شناسهٔ خبر: 40999977 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته ‌خبری ‌سلامت ‌ایمنا؛

دمنوش های گیاهی برای بهبود گوارش

خواص درمانی میوه گیلاس، لزوم مصرف آب انبه برای خانم‌ها، غذاهایی موثر در چروک شدن پوست صورت، مصرف سرکه سیب برای کاهش وزن و دمنوش های گیاهی برای بهبود گوارش را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، گیلاس یکی از میوه‌های دوست داشتنی فصل تابستان است که طرفداران و خواص بسیاری دارد. این میوه خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و می‌تواند مزایای زیادی همچون بهبود بی خوابی، درد مفاصل و آب کردن چربی شکمی را به همراه داشته باشد. گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این‌رو روند پیری را به تأخیر می‌اندازد. کاهش احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی یکی از خواص دارویی گیلاس است. فلاوونووئیدهای موجود در گیلاس، از ایجاد هر گونه آسیب توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند. درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است. از گیلاس می‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد و چین و چروک‌های پوست را کاهش داد. میوه گیلاس برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است. از فواید میوه گیلاس می‌توان تقویت قوای فکری را نام برد. فرادی که زیاد گوشت استفاده می‌کنند و خون آنها اسیدی است می‌توانند از گیلاس استفاده کنند به دلیل اینکه خون را قلیایی می‌کند. گیلاس برای کاهش وزن مفید است. گیلاس برای کلیه‌ها مفید است و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. میوه گیلاس سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند. سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس بهتری را در ما ایجاد می‌کند. گیلاس دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است. میوه گیلاس دارای مقدار فراوانی ویتامین C است. چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است و کلسترول ندارد. گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‌شود.

مصرف سرکه سیب و کاهش وزن

سرکه سیب به کاهش وزن می‌تواند کمک کند. سرکه سیب را اگر قبل از خوردن یک غذای سنگین که حاوی کربوهیدرات زیادی است، مصرف کنید، این ماده غذایی می‌تواند سرعت خالی شدن معده را کاهش دهد و از افزایش شدید قند خون جلوگیری کند. برای گرفتن نتیجه، تنها مقدار اندکی سرکه سیب لازم است و ثابت شده مصرف این ماده غذایی به کاهش چربی‌های شکمی کمک می‌کند. نوشیدن سرکه سیب در هنگام شب ممکن است به کاهش قند خون هم کمک کند اما اگر هدف شما کاهش وزن است، کارشناسان توصیه می‌کنند سرکه سیب را در طول روز بنوشید. برخی شواهد حاکی از آن است که نوشیدن مقادیر اندکی سرکه سیب قبل از خواب ممکن است به کاهش قند خون در هنگام صبح کمک کند اما برای کاهش وزن کارشناسان توصیه می‌کنند آن را قبل از وعده‌های غذایی خود بنوشید. نوشیدن یک جرعه سرکه سیب مخلوط شده با آب قبل از خوردن غذا ممکن است باعث شود غذای کمتری بخورید و در نتیجه به کاهش وزن کمک شود. تحقیقات نشان داده مصرف چهار قاشق چای خوری سرکه سیب که معادل حدود ۱۲۰ میلی لیتر است، سطح قند خون را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. سرکه سیب می‌تواند به فروکش کردن هوس خوردن مواد قندی هم کمک کند، مسأله ای که به کاهش وزن می‌انجامد و میل به خوردن تنقلات در طول روز را کاهش می‌دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند سرکه سیب را غلیظ مصرف نکنید چون بسیار اسیدی است و می‌تواند به مینای دندان صدمه بزند.

غذاهایی که پوست صورت را چروک می‌کنند

فست‌فودها، غذاها و گوشت فراوری‌شده به دلیل سدیم اضافی منجر به مشکلات پوستی می‌شود. اولگا دکتر متخصص تغذیه در روسیه محصولاتی را که باعث بدتر شدن وضعیت پوست صورت می‌شوند با تحقیقات مرکز خود جمع‌آوری کرده است. به نظر وی، غذاهای دارای شاخص قند باید در وهله اول از رژیم خارج شوند. قند و نوشابه شیرین در بروز آکنه و همچنین فرآیند گلیکاسیون – تراکم الیاف کلاژن، که منجر به ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود، کمک می‌کند.

علاوه بر این، شما باید از مصرف ترشی‌های مختلف و مواد کنسروشده خودداری کرده زیرا در بروز ورم در زیر چشم‌ها نقش دارد. فست‌فودها، غذاهای فراوری‌شده و گوشت فراوری‌شده به دلیل سدیم اضافی منجر به این مشکلات می‌شوند. غذاهای چرب و سرخ‌شده باعث اختلال در کبد می‌شوند که این امر می‌تواند بر وضعیت پوست تأثیر بگذارد. این متخصص تغذیه در کانال یوتیوب خود گفت: “برای اینکه به نوعی اثرات منفی فست‌فود را خنثی کنید، پیاز، زنجبیل، زردچوبه، روی، ویتامین‌های E و C مصرف کنید”.

به گفته وی، نوشیدنی‌ها باید به طور کامل حذف شوند. قهوه، اگر در حد اعتدال مصرف شود، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، کمبود خواب بر روی ظاهر تأثیر می‌گذارد، زیرا در زمان خواب سلول‌ها تجدید می‌شوند. از عواقب آن پوست خسته و مستعد چروک است.

