شناسهٔ خبر: 40555604 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ساختمان مطرح کرد:

ساختمان بیش از ۵ هزار مدرسه تهران معاینه فنی می‌شود/ معرفی ساختمان‌های غیراستاندارد به بانک مسکن برای دریافت وام تعمیرات

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ساختمان گفت: تفاهم‌نامه‌ای با بانک مسکن در آستانه انعقاد است مبنی بر اینکه ساختمان‌های غیراستاندارد از سوی ستاد به بانک مسکن برای دریافت وام 40 میلیون تومانی تعمیرات معرفی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرنام خجسته‌فر در نشست خبری امروز با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌ یا مردم و کشور بحث ایمنی ساختمان‌های در حال بهره‌برداری است گفت: در یک سال گذشته شاهد بروز سوانح متعددی بودیم که منجر به خسارت‌های قابل توجهی در بخش ساختمان شد.

وی ادامه داد: مرکز معاینه فنی ساختمان کشور یک تشکل حرفه‌ای است که ساختمان‌های در حال بهره‌برداری را بازرسی و مورد رصد قرار می‌دهد و از آنجایی که از ایمنی ساختمان‌های در حال بهره‌برداری غافل شده‌ایم، به دنبال اجرای سازوکارهایی برای افزایش کیفیت و بهره‌وری ساختمان‌ها هستیم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ساختمان کشور با بیان اینکه تا پایان سال نیروهای بازرس این ستاد باید به 10 هزار متخصص برسد، اظهار داشت: در حال حاضر نیروهای ستاد 3250 متخصص و مهندس است و در چهار حوزه بازرسی مهندسی برق، سازه، معماری و شهرسازی و تاسیسات مکانیکی ورود کرده‌ایم.

خجسته‌فر با اشاره به مقاومت پایین ساختمان‌های کشور در برابر سوانح و بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله گفت:‌ زلزله 4 ریشتری سرپل ذهاب 4 سال است که کشور را درگیر خود کرده است و هنوز برخی از خانواده‌ها در این منطقه در کانکس مستقر هستند این در حالی است که کشورمان رتبه یک مهندسی در منطقه را دارد و نباید مردم با زلزله 5 ریشتری بیرون از ساختمان خود بخوابند.

وی با اشاره به اهمیت پیش بینی و پیشگیری از مخاطرات اظهار داشت: بحث بازرسی دوره‌ای از ساختمان‌های در حال بهره‌برداری مغفول مانده و متاسفانه تاکنون مبحث 22 که درباره ایمنی ساختمان است به اجرا نرسیده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ساختمان کشور تاکیدکرد:‌ بحث نظارت و بازرسی ساختمان‌های در حال بهره‌برداری باید به یک فرهنگ تبدیل شود و صدور پلاک معاینه فنی برای ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های حساس و دولتی الزام باشد تا مردم نگران وضعیت سرپناه خود نباشند.

خجسته فر ادامه داد: ‌مردم در حالی هزینه سنگین  برای خرید مسکن متحمل می‌شوند که از کیفیت آن مطلع نیستند و تاکنون ابزارهایی مانند شناسنامه فنی و ملکی و مبحث 22 نتوانسته به مردم کمک کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ساختمان کشور با بیان اینکه پس از نظارت از ساختمان‌ها تمام اطلاعات آ‌ن به صورت محرمانه در اختیار بهره‌بردار و مالک قرار می‌گیرد گفت:‌ تمام اجزای ساختمان در طی این نظارت‌ها اسکن می‌شود و تمام نواقص و نقاطی که می‌توانند عامل سانحه و یا نقطه ضعف ساختمان در برابر حوادث باشند را شناسایی و اطلاعات آن را در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهیم.

خجسته‌فر با اشاره به تفاهم‌نامه بین ستاد و بانک مسکن اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با بانک مسکن در آستانه انعقاد است مبنی بر اینکه ساختمان‌های غیراستاندارد از سوی ستاد به بانک مسکن برای دریافت وام 40 میلیون تومانی تعمیرات معرفی شوند.

وی افزود: بنابراین از این پس مالک ساختمان به طور مستقیم این وام را دریافت نمی‌کند و پس از بررسی بازرسان ما از ساختمان و ارزیابی دقیق میزان تعمیرات تا سقف 40 میلیون تومان درخواست را به بانک مسکن ارائه می‌دهد و این میزان تسهیلات برای انجام تعمیرات به حساب مالک واریز نخواهد شد و مالک اقساط آن را طبق مقررات بانک می‌پردازد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ساختمان کشور از بازرسی پنج هزار ساختمان دولتی خبر داد و گفت: تمام نواقص و اطلاعات این ساختمان‌ها به صورت محرمانه به شورای تامین استان ارسال و اعلام شده و اگر نسبت به رفع آن اقدام نشود این اطلاعات به وزارتخانه متبوعه اعلام خواهد شد.

خجسته‌فر با بیان اینکه تابستان امسال 5300 مدرسه در تهران مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرد، گفت: متاسفانه مدارس کشور فرسایش بیش از اندازه دارند که بررسی وضعیت آنها بسیار اهمیت دارد پس از بررسی تمام اطلاعات به سازمان نوسازی مدارس اعلام خواهد شد و گزارش ستاد مبنای ردیف اعتباری این مدارس و سازمان نوسازی مدارس قرار خواهد گرفت.

نظر شما