شناسهٔ خبر: 40559112 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش: «شاد» توسعه می‌یابد

صاحب‌خبر -

وزیرآموزش ‌و پرورش با بیان اینکه شرایط ما را به سمت آموزش‌های مجازی پرتاب کرد، از توسعه شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) خبر داد.

به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با مدیران استارت‌آپ‌های آموزش‌ و پرورش که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران برگزار شد، با تقدیر از همکاری‌های معاونت علمی و  فناوری  رئیس‌جمهور با آموزش ‌و پرورش، اظهار کرد: مجموعه بزرگ آینده‌ساز هستیم وقتی از آینده سازی می‌گویم لزوماً آینده درخشان نیست بلکه منظور ما هر آینده‌ای است.

وی افزود: علت اینکه می‌گوییم آموزش ‌و پرورش نهادی آینده‌ساز است، تغییرات پایداری است که در پی ارائه آموزش‌های این نهاد در جامعه انجام می‌شود و آینده جامعه را می‌سازد.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه هیچ تغییری در هیچ سطحی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه ابتدا در حوزه آموزش و یادگیری صورت گیرد، اظهار کرد: اگر در اقتصاد اتفاقی می‌افتد و تغییراتی شکل می‌گیرد این موضوع ناشی از آموزش‌هایی است که در آموزش‌ و پرورش به افراد داده‌ شده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: هرچند در آموزش‌هایی که در سطح جامعه ارائه می‌شود ممکن است سایر نهادها نیز سهیم و مؤثر باشند اما اینکه افراد در بهترین دوران زندگی‌شان در اختیار آموزش ‌و پرورش هستند و از آموزش‌های نظام تعلیم و تربیت بهره‌مند‌ می‌شوند، این آموزش‌ها به‌طور پایدار در افراد نهادینه می‌شود و آینده آنها را رقم می‌زند لذا این وجه آموزش ‌و پرورش، آن را از سایر ارگان‌ها متمایز می‌سازد.

وی با اشاره به شیوع کرونا از اسفند گذشته در کشور ،گفت: شیوع کرونا در سطح کشور تغییرات زیادی را ایجاد کرد لذا این بیماری یک فرصت برای تغییرات به وجود آورد و  بسیاری از ساختارهای سنتی را شکست و ساختارهای جدیدی را جایگزین کرد.

حاجی‌میرزایی با تأکید بر لزوم تغییرات، اظهار کرد: پویایی جامعه ما را وادار می‌کند تا خود را تغییر دهیم و شرایط کلی به ما می‌گوید باید تحول ایجاد کنیم واین ناشی از وجود مشکلات است.

وی افزود: آموزش ‌و پرورش دستگاهی پهن‌پیکر است و گستره عظیمی را در جامعه شامل می‌شود در شرایط حاکم بر جامعه این دستگاه نقش تنظیم‌گر را دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری این نشست با مدیران استارت آپ‌های حوزه آموزش‌ و پرورش گفت: در این جلسه می‌خواهیم بدانیم چه قوانینی باید تنظیم شود تا زمینه همکاری استارت‌آپ‌ها با آموزش‌ و پرورش بیش‌از پیش مهیا شود.

 وی به تشریح شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) پرداخت و اضافه کرد: ناگزیر بودیم برای اینکه تعطیلی مدرسه به تعطیلی آموزش نینجامد شبکه آموزشی ایجاد کنیم لذا ما با میل خودمان وارد این شبکه نشدیم بلکه شرایط ما را به سمت آموزش‌های مجازی پرتاب کرد.

 حاجی‌میرزایی با اشاره به اقبال خوبی که در بین دانش‌آموزان و معلمان از شبکه آموزش دانش‌آموزان (شاد) صورت گرفت و همچنین با ارائه آمار و ارقام در این خصوص، تصریح کرد: تاکنون بیش از دو میلیارد فایل و بیش از ۴ و نیم میلیارد پیام در این شبکه مبادله شده است.

وی ظرفیت‌های شاد را برشمرد و خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف در این شبکه تشکیل‌شده است و ما سعی داریم ارتباط دوطرفه را برقرار کنیم، همچنین ایجاد امکان برقراری ارتباط بین دانش‌آموز با دانش آموز دیگر در شبکه شاد نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: عدم دسترسی برخی مناطق به اینترنت و نداشتن گوشی مطلوب برخی دانش آموزان، دو مشکل در مسیر شبکه آموزشی دانش‌آموزان است لذا پیگیر برنامه‌هایی هستیم تا این دو مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت شبکه شاد در دستور کار آموزش است، اظهار کرد: قابلیت‌های جدیدی به این شبکه اضافه و آن را ارائه خواهیم کرد.

 

در همین رابطه: برنامه‌های آموزش و پرورش برای «بازگشایی مدارس» و «شاد»
گردهمایی یک روزه مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با مصوباتی در موضوعات شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد)، بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده، آموزش پساکرونا و بهینه سازی مدیریت منابع به پایان رسید.

به گزارش فارس، پس از پنج بار برگزاری مجازی گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌‌ها از شروع انتشار ویروس کرونا تاکنون، اولین گردهمایی مشترک با حضور اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان‌ها و با رعایت فاصله اجتماعی و تدارک تمهیدات بهداشتی در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

این گردهمایی مشترک به صورت یک روزه برگزار شد و در حوزه‌های برنامه سال 99، شبکه آموزشی دانش‌آموزی(شاد)، بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده، آموزش پساکرونا،  بهینه‌سازی مدیریت منابع مصوباتی داشت.

مشروح این مصوبات به شرح زیر است:

برنامه سال 99

بسته‌های تحولی و برنامه ارائه شده وزیر آموزش و پرورش به مجلس، بخش اصلی برنامه سال 99 است و باید تحت هر شرایطی اجرایی شده و گزارشات مستند و دقیق برای آن تولید و ارائه شود.

