شناسهٔ خبر: 40946662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عراق| چه کسانی به دنبال برهم زدن امنیت شکننده عراق هستند؟

از سال 2003 به بعد عراق سه ماه پی‌درپی ثبات و استقرار امنیتی کامل به خود ندیده است. و هر گاه عراق در چند قدمی ثبات امنیتی قرار می گیرد به سمت شرایطی سوق داده می‌شود که تا مدت‌ها این کشور را در بحران عمیقی فرو می‌برد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- از سال 2003 به بعد عراق سه ماه پی‌درپی ثبات و استقرار امنیتی کامل به خود ندیده است.

 

به اعتقاد یک کارشناس عراقی، هر گاه عراق در چند قدمی ثبات امنیتی قرار می گیرد به سمت شرایطی سوق داده می‌شود که تا مدت‌ها این کشور را در بحران عمیقی فرو می‌برد.

 

این قاعده چنان در عراق نهادینه شده است که برخی از کارشناسان گاه در محافل خصوصی خود از اینکه کشورشان به مرز استقرار امنیتی نزدیک می‌شود ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه‌ای از آغاز ورود به گردونه یک بحران دیگر تفسیر می‌کنند.

 

گرچه چندی پیش گروه‌های مقاومت عراق که عامل اصلی بازگرداندن امنیت به عراق و آزادی شهرهای عراق از دست گروه تروریستی داعش بودند با روی کار آمدن مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر موافقت کرده و آن را اقدامی در راستای جلوگیری از فتنه‌افکنی و بحران‌آفرینی دشمنان کشورشان قلمداد کردند، اما ظاهراً دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارند که تلاش می‌کنند عراق به طور اعم و ستون اصلی استقرارش یعنی حشدالشعبی به طور خاص همواره در بحران باقی بماند.

 

عامل اصلی این اقدام، چه آمریکا، چه اسرائیل، چه برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس یا مجموعه این طرف‌ها، هر که باشد، عراق را بار دیگر به سوی یک بحران بزرگ پیش می‌برد.

 

با نگاهی به رخدادهایی که از اصابت موشک‌های پهپاد آمریکایی به خودرو ابومهدی المهندس رهبر حشدالشعبی که به استقبال سردار سلیمانی آمده بود آغاز شد و با حمله به چند پایگاه حشدالشعبی ادامه یافت و شب گذشته با یورش به یکی از مقرهای این نهاد- که اتفاقاً بخشی از ساختار ارتش عراق است- به نقطه اوج خود رسید، می‌توان رگه‌هایی از تلاش برای کشاندن عراق به یک جنگ خانگی را مشاهده کرد؛ توطئه‌هایی که هر بار سخن از خروج نیروهای آمریکایی از عراق به میان می‌آید با واسطه یا مستقیماً در بعد میدانی پررنگ‌تر می‌شوند.

 

تلاش‌هایی که با درگیری بعثی-عراقی آغاز شد و به سنی-شیعی و طایفه‌ای تعمیم پیدا کرد و به جنگ و کشورگشایی داعشی رسید، امروز با حملاتی که علیه حشدالشعبی صورت می‌گیرد اوج گرفته و به نوعی درگیری شیعی-شیعی همانند سناریوی سفارت‌سوزی سال گذشته تبدیل شده است.

 

هرچند با پادرمیانی و ورود مسئولان عالیرتبه عراقی این توطئه نقش بر آب شد، اما صرف وقوع این اقدام نشان داد دست‌هایی در کار است تا مردم عراق همچنان بی‌ثباتی امنیتی را با پوست و گوشت خود احساس کنند و ناامنی در عراق همچنان حرف اول را بزند.

 

و این امری است که هوشیاری تمامی گروه‌های عراقی را بیش از پیش می‌طلبد.

 

نظر شما