شناسهٔ خبر: 40861730 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طرح حمایتی وزارت ارشاد در صورت برگزار نشدن نمایشگاه کتاب

معاون فرهنگی وزارت ارشاد از طرح حمایتی این معاونت از نشر در صورت برگزار نشدن نمایشگاه کتاب خبر داد. به گفته جوادی؛ در این طرح تمامی گزینه‌های مختلف فعال در چرخه نشر در نظر گرفته شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری سی و سومین نمایشگاه بنی‌المللی کتاب تهران لغو و برگزاری آن به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد،‌ رمضان آمد و رفت ولی هنوز خبری از برگزرای نمایشگاه کتاب نبود. بسیاری در این میان طرح برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب را مطرح کردند؛ طرحی که از نبود پشتوانه و بسترهای موجود رنج می‌برد و قابلیت اجرایی شدن نداشت.

چند هفته‌ای است که وزارت ارشاد طرح برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را در ماه‌های مرداد‌، شهریور و مهر به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کرده است،؛ طرحی که به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی و با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس و زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم شروع دوباره قرنطینه در کشور بعید است که با آن موافقت شود.

این روزها بنا به گفته محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت ارشادف، معاونت فرهنگی در انتظار اعلام نتیجه ستاد برای برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است. به گفته او؛ این معاونت هم برای برگزاری نمایشگاه برنامه دارد و هم برای عدم برگزاری.

وی در این‌باره به تسنیم گفت:‌ ما طرح پیشنهادی خود برای برگزاری نمایشگاه را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه داده‌ایم. در این طرح بازه زمانی مرداد تا مهر ماه برای برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی شده است‌ و حالا منتظریم تا ستاد اعلام نتیجه کند که به نظرم ظرف این هفته یا نهایتاً هفته آینده نظر ستاد اعلام خواهد شد.

جوادی ادامه داد: اگر قرار بر برگزاری نمایشگاه باشد،‌ ما به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که سلامت جامعه نیز حفظ شود،‌ اما اگر ستاد با برگزاری نمایشگاه موافقت نکند،‌ برنامه دیگری خواهیم داشت.

معاون فرهنگی ارشاد با اشاره به برنامه معاونت در صورت برگزار نشدن نمایشگاه کتاب گفت: بسته حمایتی را در نظر گرفته‌ایم که در این طرح از گزینه‌های مختلف فعال در چرخه نشر از ناشر گرفته تا کتابفروش و مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است که به شکل‌های مختلف از این فعالان حمایت خواهد شد.

جوادی با اشاره به طرح پیشنهادی وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه، اضافه کرد: موضع ما در این زمینه روشن است، ما خواهان برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب هستیم‌، اما باید تابع نظر ستاد باشیم.  به هر حال برای برگزاری نمایشگاه دو تا سه ماه زمان می‌برد تا مقدمات کار فراهم شود؛ بنابراین زودتر از زمان پیشنهادی امکان برگزاری نمایشگاه وجود نداشت.

وی در پایان درباره اجرایی شدن طرح ادغام مؤسسات زیرمجموعه معاونت فرهنگی نیز گفت:‌ تمامی کارهای ادغام انجام شده است و ما منتظریم که ظرف یکی دو روز آینده هیئت امنا نیز تشکیل شود.

انتظار جامعه نشر کشور این است که در شرایط فعلی وزارت ارشاد حمایت خود از این صنعت را هر چه سریعتر اجرایی کند،‌ پیشنهادهای مختلفی از سوی ناشران در رسانه‌ها مطرح شده است؛ از خریدهای حمایتی ارشاد گرفته تا افزایش بودجه‌ طرح‌های تابستانه و پاییزه به منظور جبران لغو نمایشگاه کتاب و همچنین تخصیص تسهیلات بلند مدت به ناشران.

در هر حال برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شرایطی که سلامت جامعه تهدید شود یا میزان استقبال از آن به دلیل شرایط فعلی کاهش یابد، نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه عملاً بودجه‌ای را که می‌توان در صورت لغو نمایشگاه به صورت مستقیم به منظور حمایت از صنف نشر خرج کرد، نیز از میان برخواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما