شناسهٔ خبر: 40719749 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست خبری با عنوان «سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان»؛

طرح سنجش سلامت جسمانی در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه و ۷۰۰ پایگاه تخصصی انجام خواهد شد

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست خبری با عنوان «سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان» از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه و ۷۰۰ پایگاه تخصصی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد، با اشاره به برنامه «سنجش سلامت جسمانی و آمادگی نوآموزان بدو ورود به دبستان» اظهار کرد:١٢راهبرد برای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مدنظر قرارگرفته شده است کهیکی از راهبردهای سازمان جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن سازمان است که در این راهبرد خبرنگاران نقش اصلی ایفا می‌کنند و امیدواریم کمک‌کار سازمان باشید.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی با جمعیت کمتر و ویژه‌تر تمام مأموریت‌های آموزش‌وپرورش عادی در کارهایش تعریف‌شده است کهدر ١۶٠٠مدرسه خاص و ٢٠ هزار مدرسه پذیرا و ٧۴١مرکز اختلال یادگیری و ١۶مرکز مشاوره به دانش آموزان ارائه خدمت می‌کند.

آموزش‌وپرورش از سال 1375 و بر اساس قانون ملزم به اجرای طرح سنجش است

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به اهداف و ضرورت‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اظهار کرد: با توجه به اجرای اسناد و قوانین فرادستی مانند مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۷۵که آموزش‌وپرورش را مکلف به انجام طرح کرده، اهدافی که در اساسنامه سازمان آمده است بنابراین باید در بعد سلامت و هوش دانش آموزان شناسایی شوند و در قانون برنامه پنجم توسعه براین طرح تأکید شده است و بر این اساس ما موظف هستیم که طرح سنجش را انجام دهیم.

افزایش پوشش طرح سنجش از 5،1 درصد در سال 1372 به 99 درصد در سال 1399

حسینی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح دانش آموزان شناسایی خواهند شد و با تشخیص وضعیت آن‌ها قادر به‌جای دهی مناسب دانش آموزان در مدارس عادی و استثنایی خواهیم بود.

وی در ادامه بابیان پرسش‌هایی که باید در این طرح پاسخ داده شود، گفت: آیا همه دانش آموزان در بدو ورود متناسب با شرایط هوشی و سلامتی و شخصیتی شناسایی می‌شوند؟ در صورت شناسایی تحت پوشش قرار می‌گیرند؟ مداخلات بهنگام انجام می‌گیرد و آیا مداخلات از استانداردهای لازم برخوردار است؟

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: این طرح در سال ۱۳۷۲با پوشش 1.5درصد آغازشده که برای سال ۱۳۹۹پوشش ۹۸درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم وخوشبختانه پیش‌دبستانی‌ها نیز در این طرح قرارگرفته‌اند و امیدوارم امسال حداقل ۶۰درصد تحت پوشش قرار بگیرند.

 ایجاد مرکز جامع آزمون‌ها برای ایجاد روایی و پایایی آزمون‌ها

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه مرکز جامع آزمون‌ها را در سازمان ایجاد کردیم تا آزمون‌ها از روایی و پایایی برخوردار باشند، گفت: از سه بسته تحولی سال ۱۳۹۹؛ مدرسه انطباقی، توسعه مشارکت‌ها و مداخلات بهنگام و طلایی استفاده کرده‌ایم و گام اصلی دربسته مداخلات بهنگام طرح سنجش دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹هدف‌گذاری کردیم که ۸درصد افزایش پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی داشته باشیم، گفت: ۱۵درصد افزایش خدمات حمایتی و توان‌بخشی در این دوره نیز خواهیم داشت و در سال گذشته 10،9 درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی و 10،3 در دوره پیش‌دبستان ارجاع تخصصی هوش خورده‌اند.

