شناسهٔ خبر: 40555354 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با تابناک اقتصادی:

چرا استانداردهای 85 گانه خودرو در شرایط فعلی به نفع مردم نخواهد بود؟

امیرحسن کاکایی اظهار داشت: خودروسازان برنامه های خوبی را از سال گذشته آغاز کرده اند و در سال جاری نیز این روند خود را ادامه می دهند. مثلاً در حال تلاش هستند تا ایربگ را داخلی سازی کنند. بنابراین حداقل یک سال باید به آن ها مهلت داده شود تا حداقل های فناوری را روی استانداردهای قبلی پیاده سازی کنند، بعد پیش بینی می کنم که سال بعد یا دو سال بعد اگر شرایط کنونی پا برجا باشد (تحریم ها باقی باشد) استانداردهای بالاتر و یورو 5 هم به شکل انبوهی اجرایی خواهد شد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

امیرحسن کاکایی اظهار داشت: خودروسازان برنامه های خوبی را از سال گذشته آغاز کرده اند و در سال جاری نیز این روند خود را ادامه می دهند. مثلاً در حال تلاش هستند تا ایربگ را داخلی سازی کنند. بنابراین حداقل یک سال باید به آن ها مهلت داده شود تا حداقل های فناوری را روی استانداردهای قبلی پیاده سازی کنند، بعد پیش بینی می کنم که سال بعد یا دو سال بعد اگر شرایط کنونی پا برجا باشد (تحریم ها باقی باشد) استانداردهای بالاتر و یورو 5 هم به شکل انبوهی اجرایی خواهد شد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

چرا استانداردهای 85 گانه خودرو در شرایط فعلی به نفع مردم نخواهد بود؟

بعد از آن که اوضاع بازار خودرو با افزایش قیمت ها، بر هم ریخت مسئولین سعی کردند تا با راهکارهای مختلف آرامش را به بازار خودرو باز گردانند. از جمله اینکه پیش فروش های خودرو را به شیوه قرعه کشی آغاز کردند.

به گزارش تابناک اقتصادی، هر چند که تا حدودی راهکارها توانسته است اوضاع بازار خودرو را آرامتر از گذشته کند اما یک مشکل بر سر راه خودروسازان و بازار خودرو جهت افزایش عرضه وجود دارد و آن این است که خودروسازان مجبور به رعایت استانداردهای 85 گانه و یورو 5 برای خودروهای در حال تولید و عرضه می باشند. موضوعی که هر چند به ظاهر به نفع مردم می باشد اما در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا اجرای آن به نظر کاری بس دشوار است.

در همین باره خبرنگار تابناک اقتصادی گفتگویی را با امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، انجام داده است.

کاکایی با بیان اینکه خودروسازان توانایی انجام بسیاری از کارها را دارند، گفت: اما پرسش این است که آیا این رعایت استاندارهای 85 گانه به نفع مردم است یا خیر؟ وی ادامه داد: به نظر می رسد که به دو دلیل رعایت استانداردهای 85 گانه در شرایط فعلی به نفع مردم نخواهد بود.

 اولین دلیل این است که هنگامی که قصد تولید خودروها با استانداردهای بالاتر وجود دارد، ظرفیت تولید در شش ماه تا یکسال آینده کاهش خواهد یافت. با کاهش تولید، عرضه کاهش می یابد و تنش های بیشتری در بازار خودرو به وجود خواهد آمد. همچنین با رعایت این استانداردهای 85 گانه و کاهش تولید و عرضه ایمنی که مدنظر مسئولین بود هم اتفاق نمی افتد. چرا؟ چون کسی که مثلاً مالک خودروی فرسوده بود و قصد تعویض آن را داشت، با کاهش عرضه باید دو سال دیگر برای تعویض خودروی فرسوده خود صبر کند.  دومین دلیل این است که با افزایش استانداردهای 85 گانه و یورو 5 قیمت خودروها هم افزایش می یابد. چرا؟ چون رعایت استانداردهای 85 گانه و یورو 5 نیازمند تکنولوژی های بالاتر است و به همین خاطر قیمت تمام شده خودروها هم  بیشتر می شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این افزایش قیمت خودرو به دلیل رعایت استانداردهای 85 گانه و یورو 5 در کنار عدم اجازه به خودروسازان جهت افزایش قیمت خودرو باعث خواهد شد تا خودروسازان ضرر بیشتری را متحمل شوند و در نتیجه نهایتاً تولید کاهش یابد و تنش بازار افزایش خواهد یافت.

