شناسهٔ خبر: 40521660 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از سیر تا پیاز تأمین سلامت در حوزه‌های امتحان نهایی/ مدارس ضدعفونی شدند

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برای تأمین سلامت حوزه‌های امتحان نهایی پرداخت و گفت: پرسنل و کارکنان حوزه‌های امتحانی موظف شدند که حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و به دانش‌آموزان نیز توصیه شده است که حتماً با ماسک حضور پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سال تحصیلی جاری متفاوت از هر سال دیگر به دلیل شرایط کرونایی که دارد، به روزهای امتحان دانش‌آموزان رسیده است؛ امسال امتحانات دانش‌آموزان تمام پایه‌ها به غیر از پایه‌های نهم و دوازدهم، غیرحضوری است؛ امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم در برخی مدارس از هفتم خرداد و برخی نیز از 10 خرداد آغاز شد البته این امتحانات مانند سال‌های گذشته هماهنگ استانی نیست و مسؤولیت برگزاری امتحان نیز با مدرسه است.

اما امتحانات پایه دوازدهم شرایط ویژه‌تری دارد؛ این امتحانات به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌شود و نمرات آن نیز در کنکور تأثیر دارد و دلیل برگزاری حضوری این امتحانات هم همین بوده است اما آیا حوزه‌های امتحانی آماده حضور دانش‌آموزان هستند و آیا پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

نگرانی از بابت برگزاری امتحانات حضوری از این باب نیز هست که روند مبتلایان به کرونا صعودی شده است؛ روز گذشته فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران خواستار لغو امتحانات حضوری پایه نهم و برگزاری امتحانات پایه نهم به صورت مجازی و غیرحضوری از سوی وزارت آموزش و پرورش شد و اظهار کرد: با توجه به شیوع گسترده پاندمی کرونا به نظر می‌رسد موکول شدن امتحانات حضوری پایه نهم به زمان مناسب تری که بیماری تحت کنترل باشد، راه حل مناسب و بی خطرتری برای پیشگیری از سرایت ویروس کووید ۱۹ باشد.

در این خصوص به سراغ محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش رفتیم و با وی در خصوص رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی در حوزه‌های امتحانی گفت‌وگو کردیم:

* برای رعایت هرچه بیشتر ایمنی و حفظ سلامت دانش‌آموزان پایه دوازدهم در حوزه‌های امتحانی چه اقداماتی انجام شده است؟ 

شعب امتحانی نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شد تا در فضای مناسب‌تر و بهتر، امتحانات نهایی برگزار شود؛ همچنین چینش صندلی‌ها به شکلی است که فاصله 1.8 تا 2 متر بین دانش‌آموزان رعایت شود. از سوی دیگر در هر روز فقط یک امتحان برگزار می‌شود و این در حالیست که در گذشته گاهی اوقات از ساعت ۸ تا ۱۰ یک امتحان برگزار می‌شد و مجدداً از ساعت ۱۰ تا ۱۲ آزمون با گروه دیگری برگزار می‌شد.

شعب امتحانی نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شد تا در فضای مناسب‌تر و بهتر، امتحانات نهایی برگزار شود

اقدام دیگری که انجام شده است، ضدعفونی حوزه‌های امتحانی است که قبل از ورود دانش‌آموزان، مدرسه کاملا ضدعفونی شده و در انتهای آزمون هم دوباره، محل آزمون ضدعفونی می‌شود.

در این خصوص دستورالعمل برگزاری امتحانات و آزمون‌های تراکمی دانش‌آموزان در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی در خصوص مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس جدید به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها از سوی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت ابلاغ شده است.

