله امیدواریم همه قضات و قوه قضاییه ما همان مسیر و راه را ادامه دهند.

خواهان یاری همه قوا هستم تا با کمک یکدیگر به خوبی از این سختی‌ها و مشکلات عبور کنیم

دکتر روحانی در ادامه سخنرانی خود در هیات دولت تصریح کرد: در این شرایط سخت به شدت خواستار این هستیم که قوای دیگر ما را یاری و کمک کنند؛ هم قوه مقننه و هم قوه قضاییه و با کمک یکدیگر با حضور سایر ارکان، نیروهای مسلح و با رهبری مقام معظم رهبری به خوبی از این سختی‌ها و مشکلات عبور خواهیم کرد. در این ایام در جامعه ما با یک مشکلاتی مواجه بودیم. وظیفه ما به عنوان دولت و وظیفه همه مردم این است که در کنار هم مشکل را حل کنیم. بخش بزرگ این مشکلات مربوط به فرد خاص یا قوه خاص نمی‌شود و این مشکلاتی که امروز داریم به صورت پیچیده مشاهده می‌کنیم، عمدتاً یا مربوط می‌شود به ویروس کرونا در این چند ماه که از ماه اسفند و این سه چهار ماه گرفتار آن بودیم و ممکن است ماهها هم باز گرفتار آن باشیم و همچنین مربوط می‌شود به تحریم ظالمانه آمریکا از ابتدای سال ۹۷ و در واقع از اواخر ۹۶ ولی آن که رسمی بود از سال ۹۷ و ما سه سال است در برابر این تحریم شدید مقاومت می‌کنیم.یک کشوری که با این دو مشکل بزرگ و طاقت فرسا روبرو هست، مشکلاتی هم خواهد داشت که این مشکلات را هم باید همه به خوبی تحلیل کنیم که این مشکلات از کجاست و هم راه حل آن را به کمک هم حل و فصل کنیم و به هر حال اگر دولت جدید بودیم خیلی حرفها می‌شد زد اما ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم و در جهان رشد اقتصادی ما اول بود، همان دولتی هستیم که در سال ۹۵ در سال ۹۴ در سال ۹۶ تورم ما تک رقمی بود و همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند سال مثبت بود و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات ما بود و این فشار که بر ما وارد شد، فشارِ عادی نیست و فشاری بود که دولت را بشکنند و ملت را به زانو دربیاورند. کار بزرگ را ملت ما کرده است که همه جا ایستادگی و مقاومت کرده، کار بزرگ را رهبری ما انجام داده که همه جا هدایت کرده و دولت هم به سهم خودش، خدمت مردم شریف ایران عرض می‌کنم که من روز استراحتی در این شش ماهه اخیر در میان مسوولین عالی‌رتبه اجرایی کشور ندیدم، همه دارند شبانه‌روز تلاش و فعالیت می‌کنند، تعطیلی و جمعه و شنبه نمی‌شناسند، همه روز برایشان روز کار و ساعت کار است.

خدمت مردم شریف عرض می‌کنم که تا دقیقه آخر و تا ثانیه آخر با همان روحیه ساعت اول کارمان، همه دولت پای کار خواهیم بود، تلاش و فداکاری خواهیم کرد و این افتخار ماست، افتخار ما است که برای این ملت بزرگ کار کنیم، افتخار ماست برای این ملت بزرگ نوکری کنیم، افتخار ماست که طرحی را به ثمر برسانیم و گره‌ای را باز کنیم. اما می‌دانم که در این ایام مردم با مشکلاتی روبرو هستند، قیمت کالا در نوسان است، مردم را آزرده می‌کند، مردم ما را در فشار قرار می‌دهد یک روز لوازم خانگی، یک روز خودرو، یک روز قیمت ارز، هر روز می‌بینیم یک مساله‌ای مردم ما را آزار می‌دهد. ما از این مشکلات گرچه مشکلات سختی است ولی قدرت عبور داریم و می‌توانیم عبور کنیم.اولاً می‌خواهم به مردم قول بدهم و بگویم نسبت به شرایطی که در اسفند و فروردین داشتیم که شرایط بسیار سختی بود، صادرات ما قطع شده بود، واردات ما دچار مشکل شده بود، مرزهای ما بسته شده بود، همه در نگرانی این ویروس بودند، این شرایط در اردیبهشت و مخصوصاً در خرداد خیلی بهتر شده است یعنی امروز شرایطی که برای صادرات، واردات و درآمد ارزی داریم با دو ماه پیش - اسفند و فروردین - ه قابل مقایسه نیست و فشاری که مردم امروز می‌بینند عمدتاً مربوط به آن دو ماه اول است و این گشایش‌هایی که به تدریج دارد ایجاد می‌شود آن مشکل را سریع نتوانسته حل کند آن مشکل آثارش در جامعه پدیدار شده حالا با این گشایش‌هایی که ایجاد شده آن مشکل را باید حل کنیم.

صادرکنندگان باید صادرات را افزایش داده و ارز حاصل از صادرات را برگردانند

روحانی در ادامه سخنرانی روز چهارشنبه افزود: امروز وقتی نگاه می‌کنیم خوشبختانه صادرات نفتی و غیرنفتی ما در ماه خرداد در همه آمار با اردیبهشت خیلی متفاوت است خودِ اردیبهشت هم با فروردین و اسفند متفاوت بوده است. بنابراین اولین نکته این است که شرایط ما به تدریج به سمت یک شرایط بهتر پیش می‌رود و می‌توانیم این مسائل را مهار کنیم. مطمئن هستم بانک مرکزی قادر است مشکل ارز را مهار و کنترل کند. این بحث‌ها یک مقدار واقعیت آن آثار دو سه ماه پیش است یک مقدار هم تبلیغات روانی دشمن است که دست به دست هم داده و البته باید صادرکنندگان ما دو کار عمده انجام دهند یکی اینکه صادرات را بالا ببرند، دولت هم آماده کمک است و موانع را برمی‌دارد و شاهدم که در این زمینه دولت صادرکنندگان را یاری می‌کند.بخش‌های سیاسی - اقتصادی ما شبانه روز کار می‌کنند که این گشایش بیشتر شود و بتوانیم کالای بیشتری صادر کنیم و در همین اردیبهشت کالای بیشتری صادر کردیم، خرداد کاملاً متفاوت است با شرایط فروردین و اسفند سال گذشته و در عین حال صادرکنندگان هم باید بدانند ارز مالِ دولت است آنهایی که این ارز و صادرات را به دست آوردند و خارج فرستادند با مهندسین و کارگرانی این کار را کردند که مدارس و دانشگاه‌های ما آنها را پرورش دادند، با انرژی یارانه‌ای که در اختیار آنها بوده کار خود را انجام داده‌اند، با وسایل حمل و نقلی حمل کردند که با یارانه بوده، کارگران آنها با یارانه دولت کمک شدند، یک بخش بزرگ بار به دوش دولت بوده و فتوای صریح حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) هم این بوده که ارز مالِ دولت است و قیمت ارز هم در اختیار دولت است. بنابراین ما مالک ارز هستیم و اگر مقررات کشور این است کسی که صادر کرده باید ارز را برگرداند، موظف است طبق مقررات کشور ارز را برگرداند. البته اگر کسی بخواهد تخلف کند و ارز را برنگرداند و سوء استفاده کند، هم بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و اسامی آنها را اعلام می‌کند، هم قوه قضاییه وارد عمل خواهد شد. نمی‌گذاریم در شرایطی که مردم در فشار هستند یک عده خاصی بخواهند از مساله صادرات غیرنفتی که البته کار بزرگی دارند انجام می‌دهند، سوءاستفاده کنند.

