شناسهٔ خبر: 40546011 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس| 240 مورد آتش‌سوزی هم بودجه‌ای در اختیار جنگل‌ها قرار نداد

در عرض کمتر از سه ماه گذشته، 240 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده‌ است. آتشی که به جان طبیعت افتاده و یکی از مهم‌ترین دواهای دردش بودجه و تجهیزات اطفای حریق است. اما حتی با وجود خسارات این 10 روز گذشته در خائیز، هنوز هم خبری از بودجه جدید برای محیط‌زیست به گوش نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس اگرچه امسال سروصدای زیادی به پا کرد، اما باز هم رهاوردی برای محیط‌زیست ایران به همراه نداشت. از هشتم خردادماه خائیز، یکی از مناطق حفاظت‌شده زاگرس، گرفتار آتش شد و از آن روز به بعد، مدام خبرهای جدیدی از آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس شنیده می‌شود. اطفای حریق هوایی هم در انتظار بودجه و سرمایه است، ولی خبر خوشی به گوش نمی‌رسد. از سوی دیگر، آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس هر روز منطقه جدیدی را در برمی‌گیرد. دردناک است که هر بار منطقه‌ای درگیر آتش‌سوزی می‌شود مشکل بزرگ، نبود بودجه و نیرو است.

 

کوروش کیانی مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار آتش در کوه رباط ایذه می‌گوید: «این آتش‌سوزی بعدازظهر روز گذشته (16 خردادماه) رخ داد و با اعزام سریع نیروهای امدادی مهار شد. با وجود مهار کامل آتش در این منطقه، برخی از کنده‌ها و درختانی که سوخته‌اند به صورت لکه‌ای و پراکنده مجدداً دود می‌کنند و از این رو اکیپ‌های منابع طبیعی در محل حضور دارند تا منطقه را کنترل کنند.»

 

خائیز

 

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با گفتن اینکه اخبار منتشرشده در فضای مجازی در خصوص وقوع مجدد حریق در کوه رباط صحت ندارد توضیح می‌دهد: «آتش‌سوزی در کوه رباط ایذه اولین حریق در این منطقه بوده است که به صورت کامل مهار شده و آنچه که مجدداً رخ داده برخاستن دود از برخی کنده‌های سوخته است. اکیپ‌های کارشناسی و اطفای حریق هنوز در محل حادثه حضور دارند و میزان و سطح حریق جمع‌بندی نشده است. پس از خنک‌سازی منطقه و اطمینان از شرایط ایمن، جمع‌بندی انجام می‌شود. علت وقوع این حادثه در دست بررسی است، اما به نظر می‌رسد آتش‌سوزی کوه رباط عمدی بوده باشد.»

 

مقصر آتش‌سوزی خائیز دستگیر شد؟

 

در چند روز گذشته خبرها حکایت از دستگیری مسببان آتش‌سوزی خائیز داشت، اما حالا این خبر تکذیب شده است.

 

عبدالله سعادتیان دادستان عمومی و انقلاب دهدشت در این باره توضیح می‌دهد: «آتش‌سوزی از حوزه شهرستان بهبهان آغاز و وارد حوزه شهرستان کهگیلویه شد. بخش جنوبی کوه خائیز اگرچه در شهرستان بهبهان است، اما اقدامات قضایی برای پیگیری تخلفات در حوزه منابع طبیعی  را اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه قضایی بهبهان انجام می‌دهد.»

 

دادستان عمومی و انقلاب دهدشت راجع به دستگیری 2 نفر متهم و آزادی به قید وثیقه خاطرنشان می‌کند: «با دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم که آن مقام قضایی در جواب اظهار داشت که شایعه دستگیری 2 خانواده در این زمینه صحت ندارد و با دستور قضایی به مرجع انتظامی، آن خانواده‌ها در مرجع انتظامی حاضر شدند و هرگونه درگیری بین خودشان را تکذیب کردند و هر زمان که منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد دلیل قانع‌کننده و مستنداتی در این رابطه داشته باشند اقدام می‌کنیم.»