برش استانی برنامه 99 طبق توافق تا آخر خرداد به مرکز هماهنگی ارسال شود.

برش شهرستانی برنامه بر اساس برنامه استان تهیه و تا پایان مرداد ارائه شود.

دبیران اجرایی سند تحول استان در وظیفه خود تثبیت شوند و تا حد امکان از جابجایی آنها خودداری شود.

 

  • شبکه آموزشی دانش آموز (شاد)

تولید محتوای یادگیری برای تمام پایه‌ها و دروس

ایجاد گروه و کانال توسط مدیران کل و مناطق و بهره برداری از ظرفیت ارتباط گسترده تصویری

استفاده از ظرفیت نظرسنجی و اعتباربخشی به محتوا و برنامه‌ها

اضافه شدن سرویس‌های جدید مثل LMS و MOOC

بررسی امکان ارسال پیام دانش آموز ـ دانش آموز و صفحات شخصی

داشبورد فعالیت‌های مدیران، معلمن و دانش‌آموزان در شاد

بررسی عملکرد مدیران و معلمانی که در شاد هیچ فعالیتی نداشتند.

معماری جدید کلاس ـ درس‌ها و ایجاد پوشه برای دسته‌بندی کلاس‌ها

نهایی کردن آزمون‌ساز و صدور کارنامه‌های الکترونیکی

امنیت شبکه و اطلاعات کاربران و حفظ مالکیت فکری داده‌ها

 

  • بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده

پایش مستمر ثبت نام (دولتی ـ غیردولتی ـ مدارس خاص)

ستاد پروژه مهر و جلب مشارکت تمامی عناصر موثر استانی و شهرستانی

نقل و انتقالات، ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی

سنجش آمادگی تحصیلی پیش دبستانی و اول ابتدایی

تصمیم گیری فوری در مورد درخواست‌های تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، تعیین و اعلام مبلغ شهریه‌ها و اعمال نظارت لازم

برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس خاص و المپیادها

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته

بررسی پرونده‌های مشمولین قانون تعیین تکلیف استخدامی

کنترل فرایند مصاحبه، گزینش، آموزش و سازماندهی نیروهای جدید (دوره مهارتی یکساله)

ثبت سفارش، دریافت، نگهداشت و توزیع بموقع کتب درسی

بررسی و نگهداشت بهترین نیروهای آموزشی در آستانه بازنشستگی

بررسی عملکرد مدیران مدارس و بهبود مدیریت آموزشگاهی

توزیع هدفمند و سازماندهی هوشمندانه نیروهای دارای تخصص فناوری اطلاعات در ادارات کل، شهرستانها و مدارس

مدیریت نگهداشت و بهره برداری فضاهای آموزشی

سازماندهی گروه‌های جهادی و طرح آجر به آجر

تولید بسته‌های یادگیری مناسب

پایگاه‌های اوقات فراغت و فعالیت‌های تابستانه

امتحانات پایه‌های 9 و 12 و ضرورت مراقبت و نظارت دقیق

 

  • آموزش پساکرونا

خواندن گذشته و ارزیابی دقیق مسیر طی شده (سیاست‌ها/ عملکردها)

مستندسازی تجارب مفید زیسته و انتشار آن برای همه

بررسی زمان شروع و پایان سال تحصیلی آتی

زمان آموزش و نحوه ارائه (حضوری ـ غیرحضوری)

توزیع متعادل نیروهای متخصص حوزه فناوری در ساختار

سناریوهای مدیریت آموزش و یادگیری

تعیین دقیق نقش‌ها و مسؤولیت‌ها

آموزش کامل دست اندرکاران و مجریان

تمرین و مانور در مورد سناریوهای مختلف

شیوه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در شرایط خاص

روش‌های مختلف ارائه خدمات آموزشی

شناسایی توانایی‌ها و ظرفیت‌ها برای استفاده در شرایط خاص

تهیه سیم کارت، اینترنت و سخت افزار

شناسایی دانش‌آموزان به حاشیه رفته

شناسایی و سازماندهی گروه‌های جهادی آموزش

 

  • بهینه سازی مدیریت منابع

عدم بکارگیری نیروی انسانی در مدارس با هر عنوان و توجیهی

اعمال ضوابط ابلاغی در استفاده از فرصت خرید خدمت

ممنوعیت جابجایی اعتبارات به هر دلیل و توجیهی

رعایت ضوابط در انتخاب و انتصاب مدیران در تمام سطوح

صدور احکام رتبه بندی

تلاش برای تحقق طرح مسکن فرهنگیان

دقت در نقل و انتقالات داخل و خارج استان

شناسایی و معرفی اموال مازاد بر نیاز برای تأمین پاداش بازنشستگان

انجام خریدها از سامانه تدارکات و انجام تشریفات مناقصه و مزایده

نظارت دقیق بر عملکرد و استفاده مفید از زمان برای انجام مأموریت‌ها

نظارت دقیق بر تولید، رسیدگی و پرداخت‌های اسناد مالی

دقت، صحت و سرعت در پاسخگویی به مکاتبات

 

  • اصول تعامل با عناصر محیطی

تعامل موثر با محیط و اقناع افکار عمومی و پاسخگویی به محیط

مدیریت و همسوسازی نیروهای اثرگذار در تصمیم گیری‌ها

گزارش مستمر و تببین برنامه‌ها و اولویت‌ها

مدیریت مساله در استان و پرهیز از انتقال آن به ستاد

توجه به جایگاه استاندار و نماینده ولی فقیه در تنظیم مسائل استان

مدیریت و فرماندهی مدیران آموزش

نظر شما