شناسهٔ خبر: 40828227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

راهی جز ایستادگی هوشمندانه و خردمندی انقلابی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و همچنین تضمین پیشرفت و آرامش کشور، راهی جز ایستادگی و مقاوت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران، گفت: ملت عزیز ما در جریان هستند که طی روز‌های گذشته بحث‌هایی درباره موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شد که لازم می‌دانم در این رابطه چند نکته را به استحضار نمایندگان و ملت شریف ایران برسانم.

وی تصریح کرد: اولین و مهمترین موضوع که می‌خواهم بر آن تاکید کنم اینکه ظرف روز‌های گذشته، کشور‌های غربی به ویژه آمریکا و متاسفانه برخی کشور‌های اروپایی یک بار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ملت ایران نش

رئیس مجلس افزود: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت هوشمندانه و فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشتیبان آن است. این امری است که از همه کشور‌های غربی و کسانی که در اتاق‌های در بسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند، می‌خواهم به آن توجه ویژه داشته باشند.

آقای قالیباف گفت: ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

رئیس قوه مقننه در ادامه تحولات هفته‌های اخیر و قطعنامه که با صحنه گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت آلود کشور‌های اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس صادر شد را یادآور شد و گفت: همه دیدند با وجود همه طرایحی‌هایی که شده بود، هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و بلکه برخی از قدرت‌های بزرگ و کشور‌های دیگر آشکارا با این قطعنامه مخالفت کردند.

وی افزود: بخش بزرگی از آن‌هایی که به این قطعنامه رای دادند، تحت فشار سنگین از جانب آمریکا بودند. تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستادند این است که می‌توانند با صحنه آرایی کودکانه و به امید اینکه صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکافی ایجاد شود، با صدور قطعنامه‌ها اولا قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب راهبرد مقاومت فعال را ایران بگیرند و ثانیا ایران عزیز را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات داخلی و حاد خود سرپوش بگذارند و هم مجددا راهی به سوی باج خواهی‌های جدید و دست اندازی به ارکان و مولفه‌های قدرت ملی ایران خصوصا در حوزه نظامی و دفاعی باز کنند.

آقای قالیباف ادامه داد: من با قدرت و با صراحت عرض می‌کنم که امروز در بین مسئولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود در عرصه منطقه‌ای و بین المللی نیستند، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

وی افزود: تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته، اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج خواهی‌های بیشتر چیزی عاید آن نشده است. ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آن را داریم، برهمه تفکرات سازش طلبانه و معامله گرانه مهر بطلان زده و راه مقاومت فعال با قدرت را انتخاب کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم، اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضرر و ممنوع است. مذاکره با کشور‌های اروپایی باید با حداکثر بی اعتمادی انجام شود، مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آن‌ها از قدرت‌های سلطه گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشور‌ها نیز برحسب این شاخص طرح ریزی شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر اینکه ما اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های فنی دستگاه‌های مذکور و نهاد‌های انقلابی صورت گیرد. اروپایی‌ها نیز متاسفانه به جای آنکه قدردان صبر ایران در پیگیری عدم اجرای تعهداتشان باشند، به فرافکنی و فرار به جلو روی آوردند و کشور‌ها را به رأی علیه ایران در شورای حکام واداشته اند.

آقای قالیباف ادامه داد:، اما غافل از آنکه ایران از مرحله تهدید عبور کرده است، آیا اتحاد ملت ایران در زیر تابوت شهید سرافراز سلیمانی را ندیده اند که باز هم فکر می‌کنند که ما در تله قطعنامه‌ها گرفتار می‌شویم، ملتی که کشتی هایش را تا آمریکای جنوبی و بیخ گوش شما با پرچم برافراشته اعزام می‌کند، البته معطل قطعنامه‌های بی معنا نخواهد ماند.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها با پیگیری خواسته‌های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که در کینه ورزی با ایران دسته کمی از آمریکا ندارند. اروپایی‌ها بدانند که آمریکا در پیگیری زورگویی هایش بر مبنای سیاست زانو بر گلوی ملت‌های مستقل، موفق نبوده و امروز اروپا را واسطه اهداف خودش نمی‌کرد. اکنون مسئول تنش آفرینی امروز در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بانیان این قطعنامه هستند و این کشور‌ها باید عواقب این اقدام خود را پذیرا باشند.
 