حسینی افزود: در سال گذشته دانش آموزان با آسیب شنوایی 2.1 درصد، آسیب بینایی در دوره پیش‌دبستان 4.3 درصد و دانش آموزان با اختلال حرکتی 0،2 درصد بوده‌اند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تأکید کرد: از اهداف دیگر سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کمک به بهبود کیفی آموزش‌وپرورش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر برافت تحصیلی دانش آموزان است.

5 تا 7 درصد دانش آموزان دیرآموز هستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه سالانه حدود ۵تا 7درصد دانش‌آموز دیرآموز داریم، گفت: دربسته تحولی بر روی این دانش آموزان هدف‌گذاری کرده‌ایم و به همراه معاونت آموزش ابتدایی بسته‌های مداخله طراحی خواهد شد و در مراکز اختلال یادگیری نیز پذیرای دانش آموزان دیرآموز خواهیم بود.

5.6 درصد پیش‌دبستانی‌ها و2،6 درصد کلاس اولی‌ها چپ‌دست هستند

حسینی با اشاره به برخی از آمارهای به‌دست‌آمده از طرح سنجش سال گذشته، اذعان کرد: در طرح سنجش سال ۱۳۹۸مشخص شد5.6 درصد پیش‌دبستانی‌ها و6.2 درصد دانش آموزان در بدو ورود چپ‌دست هستند. همچنین در سال گذشته 8،23 درصد دانش آموزان پیش‌دبستان سنجش شده دوره پیش از پیش‌دبستان را نگذرانده بودند

وی ادامه داد: 93.8 درصد نوآموزان بدو ورود، دوره پیش‌دبستان را گذرانده بودند و باید برای دانش‌آموزانی که دوره را نگذرانده‌اند پیش‌بینی دوره‌ای کنیم تا کیفیت آموزش کم نشود.

3.4 درصد پدران و 4،4 درصد مادران بی‌سواد هستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در طرح سنجش مشخص شد که 3.4 درصد پدران و 4،4 درصد مادران بی‌سواد هستند.

وی با اشاره به اینکه هدف دیگر حفظ و ارتقای سلامت و پیشگیری از معلولیت‌ها و بیماری‌ها است، اظهار کرد: در این طرح میزان شیوع اختلال جسمانی و روانی دانش آموزان بدو ورود پیش‌دبستان بررسی می‌شود و بر اساس یافته‌های این طرح شناسنامه سلامت الکترونیک تهیه و توصیه‌های بهداشتی اولیه ارائه می‌شود.

آمار جسمانی دانش آموزان؛ 3.9 درصد کوتاه‌قدی شدید،1.4درصد لاغری شدید،5،5 درصد چاق شدید

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح مشخص شد که 3.9درصد دچار کوتاه‌قدی شدید،1.4درصد دچار لاغری شدید و5،5 درصد فرزندان ما از چاقی شدید رنج می‌برند.

پروتکل های بهداشتی از پیشگیری کرونا در پایگاه های سنجش رعایت می شود

وی با اشاره به شرایط شیوع کرونا، گفت: ستاد هماهنگی طرح سنجش تشکیل‌شده است و اولین گام نوبت‌دهی است و ۶۰هزار پایگاه در مدارس ابتدایی این کار را انجام می‌دهند تا برای سنجش دانش آموزان به ۱۲۰۰پایگاه اولیه معرفی شوند.

حسینی افزود: تلاش کردیم تا پایگاه‌های اولیه سهولت دسترسی برای والدین داشته باشند و دارای فضای مطلوب بهداشتی، اتاقی حداقل شش متر برای سنجش بینایی، اتاق ساکت و مجزا برای سنجش شنوایی، اتاق مجزا برای آزمون‌ها و اتاق انتظار باشد در اتاق انتظار والدین با رعایت پروتکل منتظر انجام سنجش فرزندانشان خواهند بود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: درپایگاه‌های اولیه سنجشارزیابی‌های بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمانی حرکتی، اندازه‌گیری‌های توده بدنی، بیمارهای جلدی و نیاز به مراقبت ویژه سنجیده می‌شود.

