شناسهٔ خبر: 41004846 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طنین توسعه خمین با ضرب‌آهنگ تدبیر و امید

خمین - ایرنا - دولت تدبیر و امید توانست با راهکارهای بلند مدت، گره کور بیکاری در خمین را باز کندو معضلی که سال‌ها زادگاه امام راحل را می‌آزرد با برنامه‌های هدفمند و موثر دولت تدبیر و امید اکنون طنین توسعه و رونق اقتصادی یافته و جوانان امید و چشم‌انداز مشخصی را برای اشتغال خود پیش رو دارند.

صاحب‌خبر -

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با ۲ هزار و ۳۹۶ کیلومتر وسعت و ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد و در نوار جنوبی استان با فاصله ۶۱ کیلومتری اراک قرار گرفته که تکیه بر فعال سازی ظرفیت‌های اقتصادی آن در حوزه گردشگری، خدمات، کشاورزی نوین، حوزه دانش‌بنیان و صنعت می‌تواند اثر مستقیم بر معیشت مردم و سرانه درامدزایی و اشتغال این خطه داشته باشد.

به گواه آمار، شهرستان خمین درجایگاه دوم نرخ بیکاری استان قرار دارد و پس از اراک بیشترین معضل بیکاری در این شهرستان رخ نموده اما، دولت تدبیر و امید با درک این معضل، مساعدت‌ها و حمایت آگاهانه و خروج زادگاه امام راحل از اقتصاد تک محصولی توانسته فصل جدیدی از مولفه‌های توسعه و کار را در این خطه رقم بزند که پیامدهای مثبت آن تا سال‌ها برای ساکنان این دیار ملموس خواهد بود.

بیشترین سهم اقتصاد خمین سال‌های پیش در حوزه کشاورزی بود و این شهرستان در بسیاری از محصولات شهرت کشوری دارد اما، تغییر شرایط اقلیمی و خشکسالی این ساختار را شکننده کرده و تبعات آن در معیشت مردم نمود یافت و اینجا بود که دولت تددبیر و امید آگاهانه و با برنامه به میدان آمد و با راهبردهای موثر و تعادل بخشی به وزن بخش‌های صنعت، گردشگری و خدمات توانسته نرخ بالای بیکاری را تا حدی مهار و بسترهای شغلی پایدار را به ارمغان آورد.
در دهه اخیر جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی خمین برای یافتن شغل مناسب به‌خاطر نبود زمینه‌های متنوع شغلی و درآمدی مجبور به مهاجرت بودند و همین مسئله کاهش جمعیت این شهرستان را رقم زد درحالی‌که این منطقه مستعد رشد در حوزه‌های مختلف است و شماری از آن با راهبردهای دولت تدبیر و امید خود را نشان داده است.
دولت برای کمک به توسعه متوازن زادگاه امام راحل(ره) اواخر اردیبهشت ماه ۹۴، این شهرستان را در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته قرار داد و با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری این مهم جنبه اجرایی به خود گرفت و این موضوع محرکی شد تا نگاه سرمایه‌گذاران را جذب کند و این مهم زمینه‌های رونق صنعت و تضمین شغل را با خود داشت. 
امتیاز معافیت مالیاتی ۱۳ ساله صنعتی برای رهایی خمین از محرومیت، بیکاری و کاهش درآمد اقتصادی، محرک و مشوق موثری از سوی دولت تدبیر و امید بود که توانست رغبت و تقاضای سرمایه گذاری در این شهرستان را تقویت کند.

 رئیس جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیات دولت در دومین روز از سی و دومین سفر استانی خود، در آبان سال ۱۳۹۵ نشست شورای اداری استان مرکزی را در زادگاه امام راحل برگزار کرد و با تاکید رهبر معظم انقلاب، یک روز سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی برای بررسی مشکلات خمین اختصاص یافت.
در این سفر «زر معدن اختران » در خمین، تولید شمش طلا با اعتباری بالغ بر۱۳۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و علاوه بر آن بهره‌برداری از شرکت «ویستا اعتماد ایرانیان »شهرستان خمین تولیدکننده ظروف آشپزخانه چینی با اعتبار بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای ۱۱۰ نفر از دیگر دستاوردها بود و می‌توان راه‌اندازی واحد تولید سلول‌های خورشیدی، پتروشیمی، خودروسازی و بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر توسط دولت یازدهم و دوازدهم در خمین  را به فال نیک گرفت و بارقه که این تدابیر در پی داشته در بین مردم این دیار مشاهده کرد.
استقبال صنعتگران برای سرمایه‌گذاری در خمین نویدبخش محرومیت‌زدایی و جبران کاستی‌ها از این شهرستان است و این اقدامی ماندگار است که شاید سال‌های سال با آمدن و رفتن دولت‌های مختلف از حافظه مردم زادگاه امام راحل پاک نشود و آمار و پیامدهای آن بر مناسبات اقتصادی این دیار همواره هویدا باشد. 