این‌ها که صادرات غیرنفتی برای کشور انجام می‌دهند در خط جهاد هستند و مجاهده می‌کنند، اما اجر این مجاهده آنها ممکن است با بعضی از اعمالی که در کنار آن خدای ناکرده انجام می‌گیرد، ضایع شود؛ می‌خواهیم این اجر ضایع نشود و سرِ موقع این ارز برگردد.اگر ارزهایی که صادر می‌شود، برگردد، مشکل ارزی نداریم. یعنی تا پایان امسال بیش از ۴۰ میلیارد دلار، ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت و این رقم واردات کشور را تأمین می‌کند. البته غیر از صادرات غیرنفتی، از محل‌های دیگری هم درآمدهای دیگری داریم و این را ادامه می‌دهیم. در تأمین کالای اساسی مشکل نداریم. آنچه از کالای اساسی نیاز داریم، تأمین می‌کنیم و مردم باید بدانند که دولت مصمم است در این زمینه کنترل‌های لازم را انجام دهد.نگرانی دیگری که مردم در این روزها پیدا کردند، در زمینه قیمت مسکن و همچنین اجاره بهای مسکن بود. دولت در این زمینه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد، باید اقداماتی را انجام دهد. جلساتی در این زمینه تشکیل شده و آنچه که به عنوان پیشنهاد در حال تهیه است، در همین روزها تکمیل خواهد شد و اگر تا اوایل هفته آینده بتوانیم آن را نهایی کنیم، در جلسه کرونای هفته آینده به تصویب خواهیم رساند. اگر هم باقی بماند، هفته بعد، ولی به هر حال این را تصویب می‌کنیم.

حل مشکل مسکن از وظایف عمده دولت است

روحانی در ادامه با اشاره به مشکل مسکن اظهار داشت:در زمینه اجاره بها به مردم کمک خواهد شد و در زمینه مسکن راه حل اساسی این است که همه برای تولید مسکن مشارکت کنیم؛ تمام وزارتخانه‌ها، تمام دستگاه‌ها، تمام شرکت‌ها، نیروهای مسلح، هر که زمین در اختیار دارد این زمین را باید در اختیار وزارت مسکن قرار دهد. اگر نیاز آنی و فوری ندارد، زمین را واگذار کند و اگر در آینده نیاز داشت، آن را بعد برایش تأمین می‌کنیم. در طول این دو سال که سیل و زلزله بود، حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی مردم تخریب شد یا آسیب فراوان دید، ولی الحمدالله امروز می‌توانم با خوشحالی اعلام کنم که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شده که کار بسیار بزرگی است.وزارت راه و شهرسازی همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیمه کاره‌ای را که افتاده بود و هیچ امکاناتی هم نداشت، تکمیل کرد. آب، برق، گاز، جاده، همه چیز را در اختیار مسکن‌هایی قرار داده که ناقص بود و قابل استفاده نبود و در همین روزها، قراردادی برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی در تهران منعقد کرد. البته در همه شهرستان‌ها هم دارد تلاش می‌شود. ساخت مسکن باید سرعت پیدا کند، مردم شاهد باشند که دولت زمین را مجانی یا با قیمت کم در اختیار کسانی قرار می‌دهد که بخواهند مسکن بسازند و ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بدهند. البته بانک‌ها هم در این زمینه مسوولیت سنگینی دارند. آن‌ها هم باید وارد عمل شوند برای اینکه بتوانیم از مشکل مسکن هم عبور کنیم.

دولت امکانات فراوانی دارد. باید خدمت مردم بگویم این امکانات اگر در اختیار قرار بگیرد شرایط کشور عوض می‌شود. مردم و شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی هم امکانات زیادی دارند و همه باید به میدان بیایند. دولت اولاً زمین فراوانی به عنوان یک سرمایه بزرگ در اختیار دارد. این دولتی که می‌گویم، مقصودم دستگاه اجرایی و نیروهای مسلح و شرکت‌ها است. زمین‌های فراوان اضافه‌ای دارند و می‌توانند این زمین اضافه را برای مسکن ارزان‌قیمت در اختیار قرار دهند و قیمت مسکن را بشکنند که امروز به ناروا بر مردم فشار وارد می‌کند. امکان دیگر دولت، سهام بنگاه‌های اقتصادی دولت است؛ این دولت به معنی عام کلمه؛ یعنی سهام بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، شرکت‌هایی که متعلق به نیروهای مسلح است، همه باید در این زمینه بیایند و سهام‌شان را عرضه کنند؛ بورس را باید محکم و مستحکم نگه داریم؛ امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مسأله بورس و تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است و باید سهام عرضه شود؛ باید همه دستگاه‌ها سهام جدید در بورس عرضه کنند و امروز شرایط خوبی است که هم مردم بتوانند استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

سرمایه سومی که دولت دارد، طرح‌های نیمه تمام است؛ طرح‌های نیمه تمام فراوانی در سراسر کشور داریم که نه این دولت می‌تواند تمام کند و نه دولت بعدی؛ این‌ها را بیاییم به مردم واگذار کنیم؛ امکانات لازم را از لحاظ مقرراتی در اختیار گذاشتیم و باز هم اگر چیزی لازم است حاضریم این کار را بکنیم؛ سازمان برنامه و بودجه و همه دستگاه‌ها و استاندارها و وزارت کشور کمک کنند تا این طرح‌های نیمه تمام را در اختیار مردم قرار دهیم با قیمت مناسب یا حتی قیمت ارزان یا بلاعوض کسی که بتواند در زمان مشخصی قول دهد و تکمیل کند این هم باعث اشتغال و رونق خواهد شد.سرمایه دیگری که داریم، معادن است؛ ۱۰۲۰ معدن می‌تواند امروز احیاء شود و احیاء این معادن می‌تواند مردم را مشغول بکار کند؛ یک سرمایه عظیم و بزرگی در اختیار ماست که به شکل‌های مختلف امروز فعال نیست؛ به معنایی اصلاً احیاء نشده و باید معادن را احیاء کنیم و این یکی از رسالت‌ها و وظایف مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است.صادرات را باید تسهیل کنیم و مدیریت کارآمد؛ دولت گاهی با چرخاندن قلم می‌تواند مشکل را حل کند، گاهی یک ماده، تبصره، ابلاغیه و مصوبه می‌تواند یک گره و مشکل را باز کند. 

نقش دولت الکترونیک در تسهیل خدمات

دکتر روحانی در ادامه جلسه روز چهارشنبه تصریح کرد:امروز دولت الکترونیک می‌تواند گره‌گشای بسیاری از تطویل کارها و خدماتی باشد که مورد نیاز مردم است. مردم یک مجوز می‌خواهند چقدر طول می‌کشد و طولانی می‌شود؛ در جلسه اخیر دولت الکترونیک یعنی در هفته گذشته به این نتیجه رسیدیم که برخی از کارهایی که مجوز آنها گاهی ۵۰، ۶۰ روز طول می‌کشد را می‌شود در عرض یک هفته انجام داد.در هفته گذشته بعضی از موارد را دیدیم؛ به عنوان نمونه می‌گویم همه دستگاه‌ها دارند؛ مثلاً یک استعلامی می‌خواهد برای یک شغل و فعالیت صنفی انجام بگیرد، باید نیروی انتظامی استعلامی جواب بدهد؛ این استعلام گاهی ۲ ماه طول می‌کشد؛ در آن جلسه فرمانده نیروی انتظامی هم بود؛ با آن صحبت کردیم و بعدش با وزارت اقتصاد نشستند با هم هماهنگ کردند؛ دیدیم به جای ۵۶ روز می‌شود کار را در ۴ روز انجام داد.دکتر روحانی در ادامه اظهار داشت: خیلی مهم است کسی که می‌خواهد شغلی را انتخاب و فعالیتی را آغاز کند به جای ۲ ماه، ۴ الی ۵ روز کارش انجام بگیرد؛ با دولت الکترونیک این کار امکان‌پذیر است. کما اینکه در ثبت شرکت‌ها دیدیم زمان کوتاه شد و در بقیه امور هم می‌توانیم کوتاه کنیم؛ یک شرکتی می‌خواهد وارد بورس شود، ماه‌ها طول می‌کشد که بورس رسیدگی کند و به او اعلام کند که تو می‌توانی وارد بورس شوی یا نشوی؛ این اواخر یک ماه زمان می‌برد؛ الان می‌توانیم این زمان را کوتاه کنیم و به چند روز برسانیم.

دولت الکترونیک می‌تواند خدمات را تسهیل کند و می‌تواند اقتصاد را به حرکت در بیاورد یعنی کسی که مجوز فعالیت می‌خواهد. الان دلایل اینکه در بخش ساختمان مردم دچار مشکلات هستند، چیست؟ یا زمین گران است که دولت می‌تواند این را حل کند و زمین ارزان در اختیار بگذارد و یا مصالح گران است که می‌شود نظارت کرد و یک مقداری کاهش داده شود و می‌شود به اقساط مصالح را در اختیار آنها گذاشت و یا مجوز می‌خواهند که یک نفر می‌خواهد خانه مسکونی برای خودش بسازد و ۳ ماه معطل می‌شود تا مجوز را از شهرداری بگیرد و ۱۰۰ بار باید از این پله‌ها بالا و پایین شود و آسانسورش همیشه خراب است. چرا و برای چه؟ تمام مجوز یک ساختمان را از طریق دولت الکترونیکی می‌شود در یک هفته گرفت و طرف مشغول کار و ساخت و ساز شود. چرا این همه مردم را در راه‌پله‌ها می‌دوانیم. دولت الکترونیک یکی از کارهایی است که دولت باید دنبال کند که این را به شدت دنبال می‌کنیم تا این مشکلات حل و فصل شود. خواستم خدمت مردم بگویم که دولت دست روی دست نگذاشته و فعالیت می‌کند و شما هم ما را یاری کنید که این کار خواهد شد و در همین امسال شما شاهد خواهید بود تا پایان سال علیرغم همه گرفتاری‌ها، چقدر طرح و پروژه‌های مهم تا پایان سال افتتاح خواهد شد. هر هفته مردم ما شاهد خواهند بود که پروژه‌های مهمی افتتاح خواهد شد و تا همین مدت چند ماه با همه سختی‌ها، ۳ سد، ۴ پالایشگاه، ۴ نیروگاه و ۴ تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کردیم و به زودی افتتاح پتروشیمی‌ها آغاز می‌شود و شما شاهد خواهید بود که راه، جاده، ریل و همه اینهایی که می‌بینید روزانه به جلو حرکت می‌کند و این اقدامات را در سال جاری انجام خواهیم داد.

چند تا خبر خوش هم می‌خواهم در پایان صحبتم خدمت مردم عزیز بگویم. اولاً وزیر بهداشت و درمان امروز گزارشی به من داد که در استان‌هایی که وضعیت قرمز بود و شرایط سختی داشتند مثل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان غربی و شرقی و کردستان بحمدالله فعالیت پزشکان و تلاش همه عزیزان مدافعین سلامت مؤثر واقع می‌شود و در این گزارش به من گفتند ما از هفته آینده شاهد افت این شدت در این استان‌ها هستیم. ممکن است استان جدید دیگری با مشکل مواجه شود اما بحمدالله امروز تلاش بسیار خوبی انجام می‌گیرد و مردم ما هم باید ما را یاری کنند و همین دستورالعمل‌های بهداشتی را اگر عمل کنند بهترین یاری و کمک برای مردم ما است برای اینکه بتوانیم به تدریج فاصله بگیریم از فشاری که این بیماری بر مردم ما وارد می‌کند.

جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل خواهد شد

دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ در مراسم بهره برداری رسمی از دو طرح و آغاز عملیات اجرایی طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک، اظهار داشت: جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل خواهد شد،  اینکه قادریم از استان بوشهر تا استان هرمزگان، طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک را اجرا کنیم نشانگر توانمندی ملت ایران، محققان و صنعتگران ایرانی است. رئیس جمهور اجرا و ساخت لوله‌های مسیر یکهزار کیلومتری این طرح عظیم را دستاورد بزرگ تولیدگران ایرانی دانست و افزود: متخصصان شرکتهای ایرانی در پی تحریمهای دشمنان، طرح تولید ورق لوله و لوله‌های خط انتقال نفت به جاسک را برعهده گرفته و با موفقیت آن را به اتمام رساندند. دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این طرح تا اسفند امسال، روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران از جاسک صادر شود. رئیس جمهور با بیان اینکه آبادانی سواحل مکران برای ما مهم و جزو توصیه‌های مقام معظم رهبری است، گفت: امروز همچنین روز اعتماد خریداران نفت ما است و در تاریخ انرژی کشور ماندگار است.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به شرح زیر است: امروز از پنج‌شنبه‌های بسیار خوشحال‌کننده برای مردم عزیز ایران و برای خود من بود. باور کنید از دولت یازدهم به فکر طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک بودیم که از لحاظ امنیت ملی بسیار مهم است. همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و ما نتوانیم این طرح را اجرایی و عملیاتی کنیم و دلیلش نیز همان بود که آقای مهندس زنگنه به آن اشاره کرد و آن اینکه قرار بود یک کارخانه لوله‌سازی برای نفت و گازترش توسط یک شرکت خارجی در ایران ایجاد شود و تولید کنیم، بخاطر تحریم سال ۹۷، این طرح متوقف شد. وقتی که متوقف شد، دچار تردید شدیم که آیا این کار را با صنعت داخلی می‌توانیم انجام دهیم یا نه؟ امروز اولین تبریک متعلق به مردم ایران این است که طرح ورق این لوله و خود این لوله توسط شرکت‌های ایرانی به اتمام رسیده و این بسیار مهم است. امروز همه شرکت‌های خارجی که در این زمینه می‌خواستند ما را یاری کنند و کار خود را متوقف کردند، تحریم کنندگان، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، به خوبی شاهدند که نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری باشند.فولاد مبارکه و همچنین شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی این سه شرکت با هم توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند و تحویل بدهند. نیازمند هزار کیلومتر لوله هستیم و از این هزار کیلومتر لوله یک چیزی حدود نیمی از آن ۴۰۴ کیلومتر آماده، تولید و به تدریج تحویل شده و لوله‌گذاری شروع شده است.۵ پمپاژ داریم، پمپ‌ها هم در ایران توسط صنعت داخلی ساخته می‌شود یعنی این طرح عظیم و بزرگ که قاعدتاً همه بخش‌هایش می‌بایست با کمک خارجی‌ها ایجاد می‌کردیم، به برکت تحریم که تحریم با همه مشکلات و نکبتی که برای کشور ما دارد، یک نقاط فرصت هم در بعضی از زمینه‌ها است و ما را وادار کرد که این طرح عظیم و بزرگ را با دست کارگران، فناوران و محققین خودمان به ثمر برسانیم و نهایی کنیم. موضوع استراتژیک این طرح این است که بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت، توانستند راه دومی را برای خودشان ایجاد کنند، تا در یک شرایط روز خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت خودشان را از طرق دیگر صادر کنند. حالا این نفت را به دریای سرخ، دریای عمان و مدیترانه ببرند. تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به یک دلیلی بسته می‌شد، صادرات نفت‌اش به طور کامل متوقف می‌شد، جمهوری اسلامی ایران بود.

یعنی شعاری که می‌دادیم، ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ما است این حرف کاملاً درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیم برای خود ما بوجود می‌آمد. ما از این مشکل عبور کردیم. مقام معظم رهبری در دولت یازدهم البته قبلاً هم یکبار این طرح را خدمت ایشان توضیح دادم. فرمودند استراتژیک‌ترین طرح دولت شما این طرح است. این طرح مهم‌ترین طرح نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و اقتصادی و انرژی است. بنابراین مشتری‌های ما را می‌تواند کاملاً مطمئن کند آن کسی که از ما نفت می‌خرد می‌خواهد مطمئن باشد در هر شرایطی می‌تواند نفت را برداشت کند، امروز روز اعتماد خریداران ما است. امروز روز بسیار مهمی در تاریخ انرژی کشورمان است. اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم و فشار قادر است از استان بوشهر و منطقه گوره و تلمبه خانه گوره تا استان هرمزگان و جاسک، هزار کیلومتر این طرح را ادامه دهد، کار بسیار مهمی است که امروز انجام می‌دهیم و این نشان توانمندی ملت ایران و محققین و صنعتگران و بخش نفت و انرژی کشور است. نکته دوم. سواحل مکران برای ما مهم است. سواحل مکران جزو توصیه‌های مقام معظم رهبری از روزهای اولیه دولت یازدهم بود. ایشان همیشه برای اینکه سواحل مکران را آباد کنیم تاکید داشتند. این ساحل، ساحل بسیار ارزشمندی است از بندرعباس تا چابهار و تا گوادر که یک ساحل بسیار مهمی است که از این ساحل کمتر استفاده شده است و بکر باقی مانده بود. در اولین سفری که در دولت یازدهم به بندرعباس و استان هزگان داشتم، سفری به جاسک داشتم در آنجا در جمع مردم جاسک سخنرانی کردم و گفتم که جاسک آینده بسیار درخشانی خواهد داشت. جاسک به یک پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود و امروز می‌بینید که در طرح قبلی هم که افتتاح شد، گروه باختر اعلام کرد که طرح‌هایی برای سواحل مکران و برای جاسک دارند. بنابراین آبادانی سواحل مکران بسیار مهم است. در نقشه ایران ۲ خط می‌بینید یک خط از جنوب تا تقریباً شمالی‌ترین نقطه ایران که این خط لوله گاز است. از این به بعد یک خط دیگر می‌بینید در جنوب ایران از بوشهر تا جاسک و این خط هزار کیلومتری نفت است که می‌تواند در صورت لزوم میعانات هم جایگزین شود. لذا این ۲ خط بسیار مهم هستند. این خط در حال توسعه هستند و پتروشیمی‌های خط غرب در حال افتتاح است و امروز به ملت ایران این مژده را می‌دهیم که طبق قولی که وزیر نفت اعلام کرد، ۱۷ طرح مهم تا پایان سال در بخش پتروشیمی به افتتاح خواهیم رسید که امروز اولین طرح را افتتاح کردیم و با افتتاح این ۱۷ طرح تا پایان سال، توان تولید پتروشیمی کشور از لحاظ ارزشی به ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند. یعنی به جای اینکه صادرات ما، ۱۲ میلیارد باشد در پایان این طرح ۲۵ میلیارد دلار می‌شود.

