شناسهٔ خبر: 40946814 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

28.5 میلیارد تومان کمک بلاعوض و وام 800هزاردلاری

فیفا فرشته نجات مالی فدراسیون فوتبال ایران

فیفا مقرر کرده که مبلغ 1.5 میلیارد دلار برای کمک به فدراسیون های متضرر از شیوع کرونا را به شکل وام و کمک هزینه پرداخت کند که سهم فدراسیون فوتبال ایران می تواند در حدود 2.5 میلیون دلار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش" ورزش سه" جیانی اینفانتینو رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی فوتبال  در آخرین جلسه فیفا اعلام کرد که پیش از این مبلغ 150 میلیون دلار برای کمک به فدراسیون هایی که از شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند را به عنوان کمک هزینه اعطا کرده است.  


همچنین قرار است فیفا به هر کدام از 211 فدراسیون عضو این نهاد ، یک میلیون دلار به علاوه کمک 500هزاردلاری برای کمک به فوتبال زنان بدهد.


گفته می شود فدراسیون فوتبال ایران مبلغ دو میلیون و دویست و پنجاه هزار دلار از فیفا طلبکار است (در حدود 42 میلیارد تومان ) که تا به حال به خاطر مساله تحریم ها نتوانسته است از این پول استفاده کند. 


در صورتی که فیفا یک میلیون دلار در حدود 19 میلیارد تومان و 500 هزاردلار کمک هزینه برای فوتبال زنان (در حدود 9.5 میلیاردتومان) به فدراسیون ها بدهد ، چیزی در حدود 28.5 میلیارد تومان به حساب فوتبال ایران اضافه خواهد شد . حالا اینکه با توجه به تحریم های بانکی فدراسیون چگونه این پول را از فیفا خارج خواهد کرد هنوز مشخص نیست اما براساس اعلام فیفا یک و نیم میلیون دلار سهم هر فدراسیون در سه قسمت 500هزاردلاری (500 هزاردلار جولای 2020، 500هزاردلار ژانویه 2021 و 500 هزاردلار کمک هزینه فوتبال زنان نیز در جولای 2020 ) پرداخت می شود.


نکته قابل توجه اینجا است که بودجه سال 98 فوتبال ایران 97 میلیارد تومان برآورد شد که 87 میلیارد تومان آن هزینه و 5 میلیارد به عنوان کسری بودجه در نظر گرفته شد و   مبلغ  1.5 میلیون دلار کمک فیفا چیزی کمتر از یک سوم بودجه فدراسیون فوتبال خواهد بود.


اما فیفا کمک هزینه های دیگری هم به صورت وام های بدون بهره را به فدراسیون ها پرداخت خواهد که به نظر می رسد این وام ها معادل 35 درصد کل بودجه فدراسیون ها و از 500 هزاردلار تا 5 میلیون دلار خواهد بود. براساس بودجه سال 98 وامی بیش از هشتصدهزاردلار(15 میلیارد تومان) به فدراسیون فوتبال تعلق می گیرد.


با این وصف می توان گفت که مجموع دریافتی های فدراسیون فوتبال ایران از فیفا بابت کمک هزینه جلوگیری از ضررهای شیوع ویروس کرونا می تواند به رقمی نزدیک به 43 میلیارد تومان برسد.  


البته اینفانتینو در کنفرانس مطبوعاتی که به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد اعلام کرد که این وام ها با بررسی شروط و زمان بازپرداخت مرتب پرداخت می شود.

نظر شما