شناسهٔ خبر: 40631752 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا امروز آغاز می‌شود

بغداد - ایرنا - گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا امروز (چهارشنبه) از طریق ارتباط زنده صوتی و تصویری (ویدئو کنفرانس) بین مقام‌های سیاسی دو کشور آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

این گفت‌وگو همزمان با سالروز سقوط شهر «موصل» مرکز استان «نینوا» در شمال عراق به دست گروه تروریستی «داعش» در ۲۰۱۴ آغاز شده و به همین منظور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور امروز عازم این شهر شده است.

الکاظمی در بدو ورود به موصل با فرماندهان نظامی و امنیتی درباره اوضاع در استان نینوا تشکیل جلسه داد و در سخنانی گفت که دیگر هرگز اجازه تکرار حوادث ۲۰۱۴ را در عراق نمی‌دهد.

وی بیان کرد که فساد و سوء مدیریت باعث این فجایع در عراق شد و اکنون کشور با چالش‌های متعددی مواجه است که می‌تواند به سلامت از همه آنها عبور کنیم.

نخست‌وزیر عراق همچنین از ویرانه‌های مسجد تاریخی «النوری» که «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش در تابستان ۲۰۱۴ خطبه اشغال موصل را در این مکان خواند، بازدید کرده و سپس یکی از پل‌های تخریب شده این شهر موسوم به «الحریه» (آزادی) که بازسازی شده را افتتاح کرد.

برخی کارشناسان تعیین تاریخ دهم ژوئن برای آغاز گفت‌وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن را از طرف آمریکا معنی‌دار توصیف کرده و گفته‌اند که کاخ سفید با تعیین این تاریخ درصدد ارسال این پیام به دولت عراق بوده که اگر گفت‌وگوها به نتایج و دستاوردهای مطلوب واشنگتن نرسد، ممکن است حوادث تابستان ۲۰۱۴ دوباره علیه عراق تکرار شود.

وزارت امور خارجه دو کشور، گروه‌های اصلی مذاکره کننده را تعیین کرده که از طرف عراق پنج نفر و از طرف آمریکا شش نفر برای انجام گفت‌وگوهای راهبری معرفی شده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا گروه مذاکره کننده خود را متشکل از «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه، «دیوید شنگر» دستیار وزیر، «فرانسیس فانون» دستیار وزیر، «جوی هود» معاون وزیر و کاردار سابق سفارت آمریکا در بغداد، «دیوید کوپلی» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا و «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد معرفی کرده است.

گروه عراقی نیز شامل «عبدالکریم هاشم» قائم مقام وزیر امور خارجه، «لقمان الفیلی» سفیر سابق عراق در واشنگتن، «فرید یاسین» سفیر فعلی این کشور در آمریکا، «حامد خلف» معاون وزیر آموزش عالی و پژوهشگر علمی به علاوه «حارث حسن» از پژوهشگران عراقی علوم سیاسی است.

گروه آمریکایی را یک گروه از کارشناسان حقوقی، امنیتی و اقتصادی متشکل از ۲۳ نفر و مذاکره کنندگان عراقی را یک گروه از کارشناسان در تخصص‌های مختلف سیاسی، روابط بین‌الملل، نظامی، امور مالی و آموزش عالی متشکل از ۲۱ نفر همراهی می‌کند.

هنوز سقف زمان‌بندی مشخصی برای گفت‌وگوها تعیین نشده، اما گفته شده که این مذاکرات امروز و فردا به عنوان گفت‌وگوهای تمهیدی جهت مشخص کردن چارچوب کلی انجام می‌شود.

هنوز مشخص نیست که مذاکره کنندگان عراقی، مساله خروج نظامیان آمریکا از خاک این کشور را در این دور از گفت‌وگو ها مطرح خواهند کرد یا خیر.

بسیاری از گروه‌های سیاسی عراقی به ویژه گروه‌های شیعی، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوها را اخراج نظامیان آمریکا بر اساس قانون مصوب پارلمان عراق در پنجم ژانویه (۱۵ دیماه ۹۸) می‌دانند.

در همین راستا پارلمان عراق یک کمیته ویژه برای پیگیری گفت‌وگوهای راهبردی بین آمریکا و عراق تشکیل داده است.

این درحالی است که طرف آمریکایی ۳۰ محور اصلی برای گفت‌وگوها مشخص کرده که در هیچ یک از آنها مساله خروج نظامیان این کشور از عراق مطرح نیست.

محورهای گفت‌وگوی امریکا حول توسعه روابط در بخش‌های مختلف با استناد به توافقنامه راهبردی امضا شده در سال ۲۰۰۸ بین بغداد و واشنگتن است.

این گفت‌وگوها در حالی آغاز شده که شک و تردیدهایی در قبال احتمال فریبکاری آمریکا علیه عراق وجود دارد.

نظر شما