شناسهٔ خبر: 40555527 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر بهداشت در مراسم بهره برداری مواد موثره دارویی شازند:

۷۰۰ میلیون یورو در ارز داروی کشور صرفه‌جویی شد /ایران بزرگترین تولید کننده مواد اولیه دارویی در خاورمیانه می‌شود

وزیر بهداشت گفت : جلو‌ی‌ واردات بی‌رویه دارو را گرفتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با مراسم افتتاح فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی خاورمیانه در اراک با بیان اینکه افتتاح اولین شهرک تولید مواد اولیه دارویی در سال جهش تولید در مسیر تحقق فرمایش مقام معظم رهبری است و در ادامه این مسیر امسال افتتاح های زیادی داریم،اظهار کرد: با ظرفیت علمی دانشمندان ایرانی و مواد مورد نیاز برای تولید مواد اولیه دارویی، ایران در آینده نزدیک بزرگترین تولید کننده مواد موثره دارویی در خاورمیانه می‌شود.

سیاست کاهش ۲۰ درصدی ارزبری دارو ادامه می‌یابد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: کاهش ۲۰ درصدی ارزبری دارو در سال ۹۸ در حالی بود که برآورد کرده بودیم نیازمندی به ارز دارو ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد، اما ما توانستیم با تکیه به صنعتگران و تولید کندگان داخلی، واردات محصولات دارای مشابه داخلی را به میزان ۲۵ درصد کم و تولید داخل را ۳۰ درصد افزایش دهیم.

نمکی اضافه کرد: این درحالیست که سال گذشته سیلاب‌های سهمگین بهاره، طرح غربالگری فشار خون و شناسایی دو میلیون و ۷۰۰هزار بیمار جدید فشار خون نیازمند دارو، اربعین حسینی با ۳.۵ میلیون زائر، انفلوآنزای H ۱ N ۱ و در زمستان نیز کرونا را داشتیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: سال ۹۸ میزان ۷۰۰ میلیون یورو صرفه جویی در حوزه دارو انجام شد و امسال را هم با ۲۰ درصد کاهش ارزبری نسبت به سال ۹۸ هدف قرار دادیم و امیدواریم این سال را نیز با افتخاری جدید در تاریخ کشور بگذرانیم.

این مقام عالی دولت با بیان اینکه اولین و بزرگترین کارخانه مواد اولیه دارویی کشور را امروز افتتاح می‌کنیم که شاید بتوان گفت یکی از بزرگ‌ترین‌ها در سطح منطقه است ادامه داد: ما درعین گرفتاری با بیماری کرونا به فرموده مقام معظم رهبری، در سال جهش تولید در حرکت هستیم.

نمکی تصریح کرد: ما به عنوان یک کشور تحریم زده و مظلوم در تحریم‌های ظالمانه، بیماری کرونایی را مدیریت کردیم که در طول ۶۰ روز از یک وارد کننده دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و مواد مورد نیاز، به یک تولید کننده و سپس هم به یک صادرکننده تبدیل شویم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: این یک نشان افتخار بزرگ دیگری بود که در تاریخ مملکت خواهد درخشید؛ چراکه کشوری در اوج تحریم در کمتر از دو ماه توانست هم خود را جمع و جور کند و هم خود را به یک صادر کننده ماسک و دارو انواع ضد عفونی کننده‌ها بدل کند.

فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن در شازند اراک، با حضور محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و با ارتباط تصویری وزیر بهداشت افتتاح شد.

انتهای پیام / ج

نظر شما