شناسهٔ خبر: 40752246 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تمام مراحل ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس

خانواده‌هایی که فرزندشان امسال به کلاس اول دبستان می‌رود، برای ثبت‌نام در مدارس دولتی و غیر دولتی باید مراحلی را طی کنند که مهمترین آن سنجش سلامت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان توسط مدارس دولتی و غیر دولتی آغاز شده است؛ خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزند خود در کلاس اول دبستان باید مراحلی را طی کنند که در این گزارش به آنها اشاره خواهیم کرد.

نخستین مرحله برای ثبت‌نام، مراجعه به مدرسه مدنظر و ارائه تقاضای ثبت‌نام است. در این مرحله، مدرسه اقدام به پیش ثبت‌نام می‌کند و دانش‌آموز را برای ارزیابی و سنجش سلامت به پایگاه‌های سنجش معرفی می‌کند.

در مرحله دوم، خانواده باید با توجه به زمان تعیین شده در پایگاه سنجش که توسط مدرسه به آنها اعلام می‌شود، در روز و ساعت مشخص شده به همراه دانش‌آموز به محل پایگاه مراجعه کنند.

در این پایگاه سنجش ارزیابی بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی و حرکتی، اندازه گیری توده بندی، قد، وزن، دهان، دندان و بیماری جلدی (پوست و مو) بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه و سابقه بیماری در خانواده انجام می‌شود.

در مرحله سوم، با تأیید وضعیت سلامت توسط پایگاه سنجش،‌ دانش‌آموز برای ثبت‌نام نهایی به مدرسه ارجاع داده می‌شود.

البته ممکن است برخی دانش‌آموزان در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی و حرکتی مشکوک به مشکل بوده و نیاز به ارجاع به مرحله تخصصی داشته باشند که در آن صورت به پایگاه‌های تخصصی برای سنجش دقیقتر ارجاع می‌شوند، اگر پایگاه وضعیت سلامت دانش‌آموز را برای ثبت‌نام در مدارس عادی تأیید کرد، برای ثبت‌نام به مدرسه ارجاع می‌شوند و در برخی موارد ممکن است مثلاً برای رفع مشکل بینایی به دانش‌آموز عینک تجویز شود.

فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت از 15 تیر ماه آغاز خواهد شد؛ مراحل سنجش سلامت دانش‌آموزان بدو ورود به پایه اول دبستان در تصویر زیر قابل مشاهده است:

دانش‌آموزان , وزارت آموزش و پرورش , مدارس دولتی , مدارس غیر دولتی ,

سنجش سلامت نوآموزان پیش‌دبستانی نیز از اول مهر آغاز خواهد شد.

مدارس حق مصاحبه و گرفتن آزمون از کلاس اولی‌ها را ندارند

خانواده‌ها برای ثبت‌نام در کلاس اول دبستان به این موضوع هم دقت داشته باشند که به استناد ماده 30 آیین نامه اجرایی مدارس دریافت هرگونه وجه به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب‌های درسی در زمان ثبت‌نام توسط مدارس دولتی مجاز نیست و نباید دانش‌آموزی به این دلایل  از ثبت‌نام محروم شود. همچنین به منظور رعایت اصول تربیتی و با توجه به اهمیت حفظ اعتماد به نفس کودکان در آغاز ورود به مدرسه، برگزاری هرگونه مصاحبه یا آزمون برای نوآموزان پیش دبستانی و کلاس اولی در تمام مدارس اعم از دولتی و غیردولتی در زمان پذیرش و ثبت‌نام ممنوع است.

دانش‌آموزان گروه‌های آسیب دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی حرکتی و دارای اختلال‌های هیجانی رفتاری خفیف تا متوسط در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در تمام دوره‌های تحصیلی در مدارس عادی ثبت‌نام کنند.

ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی اول دبستانی‌ها از 8 تیر

ثبت‌نام کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پایه اول دبستان نیز از 8 تیرماه آغاز می‌شود و خانواده‌ها برای ثبت‌ سفارش الکترونیکی کتاب‌های درسی باید به سامانه   www.irtextbook.com مراجعه کنند.

همچنین طبق گفته‌های سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی امسال 700 پایگاه سنجش وضعیت سلامت دانش‌آموزان را بررسی می‌کنند که کار آنها با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

دانش‌آموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شده و به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می شوند. پس از انجام آزمون‌های تخصصی مورد نیاز مجدد به پایگاه اولیه مراجعه کرده و مسئول پایگاه پس از انتقال اطلاعات برگه‌های ارزیابی تخصصی به سامانه سنجش، دانش‌آموز را جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون و انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا به مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع می‌دهد پس از انجام مراحل فوق نوآموز به همراه برگه تکمیل شده ارزیابی تخصصی(بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، الگوریتم رفتار فعلی طیف اوتیسم) به مدرسه خواهد شد.

ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی و طیف اوتیسم فقط در پایگاه‌های تخصصی سنجش وابسته به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان که در سامانه سنجش تعریف شده است به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت انجام سنجش در پایگاه‌ها

اصل شناسنامه دانش آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده، یک قطعه عکس 3.4 و مبلغ 40 هزار تومان که صرفاً از طریق دستگاه پوز قابل دریافت است.

توصیه‌های بهداشتی در ارتباط با بیماری کرونا در پایگاه‌های سنجش

سه گروه به عنوان افراد در معرض خطر در نظرگرفته شده‌اند و نباید در پایگاه حاضر شوند: مادران باردار. بیماران با بیماری زمینه‌ای، بیماری قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای و مزمن، شاخص توده بدنی بیشتر از 40، بیماران با نقص ایمنی و تحت درمان با کورتیکو استروئید بیش از 12.5 میلی‌گرم در روز بیش از دوهفته، بیماران تحت شیمی درمانی، دچار بدخیمی‌ها یا افرادی که پیوند اعضا شده‌اند.

هر پایگاه با توجه به جمعیت نوآموز نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش دیده به منظور اجرای برنامه مدون نظافت و ضدعفونی، دفع بهداشتی زباله نظارت بر وجود صابون مایع و ... است.

لازم است که تمام عوامل اجرایی پایگاه در سامانه www.salamat.gov.ir ثبت نام کرده و هر سه روز یک بار مجدد نرم افزار سلامت را تکمیل و به روز رسانی کنند.

مدیر پایگاه باید فرآیندی برای کنترل ورود احتمالی و جدا کردن دانش‌آموزان و کارکنان بیمار یا مشکوک به بیماری(افراد دارای تب، سرفه خشک، تنگی نفس، اختلال بویایی و چشایی) از افراد سالم مشخص کند.

ابزار ارزیابی تحصیلی، بینایی و شنوایی باید ضدعفونی شوند

سطوحی که توسط افراد لمس می‌شوند مانند نرده‌ها، دستگیره در و پنجره‌ها، میز و صندلی‌ها، ابزار ارزیابی تحصیلی، بینایی، شنوایی باید حداقل روزی دو مرتبه تمیز و براساس دستورالعمل وزارت بهداشت ضدعفونی شوند و تهویه مناسب در تمام نقاط پایگاه فراهم باشد.

آبخوری، دستشویی‌ها و توالت‌ها روزانه حداقل دو بار در طول ساعات و یک بار در انتهای کار پایگاه باید ضدعفونی شوند.

پذیرش دانش‌آموز به صورتی باشد که در هر زمان کمترین تعداد مراجعین در محل حاضر شوند و لازم است فاصله حداقل 1.8 متر بین افراد از هم در فضای پایگاه‌ها رعایت شود و آرایش کلاس‌ها برای بهره‌برداری از همه فضای موجود تغییر یابد.

ترجیحاً از بزرگترین فضاهای موجود برای حضور دانش‌آموز و والدین استفاده شود می‌توان از سالن‌های امتحانات، نهارخوری یا نمازخانه استفاده کرد همه پایگاه‌ها باید فضایی برای اتاق انتظار درنظر بگیرند چیدمان صندلی‌های این فضا به نحوی باشد که فاصله اجتماعی رعایت شده و تهویه مناسب داشته باشند.

دست دانش‌آموز در هر مرحله باید 2 بار ضدعفونی شود

هر آزماینده موظف است یک بار هنگام ورود و یک بار هنگام خروج از اتاق با استفاده از محلول ضدعفونی‌کننده دست های دانش‌آموز را ضدعفونی کند.

آزماینده بینایی ضمن رعایت فاصله با دانش‌آموز موظف است معاینات را از نوآموز به صورت ایستاده انجام دهد و در اتاق معاینه به هیچ عنوان برای دانش‌آموز صندلی تعبیه نشود.

ساعت کاری در پایگاه‌ها از ساعت 9 تا 13 بوده و حضور تمام عوامل اجرایی به مدت 5 ساعت الزامی است.

انتهای پیام/

نظر شما