به همین دلیل این طرح را جهش دوم در پتروشیمی نامگذاری کردند و در عین حال امسال و سال آینده زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد برای اینکه تا ۱۴۰۴ جهش سوم هم بلافاصله شروع شود و این جهش، صادرات را به جای ۲۵ میلیارد به ۳۷ میلیارد می‌رساند پس کار عظیم و بزرگی در پتروشیمی در حال انجام است. در پتروشیمی جهش دیگری نیاز داریم و آن جهش پایین‌دستی است، یعنی همان‌طور که پتروشیمی محصولات متنوع را تولید می‌کند بخش‌های پایین‌دستی پتروشیمی است که اشتغال زیادی را می‌تواند ایجاد کند و در بسیاری از زمینه‌ها خودکفایی را کامل می‌کند و این هم مسأله مهمی است که من برای این ۱۷ طرحی که امسال، نهایی و افتتاح می‌شود از بخش خصوصی دعوت می‌کنم که برای پایین دستی این طرح‌ها، سرمایه‌گذاری و تلاش کنند. آنجا اشتغال بیشتر و درآمد بالاتر است و می‌توانیم شاهد تحول عظیم و بزرگ در این جهت باشیم. امروز افتتاح سومی هم داشتیم و آن تولید یک محصول در پالایشگاه اراک و شازند برای تولید محصولی بود که برای پتروشیمی یا برای مواد غذایی نیاز داشتیم و آن محصول نرمال هگزان بود که قبلاً آنرا وارد می‌کردیم و سالانه ۳۰ میلیون دلار پول می‌دادیم که این محصول وارد شود و امروز مهم این است که این محصول توسط محققین و متخصصین کشور در پالایشگاه امام رضوان الله تعالی علیه به مرحله نهایی رسیده و افتتاح شد. اعلام شد که این طرح چقدر می‌تواند هگزان را تحویل دهد و چقدر می‌تواند در تولید بنزین تأثیرگذار باشد و مطرح شد که این طرح برای مسأله بنزین بطور روزانه ۵۰۰ هزار بشکه اضافه می‌کند. این هم طرح دیگری بود که متکی بر صنعت داخلی بود.

امروز هم از لحاظ امنیت ملی، امنیت اقتصادی، و آبادانی سواحل مکران، آبادانی منطقه غرب و شمال غرب کشور، روز بسیار مهمی است، منتها آنچه این روز را تاریخی می‌کند بخاطر طرح سوم است. یعنی طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک که امیدوارم در اسفند امسال به افتتاح برسد و بتوانیم توان داشته باشیم در روز یک میلیون بشکه نفت را از جاسک صادر بکنیم تا حالا صادراتمان عمدتاً از خارک بوده و امروز در کنار خارک، جاسک هم درست شده که می‌تواند در یک شرایطی آنجا هم فعال باشد و لذا هر دو اسکله هم خارک و هم جاسک فعال خواهد بود.این روز بسیار مهم را به ملت ایران تبریک می‌گویم و این پیام دیگری است. پنج‌شنبه امروز پیام بسیار محکمی به آمریکایی‌ها، به مخالفین و به آنهایی است که تحریم‌گر هستند و بدانند که راه به جایی نخواهد برد و این تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نخواهد کرد.تحریم‌ها اگر چه فشار را بر مردم اضافه می‌کند و مردم را در رنج قرار می‌دهد، اما اهداف مهم‌مان را بدون تردید و بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله به تمام اهداف‌مان دست پیدا می‌کنیم. یک بار دیگر این ایام بسیار مبارک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)، احمد بن موسی (ع) و مولایمان علی بن موسی الرضا (ع) و دهه کرامت را به ملت بزرگ ایران و بخاطر این ۳ طرح مهم، به وزارت نفت، به کارکنان نفت، به مهندسین و کارگران تبریک عرض می‌کنم.

برای مقابله با کرونا همه باید اصول بهداشتی را رعایت کنند؛ راه دوم نداریم

دکتر حسن روحانیامروزیکشنبه ۸ تیر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با بیان اینکه سال ۹۹ سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر کرونا است، گفت: دوران پیوند و پیروزی است و با وحدت و انسجام، خداوند پیروزی را نیز نصیب ما خواهد کرد. رئیس جمهور همچنین در موضوع کرونا با تاکید بر اینکه برای مقابله با کرونا همه باید اصول بهداشتی را رعایت کنند و راه دوم نداریم، افزود: از ۱۵ تیر ماه، زدن ماسک در تمام محل‌های تجمع الزامی می‌شود. دکتر روحانی اقدامات همه بخش‌های کشور در مقابله با بیماری کرونا را کم نظیر خواند و با اشاره به اینکه تا امروز دارو و واکسنی برای کرونا نیامده و ممکن است این وضعیت ادامه یابد و باید خودمان را برای مقابله بلندمدت آماده کنیم، گفت: نگذاریم در استان‌ها به نقطه پیک کرونا برسیم و همه مردم باید یاری کنند چرا که شدت ناگهانی بیماری، جهادگران درمانی کشور را تحت فشار بیشتر می‌گذارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "محل تجمع، محل خطر شیوع کرونا است"، مراقبت از سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را در مواجهه با بیماری کرونا ضروری خواند و اظهارداشت: طبق مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، هر شهرستانی که به وضعیت قرمز می‌رسد ستاد استانی می‌تواند برای محدودیت یک هفته‌ای به وزیران بهداشت و کشور پیشنهاد بدهد تا در نهایت با تصویب رئیس جمهور به مرحله اجرا گذاشته شود. دکتر روحانی به موضوع افزایش اجاره بهای مسکن اشاره کرد و گفت که طبق مصوبه ستاد کرونا، از فردا اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل نباید در تهران بیشتر از ۲۵ درصد، در کلان شهرها بیشتر از ۲۰ و در بقیه شهرها بیشتر از ۱۵ درصد باشد.