* بر روند انجام این فعالیت‌ها قبل از شروع آزمون نظارت کرده‌اید که آیا حوزه‌های امتحانی دستورالعمل ارسالی را انجام می‌دهند؟

بله؛ تیم‌های نظارتی بر روند برگزاری امتحانات پایه نهم سرکشی را انجام داده‌اند و از پنج‌شنبه گذشته هم، نظارت بر فعالیت‌ها آغاز شد؛ به این شکل که ناظران با مراجعه به مدارس، نسبت به انجام ضدعفونی مدارس و انجام پروتکل‌های بهداشتی، نظارت دارند. 

* در حوزه‌های امتحانی مواد ضدعفونی و شوینده به میزان مناسب وجود دارد؟ مدارس مشکلی ندارند؟ 

تمهیداتی اندیشیده شده است که مواد شوینده و ضدعفونی کننده به اندازه کافی در حوزه‌های امتحانی وجود داشته باشد و در دسترس باشد.

* ضدعفونی به چه شکلی انجام می‌شود؟

در برنامه مدون گندزدایی تأکید شد که تمام سطوح دارای امکان تماس زیاد مانند تجهیزات،‌دستگیره، درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و تمام وسایلی که به‌طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود، ضدعفونی شود.

مثلا تأکید شده است در مناطق گرمسیری کشور که از سیستم‌های سرمایشی و تهویه استفاده می‌کنند، فرایند ضدعفونی باید با تأیید و نظارت کارشناس بهداشت، انجام شود.

* آموزش و پرورش با کمبود مربی بهداشت مواجه است. آیا در پایگاه‌های امتحانی کسانی هستند که حواسشان باشد و دانش‌آموزان را کنترل کنند؟

واقعیتی در آموزش و پرورش وجود دارد و این است که تقریبا بر اساس استانداردها به حدود ۱۵ هزار مربی بهداشت نیاز داریم اما تعداد مربی بهداشت ما ۵ هزار و ۵۰۰ نفر است یعنی به چیزی حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مربی سلامت نیاز داریم.

وقتی دانش‌آموزان به حوزه امتحانی می‌رسند، به تدریج به سالن امتحان و صندلی‌های خود هدایت می‌شوند

اما در حوزه‌های امتحانی با توجه به اینکه امتحانات در تمام مدارس برگزار نمی‌شود بلکه در حوزه‌های امتحانی است، در کنار استفاده از ظرفیت مربیان بهداشت از مشارکت کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت استفاده می‌شود.

ولی به طور کلی در سال‌های گذشته، مراقبین سلامت در آموزش و پرورش جذب نشدند و کمبود بسیار شدیدی در این زمینه داریم. 

* با این توضیحات، در تمام حوزه‌های امتحانی، یک نفر هست که وضعیت سلامت دانش‌آموزان را کنترل کند؟

در این قسمت فکر می‌کنیم که در بحث نیروی ناظر و مراقب، مشکل خاصی نداریم.

* آیا در هنگام ورود دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی تب سنجی انجام می‌شود؟

ببینید ابزار و امکانات لازم برای تب سنجی را نداریم البته تب در ۹۰ درصد بیماری‌های عفونی وجود دارد و نمی‌توان شاخصی برای بحث کرونا باشد و کرونا در برخی موارد علامت تب را ندارد. البته در برخی استان‌ها با همکاری مراکز علوم پزشکی، امکانات تب سنج هم فراهم شده است.

* هنگام ورود دانش‌آموز به حوزه‌های امتحانی چه برنامه‌ای پیش‌بینی شده است؟

در ورودی حوزه‌های امتحانی اعلام کردیم که تجمع صورت نگیرد و بر این اساس وقتی دانش‌آموزان به حوزه امتحانی می‌رسند، به تدریج به سالن امتحان و صندلی‌های خود هدایت می‌شوند و بعد از امتحان هم خروج دانش‌آموزان به‌گونه‌ای مدیریت شود که به ‌صورت تک‌به‌تک محل امتحان را ترک کنند. البته همه این موارد در دستورالعمل آمده است.

