شناسهٔ خبر: 40932573 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جاذبه‌ سرمایه‌گذاری خارجی در استان یزد از محدودیت‌ تحریم‌ها قوی‌تر است

یزد - ایرنا - نائب رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان یزد گفت: با وجود تحریم‌های شدید اقتصادی و محدودیت‌های که برای سنگ‌اندازی در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی از سوی آمریکا صورت گرفته، اما جاذبه قوی و ظرفیت‌های مناسب استان یزد و کل کشور، تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی را متوقف نکرده است.

صاحب‌خبر -

علی نمازی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران روند سرمایه‌گذاری در کشور را با مشکلاتی مواجه کرده اما هم اکنون مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان یزد تلاش‌هایی فراوانی را برای جلب مشارکت ۳۰۰ میلیون یورویی سرمایه‌گذاری خارجی در دست اقدام دارد که قدم‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده و سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف برای اجرای طرح‌های مرتبط با تولید انرژی خورشیدی و صنایع نفت و گاز اعلام آمادگی کرده اند.

وی همچنین اظهار داشت: امسال برای ۱۰ طرح سرمایه‌گذاری از جمله تولید جوهر کاشی، نیروگاه خورشیدی به روش فاینانس خارجی، تولید فولاد و موکت، ۲ واحد مینی پالایشگاه و تولید کاشی و یک طرح عمران شهری با سرمایه‌گذاران چند کشور رایزنی‌های مختلف انجام شده که تا کنون برای مشارکت در اجرای ۲ پروژه ، ۲۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی متعهد شده است.
نمازی خاطر نشان کرد: همچنین  برای جذب سرمایه گذار در پروژه‌های مجتمع فولاد، تولید شیرآلات، تولید پودر شیشه و فروآلیاژ و نیروگاه خورشیدی هماهنگی‌های قابل توجهی با سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور صورت گرفت که به دلیل اعمال فشارهای خارجی امکان تشریح جرییات این همکاری ها وجود ندارد.
وی نظارت تخصصی بر تدوین فرصت‌های سرمایه گذاری عمران شهری را از دیگر اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد عنوان کرد و گفت: مطالعات امکان سنجی تعداد ۴۴ پروژه برای ۲۱ شهرداری در چارچوب استاندارد سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی در حال تدوین است. 
نمازی با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذاران در استان یزد بیش از پیش مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: در این زمینه اقدامات و فعالیت هایی از جمله واگذاری زمین، تسهیلات و مشوق های سرمایه گذاری در بخش های بیمه ای، بانکی، گمرکی، مالیاتی و غیره انجام می شود.
وی از پیگیری و رفع مشکلات و موانع برای پروژه‌های نیروگاه خورشیدی، تولید سگمنت و فولاد خبرداد و افزود: در بازدید از  طرح‌های سرمایه گذاری منتخب، پیگیری برای اجرای مصوبات هیأت مقررات زدایی در سطح استان، ارسال پیشنهادات کارشناسی به هیأت مقررات زدایی در حوزه اصلاح فرایند ماده ۵ شهرداری و اصلاح قرارداد اجاره زمین و به‌روزرسانی معرفی نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های اجرایی عضو مرکز خدمات سرمایه گذاری از اقداماتی است که برای شتاب بخشی به سرمایه گذاری در استان دنبال می شود. 

وی تشدید تحریم‌ها و وقوع بحران کرونا را از عوامل طولانی شدن جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد و یادآور شد: برای راه اندازی و افزایش تولید ماسک با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی نیز در استان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

استان یزد از قطب‌های مهم معدنی و صنعتی کشور است که در برخی زمینه ها مانند صنایع کاشی، فولاد و معادن نقش موثری در اقتصاد کشور دارد و همواره از مناطق مورد توجه سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در طرح های مختلف می باشد.

نظر شما