تبریک هفته قوه قضائیه

رئیس جمهور در ابتدای جلسه امروزسخنان خود نیز با تبریک هفته قوه قضائیه، گفت: سال ۶۰ سال بسیار سختی برای مردم بود و حوادث بسیار تلخی در آن سال اتفاق افتاد که شاید تلخ‌ترین حادثه در سال ۶۰ ماجرای انفجار محل مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در سرچشمه تهران بود که در آنجا یک شخصیت بسیار والای ما شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر دیگر از یاران ایشان به شهادت رسیدند و عده‌ای هم زخمی شدند. دکتر روحانی اظهارداشت: آنقدر آن حادثه مهم بود که مخالفین ما و ضدانقلاب فکر می‌کردند توانستند ضربه نهایی را به نظام وارد کنند و گفتند که دیگر مجلس شورای اسلامی اکثریت پیدا نمی‌کند و در این شرایط رئیس جمهور هم عزل شده بود و با این شرایطی که درست شده اصلاً شرایط انتخابات بوجود نمی‌آید.رئیس جمهور گفت: امام (ره) با آن توان و بیان قوی‌شان و بعد هم همه مردم، واقعاً ۷ تیر کشور را عوض کرد، اصلاً همه مردم یک حالت دیگری پیدا کردند و این جمله که" ایران پر از بهشتی است" شعار همه مردم در سراسر کشور در آن روز بود و تشییع جنازه آن بزرگوار یک تحول عظیم و بزرگی بوجود آورد. متن سخنان دکتر روحانی در این جلسه به شرح زیر است. سالگرد ۷ تیر ۱۳۶۰ است، سال ۱۳۶۰ در تاریخ کشور آن مقداری که یادمان است شاید در قرن اخیر از لحاظ امنیتی سخت‌ترین سال کشور بود، چه از لحاظ امنیت داخلی چه از لحاظ امنیت ملی یعنی از یک طرف هجمه عراق بود که از سال ۵۹ شروع شده بود از ۳۱ شهریور، از یک طرف هجمه منافقین در داخل بود که از ۳۱ خرداد شروع شده بود، این شرایطی بود که قبلاً سابقه‌ای برای آن در این حد نداشتیم الان هم بعد از سال ۶۰ از لحاظ امنیتی نظیر آن سال را نداریم. سال بسیار سختی برای مردم بود و حوادث بسیار تلخی در آن سال اتفاق افتاد که شاید تلخ‌ترین حادثه در سال ۶۰ ماجرای انفجار محل مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در محله سرچشمه تهران بود که در آنجا یک شخصیت بسیار والای ما شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر دیگر از یاران ایشان در یک حادثه به شهادت رسیدند و البته عده‌ای هم زخمی شدند.آنقدر آن حادثه مهم بود که مخالفین ما و ضدانقلاب فکر می‌کردند توانستند ضربه نهایی را به نظام وارد کنند. گفتند که مجلس شورای اسلامی دیگر اکثریت پیدا نمی‌کند و در این شرایط رئیس جمهور هم عزل شده بود با این شرایطی که درست شده و اصلاً شرایط انتخابات بوجود نمی‌آید. یک چیزی در ذهن‌شان بود که این ضربه، ضربه نهایی است.

امام (ره) با آن توان و بیان قوی‌شان و بعد هم همه مردم، واقعاً ۷ تیر کشور را عوض کرد، اصلاً همه مردم یک حالت دیگری پیدا کردند این کلمه "ایران پر از بهشتی است" که شعار همه مردم در سراسر کشور آن روز بود و در تشییع جنازه آن بزرگوار یک تحول عظیم و بزرگی بوجود آورد و در آن ایام یک مثلث شوم خطرناکی از لحاظ امنیتی بالای سر کشور ما بود که آمریکایی‌ها و صدام و منافقین بودند. کشورهای دیگری هم بودند البته، اما به طور عمده این مثلث شوم بود که کشور را دچار مشکلات عظیم کرد. ما یک شخصیت والای کم‌نظیرمان را از لحاظ علمی، مدیریتی، جامع بودن و مسلط بودن به شرایط سیاسی دنیا، مسلط بودن به چند زبان زنده دنیا و شخصیت کم‌نظیری را متأسفانه در آن حادثه از دست دادیم و به همان دلیل هم بخاطر اهمیت آن ایام، هفته قوه قضائیه هم در همین ایام واقع می‌شود که این هفته بسیار مهم را خدمت همه قضات کشور و همه مسئولین قوه قضائیه تبریک می‌گوییم و گرامی می‌داریم.

روابط بسیار صمیمانه و نزدیک بین سه قوه، تنها راه است و راه دومی وجود ندارد

دکتر روحانی در ادامه جلسه اظهار داشت: در شرایط امروز کشور تنها راه روابط بسیار صمیمانه و نزدیک بین سه قوه است و راه دومی برای ما وجود ندارد در شرایط فعلی کشور حتماً باید این وحدت، اتحاد و یگانگی بین همه قوا باشد، همان که من در روز افتتاح مجلس شورای اسلامی گفتم که پیوند ما را به پیروزی می‌رساند و گفتم که دوران پیوند و پیروزی است. اگر همه با هم پیوند لازم را داشته باشیم و متحد و منسجم باشیم ان‌شاء الله خداوند پیروزی را نصیب ما خواهد کرد و جالب است که این چند ماه پشت سر هم در تاریخ ما قرار گرفته است خرداد برای مجلس است یعنی ۷ خرداد افتتاح مجلس است، تیر برای قوه قضائیه است ۷ تیر هفته قوه قضائیه است. مرداد برای ریاست جمهوری است ۱۲ مرداد زمانی است که رئیس جمهور جدید کار خودش را آغاز می‌کند و تنفیذاش را از دست رهبری می‌گیرد. شهریور که ماه بعد است هفته دولت است یعنی مجلس، قوه قضائیه، ریاست جمهوری و دولت ۴ ماه همه پشت سر هم در تاریخ کشور ما اینجوری قرار گرفته است و اینها همه باید همین‌جور که ماهشان متصل است باید کارشان هم متصل باشد و در کنار همدیگر باشد. سال ۱۳۶۰ سخت‌ترین سال از لحاظ امنیتی برای ما بود. سال ۱۳۹۹ سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر است. این هم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر بوده است. یعنی همین‌طور که مسأله امنیتی سال ۶۰ گفتم نظیرش را کمتر در تاریخ کشورمان پیدا کنید.

از لحاظ فشار اقتصادی، فشاری که از سال ۹۷ آغاز شد، در سال ۹۸ بیشتر شد و در سال ۹۹ هم بیشتر می‌شود. امروز شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور عزیزمان وارد می‌شود و خطرناکترین بیماری هم همه جهان را فراگرفته و این دو با هم ضمیمه شده است. چنین بیماری در تاریخ کشور نداشتیم. لااقل در این یک قرن و بیش از یک قرن و از حدود ۱۴۰ سال پیش در کشورمان چنین بیماری بی‌سابقه است. در دنیا هم از سال ۱۹۱۸، یعنی حدود صد سال پیش، بی‌نظیر بوده است که همچون بیماری مسری و جهان‌شمولی همه جا را فرا بگیرد. این شرایط سخت و خطرناکی را که با آن مواجه شدیم، کمتر سراغ داریم. سابقه نداشته که یک بیماری اینقدر روی اقتصاد، اجتماع، زندگی مردم و سیاست و روابط بین‌الملل اثر گذاشته باشد. ممکن است یک بیماری یک روزی بوده و خطرناک هم بوده، اما وضع اقتصادی دنیا اینجوری نبوده است. حالا خودمان را به عنوان کشوری که تحت فشار تحریم هستیم کنار می‌گذاریم. کشورهایی که تحت تحریم و هیچ فشاری، هیچ تحریمی نبوده و هیچ فشار اقتصادی ندارند، مثل کشورهای اروپایی و آمریکا، این‌ها که هیچ فشاری نداشتند، شما ببینید بعد از کرونا چه شدند! شرایطی پیش آمد که در آمریکا امروز ۲۵ درصد افزایش بیکاری دارند. تحریم نبودند و فقط همین بیماری روی اقتصادشان اینچنین اثر گذاشته است. کاهش تولید ملی را کم یا زیاد در تمام کشورهای صنعتی بزرگ مشاهده می‌کنیم. از آن طرف برخی از مشاغل به طور کامل برای چند ماه تعطیل شده است، مثل مشاغل حمل و نقل، گردشگری، تالارها، اجتماعات. ۲ تا ۳ ماه در سراسر دنیا تعطیل شده و شما ببینید چه ضربه عظیمی بر اقتصاد جهانی وارد شده است. صادرات در ماه آوریل و می در بعضی کشورهای صنعتی، ۲۵ درصد و بعضی از کالاها مثل پتروشیمی ۲۹ درصد و بعضی از کالاها مثل خودرو ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