<div id="video-display-embed-code_295198" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796819/295198?width=400&height=300"></script></div>

آقای قالیباف گفت: جمهوری اسلامی ثابت کرده که فشار را نمی‌پذیرد و واکنش درخوری را به آن نشان می‌دهد، ما دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی‌ها را سرکرده ایم و لابد خوب می‌فهمند که اکنون در سالگرد اسقاط پهباد متجاوز و دوران پسا عین الاسد هستیم. اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت، همکاری را فقط در قبال همکاری می‌پذیرد.

وی افزود: برهمین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می‌خواهیم که در اسرع وقت پاسخی در خور به این اقدام طراحی کنند و به مجلس و به نمایندگان محترم ارائه کنند. ما همچنین از حسن رفتار دو کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می‌کنیم و به بعضی کشور‌های همسایه که گرفتار شیطنت غربی‌ها شدند، یادآوری می‌کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا و آمریکا زودگذر است.
 
 
<div id="video-display-embed-code_295197" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796819/295197?width=400&height=300"></script></div>
 
ضرورت توجه به خساران وارده به کشاورزان

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه وزارت جهادکشاورزی به بحث الگوی کشت، گفت: پس از گذشت چند دهه، کشت گوجه فرنگی در استان‌های جنوبی با قیمت کیلویی ۱۸۰ تومان برای کشاورز هیچ توجیهی ندارد.

آقای قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی، افزود: یکی از مباحثی که باید مدنظر وزارت جهاد کشاورزی باشد، موضوع خسارات وارده به کشاورزان است که به صورت مکرر مورد توجه نمایندگان مجلس نیز بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع دیگر، الگو‌های کشت و نمونه‌های بسیاری است که وزارت جهاد کشاورزی از آن مطلع است، اما پس از چند دهه باید تدبیر شود که از چه الگویی قصد استفاده داریم. امروز در برخی از استان‌های جنوبی گوجه فرنگی کیلویی ۱۸۰ تومان قیمتگذاری می‌شود چه معنی و انگیزه‌ای برای کشاورز دارد؟

آقای قالیباف بحث مربوط به تعیین قیمت‌ها و خرید تضمینی را یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: طی ماه‌های اخیر موضوع تامین نهاده‌های دامی هم یکی از مشکلات اساسی کشاورزان بوده که باید مدنظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
 
ضرورت تقویت شبکه ملی اطلاعات

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تقویت شبکه ملی اطلاعات برای تامین نیاز‌های مردم و امنیت ملی ضرورت دارد، گفت: در حوزه صیانت از فضای مجازی، شاهد لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری هستیم که در هیچ یک از کشور‌های اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.

آقای قالیباف در نشست علنی امروز، پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور با اشاره به اهمیت تقویت شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: راه اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات برای کشور یک نیاز ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سویی مردم برای تامین نیاز‌های خود به شبکه ملی اطلاعات نیازمندند و از سوی دیگر امنیت ملی، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است که ایراداتی به این شبکه وارد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نبود تناسب رشد ترافیک داخلی و خارجی در مصرف مردم دیده می‌شود، افزود: در حوزه داخلی نتوانسته ایم با اعمال سیاست‌های تعدیلی این مصرف را کنترل کنیم در حالی که این مسئله از ماموریت‌های وزارت ارتباطات است.