وی  بابیان اینکه تعرفه امسال برای هر نوآموز۴۰هزار تومان است، گفت: در پایگاه اولیه شش نفر مستقر هستند و نزدیک به ۲۰هزار نفر در سراسر کشور متصدی طرح سنجش هستند.

13 ممیزه برای افزایش کیفیت و پاسخ‌گویی در طرح سنجش

حسینی با اشاره به ۱۳ممیزه طرح سنجش اظهار کرد: زمان شروع یک ماه به تعویق افتاده است، افزایش پایگاه‌های اولیه به ۱۲۰۰مرکز، پذیرش۲۰نفر در طول روز، افزایش ساعات پذیرش در پایگاه، اختصاص اتاق انتظار، تخصیص۳۰دقیقه زمان به‌نوبت دهی دانش آموزان، با مجوز شورای راهبردی برای استان‌هایی که لازم است نوبت بعدازظهر ایجاد خواهد شد. همچنین پرداخت تعرفه از طریق درگاه و دستگاه پوز، نوبت‌دهی غیرحضوری، در اختیار قرار دادن دو سری ابزار برای آزمون‌ها، تمهید ضدعفونی‌کننده دست نوآموزان در هنگام ورود و خروج و الزام رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی که برای آن ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان تخصیص اعتبارشده است و تمامی این موارد ۱۳ممیزه طرح خواهد بود.

هرگونه ارزیابی‌های هوشی و غیر هوشی غیر از طرح سنجش، در دانش آموزان اختلال ایجاد می‌کند

وی با اشاره به اینکه برای هر استان۱۰درصد نیم‌بها و ۵درصد نیز رایگان برای پرداخت تعرفه طرح سنجش در نظر گرفته ‌شده است، گفت: سال گذشته تعرفه برای دانش آموزان مناطق سیل‌زده، زلزله ‌زده و عشایر کل کشور و مناطق محروم رایگان بود و امسال نیز به همین شکل خواهد بود.

حسینی اظهار کرد: در سراسر کشور ۷۰۰پایگاه تخصصی داریم که در آن سنجش‌های بینایی، شنوایی، اختلال حرکتی، بهره هوشی، اوتیسم، دیرآموزی ...انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خطاب به والدین گفت: فقط یک نفر از والدین به همراه دانش‌آموز باشد و هرگونه ارزیابی‌های هوشی و غیرهوشی غیر از طرح سنجش، اختلال ایجاد می‌کند و توصیه می‌کنیم این کار انجام نگیرد.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران در نشست خبری اظهار کرد: جامعه جهانی و کشور ما آماده پذیرش کرونا نبود لذا ما به این شرایط پرتاب شدیم اما آموزش و پرورش واکنش سریع و مناسبی در این زمینه داشت.

حسینی گفت: در شرایط  کرونا بیش از ۶ساعت میلیون آموزش مجازی داشتیم و در این فضا  بیش از ۱۸۰۰محتوای آموزشی بارگذاری شده است.

وی  با اشاره به طرح تغییر ساختار دولت از سال ۹۲  و الزام دولت به آن  اظهار کرد: با توجه به شرایط دانش آموزان با نیازهای ویژه  جذب نیرو در سازمان آموزش و پرورش استثنایی  بسیار سخت است بنابراین  تامین نیرو در این سازمان به آسانی میسر نیست زیرا  افراد باید دارای تخصص باشند.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی جدید حدود  ۱۹۷هزار نیرو کمبود نیرو دارد ، آموزش و پرورش استثنایی نیز  برای به استاندارد رساندن آموزش های ویژه استثنایی  به حدود ۱۲هزار نیرو نیازمندیم.

 وی گفت: به ازای هر ۶دانش آموز با نیازهای ویژه باید یک معلم داشته باشیم اما در حال حاضر به  ازای هر ۱۱  دانش آموز  یک معلم داریم  البته مجوز به کار گیری  بیش از ۱۵۰۰نیروی متخصص گرفته ایم.