تلاش بی وفقه دولت برای حل مشکلات مردم

روحانی در ادامه جلسه امروز اظهار داشت:خدمت ملت ایران شهادت می‌دهم همه مسئولینی که می‌شناسم و با آنها آشنا هستم، ۶ ماه است که حتی یک روز استراحت نکرده و پشت سر هم کار کرده و شبانه‌روز تلاش می‌کنند؛ البته معنی‌اش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است، بله یکسری مشکلات باقی مانده است، اما کار بزرگی شده است. امروز نیاز به استقراض خارجی و استقراض از بانک مرکزی نداریم اما نیازمند وحدت، تعاون و یاری یکدیگر هستیم و وقت دعوای قوا نیستکمک کردیم، به عده‌ای که مشاغل‌شان تحت فشار بوده وام دادیم؛ آنجاهایی که امکان‌پذیر بوده به مردم وام دادیم؛ بسته معیشتی ویژه برای ۳ میلیون خانواده در ۴ ماه اخیر که ۲ تای آن در یک ماه بود ۴ نوبت کمک معیشتی دادیم؛ کمک معیشتی هم برای ۱۸ میلیون خانواده از پارسال (ماه آبان ۹۸) شروع کردیم و پرداخت می‌کنیم. این بسته‌های معیشتی و کمک‌هایی که انجام می‌دهیم و اضافه حقوقی که انجام گرفته اینها حداکثر توان دولت بوده و دولت این توانش را بکار گرفته و امروز بحمدالله نه نیاز به استقراض خارجی و نه بانک مرکزی داریم. البته به وحدت و اتحاد نیاز داریم؛ حتماً به تعاون و همکاری و یاری همدیگر نیاز داریم؛ این‌ها قطعی و ضروری برا ما است و بدون آن نمی‌توانیم کار کنیم؛ اگر می‌خواهیم در این شرایط بسیار سخت، سال را تمام کنیم که قاعدتاً تا پایان سال با این کرونا روبرو هستیم و با آن مقابله کنیم و شاید در ماه‌های آینده یک آنفلوآنزا کمک این ویروس بیاید؛ باید متحدتر و متشکل‌تر در کنار همدیگر باشیم. الان موقع دعوا نیست؛ بر فرض یک کسی نظری دارد، الان وقت دعوای مجلس و دولت نیست؛ وقت دعوای قوه قضائیه و دولت نیست؛ این سه قوه امروز باید کامل متحد باشند و همدیگر را یاری کنند؛ نیروهای مسلح در کنار اینها و رهبری معظم بالا سر همه اینها، همه باید در کنار یکدیگر باشیم و مردم باید حضور کامل در صحنه داشته باشند؛ بدون حضور و یاری مردم حتماً موفق نخواهیم شد، اما با یاری مردم حتماً موفق خواهیم بود؛ چون یاری مردم آمد «یدالله مع الجماعه» وقتی همه آمدیم، آن وقت دست خدا هم است؛ آن دست خداست که کار نهایی را انجام می‌دهد و ان‌شاء الله دست خدا بالا سر ما خواهد بود و عبور خواهیم کرد.

نکته‌ای می‌خواهم خدمت مردم بگویم راجع به مسأله ویروس کرونا؛ همه می‌دانیم که ریشه این ویروس در دی‌ماه در چین منتشر و بعد در آخر بهمن در کشور با این ویروس مواجه شدیم. این ویروس قدم به قدم آمد همه جهان را گرفت؛ یعنی هیچ کشوری را نیامد استثناء کند؛ حالا یک کشوری بیشتر و یکی کمتر؛ همه را تحت تأثیر قرار داد و همه کشورها دچار این گرفتاری شده و ناچار شدند محدودیت‌ها را اعمال کنند. همه کشورها بعد از مدتی، یک ماه، ۴۰ روز، کمتر و بیشتر، محدودیت‌ها را کم کردند و کاهش دادند و برداشتند؛ این چیزی است که همه کشورها با هم عمل می‌کنند و جلو می‌روند. در کشور ما هم این ویروس علی الظاهر اول در ۲ استان قم و گیلان وارد شد و بعد از آن در استان‌های مختلف شیوع پیدا کرد و به تدریج آمد؛ حالا می‌بینید که هر استانی که قبلاً بارانداز این ویروس نبوده، حالا بارانداز این ویروس شده و ویروس آنجا رفته است و شروع کرده و همینطور اعلام می‌کنند که ۵، ۶ استان وضعیت‌اش قرمز است و شرایط سختی دارد؛ بعضی از استان‌ها در وضعیت هشدار است، یعنی بعد از اینها نوبت آنها بشود؛ پس ما این را داریم و در ادامه راه، خواهیم داشت.

 ماه از این بیماری تقریباً گذشته است؛ تا امروز واکسنی برای این بیماری نیامده است؛ تا امروز دارویی هم برای این بیماری نیامده است؛ ممکن است ۳ ماه الی یک سال دیگر ادامه پیدا کند و ممکن است تا زمانی که به واکسن برسیم؛ پس باید خودمان را باید برای بلندمدت آماده کنیم.بنده از هفته اولیه شیوع این ویروس گفتم باید با این ویروس مدت مدیدی زندگی کرده و سازگاری داشته باشیم و خودمان را آماده کنیم؛ بعضی‌ها آن زمان فکر کرده بودند اگر ۱۰، ۱۵ روز برویم خانه و از خانه خارج نشویم تمام می‌شود؛ معلوم بود که با ۱۰، ۱۵ روز در خانه ماندن تمام می‌شود؛ البته کمک بزرگی می‌کند. مردم بدانند این ویروس وارد هر استانی شده و شیوع پیدا کرد، کار ما این است که نگذاریم پیک تند پیدا کند یا به صورت کله‌قندی این شیوع بالا می‌رود؛ آنجا دچار مشکل می‌شویم؛ حرکت این ویروس به صورت ملایم است و یک پخی درست می‌کند و عبور می‌کند ما باید سراغ دومی باشیم و کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم برای اینکه از این حالت کله‌قندی به حالت پخ برسیم و اینجا یاری مردم را می‌خواهد؛ همه مردم باید در صحنه بیایند و چون اگر یک شدت ناگهانی یک مرتبه‌ای ایجاد شود، یک دفعه بیمار فراوانی به بیمارستان می‌ریزند و تخت‌ها و آی‌سی‌یوها پر می‌شود و این جهادگران عزیز خسته و ناتوان شده و خیلی کار سخت می‌شود.بنابراین اینکه گفته می‌شود مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند، برای این است که ما با کمترین خسارت و پیچیدگی عبور کنیم البته وقتی در آن استان عبور کردیم، یک مقدار کار سهل می‌شود ولی در عین حال باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم. حالا باید در این شرایط چه کار کنیم. باید همه حرف، مشاغل، خدمت‌دهندگان و مردم اصول بهداشتی را مراعات کنند و راه دومی نیست که راه دوم درمان یا واکسن است که نداریم و راه آن فقط مراعات اصول بهداشتی است.