 

خائیز

 

علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در بحث به‌کارگیری نیرو نسبت به وسعت مراتع و جنگل‌های کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم اظهار می‌کند: «در جنگل‌های انبوه شمال کشور در هر هزار هکتار یک نفر و در جنگل‌های زاگرس در هر 6 هزار هکتار یک نفر نیروی فعال به ‌کار گرفته شده است، لیکن با همین نیرو و امکانات کم با تلاش شبانه‌روزی در حال دفاع از منابع طبیعی هستیم.»

 

او ادامه می‌دهد: «امیدواریم در سال جاری با حمایت دولت نسبت به تامین تجهیزات مدرن و به‌روز و اختصاص بالگرد بومی‌سازی شده با قابلیت حمل سبد آب، بخشی از کمبود سازمان‌های متولی برای اطفای سریع آتش‌سوزی در مناطق سخت برطرف شود.»

 

از سوی دیگر، حسن وحید مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم با تایید اینکه نبود تجهیزات چه مشکلاتی ایجاد می‌کند می‌گوید: «این اداره کل 2 هزار و 200 نفر را برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های اتفاقی گروه‌بندی کرده است و باید وسایل اطفای حریق همچون کفش و لباس ضد حریق به آنها اعطا کند، اما اداره مزبور نیز فاقد چنین امکاناتی است تا در حال حاضر در اختیار آنها قرار دهد. پیشنهاد ما این است که استانداری وسایل اطفای حریق را تهیه کند و در اختیار دهیاری، بخشداری و پاسگاه‌های مرزی بگذارد و این وسایل هنگام وقوع آتش‌سوزی در اختیار افراد محلی که اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند قرار گیرد. 29 درصد از عرصه‌های این استان که مناطق جنگلی هستند در معرض خطر شدید آتش‌سوزی قرار دارند و در صورت بروز آتش‌سوزی در این مناطق، اطفای آن به سختی انجام می‌شود. در صورت وقوع آتش‌سوزی در این مناطق، برای اطفا نیاز به هلی‌کوپتر داریم که خراسان شمالی فاقد چنین امکانی است.»

 

این مشکلات فقدانی مشترک در تمامی استان‌هاست. ماشاءالله نعمتی فرماندار شهرستان کوهدشت نیز در این خصوص گفته بود: «آنچه مانع مهار حریق‌‏های احتمالی در زاگرس می‌شود کمبود امکانات است. در جلسات متعدد کمبود امکانات اطفای حریق را بارها به گوش مسئولان مختلف به ‌ویژه اداره کل جنگل‎ها و آبخیزداری رسانده‌ایم، اما تاکنون این مشکل مرتفع نشده است.»

 

خائیز

 

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز می‌گوید: «سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از اراضی جنگلی زاگرس به ازای هر 6 هزار هکتار یک نفر نیرو را لحاظ کرده و این تحت عنوان نورم زاگرس بوده و مختص استان‌های زاگرس‌نشین است، ولی در استاندارد جهانی به ازای هر هزار هکتار یک نفر لحاظ شده است. به رغم تمام تمهیدات اندیشیده‌شده هم‌اکنون بیش از 2 میلیون هکتار از اراضی ملی استان به علت کمبود نیروی انسانی با مشکل حفاظت مواجه است.»

 

در 74 روز گذشته، 240 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع 11 استان کشور روی داده است. آموزش و ارتقای آگاهی عمومی تاثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار در این عرصه‌ها دارد. این خبری است که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرده است. سال‌های گذشته هم اعدادی کمتر و بیشتر وجود داشت و تا زمانی که مدیران بودجه کافی برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها در نظر نگیرند، آتش‌سوزی باز هم میراث طبیعی کشور را نابود خواهد کرد.

نظر شما