دمنوش های گیاهی برای بهبود گوارش

یک متخصص گیاهان دارویی، با اشاره به کاربرد دمنوش های گیاهی در بهبود بسیاری از بیماری‌های شایع گوارشی که روزمره با آن سر و کار داریم، اظهار کرد: دو گیاه نعناع و پونه در انواع بیماری‌های گوارشی مؤثر بوده و دم کرده آنان موجب هضم غذا می‌شود این دمنوش ها در رفع ناراحتی‌های معده، نفخ، دل درد و سوءهاضمه مؤثر است.

مریم ناصری با بیان اینکه از دم کرده گیاه گلپر در انواع ناراحتی‌های گوارشی همچون نفخ و دل درد و سوءهاضمه استفاده می‌شود، افزود: هم خانواده‌های گیاه گلپر مانند زیره سبز و سیاه، رازیانه و انیسون نیز بهبوددهنده گوارشی محسوب می‌شود.

این دکترای داروسازی، از دیگر کاربردهای دمنوش های گیاهی از خانواده چتریان را در رفع سنگینی معده دانست و گفت: برخی از افراد بعد از صرف غذا احساس سنگینی و هضم نشدن می‌کنند که دل درد به همراه دارد.

ناصری، با تاکید بر اینکه از دم کرده‌های گلپر و رازیانه و زیره برای اطفال بالای شش ماه نیز می‌توان استفاده کرد، تصریح کرد: نوزادان اغلب با مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل درد مواجه هستند و دم کرده‌های رازیانه و انیسون و شوید بسیار مؤثر است؛ البته کودکان باید کمتر از بزرگسالان از دمنوش ها مصرف کنند.

وی با بیان اینکه از جوشانده شیرین بیان نیز می‌توان در رفع ناراحتی‌های معده و انواع زخم‌های گوارشی و گاستریت استفاده کرد، افزود: در بسیاری از موارد این گیاه می‌تواند جایگزین داروهای معده شود.

این متخصص گیاهان دارویی، نعناع فلفلی را یکی از گونه‌های نعناع دانست و خاطرنشان کرد: گیاه نعناع گونه‌های فراوانی دارد، اما نعناع فلفلی بسیار معطر بوده و بیشترین کاربردهای دارویی را دارد. دو گیاه نعناع و پونه در انواع بیماری‌های گوارشی مؤثر بوده و دم کرده آنان موجب هضم غذا می‌شود.

ناصری، با اشاره به اینکه از دمکرده نعناع و پونه می‌تواند در رفع سردردهای ناشی از سوءهاضمه نیز استفاده کرد، اظهار کرد: کودکان زیر پنج سال نباید از دمکرده نعناع یا پونه استفاده کنند، زیرا دارای اثرات نامطلوب بر سیستم عصبی آنان است و لذا خانواده‌ها در مصرف این نوع دمنوش دقت کنند.

لزوم مصرف آب انبه برای خانم‌ها

آب انبه یک آبمیوه بسیار خوش طعم و پرطرفدار است که سرشار از مواد مغذی می‌باشد و دارای خواص بی نظیری برای سلامت است. مصرف آب انبه فواید بسیاری هم برای خانم‌ها به همراه دارد. آب انبه به طور شگفت آوری غنی از پتاسیم است که اساساً مهم‌ترین عنصر برای سلامت قلبی عروقی هستند. یکی از مهم‌ترین مواد مغذیی آهن است که کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات جدی نظیر کم خونی شود. شما می‌توانید با مصرف آب انبه یک روز درمیان مقدار قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن را تأمین کنید. آب انبه برای زنان بارداربسیار مفید است چون آنها به مقدار زیادی آهن نیاز دارند. اگراز جوش‌های سر سیاه صورت خسته شده اید هیچ چیزبه اندازه آب انبه نمی‌تواند به درمان جوش‌ها کمک کند. برخی افراد انبه را با عسل و پودر شیر ترکیب می‌کنند و بکار می‌برند.

آب انبه به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین ث بدن را تأمین می‌کند. همچنین با ترکیب پکتین و ویتامین ث کاهش سطح کلسترول به ویژه لیپوپروتئین تسهیل می‌یابد. آب انبه به دلیل میزان قابل توجهی ویتامین ث، فیبر و نیز ویتامین آ برای رشد ذهنی و فیزیکی کودک مفید است. علاوه براین بتاکاروتن موجود در این میوه به جلوگیری از بیماری قلبی در مادر و کودک کمک می‌کند. انبه تأثیر نسبتاً مفیدی بر روی الگوهای رشد کودک دارد به همین دلیل آب انبه برای دوران بارداری انتخابی عالی است. انبه دارای آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است که برای سلامتی و رشد نوزادان و کودکان مفید می است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتین است که در انبه یافت می‌شود. این ماده مغذی خطر پیشرفت آسم را در افراد کاهش می‌دهد. آب انبه برای سلامت سیستم گوارش و درمان دل درد مفید است اگر مبتلا به یبوست هستید، این آب میوه ویژه را با گریپ فروت و عصاره آناناس مصرف کنید. در انبه مقدار زیادی ویتامین K وجود دارد. این ویتامین برای بهبود جذب کلسیم بدن برای سلامت کامل استخوان‌ها ضروری است.

نظر شما