مراقبت کنیم که عمدتاً چیز پیچیده‌ای نیست. فاصله از همدیگر اولین اصل است و مراقب این باشیم که اگر یک جا جمعیت متراکم می‌شود و مخصوصاً سرپوشیده است، حتماً از ماسک استفاده کنیم و به طور مداوم دست‌مان را بشوییم. خیلی پیچیدگی ندارد این ۲ و ۳ کار اصلی است و خیلی از کارهای جزیی دیگر هم است بنابراین ما باید امروز همدیگر را کمک و یاری کنیم و دستورالعمل‌ها را مراعات کنیم. محل تجمع محل خطر است. وقتی می‌گوییم فلان شهرستان قرمز شد، بله نسبت به شهرستانی قرمز، یکی نارنجی و یکی سفید است ولی در محل تجمع و وقتی جمعیت کنار هم جمع شد خود آن مکان به طور اتوماتیک قرمز می‌شود و ممکن است آن شهر سفید باشد اما وقتی یک عروسی می‌شود و همه دور هم در سالنی جمع می‌شوند و یا یک عزایی می‌شود و همه در کنار هم جمع می‌شوند و یا یک میهمانی در خانه‌ای داده می‌شوند و همه اقوام در کنار هم جمع می‌شوند، کنار سفره می‌نشینند، بغل دست هم می‌نشینند، با هم تعریف می‌کنند و آن یکی سرفه و یکی دیگر عطسه می‌کنند و فکر می‌کنیم عروسی و میهمانی به خوبی تمام شد، نه اتفاقاً سرآغاز گرفتاری شد. شما می‌بینید یک عده‌ای ۳ روز الی یک هفته بعد ناچار می‌شوند به بیمارستان بروند و عده‌ای کارشان به آی‌سی‌یو و عده‌ای هم خدای ناکرده کارشان به فوت برسد بنابراین محل تجمع را باید منطقه قرمز بدانیم و شهر قرمز هم مکانی قرمزی است که باید بیشتر مراعات شود. مرتب به مسئولین می‌گوییم که ماسک ارزان‌قیمت و ساده تقسیم کنند اما از مردم خواهش می‌کنند که درست کردن ماسک در خانه بسیار ساده و آسان است یعنی همه می‌توانند یک ماسک درست کنند البته ماسک ارزان هم باید در اختیار مردم باشد و این چیزی است که امروز وزارت بهداشت ما بیش از همه تأکید می‌کند و امروز در یک جدولی نشان داده شد که اگر ۲ نفری که با هم هستند هر دو ماسک داشته باشند چه وضعی پیش می‌آید، یکی داشته باشد چه وضعی پیش می‌آید و یکی داشته باشد و یا هیچ کدام نداشته باشند، چه وضعی پیش می‌آید.

این قاعدتاً در صدا و سیما نشان داده شد و مردم باید در این زمینه کاملاً آگاه باشند که چه شرایطی خواهد بود البته همه ما باید مراقب سالمندان و بیماران زمینه‌ای باشیم و علی القاعده دیگران اگر دچار این بیماری می‌شوند ۸۰ الی ۸۸ درصد نجات پیدا می‌کنند یعنی آنها اگر بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و سالمند نباشند و اگر سالمند باشند این مشکل بیشتر می‌شود و اگر بیماری زمینه‌ای باشد، مشکل می‌شود بنابراین نسبت به اینها باید مراقب بود. اما امروز در ستاد ملی چند تا مصوبه داشتیم که یک مصوبه به نظر من بسیار مهم بود و آن مربوط به استان‌هایی است که برخی از شهرستان‌های آن‌ها قرمز است و طبق مصوبه امروز ستاد استانی هر شهرستانی که قرمز است، می‌تواند برای محدودیت برای مدت یک هفته به وزیر کشور، وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد بدهد و با هماهنگی این ۲ کمیته سلامت و اجتماعی – امنیتی اگر توافق کردند و با اطلاع و تأیید رئیس جمهور برای یک هفته اجرا می‌شود و اگر لازم بود دومرتبه تمدید می‌شود، اگر شدت عملی می‌خواهیم نسبت به شهرستان‌های قرمز نشان دهیم.

از ۱۵ تیرماه زدن ماسک الزامی می‌شود

رییس جمهور در ادامه جلسه امروز بیان داشت: از هفته آینده این ترتیبات تهیه شود از ۱۵ تیرماه ماسک را الزامی کنیم تا آخر تیرماه اگر دیدیم لازم است دومرتبه تمدید کنیم، تمام محل تجمع‌هایی که وزارت بهداشت می‌گوید آن محل و آن اجتماع از نظر من قرمز است، لیست‌اش مشخص و معلوم است و همه باید نظارت کنند و همه باید دستورالعمل را اجرا کنند. در این زمینه بنا شد تا هفته آینده از نظر قانون و مقررات، اتحادیه‌ها، تعزیرات، بخش‌های مختلف، نیازی به یک ماده قانونی علاوه بر وظایفی که هست دارند، بیاورند و تصویب کنیم که همه آنها بیایند نسبت به قوه قضائیه در اینجا نکته‌ای گفته شد که باز هم با هماهنگی قوه قضائیه یک ماده‌ای را تهیه کنید که در چه مواردی خارج از نوبت قوه قضائیه کمک و رسیدگی کند که بتوانیم در بعضی از مکان‌ها و در بعضی از شهرستان‌های قرمز ماسک را الزامی بکنیم، آنجایی که اجتماع و مکان سرپوشیده است، الزامی کنیم در بعضی جاها خودشان می‌دانند ولی در اینجاها بخاطر اهمیت مسأله برای همه الزامی می‌شود. نکته دیگری که در جلسه امروز تصویب شد، کمک به مستأجرین بود، این ایام هم در زمینه مسکن، آن‌هایی که می‌خواهند مسکنی را تهیه کنند و بخرند، مسکن و اجاره بها گران شده و برای مردم طاقت‌فرسا شده است.

نظر شما