شناسهٔ خبر: 40904708 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

سال‌هاست که مشغله اصلی‌ام موسیقی شده

شمس لنگرودی شاعر، نویسنده و پژوهشگر، درباره این کتاب به هنرآنلاین گفت: کتاب «قطار سفید» مجموعه‌ای از چهار کتاب «کتاب کویر»، «کتاب موسیقی» (اشعاری در ستایش سازها)، «منظومه بازگشت و اشعار دیگر» و «قطار سفید» است. او با این توضیح که شعرهای کتاب طی 4-5 سال اخیر سروده شدند، افزود: آخرین مجموعه شعر چاپ شده‌ام «کتاب موسیقی» (اشعاری در ستایش سازها) بود و آخرین اشعارم مجموعه «قطار سفید» است که برای نخستین بار نشر یافته است. لنگرودی در مورد انتشار این چهار مجموعه شعر در قالب یک کتاب، اظهارداشت: سال‌هاست که مشغله اصلی‌ام موسیقی شده. ملودی و ترانه می‌‌نویسم و می‌خوانم؛ البته تنظیم به عهده دیگران است، به همین خاطر نسبت به گذشته کمتر شعر می‌گویم و چاپ می‌کنم. کتاب «کتاب موسیقی» جلد سوم مجموعه اشعار شمس لنگرودی محسوب می‌شود که توسط انتشارات نگاه چاپ شده است. «رفتار تشنگی»، «در مهتابی دنیا»، «خاکستر و بانو»، «جشن ناپیدا»، «قصیده‌ لبخند چاک چاک»، «نت‌هایی برای بلبل چوبی»، «پنجاه و سه ترانه‌ عاشقانه»، «باغبان جهنم»، «ملاح خیابان‌ها»، «رسم کردن دست‌های تو»، «می‌میرم به جرم آن‌که هنوز زنده بودم»، «شب نقاب عمومی است» و «حکایت دریاست زندگی» از جمله مجموعه شعرهای منتشرشده شمس لنگرودی هستند.

اعلام آمادگی دژاکام برای اجرای تئاتر 
در کنار جنگل‌های سوخته

امیر دژاکام با ابراز تاسف فراوان از آتش سوزی‌های اخیری  که بخشی از مراتع و جنگل‌های‌مان را نابود کرده است، اعلام آمادگی کرد که نمایش تازه خود را در کنار یکی از جنگل‌های سوخته اجرا کند. این کارگردان تئاتر که می‌گوید پیش از کرونا تصمیم داشته نمایش تازه خود «ایوب خان» را در مناظر طبیعی و در کنار مکان‌های تاریخی اجرا کند، در گفتگویی به ایسنا توضیح می‌دهد بعد از وقوع چندین آتش‌سوزی در چند وقت اخیر تصمیم گرفته این نمایش را در مجاورت یکی از جنگل‌های سوخته نیز اجرا کند تا شاید به این روش بتوان قطره‌ای هرچند کوچک بر این دریای آتش ریخت. دژاکام در این باره می‌گوید: نمایش «ایوب خان» تقریبا آماده اجراست. شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، آن را تصویب کرده و مجوز نیروی انتظامی را هم داریم. در حال حاضر هم مشغول هماهنگی برای اجرای نمایش در کنار یکی از جنگل‌های سوخته هستیم.
او اضافه می‌کند: نمایش ما خیابانی نیست ولی از آغاز قصد داشتیم آن را در مکان‌های مختلف و زمان‌های متفاوت اجرا کنیم و تاثیر زمان و مکان را بر اجرای نمایش ببینیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمایش را در مکان‌های تاریخی، کاروانسراها یا خانه‌های خرابه و همینطور در طبیعت مانند جنگل، کنار دریا، کویر، دشت و کوه و ... اجرا کنیم. این کارگردان که برای اجرای این نمایش در سالن «مهرگان» هم نوبت اجرا دارد، ادامه می‌دهد: فعلا زمان اجرای‌مان در این سالن مشخص نیست ولی تاکنون دو سه اجرا البته به صورت غیر رسمی و بدون تماشاگر در کاخ سعد آباد داشته‌ایم.

رسوایی نوبل ادبیات به سینما می‌رسد

ماجرای رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد که در نهایت منجر به لغو بی‌سابقه اعطای نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ شد، به فیلم سینمایی تبدیل می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، کتاب غیرداستانی «کلوب» نوشته «ماتیلدا گوستاوسن» روزنامه‌نگار سوئدی مبنای اقتباس برای ساخت این فیلم سینمایی خواهد بود و کمپانی نوریسک فیلم اسکاندیناوی نیز تهیه‌کننده این پروژه سینمایی خواهد بود. 
«گوستاوسن» که خبرنگار روزنامه «داگنز نی‌هتر» سوئد است با انتشار مقاله‌ای افشاگرانه از ۱۸ زن نام برد که ماجراهایی از تجاوز، تهدید و آزار و اذیت در کلوب «فورم» را روایت کردند. کلوب «فورم» توسط چهره‌های سرشناس فرهنگی سوئد از جمله اعضای آکادمی سوئد (فرهنگستان ادبیات سوئد) اداره می‌شود که مسئولیت اعطای جایزه نوبل ادبیات را برعهده دارند.
در متن رسوایی آکادمی نوبل ادبیات نام «ژان-کلود آرنو» قرار داشت، عکاس و از چهره‌های برجسته فرهنگی در کشور سوئد که «کاترینا فروستنسن» نویسنده و عضو آکادمی سوئد همسر اوست. «ژان-کلود آرنو» در سال ۲۰۱۸ به تجاوز محکوم شد و هم‌اکنون در حال سپری کردن دو سال و شش ماه دوران محکومیتش در زندان است.  مقاله نوشته «گوستاوسن» موجی از استعفاها را در آکادمی سوئد رقم زد که در نهایت موجب لغو اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ شد و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو جایزه نوبل در شاخه ادبیات (به اولگا توکارچوک و پیتر هاندکه) اعطا شد.  «گوستاوسن» در کتابش که «کلوب» نام دارد نگاهی عمیق‌تر به ماجرای کلوب «فورم» و ساختارهای فساد و قدرت در دنیای هنری اروپا داشته است.  «مارن لوئیس کوهن» که پیش‌تر فیلمنامه «ملکه قلب‌ها» ساخته «می ال-توهی» (نماینده سینمای دانمارک در اسکار ۲۰۲۰) را نوشته و حالا مشغول نگارش فیلمنامه اقتباسی از کتاب نوشته «کلوب» است در این‌باره می‌گوید: «کتاب «کلوب» روایتگر داستان قدرت و فساد و هر آن چیزی است که با محرومیت افراد از حرف زدن چه به عنوان فرد و چه به عنوان هنرمند روی می‌دهد و به نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی کشور سوئد پرداخته است.» 

آغاز مرحله اول داوری جشنواره ملی موسیقی جوان 

مرحله نخست داوری آثار شرکت‌کنندگان در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بررسی حدود ۲۴۰۰ اثر آغاز شد. به گزارش ایسنا، با پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و دریافت حدود ۲۴۰۰ اثر، مرحله نخست داوری این جشنواره با بررسی و ارزیابی آثار توسط هیئت‌های انتخاب، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از استادان موسیقی کشور آغاز شد. در این دوره از جشنواره حدود ۲۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف موسیقی «دستگاهی»، «نواحی» و «کلاسیک» به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از این تعداد ۵۰ درصد آثار مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد موسیقی نواحی است. اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی این جشنواره، همراه با اطلاعات تکمیلی، متعاقباً از طریق سایت انجمن موسیقی ایران اعلام خواهد شد.

رئیس شورای جهانی موزه‌ها استعفا کرد

«سوای اکسوی» که از سال ۲۰۱۶ ریاست شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) را برعهده داشت از این سِمت استعفا کرد.
به گزارش ایسنا، در پیام خداحافظی که از سوی «سوای آکسوی» در سایت شورای بین‌المللی موزه‌ها منتشر شده آمده است: «با این پیام می‌خواهم استعفای خود را از سِمت ریاست ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) اعلام کنم. انگیزه‌هایم را برای گرفتن این تصمیم پیش از این و در نامه‌ای مورخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ به هیات اجرایی ایکوم اعلام کرده‌ام. خدمت کردن به ایکوم در جایگاه‌های مختلف و به عنوان رئیس و جزئی از این دنیای عظیم بودن یکی از بزرگترین افتخارات زندگی من است. خوشحالم که بگویم در طول دوران حضورم در ایکوم از تمامی این ارزش‌ها دفاع کرده‌ام و معتقدم کناره‌گیری من به رشد درونی سازمان کمک می‌کند. تکرار می‌کنم که ریاست برای من یک جایگاه نیست بلکه یک نگرش است و صمیمانه امیدوارم تصمیم من در جهت مصالح ایکوم باشد که تعهد من به آن تا همیشه باقی خواهد ماند.  استعفای «آکسوی» رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها در حالی مطرح شده است که موزه‌های جهان به سبب شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چندماهه در بیشتر مناطق جهان با شرایط جدید و دشواری روبه‌رو هستند.  بر اساس مطالعات جدید شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و یونسکو که نتایج آن همزمان با روز جهانی موزه‌ها (۱۸ می) منتشر شد، ۹۰ درصد از موزه‌های جهان (۸۵ هزار موزه) به سبب شیوع ویروس کرونا در چند مدت اخیر درهای خود را به سوی بازدیدکنندگان بسته‌ بودند و تخمین زده می‌شود ۱۳ درصد از موزه‌ها به سبب زیان‌های مالی سنگین در خطر تعطیلی همیشگی قرار گیرند. هنوز دلایل  اصلی کناره‌گیری «سوای آکسوی» از ریاست شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) اعلام نشده است. 
 

برچسب‌ها:

نظر شما