* در هنگام ورود دانش‌آموزان کسی هست که کنترل کند که دانش‌آموزان دستکش و ماسک داشته باشند؟

وظیفه مراقبین همین است البته دستکش را الزام ندارند اما ماسک را توصیه کردیم.

* آیا باید دانش‌آموزان از ابتدا تا انتهای امتحان، ماسک را به صورت زده باشند؟

قاعده این است که در جلسه باید روی صورتشان باشد.

* اگر دانش‌آموزی در حوزه‌های امتحانی، ماسک نداشته باشد، چه کار می‌کنید؟

در بخش ماسک دو مطلب است؛ نکته اول پرسنل و کارکنان حوزه‌های امتحانی است که موظف شدند که وسایل حفاظت فردی را داشته باشند و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و در بخش دانش‌آموزان نیز توصیه و تاکید شده است که حتماً با ماسک حضور پیدا کنند.

* فیلم‌هایی از کشورهای مختلف پخش شده است که دانش‌آموزان وقتی وارد مدرسه می‌شوند، ضدعفونی می‌شوند، شما چنین برنامه‌ای را در حوزه‌های امتحانی ندارید؟

این موارد الزامی نیست اما بعضی از مناطق و شهرستان‌ها که ظرفیت داشته باشند، انجام می‌دهند.

* چند بار حوزه‌های امتحانی ضدعفونی می‌شود؟

ببنید حوزه‌های امتحانی ضدعفونی می‌شود و این موضوع در دستورالعمل ابلاغ شده است و بر اساس پروتکلی که با هماهنگی وزارت بهداشت ابلاغ شده است، این اتفاق می‌افتد؛ یعنی حوزه امتحانی بعد از امتحان ضدعفونی شده و برای امتحان بعدی آماده می‌شود.

* یکی از جاهایی که نمی‌شود درش را بست و باید باز باشد، سرویس‌های بهداشتی هستند به ویژه در حوزه های امتحانی؛ برای آنها چه کردید؟

این موضوع هم در پروتکل ارسالی مورد توجه بوده است؛ تأمین مواد شوینده، مایع دستشویی و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی مدنظر بوده است. همچنین پوستر نحوه صحیح شست‌وشوی دست در تمامی سرویس‌های بهداشتی و بالای هریک از روشویی‌ها نصب شده است.

* پس در حال حاضر در پایگاه‌های امتحانی هیچ مشکلی نیست و همه موارد رعایت شده است؟

بله؛ اینها جزو مواردی است که به صورت ویژه دیده شده است یعنی حوزه‌های امتحانی ما خیلی زیاد نیست ما ۱۱۰ هزار مدرسه داریم و تعداد حوزه‌های امتحانی 6 هزار حوزه است.

* از زمانی که ورود کرونا به کشور، مواردی داشتیم که فرهنگیان و دانش‌آموزان به کرونا مبتلا شوند؟

بله، بوده است یک میلیون فرهنگی داریم و تعدادی از همکاران ما بیماری را گرفتند و گزارش‌های نیز به ما رسیده است البته در بعضی موارد گزارش رسیده و در بعضی موارد، نرسیده است.

* آماری دارید که چه تعدادی از فرهنگیان مبتلا به کرونا شدند؟

آمار عددی به ما نرسیده است اما گزارش‌هایی از اینکه همکاران ما درگیر شدند، داریم؛ البته ما مرکز جمع‌آوری آمار نیستیم.

* آیا دانش‌آموزان هم به این بیماری گرفتار شدند؟

بله؛ در دانش‌آموزان نیز مواردی را داریم اما میزان آن خیلی کم است، انگشت شمار است؛ خوشبختانه این بیماری در کودکان و نوجوانان شدت ندارد و در خانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند و بهبود می‌یابند.