حسینی با بیان اینکه  برگشت مزایای خق شغل و شاغل در شورای سازمان مصوب شده و در دستور کار گرفته است. گفت:  تلاش داریم دانش آموزان با نیازهای و یژه  در طرح تلفیقی تربیت شوند این جهت گیری مناسبی است که در دستور کار داریم لذا مدارس ترکیبی باید داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۸۳درصد برنامه ها در بسته های جدید مشارکتی ارائه شده، نوآورانه است و در قالب  ۱۶نوع آیتم به ۱۵هزار دانش آموز  ارائه می دهیم.

دانش آموزان مشکوک به دیرآموزی با مشاوران پایگاه سنجش مرتبط می شوند

وی اضافه کرد: در راستای شناسایی دانش آموزان مشکوک به دیرآموزی،  یک نیروی مشاور در هر پایگاه سنجش حضور دارد تا در صورت نیاز خانواده ها را برای مراجعه به مراکز تخصصی سنجش ترغیب کند .

حسینی  از ارائه خدمات توانبخشی به دانش آموزان هدف خبر داد و افزود: ۸۰۰مدرسه استثنایی در سراسر کشور ، پشتیبان مدارس تلفیقی هستند و  سعی کردیم برای رسیدگی به امور دانش آموزان استثنایی در مدارس اتاق مراجع داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد:  برای آغاز سال تحصیلی جدید سناریوی های مختلفی با توجه به شرایط موجود کرونایی داریم لذا  در صورت نیاز  آموزش های ویژه دانش آموزان استثنایی در بستر فضای مجازی ارائه خواهد شد.

حسینی  از تجهیز کامل ۶۴مدرسه درسال آینده خبر داد و افزود: در  مرکز هر استان دو مدرسه الگویی ایجاد می شود تا نقش الگویی را برای مدارس ایفا کنند و مدارس برای رفع مشکل از آنها بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه  تعلیم و تربیت تمام ساحتی تنها با ارزشیابی تمام ساحتی محقق می شود، گفت:  کل نظام آموزش و پرورش اعم از معلم و دانش آموز مشمول طرح استعداد یابی است  لذا با برگزاری جشنواره ها و المپیادها تلاش داریم استعدادها شناسایی شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: قبل از شیوع کرونا برای هر دانش آموز استثنایی دارای مشکل حاد حدود ۶میلیون تومان بابت خرید تبلت و سایر تجهیزات آموزشی  تخصیص داده بودیم در این ایام این موضوع تشدید شد.

حسینی از تحصیل ۸۲هزار دانش آموز در مدارس استثنایی و ۷۰هزار  دانش آموز در طرح فراگیر  تلفیقی خبر داد و تصریح کرد: علیرغم تلاش های انجام شده برای پوشش آموزشی  همه دانش آموزان از طریق شبکه شاد و سایر شبکه های مجازی امکان محروم بودن برخی دانش آموزان استثنایی وجود دارد لذا با شناسایی آنها سعی کردیم با ارائه بسته های آموزشی مشکلات آنها را رفع کنیم.

جدایی بین دانش آموزان عادی و استثنایی در ایران و جهان ندارد

وی موضوع جدایی بین دانش آموزان عادی و استثنایی را در ایران وجهان منتفی دانست و ضمن تاکید بر سیاست گسترش و فراگیری طرح تلفیقی اذعان کرد: طرح سنجش، دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی می کند که طبق آمارها حدود ۲درصد دانش آموزان هر جامعه نیازمند خدمات آموزش های تخصصی هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان با بیان اینکه  با توجه به تاثیر نامطلوب این طرح در دانش آموزان تلاش داریم طرح جهش تحصیلی را متوقف کنیم، اظهار کرد: در سال جاری طرح جهش تحصیلی از ۳۱خرداد تا ۲۲مردادماه  اجرا خواهد شد در سال قبل حدود ۱۰هزار نفر متقاضی داشتیم  که حدود ۵۰درصد آنها در آزمون های مربوطه پذیرفته شدند

نظر شما