دولت تدبیر و امید محرک‌های تحول اقتصادی در خمین را هدیه داد
استاندار مرکزی گفت: دولت تدبیر و امید در ۲ دوره فعالیت خود توانست کارنامه موفقی از محرک‌های تحول‌آفرینی اقتصادی را برای زادگاه امام راحل و توسعه صنعت خمین رقم ارایه کند که حاصل این سیاست‌های حساب شده و ارزشمند در مشارکت هدفمند و پررنگ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خود را نشان داده است.
سید «علی آقازاده» افزود: راه‌اندازی طرح‌های صنعتی و مجتمع‌های گردشگری در شهرستان خمین این سال‌ها در اولویت بوده و در شرایطی که تنگناهای اقتصادی حاکم است تکیه بر سیاست‌های حساب شده توانسته برشی از  تحول اقتصادی در زادگاه امام راحل را ایجاد کند.
استاندار مرکزی با تاکید بر تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی خمین، بیان کرد: این طرح صنعتی مهم اشتغال ۳۵۰ نفری دارد که به‌طور غیرمستقیم نیز تا سه برابر فرصت شغلی اشاره شده کارآفرینی می‌کند که بسیار ارزشمند است.
آقازاده ادامه داد: این مهم  از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید است که با بسته های تشویقی برای رشد صنعتی خمین دنبال شده است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد:  شرکت فروسیلیسیوم در خمین نیز به‌عنوان چهارمین شرکت تولید کننده این محصول در کشور در دولت تدبیر و امید به  بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی آن  ۱۲۰ اشتغال مستقیم و ۱۷۰ اشتغال غیر مستقیم در این شهرستان فراهم شد.

وی گفت: برخی مشکلات شرکت خودروسازی نیز در خمین بعد از سال ها رفع شده و این شرکت تا چهار ماه آینده به خط تولید و مونتاژ می‌رسد و این مهم با وجود همه دشواری‌ها با حساسیت و جدیت دنبال شده چرا که از نظر حلقه مدیریتی استان و کارگزاران دولت اشتغالزایی و توسعه صنعتی در زمره مسایل اولویت‌دار تعریف شده است.
استاندار مرکزی بهره‌برداری از واحد تولید سلول‌های خورشیدی در ناحیه صنعتی شهید سعیدی روستای شهابیه از توابع خمین را فصل جدیدی در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در تامین برق کشور بیان کرد و گفت: برای ساخت مرحله اول این مجموعه تولیدی بزرگ ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه آینده تولید سلول‌های خورشیدی به شکل آزمایشی در این مجموعه آغاز شود.
استاندار مرکزی  با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز از کشورهای اروپایی در حال حمل به این واحد تولیدی است، اظهار داشت:  این طرح  در مرحله اول برای  ۳۰۰ نفر و مرحله دوم برای ۵۰۰ نفر زمینه اشتغال فراهم می‌کند.
آقازاده گفت: اجرای طرح‌های توسعه ای اقتصادی بزرگ، خمین  را به رونق و توسعه صنعتی می‌رساند و این موضوعی است که در دهه‌های قبل آهنگ کندی داشته و باید در بازه زمانی منطقی با جبران فرصت‌ها کوشید تا زمینه‌های شغلی مناسب در زادگاه خمین ایجاد شود و مردم با شرایط مناسب معیشتی بکوشند تا راهبردهای توسعه متوازن را در ابعاد دیگر به پیش ببرند.
وی  خاطرنشان کرد: توسعه صنعتی خمین در کنار طرح های بزرگ دیگر کشاورزی و دامداری زمینه اشتغال بیکاران را در زادگاه امام راحل فراهم کند و براساس اقدامات دولت تدبیر و امید پنج هزار فرصت شغلی در چشم انداز سه سال برای زادگاه امام راحل به ثمر می‌نشیند و بحران بیکاری در این شهرستان فروکش می کند.
آقازاده با بیان اینکه نرخ بیکاری خمین در استان بالا است، افزود: همه مسئولان باید تلاش مضاعفی را برای گره گشایی از این مشکل به کار گیرند.

پرداخت هدفمند تسهیلات اشتغال در خمین

فرماندار خمین گفت: تسهیلات اشتغال پایدار به صورت اصولی و هدفمند در سال‌های اخیر پرداخت شده در مناطق روستایی و عشایری این شهرستان پارسال  ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزا پرداخت شد که گام مهمی در محرومیت زدایی و ایجاد شغل بود.
«احمد طهرانی »گفت: ۶۵۰ متقاضی تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، پارسال از این تسهیلات بهره‌مند شدند.
وی افزود: این میزان تسهیلات در قالب طرح‌های بنیاد برکت، سامانه کارا و تبصره ب ماده ۱۶ از سوی بانک‌های عامل پرداخت شده است.
فرماندار خمین سرمایه‌گذاری برنامه محور را راهکار کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت شهرستان برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال ضروری است.
 طهرانی ادامه داد: واحدهای صنعتی راکد و نیمه تعطیل در خمین شناسایی شده و برای فعال سازی دوباره آن‌ها اقداماتی کلید خورده است.
وی تاکید کرد: مجوز راه‌اندازی واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی در سال جاری از سوی دستگاه های متولی صادر می‌شود و موانع تولید در کارگروه‌های تخصصی بررسی و پیگری خواهد شد.
فرماندار خمین  با بیان اینکه زادگاه امام راحل به‌عنوان منطقه کمتر توسعه از سوی دولت تدبیر و امید معرفی شده، گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند از بسته‌های تشویقی کارسازی در خمین استفاده کنند.
طهرانی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران در خمین با به کارگیری نیروهای جوان این شهرستان در واحدهای خود می‌توانند نرخ بیکاری شهرستان را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم در سال پایانی خود است، ادامه داد: طرح های عمرانی دارای پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۷۰ درصد در اولویت دریافت اعتبارات برای تکمیل قرار دارند.

تکیه بر رشد صنعت راهکار حل مشکل بیکاری خمین
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: توسعه بخش صنعت در خمین  به‌عنوان یکی از راهکارهای حل مشکل بیکاری در این شهرستان توسط  دولت تدبیر و امید پیگیری شده است.
«سعید فرخی» با اشاره به اینکه صنعت در شهرک‌های صنعتی خمین پیشرفت داشته است، ادامه داد: واحد تولیدی خودروسازی از مطالبات به‌حق مردم این شهرستان است و انتظار می‌رود به‌زودی راه‌اندازی شود.

وی محصول تولیدی  واحد خودروسازی خمین را  کامیونت و ون بیان کرد و افزود:  تلاش مسئولان برای حفظ اشتغال موجود در خمین با رفع موانع تولید، و ایجاد ظرفیت‌های جدید زمینه  توسعه سرمایه گذاری را در این شهرستان ایجاد می کند.

ردپای بنیاد برکت در اشتغالزایی خمین
مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در خمین گفت: بنیاد برکت تا کنون ۳۰۰ فرصت شغلی با اعطای ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زا در این شهرستان ایجاد کرده است.
«احمد اسدی» بیان کرد:  ایجاد ۴۸۲ فرصت شغلی از سوی این نهاد در قالب طرح سحاب مناطق روستایی این شهرستان امسال تکلیف شده و اقدامات گسترده‌ای برای تحقق این برنامه آغاز شده است.
وی افزود: ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زا با کارمزد پایین برای تحقق این تکلیف امسال  با نظارت بهینه در خمین پرداخت می‌شود.
مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در خمین اظهار داشت: کسب و کارهای ایجاد شده از محل پرداخت تسهیلات اشتغال بنیاد برکت خمین در زمینه پرورش دام سبک و سنگین، پرورش ماهی، تولید عسل، چوب، ایجاد گلخانه و تولید پوشاک بوده است. 
اسدی یادآور شد: ۲ هزار متقاضی از خمین در طرح سحاب ثبت نام کردند و پرونده یک‌هزار و ۲۳۴ نفر آنان در کارگروه توسعه روستایی تایید شده است و ۸۰۰ نفر در سامانه ثبت‌نام قطعی شده‌اند. 
وی ادامه داد: اجرای این طرح پارسال در ۷۱ روستای دارای بیش از ۵۰ خانوار خمین پیگیری شد و متقاضیان در ۵۴  روستا توانستند در سامانه ثبت‌نام کنند.
مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در خمین گفت: این تسهیلات امسال به متقاضیان روستایی دارای بیش از ۱۰۰ خانوار پرداخت می‌شود.
اسدی بیان کرد: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اجرای هر طرح شغلی فردمحور در مناطق روستایی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین پرداخت می‌کند.

وی افزود: طرح‌های اشتغالزای فردمحور در بخش‌های مختلف از جمله صنایع‌دستی، پرورش قارچ، دام سبک، پرورش شتر، پرورش زنبور عسل، ماکیان و بوقلمون، ماهیان سردآبی، نجاری، تولید کیف، کفش و پوشاک، قالی‌بافی و گلخانه حمایت مالی می‌شود.

آینه سرمایه‌گذاری صنعتی  ۳۹۰ میلیارد ریالی در خمین در دولت تدبیر و امید 
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت خمین از سرمایه گذاری ۳۹۰ میلیارد ریال در سال جاری در این شهرستان خبر داد.
محمدرضا سلیمانی گفت: با این میزان سرمایه گذاری برای ۱۵ نفر در خمین فرصت اشتغال ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه جواز تاسیس ۱۶ واحد صنعتی در خمین صادر شده است، افزود: بهره‌برداری از این واحدها برای ۳۴۰ نفر فرصت اشتغال فراهم می‌کند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خمین سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این واحدهای صنعتی را یک‌هزار میلیارد ریال بیان کرد.
۱۶۰ واحد تولیدی، صنعتی و معدنی در خمین فعال است که حدود ۲ هزار نیروی انسانی در آن‌ها فعالیت دارند.

نظر شما