* در بازگشایی یک ماهه مدارس، آیا مواردی از ابتلای فرهنگیان به کرونا گزارش شده است؟ 

اطلاعاتی مبنی بر اینکه کسی به خاطر بازگشایی مدرسه مبتلا شده باشد، نداریم؛ واقعیت این است که مدارس قرار نبود به صورت کامل بازگشایی شود بلکه برای رفع اشکال بازگشایی شد و چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان مراجعه کردند و جمعیت خیلی کمی بود و در این مدت، مدیران مدرسه هم به خوبی مدیریت کردند؛ ما هم نگرانی نداشتیم و گزارش خاص نیز به ما نرسیده است.

* برای دانش‌آموزان بیمار فکری کردید؟ آیا آنها باید در حوزه امتحانی حضور یابند؟

ببینید دانش‌آموزی که بیمار است با گواهی پزشک متخصص می‌تواند در جلسه حضور پیدا نکند و در امتحانات شهریور شرکت کند؛ اما برای دانش‌آموزانی که بیمار نیستند ولی نیاز به مراقبت دارند، در حوزه‌های امتحانی پیش‌بینی شده است تا دانش‌آموزان در اتاقی انفرادی حضور یابند.

 اگر علائم احتمالی بیماری در دانش‌آموزی دیده شود باید ایزولاسیون موقت در مدرسه انجام شود و در اتاقی تمیز که از قبل برای این کار پیش‌بینی شده، امتحان گرفته شود.

* آیا دانش‌آموزان می‌توانند با خود خوراکی یا آب معدنی به همراه داشته باشند؟

بر اساس دستورالعمل برای آزمون‌های کوتاه‌تر از 2 ساعت، خوردن هرگونه مواد خوراکی به غیر از آب آشامیدنی شخصی در زمان امتحان، مجاز نیست؛ برای آزمون‌های طولانی‌تر، لازم است به دانش‌آموزان در خصوص همراه داشتن مواد خوراکی سالم و لزوم رعایت ملاحظات بهداشتی قبل از خوردن مواد خوراکی اطلاع‌رسانی شود.

* اگر دانش‌آموزی در حوزه امتحانی حضور نیابد، چه می‌شود؟

ببینید، دانش‌آموزی که در امتحانات حضور نیابد غیبت برایش لحاظ می‌شود مگر اینکه دلیل موجهی برای عدم حضور در امتحان وجود داشته باشد مثلا گواهی پزشک مبنی بر بیماری وجود داشته باشد.

این موارد به حوزه معاونت آموزش متوسطه مربوط می‌شود. البته چون امتحانات نهایی در کنکور تأثیر دارد، دانش‌آموزان در امتحانات شرکت می‌کنند.

* دانش‌آموزان چه چیزی می‌توانند برای امتحان با خودشان به مدرسه ببرند؟

دانش‌آموزان فقط باید لوازم‌التحریر شخصی استفاده کنند و وسایل اضافی با خود به سر جلسه امتحان نبرند.

* برای انتخاب مراقبان امتحانات در حوزه‌های امتحانی، چه ممیزی انجام شده است؟

در انتخاب مراقبان امتحانات تأکید شد که به هیچ وجه مادران باردار، بیماران با بیماری زمینه‌ای مانند بیماری قلبی ـ عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای و مزمن، شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 40، بیماران با نقض ایمنی، بیماران تحت شیمی‌درمانی، افراد دچار بدخیمی‌ها، افرادی که پیوند اعضاء شده‌‌اند، نباید به عنوان مراقب انتخاب شوند.  

* توصیه‌تان به خانواده‌ها چیست‌؟

خانواده‌ها هیچ نگرانی و استرس نداشته باشند؛ حساسیت مدارس نسبت به سلامت دانش‌آموزان بالاست و  همه دست اندرکاران مدارس و هم ناظران از وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان پیگیرند و توصیه می‌کنم که خانواده‌ها نگرانی خود را فرزندانشان منتقل نکنند البته مراقبت کنند اما بچه‌هایشان را دچار استرس و اضطراب نکنند.

انتهای پیام/

نظر شما