شناسهٔ خبر: 40521645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تشریح کرد

تاثیر اعتراضات اخیر در آمریکا بر سرنوشت «ترامپ» و «بایدن» در انتخابات ۲۰۲۰

اکرم احقاقی

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ترامپ و استراتژیست‌های جمهوری‌خواه امیدوارند که تظاهرات خشونت آمیز اخیر در آمریکا به سود آنها در انتخابات تمام شود، گفت: اگر تحولات اخیر باعث افزایش مشارکت اقلیت‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شود این به نفع دموکرات ها خواهد بود.

صاحب‌خبر -

کوروش احمدی در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت ترامپ در مواجهه با اعتراضات اخیر در آمریکا را چطور ارزیابی می کند؛ چنانکه برخی معتقدند ترامپ با نوع رفتار خود و برخی از اظهارنظرهایش باعث آتش افروزی این اعتراضات شده است؟ اظهار کرد: عملکرد ترامپ در جریان این اعتراضات و آشوب‌ها قطعا موجب وخامت بیشتر اوضاع و شدت بیشتر ناآرامی‌ها شده است.

تاثیر عملکرد دولت ترامپ در افزایش ناآرامی ها در آمریکا

وی ادامه داد: ترامپ بر خلاف روسای جمهور پیشین که در چنین مواقعی سعی در التیام زخم و ایجاد آرامش داشتند، بر لزوم کنترل و تسلط بر اوضاع تاکید داشت و فرمانداران و شهرداران ایالات و شهرها را تشویق به شدت عمل در برابر آنچه که "شورش" و "غارت" می‌نامد، می‌کند. او که به عنوان رئیس جمهور فدرال، کنترل پلیس  و گارد ملی در ایالات و شهرها را در دست ندارد، تهدید به استفاده از ارتش و پلیس نظامی تحت امرش برای مقابله با تظاهرات خشونت آمیز کرد.

وی افزود: وجه دیگر برخورد ترامپ استفاده از تعبیرات تحریک‌آمیز است که بر آتش خشم معترضان می‌افزاید. استفاده از عبارت "غارت آغاز شود، تیراندازی آغاز می‌شود" توسط او، نه تهدید به تیراندازی و دستور تیراندازی، بلکه استفاده از عبارت تاریخی یک فرماندار نژادپرست «فلوریدا» در اوج جنبش مدنی در 1967 بود که تاکیدی بود بر گرایش نژادپرستانه او. استفاده از این عبارت حکم ریختن نفت بر آتش را داشت.

احمدی با بیان اینکه گفته می‌شود شدت این ناآرامی‌ها از زمان ترور «مارتین لوترکینگ» در 1968 بی‌سابقه بوده، قطعا یکی از دلایلش حضور ترامپ در کاخ سفید است، تأکید کرد: سوابق نژادپرستانه ترامپ طی سال‌های اخیر دلیل دیگر خشم معترضین بوده است.

ترامپ امیدوار است تظاهرات خشونت آمیز به سودش در انتخابات تمام شود

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که به نظر وی این اعتراضات  می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در آبان ماه برگزار می‌شود تاثیر بگذارد؟ اظهار کرد: بی‌شک، اثر خواهد داشت. احتمالا ترامپ و استراتژیست‌های جمهوریخواه امیدوارند که تظاهرات خشونت آمیز در انتخابات به سود آنها تمام شود و شاید به این دلیل ترامپ تعمدا بر آتش، نفت می‌پاشد. بطور خلاصه، بحث این است که جمهوری‌خواهان به عنوان "حافظان نظم و قانون" ممکن است بتوانند در شرایط آشوب و ناامنی بخشی از سفیدپوستان لیبرال را به سوی خود بکشانند. این بیشتر در مورد زنان ساکن در نزدیکی مناطق آشوب‌زده که بیشتر نگران خانواده و فرزندان خود هستند، می‌تواند صادق باشد.

احمدی با بیان این که فرض بر این است که آشوب‌های گسترده بعد از ترور مارتین لوترکینگ در آوریل 1968 موجب پیروزی نیکسون که بر "نظم و قانون" متمرکز بود، در انتخابات همان سال شد، تصریح کرد : اگر چه این فاکتور مهمی است اما باید به فاکتورهای دیگر نیز توجه داشت. از جمله اینکه سهم رای‌دهندگان سفید پوست از حدود 90 درصد در سال 1968 به حدود 67 درصد در سال جاری کاهش یافته است. بعلاوه، موضوعات مهم دیگری نیز در انتخابات آتی در مرکز توجه است. از جمله تلقی مردم از مدیریت بیماری کرونا توسط ترامپ که بسیار منفی است و نیز بحران اقتصادی ناشی از کرونا. بعلاوه، تا انتخابات 5 ماه باقی است و ممکن است تا آن موقع تحولات مهمتری روی دهد و این ناآرامی‌ها تا حدودی به فراموشی سپرده شوند.

