شناسهٔ خبر: 40918909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

روایت بولتون از عطش آمریکا برای مذاکره با ایران/آبه فرستاده ترامپ برای مذاکره بود

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب خاطرات خود به موضوع سفر آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، به ایران در سال ۹۸ پرداخته و نوشته است:

برای شنیدن نتایج سفر آبه به تهران در یک نشست شرکت کردم. [آیت‌الله] خامنه‌ای از صحبت‌های آبه یادداشت برداری کرده بود اما در پایان گفته بود که پاسخی [برای ترامپ] ندارد که این تقریبا توهین‌آمیز بود.

[موضع] آیت‌الله خامنه‌ای خیلی سرسختانه‌تر از [موضع] روحانی در روز قبل از آن بود و این مساله بی‌خردی مکرون و دیگران (از جمله ترامپ) را برای صحبت با روحانی بجای رهبر ایران نشان داد.

ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه به همراه پمپئو (وزیر خارجه) با ترامپ ملاقات کردم و او دوباره شروع به تکرار این کرد که جان کری (وزیر خارجه اوباما) مانع مذاکره با ایران می‌شود.

صبح جمعه، آبه ترامپ را در جریان جزئیات سفر خود به ایران قرار داد و گفت هیچ تمایلی نه از جانب روحانی و نه از جانب [آیت‌الله] خامنه‌ای برای مذاکره با آمریکا مادامیکه تحریم‌های اقتصادی ادامه داشته باشند، ندیده است.

بولتون ادعا کرد: آبه از اینکه ایران فوراً جزئیات نشست را علنی کرده بود گلایه داشت اما معتقد بود که روحانی خواهان مذاکره با آمریکاست و با لحنی اغراق‌آمیز تعریف کرد که روحانی چطور پس از پایان دیدار او با [آیت الله] خامنه‌ای، به او گفته است که برداشتن تحریم‌ها می‌تواند برای باز کردن باب چنین مذاکره‌ای راهگشا باشد.

بولتون بنقل از آبه نوشته حسن روحانی درست بعد از دیدار آبه و رهبر انقلاب بدنبال وی رفته و خواستار رفع تحریم ها شده است./باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما