شناسهٔ خبر: 40874642 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

فواید و خواص عرق کاسنی + طرز تهیه شربت کاسنی و شاتره

کاسنی گیاهی است که فواید سلامتی زیادی دارد. این موارد شامل توانایی آن برای کاهش مشکلات گوارشی و معده ، کاهش درد ورم مفاصل، جلوگیری از عفونت های باکتریایی ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی است. همچنین یک آرام بخش طبیعی است که می تواند با سنگ کلیه مبارزه کند و باعث کاهش وزن شود.

صاحب‌خبر -

کاسنی، گیاهی با گل‌های آبی است که بیشتر در فصل بهار رشد می‌کند و در هوای مرطوب نیز رشد آن دوچندان می‌شود . عرق کاسنی از گیاه کاسنی بدست می آید. طبع عرق کاسنی سرد است و می تواند هنگام گرم شدن دمای بدن را متعادل کند. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

 

طریقه مصرف عرق کاسنی :

بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است. عرق کاسنی را با آب در دمای معمولی و به صورت ناشتا بنوشید تا سبب افزایش دریافت مواد مغذی از گیاه کاسنی شود.

 

فواید عرق کاسنی :

 

فواید عرق کاسنی,خاصیت عرق کاسنی

فواید عرق کاسنی برای کبد

 

عرق کاسنی و کبد:

کاسنی مسئول درمان کبد است و کاسنی با تأثیرات آن بر روی کبد باعث دفع صفرا در بدن می شود و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

 

عرق کاسنی و پوست:

بسیاری از جوش های صورت ، به خاطر گرمی یا خون کثیف ایجاد می شود که منشأ همه این پدیده ها ، "کبد" است. بنابراین ، کبد باید از خون کثیف و غلیظ پاک شود. وقتی کبد تمیز می شود ، صورت پاک و بدون لکه و جوش می شود. برخی دیگر از جوش‌ها با به هم ریختن تنظیم هورمونی بدن ایجاد می‌گردند. کبد وظیفه تنظیم هورمون‌ها را در بدن به عهده دارد که با اختلال عملکرد کبد مشکلات بسیاری از جمله اختلال هورمونی به وجود می‌آید. عرق کاسنی با دفع صفرا از بدن و بهبود عملکرد کبد، زمینه را برای تنظیم هورمون‌ها و نابودی جوش‌های ناشی از آن فراهم می‌کند.

 

عرق کاسنی و یبوست:

کاسنی همچنین فیبر دارد و این خاصیت روده را تحریک می کند، یبوست را از بین می برد و به کنترل شرایط کمک می کند 

 

عرق کاسنی و سرطان : 

عصاره کاسنی رشد تومورهای سرطانی را کاهش می دهد، گزارش های اخیر حاکی است که شهد موجود در کاسنی از کیفیت بالایی برخوردار است که اجازه رشد تومورها را نمی دهد و خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. پلی فنولهای کاسنی اثرات مثبتی در جلوگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پستان و سرطان روده دارند .

 

عرق کاسنی و رفع نفخ و چربی شکم :

ریشه کاسنی خاصیت ضد نفخ داشته و خاصیت چربی سوزی عرق کاسنی موجب رفع چربی ها بخصوص چربی دور شکم می شود.

 

فواید عرق کاسنی,خاصیت عرق کاسنی

 

عرق کاسنی موجب کاهش دردهای مفصلی و استخوانی می شود

 

عرق کاسنی و درد مفاصل :

یکی از درمان‌های سنتی و طبیعی آرتروز، مصرف عرق کاسنی است. این گیاه به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند موجب کاهش دردهای مفصلی و استخوانی شود. افرادی که دچار دردهای مفصلی و استخوانی هستند، با مصرف کاسنی به طور قابل ملاحظه‌ای دردشان کاهش خواهد یافت.

 

خواص عرق کاسنی برای مردان : 

 

عرق کاسنی باعث تنظیم هورمون‌ ها ،کروکوزوم ها و افزایش قدرت باروری می شود که در مردان با افزایش حجم اسپرم میل جنسی را هم افزایش می دهد.

 

عرق کاسنی و تصفیه خون : 

عصاره و عرق کاسنی در تصفیه خون و بهبود جریان خون رسانی موثر می باشد.

 

تقویت معده و جلوگیری از ناراحتی آن و نیز خاصیت اشتها آوری یکی دیگر از خواص عرق است  که این مسائل می تواند نقش بزرگی در دوران بارداری بر مادر باردار داشته باشد چرا که یکی از مشکلات مادران باردار ، کمبود اشتها و مشکلات معده می باشد. کاسنی ، التهاب معده را از بین برده، اسید کلریدریک معده را تحریک کرده و اشتها را زیاد می کند.

 

مضرات عرق کاسنی :

علاوه بر فواید عرق کاسنی، این ماده مضراتی نیز دارد. مصرف بلندمدت فرآورده‌های کاسنی، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های کاسنی موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

و با توجه به این که مصرف فرآورده های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف بیش از حد عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.

 

فواید عرق کاسنی,خاصیت عرق کاسنی

 

طرز تهیه شربت کاسنی و شاتره

 

عرق کاسنی و شاتره :

شربت کاسنی و شاتره حاوی ویتامین‌های A، E، C، K، گروه ویتامین‌های B، سدیم، پتاسیم، قند، آهن، پلی فنول، کولین، منیزیم، منگنز، فیبر، منیزیم، اسید آمینه تریپتوپان، فولیک، کلسیم، اسید سیتریک، کربوهیدارت و پروتئین است. این شربت برای افراد گرما زده و افرادی که تب صفراوی یعنی مزاج گرم و خشک مفید است؛ قند، فشار و چربی خون را کنترل کرده و برای پاکسازی کبد بسیار مفید است.

 

مواد لازم برای شربت کاسنی شاتره :

عرق شاتره، عرق کاسنی: هر کدام یک لیتر

گلاب: نصف لیوان

عرق بیدمشک: نصف لیوان

سکنجبین: یک لیوان

آب لیمو ترش تازه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه شربت کاسنی و شاتره :

همه مواد را به غیر از لیمو با هم ترکیب کنید و هنگام خوردن به مقدار دلخواه لیمو ترش به آن اضافه کنید؛ مقدار مناسب برای مصرف روزانه این شربت سه لیوان است که باید نیم ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا باشد.

 

منبع : بیتوته

نظر شما