شناسهٔ خبر: 40620536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

موج گزارش می دهد:

بحران پیری کشور بزرگترین تهدید آینده/ مواضع و عملکردهای ضدجمعیتی دولت یازدهم

موج نیوز

دولت حسن روحانی تصمیم گرفته است تا یارانه نوزادانی که در سال ۹۹ به دنیا می آیند را قطع کند که خود نشانه بارزی از سیاست های ضد جمعیتی دولت تدبیر و امید به شمار می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، آمارها نشان می دهد که جمعیت ایران رو به پیری می رود، ولی ماجرا دقیقا از چه قرار است؟چرا جمعیت ایران طی ۴۰ سال گذشته فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است؟

اوایل انقلاب بخاطر مسایل ایدئولوژیک جمعیت سیر انفجاری را تجربه کرد طوری که در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" به یک اصل تبدیل شده بود. روی تمام کالا ها همچون کبریت، بستنی و بسته های حبوبات شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" حک شده بود.

 ایران در سال های طولانی با جمعیت جوان و کودک فراوان مواجه بود به گونه ای که مدارس مجبور بودند تا سه شیفت کار کنند.

*زنگ هشدار جمعیت

اما حالا در سال ۹۹ زنگ هشدار جمعیت به صدا درآمده است. مردم کمتر از هر زمان دیگر تمایل به فرزند آوری دارند. شاید دلیل این عدم تمایل موضوعی نباشد که بتوان آن را به یک دلیل خاص منحصر کرد؛ تغییر سبک زندگی، کوچک شدن محل سکونت مردم در شهرها و از همه مهم تر مسایل اقتصادی باعث شده مردم کمتر به فرزندآوری بیندیشند.

تورم سر به فلک کشیده که حاصل ناکارآمدی دولت، نرخ بیکاری بالا، افزایش وحشتناک قیمت مسکن؛  همه و همه مردم را تشویق می کند که از فرزند آوری منصرف شوند؛ بنابراین می توان به راحتی فهمید که جمعیت و روند افزایش آن رابطه مستقیمی با میزان رفاه و اقتصاد عمومی دارد .

در این شرایط کارشناسان معتقدند تا چند سال آینده جمعیت ایران به شدت پیر خواهد شد،  جمعیت پیری که در نهایت منجر به کاهش نیروی کار،  افزایش هزینه هایی همچون بیمه و درمان می شود که در نهایت به اقتصاد کشور فشار خواهد آورد.

*نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید غرب برای کشورهای اسلامی

امروزه در حالیکه در کشورهای غربی، برنامه‌های گسترده‌ای برای افزایش جمعیت و تشویق خانواده‌ها برای فرزند‌آوری طراحی و اجرا می‌شود اما در عین حال همین کشورهای غربی، نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشورهای اسلامی و جهان سوم می‌پیچند!

متاسفانه در کشورمان با وجود اینکه ایران طی 30 سال گذشته بالاترین رکورد سرعت کاهش نرخ موالید در دنیا را از آن خود کرده و جمیعت کشورمان با سرعت فزاینده‌ای در حال مسن شدن است و حتی تامین نیروی انسانی و مولد طی دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد بود، اقدام عملی خاصی برای اصلاح رویه جمعیتی کشور صورت نگرفته و علی‌رغم گذشت حدود 9 سال از اولین تذکر رهبر انقلاب به مسئولان مبنی بر لزوم بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور در راستای افزایش جمعیت، متاسفانه اقدام درخوری در دولت، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مسئول صورت نگرفته است.

رهبر معظم انقلاب در شانزدهم مرداد 90 با انتقاد از سیاست کاهش جمعیت در ایران فرمودند:‌ جمعیت کشور، هفتاد و پنج میلیون. البته بنده همین جا عرض بکنم؛ من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم، می‌تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد.

* نمونه‌هایی از مواضع و عملکردهای ضدجمعیتی دولت یازدهم 

دولت تدبیر و امید در سال ۹۳ اقدام به تغییر مدیریت در «موسسه مطالعات و مدیریت تخصصی و جامع جمعیت» کرد و محمدجلال عباسی شوازی، برنده جایزه جهانی کنترل جمعیت را به ریاست این موسسه منصوب کرد. قابل‌تامل خواهد بود اگر بدانیم تنها در کمتر از یک ماه پس از ابلاغ سیاست‌های افزایش جمعیت، دارنده جایزه جهانی کنترل جمعیت از سوی دولت یازدهم مسئول تنها مرکز تخصصی مدیریت جمعیت کشور می‌شود که این انتصاب خود گویای عمق مخالفت و تقابل دولتمردان با این سیاست‌ها خواهد بود.

در ادامه دولت یازدهم پس از اینکه مقام‌معظم‌رهبری در تیرماه سال ۹۵ برای چندمین بار بر لزوم تحقق اهداف سیاست‌های کلی جمعیت تاکید فرمودند، طی یک اقدام نمایشی، شورایی را با عنوان «شورای برنامه‌ریزی جمعیت» راه‌اندازی کرد که کارنامه تهی و بی‌نتیجه این شورا در کنار ترکیب معنادار اعضای آن، باز هم گویای رویکرد ضدجمعیتی این دولت است. اعضای این شورا عبارتند از: نوبخت(رئیس‌سازمان برنامه‌ریزی)،  عباسی شوازی(برنده جایزه جهانی کنترل جمعیت)،  مرندی(برنده جایزه جهانی کنترل جمعیت)، مولاوردی(معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری).

 شهیندخت مولاوردی، معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که طرفدار و مروج سرسخت افکار فمینستی است در اظهارات عجیبی که روشنگر تفکرات ضدجمعیتی وی می‌باشد، می‌گوید: با وجود مشکلاتی مثل اشتغال و مسکن و از این‌ دست مسائل، بیشتر از یک یا دو فرزند خیلی عقلانی نیست.

وی همچنین به‌جای پیگیری حقوقی امور مهمی مانند «بیمه زنان خانه‌دار»، «مشوق‎های تسهیل ازدواج» و «افزایش مرخصی زایمان زنان»، متاسفانه در طول این سال‌ها در پی قانونی کردن «ورود زنان به ورزشگاه‌ها» و «خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر» بوده ‌است.

هم‌اینک در شرایطی که نظام‌سلطه بین‌الملل با همراهی نهادهای ظاهرا بشردوستانه بین‌المللی برای جلوگیری از تحقق سیاست‌های نوین‌جمعیتی ایران، آشکارا برنامه‌ریزی و صرف هزینه می‌کنند، تشکیل شورای‌ملی برنامه‌ریزی جمعیت با ترکیب معنادار مذکور در دولت تدبیر و امید، نه تنها نتیجه‌ای مفید برای اجرایی‌شدن اهداف جمعیتی نظام در برنداشته‌است، بلکه حتی منجر به حذف بندهای اصلی مقوله جمعیت در لایحه برنامه ششم توسعه کشور شد.

*قطع یارانه متولدین 99؛ بی تدبیری دیگر در کارنامه ضد جمعیتی روحانی

دولت حسن روحانی هم در آخرین بی تدبیری خود تصمیم گرفته است تا یارانه نوزادانی که در سال ۹۹ به دنیا می آیند را قطع کند!

مبلغ ۴۵ هزار تومن یارانه هر ماه شاید برای برخی خانواده های شهری مبلغی ناچیز باشد اما برای حاشیه نشینان و یا اهالی روستا ها تنها کمک هزینه زندگیشان است.

بنابراین لازم است مجلس یازدهم به این موضوع ورود کرده و طرح های تشویقی برای افزایش فرزندآوری را تصویب کند.

نظر شما