کاکایی گفت: زمانی که دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را به خودروسازان نمی دهد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ ضرر خودروسازان بیشتر می شود و این نهایتاً منجر به ورشکستگی و تعطیلی صنعت خودرو خواهد شد و همه با هم ضرر می کنیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: خودروسازان توانایی انجام کارهای بسیاری را دارند کما اینکه اگر ماجراهای برجام اتفاق نمی افتاد خودروسازان سال گذشته استاندارد یورو 5 را اجرایی می کردند. همین الان از لحاظ تکنولوژیکی طراحی ها لازم برای یورو 5 انجام شده است اما مشکل اینجاست که ECU یورو 5 را نمی توانیم وارد کنیم. اگر بخواهیم ECU یورو 5 را داخلی سازی کنیم قیمت دو برابر افزایش خواهد یافت.

کاکایی گفت: توسعه استانداردها در دنیا بر مبنای توان منطقه است. در اتحادیه اروپا هم استانداردها ترکیبی از تعامل صنعت، توان مشتری و خواسته های اتحادیه اروپاست. اگر این تعامل شکل نگیرد، بازگشت به نقطه قبلی انجام می شود. نمونه این موضوع را می توان در ماجرای دیزل گیت دید. در این ماجرا ادعایی شد که به سرانجام نرسید و مجبور شدند به نقطه قبل باز گردند.

وی ادامه داد: ما هم در ایران به دنبال استانداردهای 85 گانه و یورو 5 بودیم و اتفاقاً خیلی هم خوب است اما هم اکنون در شرایط تحریم، جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا این امکان وجود ندارد. این در حالی است که در صنعت خودرو زحمات زیادی کشیده می شود و در شش ماه و یک سال گذشته قطعات خارجی بسیاری را در شرایط بی پولی داخلی سازی کرده ایم. اگر این اتفاق رخ نمی داد هم اکنون تولید خودرو متوقف شده بود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در این اوضاع برخی ممکن است که بگویند 30 یا 40 سال است که اوضاع خودروسازان همین است اما واقعیت این است که در شرایط فعلی، خودروسازان در حال تلاش هستند و این در حالی است که پول اضافی هم دریافت نمی کنند و متحمل ضرر و زیان هستند. در چنین شرایطی بالا بردن استانداردها فقط باعث کاهش توان تولید و افزایش هزینه های مردم خواهد شد. دوباره تاکید می کنم که اگر مسئولین نظام اصرار به پیاده سازی استانداردهای 85 گانه داشته باشند این کار شدنی است اما مردم واقعا با چالش های جدی در این زمینه رو به رو خواهند شد.

کاکایی با بیان این پرسش که آیا حاضر هستید که در شرایط فعلی اقتصاد برای بهبود هوا پرایدی تولید شود که بجای آنکه 7 لیتر بنزین مصرف می کند، 5 لیتر مصرف کند اما قیمت آن از 60 میلیون به 70 میلیون برسد، پاسخ داد: قطعا جواب بسیاری از مردم خیر است. وی افزود: در ضمن مردم در آبان ماه و آذرماه سال گذشته ملاحظه کردند که آلودگی هوا ربط چندانی به خودروهای سواری نداشت. در همین مدت هم که شرایط قرنطینه بود و ترافیک کمتر بود باز هم مردم شاهد بودند که وضعیت هوا چندان مساعد نبود.

کاکایی با بیان اینکه من خودم طرفدار محیط زیست هستم و به عنوان یک استاد دانشگاه در حال تلاش برای کاهش آلودگی خودروهای سواری هستم، افزود: اما آن گونه هم که مسئولین بیان می کنند این آلودگی هوا ربط چندانی به خودروها نداشته و ندارد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: خودروسازان برنامه های خوبی را از سال گذشته آغاز کرده اند و در سال جاری نیز این روند خود را ادامه می دهند. مثلاً در حال تلاش هستند تا ایربگ را داخلی سازی کنند. بنابراین حداقل یک سال باید به آن ها مهلت داده شود تا حداقل های فناوری را روی استانداردهای قبلی پیاده سازی کنند، بعد پیش بینی می کنم که سال بعد یا دو سال بعد اگر شرایط کنونی پا برجا باشد (تحریم ها باقی باشد) استانداردهای بالاتر و یورو 5 هم به شکل انبوهی اجرایی خواهد شد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

کاکایی در انتهای صحبت های خود گفت: استانداردها هم چند مدل است که یک تعداد از آن ها را خود خودروسازان اجرا می کنند و برخی از این استانداردها که اجرا نمی شود به قطعات خارجی وابسته است و این قطعات قیمت های بالایی دارند. لذا به نظر می رسد در شرایط فعلی بهتر است که استانداردهای 85 گانه نادیده گرفته شود و برای اجرای آن مهلتی به خودروسازان داده شود.

نظر شما