اقای قالیباف تصریح کرد: همین مسئله در حوزه جنس و شکل ترافیک نیز وجود دارد به طور ساده اگر قرار باشد یک پیام ساده بین دو شهروند ما رد و بدل شود اول باید به خارج از کشور و پس از آن به داخل منتقل شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در حوزه خدمات پایه عمومی در شبکه ملی اطلاعات نیز ما دچار مشکلات جدی هستیم به طوری که در حوزه موتور جستجو، پیام رسان‌ها و سیستم عامل کمبود‌هایی داریم که وزارت ارتباطات باید به آن توجه کند.

وی مسئله صیانت از فضای مجازی را یک مسئله جدی برشمرد و افزود: امروز کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض یک فضای آلوده هستند که به این فضای آلوده باید از دو منظر توجه شود؛ نخست تولید محتوا که وظیفه نهاد‌های فرهنگی در کنار وزارت ارتباطات است و دیگری بخشی که می‌تواند در تولید این محتوای نامطلوب به آن توجه کند توسعه سرویس‌های داخلی و سیاست گذاری دولت در این حوزه است.

اقای قالیباف افزود: امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشور‌های اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه خدمت خود در شهرداری تهران، اضافه کرد: در حال حاضر شبکه ارتباطی ما متکی بر موبایل است در حالی که در شبکه ثابت فیبرنوری بسیار ضعیف عمل کرده ایم. در شهر تهران ۷۰ کیلومتر فیبرنوری به ۲ هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد در حالی که این مسئله یکی از وظایف روشن وزارت ارتباطات است.

وی ادامه داد: توسعه فیبرنوری نیازی به سرمایه گذاری دولتی ندارد و بخش خصوصی و حتی خود اپراتور‌ها در این حوزه داوطلب هستند. امروز چرا نباید مدارس و منازل در کشور دارای فیبر نوری باشند تا بسیاری از آسیب پذیری‌ها به حداقل برسد؟

رئیس قوه مقننه یادآور شد: نکات مطرح شده در نشست امروز از وظایف وزارت ارتباطات بوده و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه کاملا تقسیم کار کرده است و اگر در این زمینه نیاز به کمک مجلس باشد نمایندگان آمادگی کمک به دولت برای ساماندهی این بخش را دارند.

وزارت ارتباطات پیشران اقتصاد و فرهنگ است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد و فرهنگ دو اولویت مجلس یازدهم بوده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران و عامل حرکت این دو اولویت است.

اقای قالیباف در نشست علنی امروز در ادامه پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: بحث مجلس درباره زیرساخت، محتوا و خدمات است که مجلس به طور جدی آن را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات فضای مجازی تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی وظایف همه دستگاه‌ها را در زمینه فضای مجازی به روشنی مشخص کرده و فکر می‌کنم هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم بیان کرد: در شبکه ملی وقتی که سیاستگذاری و مدیریت وجود ندارد، مشکلات به وجود می‌آید و سیاست‌ها آنطور که در بخش‌های دیگر مانند صنعت خودرو یا عرصه کشاورزی شاهد هستید، پیاده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری در این حوزه ادامه داد: سیاستگذاری در موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات از مسائل مهم کشور است. حتی در موضوع جنگ اقتصادی، مبانی زیرساخت‌ها و مبانی خدمات عمومی با عرصه‌های دانش بنیان است.

اقای قالیباف تاکید کرد: این موضوع بحث مهمی است، اجازه بدهید این بحث به این چند دقیقه خلاصه نشود. ان شاءالله در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود. امروز موضوع کمیسیون‌ها قطعی و کار شروع می‌شود و یکی از فرصت‌های مهم و اساسی ما تحول در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی ضمن تشکر از وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در مجلس یازدهم دو اولویت داریم، اولویت اقتصاد و فرهنگ که از قضا وزارت ارتباطات پیشران حرکت این دو اولویت مجلس یازدهم است. ان شاءالله این بحث در اولویت ماست. در خدمت مجموعه وزارتخانه و وزیر ارتباطات هستیم و در جلسات بعدی به طور روشن براساس سیاست‌های شورای فضای مجازی که مصوب و ابلاغ شده است، پیش می‌رویم.
 
 

نظر شما