شناسهٔ خبر: 40928757 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی طلا در بازار جهانی / آیا انس طلا به دلار 1800 نزدیک می شود؟

موج نیوز حامد شایگان

روز دوشنبه قیمت هر انس طلا به سطح 1753 دلار رسید، از این رو برخی کارشناسان تحلیل کردند قیمت طلا در روز های آینده روند افزایشی خواهد داشت و حتی از قیمت 1800 دلار به ازای هر انس هم بالاتر خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با شروع روز دوشنبه و باز شدن بازار های جهانی، قیمت طلا با افزایش چشمگیر به سطح 1753 دلار به ازای هر انس رسیده. هرچند این موضوع خبر بسیاری خوبی برای سرمایه گذاران بازار طلا است، اما سوال اساسی اینجاست که آیا این افزایش قیمت پایدار خواهد بود؟

برخی معتقدند که قیمت طلا در روز های آینده روند افزایشی داشته باشد و حتی تا 1800 دلار به ازای هر انس و بالاتر هم پیش برود، اما این بدان معنی نیست که طلا ناگهانی و در هفته آینده رشد خواهد کرد، بلکه اکثر کارشناسان معتقدند که طلا با شیب نسبتا ملایمی به 1800 دلار خواهد رسید و این موضوع بستگی به بازارهای جهانی دارد و ممکن است این اتفاق هم نیفتد. از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که قیمت طلا برای افزایش و به خصوص رشد ناگهانی به یک جرقه نیازمند دارد که در حال حاضر هنوز با آن مواجه نشده ایم.

به صورت کلی می توان پیش بینی کرد که بازار طلا با وجود مثبت بودن رشد آن در یک نگاه کلی قیمتی پایدار نخواهد داشت و فعلا به شکل ناگهانی قرار نیست از محدوده 1740 تا 1750 دلار خارج شود. البته این تازه آغاز راه است و اتفاقات بسیاری تا هفته آینده برای طلا خواهد افتاد.

افزایش عمق رکود بازار طلا

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر به اینکه اتفاقات اخیر در اقتصاد جهانی قیمت طلا را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: به طور قطع اقتصاد آمریکا که نقش مهمی در بازار جهانی دارد در چند ماه اخیر متاثر از شیوع ویروس کرونا و اعتراضات به نژاد پرستی تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت دلار کاهش یافته و از طرف دیگر قیمت هر اونس طلا به میزان قابل توجهی رشد کرده و به بالای 1700 دلار رسیده و این روند ممکن است ادامه دار شود.

محمد کشتی آرا درباره اینکه چه زمانی ممکن است قیمت طلا دوباره کاهش یابد، افزود: به طور قطع الان شرایط یا عاملی در بازار جهانی وجود ندارد که سیگنال کاهش قیمت طلا را بدهد، زیرا بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با چالش اقتصادی مواجه شده اند و نرخ ارزها نزولی شده و در مقابل قیمت طلا رشد بالایی داشته است.

او با نگاهی به بازار طلای ایران تصریح کرد: رشد قیمت طلا در شرایط کنونی براساس قیمت جهانی بوده و البته نباید نادیده گرفت که نوسان قیمت ارز در بازار داخلی هم روی قیمت طلا در کشور اثر گذاشته است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران درباره اینکه آیا قیمت طلا در چند هفته آینده هم با همین رشد چند هفته اخیر رخ می دهد، گفت: به نظر می رسد در چند هفته آینده سرعت رشد قیمت طلا کند تر شود، اما از آنجایی که هنوز تبعات شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهانی باقی مانده است و اعتراضات آمریکا هم روی کاهش قیمت دلار تاثیر بگذارد به نظر می رسد قیمت طلا همچنان رشد کند.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بازار سکه و طلا کاملا در ایران کاملا راکد است، گفت: وقتی قیمت طلا رشد سرسام آوری داشته باشد عرضه و تقاضا هم تحت تاثیر قرار می گیرد که در حال حاضر برای مصنوعات طلا تقاضایی وجود ندارد و به نظر می رسد نسبت به سال های گذشته عمق رکود این بازار بیشتر شده است.

کشتی آرا با نگاهی به سیاست های بانک مرکزی بر نرخ ارزی تصریح کرد: در شرایط کنونی بانک مرکزی و دولت سیاست های ارزی را بر مبنای حفظ ذخیره و مدیریت بازار اتحاذ می کنند، به عبارت دیگر بازار ارز را متناسب با شرایط اقتصاد جهانی و وضعیت اقتصاد در کشور تنظیم می کنند، به همین دلیل نمی توان پیش بینی از برنامه های آنها داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روز دوشنبه قیمت هر انس طلا به سطح 1753 دلار رسیده، از این رو برخی کارشناسان تحلیل کردند قیمت طلا در روز های آینده روند افزایشی خواهد داشت و حتی به قیمت 1800 دلار به ازای هر انس و بالاتر هم پیش می رود اما و این موضوع بستگی به بازارهای جهانی دارد و ممکن است در بازه زمانی طولانی رخ دهد. از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که قیمت طلا برای افزایش و به خصوص رشد ناگهانی به یک جرقه نیازمند دارد که در حال حاضر هنوز با آن مواجه نشده ایم.

نظر شما