استراتژی دموکرات در نوع برخورد با اعتراضات اخیر در آمریکا

 وی در مورد عملکرد دموکرات ها در مورد این اعتراض ها با توجه به تلاششان برای بهره‌برداری انتخاباتی از این تحولات نیز گفت: با توجه به پاسخم به سوال قبلی، تمرکز دمکراتها بر این است که مانع از سوءاستفاده ترامپ از اعتراضات خشونت آمیز شوند. به این دلیل تمرکز آنها بر دو موضوع؛ یکی محکوم کردن نژادپرستی نهادینه در پلیس و دیگر تاکید بر حفظ نظم و قانون بوده است،
«جو بایدن» حول چنین محوری فعال بوده و ضمن همدردی با تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و تماس با آنها کوشیده تا همزمان بر حفظ نظم و قانون نیز پای بفشارد.


افزایش مشارکت اقلیت ها در انتخابات، به نفع دمکرات‌ها خواهد بود

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این اعتراضات باعث افزایش انگیزه در بین معترضین برای شرکت در انتخابات و تغییر روند سیاسی کنونی در این کشور شود؟ اظهار کرد: قطعا؛ یکی از مسائل در انتخابات آمریکا همواره میزان شرکت در آن بوده است. هر دو حزب همواره تلاش داشته اند تا پایگاه رای خود را بسیج کرده و به حرکت درآورند. جمهوری‌خواهان همیشه کوشیده‌اند تا به اشکال مختلف در راه شرکت اقلیت‌های نژادی و قومی که معمولا به دمکرات‌ها رای می‌دهند، در انتخابات ایجاد مشکل کنند. بطور معمول در این قبیل حوادث خشم، ترس و نگرانی ناشی از آن  موجب توجه بیشتر رای دهندگان و مشارکت درصد بیشتری از آنها در انتخابات می‌شود. این اگر چه در مورد هر دو کمپ صادق است، اما اگر موجب شرکت بیشتر اقلیت‌ها شود، قطعا امتیازی برای دمکرات‌ها خواهد بود؛ چرا که اقلیت‌ها در شرایط عادی کمتر رغبتی به شرکت در انتخابات دارند. این در حالی است که محافظه کاران معمولا بطور مرتب‌تر در انتخابات شرکت می‌کنند.

ترامپ پایگاه رای خود برای انتخابات ۲۰۲۰ را برگزیده و بر حفظ و گسترش آن متمرکز است

احمدی همچنین در واکنش به این موضوع که آیا این اعتراضات باعث کاهش جایگاه رای ترامپ شده است و یا اینکه با توجه به اینکه اکثر رای  دهندگان به ترامپ در سال ۲۰۱۶  سفیدپوستان  آمریکایی بودند بر اثر  تحولات اخیر عزم  آنها  برای انتخاب مجدد ترامپ با توجه به نوع نگاه وی به اعتراضات در این کشور افزایش پیدا کرده است؟ تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های سیاست جاری در آمریکا، شدت قطبی شدن جامعه سیاسی و روند فزاینده آن به علت عملکرد ترامپ است که قابل مقایسه با دیگر دمکراسی‌ها نیست. به این دلیل، بخش اعظم رای دهندگان حتی قبل از شروع مبارزات انتخاباتی، کمپ خود را برگزیده و نسبت به آن متعصب اند. در نتیجه، درصد رای‌دهندگانی که باید در جریان مبارزات انتخاباتی تصمیم خود را بگیرند، کوچک‌تر و کوچک‌تر شده است. همین امر یک از دلایل رویه خاص ترامپ در جریان این ناآرامی‌ها است. او مانند دوره قبل تصمیم خود را گرفته و پایگاه رای خود را برگزیده و بر حفظ و گسترش آن متمرکز است.

وی ادامه داد : در دور قبل هم او با حملات بی‌سابقه به اقلیت‌ها ، مهاجرین و روند جهانی شدن که به زعم او باعث فرار مشاغل از آمریکا شده، برای جذب سفیدپوست‌ها و بویژه اقشار سفیدپوست فاقد مدرک دانشگاهی کوشید. در این دوره سوال مهم این است که آیا بخشی از سفیدپوست‌های ناراضی از عملکرد ترامپ در حوزه‌های دیگر یا بخشی از سفیدپوست‌های لیبرال به خاطر مسئله "نظم و قانون" به او رای خواهند داد یا خیر؟

انتهای پیام

نظر شما