شناسهٔ خبر: 40517605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول:

۸۰ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در دزفول بیماری زمینه‌ای داشته‌اند

دزفول- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۰۸ نفر در بیمارستان بزرگ دزفول فوت کرده‌اند که ۸۰ درصد از آنها بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدیه توکلی ظهر امروز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی دزفول، اظهار کرد: برای بسیاری از مردم این سوال مطرح شده است که چرا بیمارستان بزرگ دزفول به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است؟ که باید گفت «یک بیمار کرونایی به متخصصان مختلف و شرایط ویژه‌ای نیاز دارد» در حالی که سایر بیمارستان‌های شهرستان فاقد ۹۰ درصد امکانات لازم برای درمان بیماران کرونایی هستند.

وی افزود: یک بیمار مبتلا به کرونا نیازمند ۵ تا ۶ نوع ویزیت است بنابراین باید در محلی بستری شود که بتواند تمام مشاوره‌ها را دریافت کند به همین دلیل بیمارستان گنجویان بهترین گزینه برای بستری بیماران کرونایی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص جداسازی بیماران کرونایی از سایر بیماران در بیمارستان بزرگ دزفول، توضیح داد: ۸ بخش بیمارستان شامل دو بخش آی. سی.یو، یک اورژانس و ۵ بخش جنرال به بیماران کرونایی اختصاص یافته است که به صورت مرتب ضدعفونی می‌شوند و تمام موازین بهداشتی در این بخش‌ها رعایت می‌شود.

توکلی با اشاره به جدا بودن محل بستری افراد مبتلا با افرادی که هنوز نتیجه تست آنها مشخص نشده است، گفت: هر بخش شامل ۴۰ تخت است که به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد آنها به ۲۰ تخت رسیده است چرا که بار ویروس در بدن هر فرد متفاوت است لذا فاصله اجتماعی بین بیماران بستری نیز رعایت می‌شود.

وی با اشاره به ممنوع بودن ملاقات در تمام بیمارستان‌های ۳ شهرستان دزفول، گتوند و شوش از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، عنوان کرد: برای بیماران خاص سهمیه ماسک و دستکش در نظر گرفته شده که از بدو ورود به بیمارستان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول اضافه کرد: هر فردی که به بیمارستان بزرگ دزفول مراجعه می‌کند در صورتی که علائم تنفسی داشته باشد از همان بدو ورود به بخش اورژانس ویژه کرونا منتقل می‌شود ضمن اینکه دیگر بیماران از قبیل بیماران تصادفی و قلبی-عروقی به دیگر اورژانس بیمارستان منتقل می‌شوند و تمام پزشکان، پرستاران و تزریقات این دو بخش اورژانس مجزا هستند.

توکلی به ابتلای ۱۰۰ نفر از کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول به کرونا اشاره کرد و گفت: کادر درمان با لباس محافظ شخصی در بیمارستان حضور دارند و برخی از این کادر درمان و پرسنل در محیطی خارج از بیمارستان از قبیل محیط خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی حال عمومی تمام این پرسنل مبتلا شده را مطلوب دانست و اضافه کرد: از این ۱۰۰ نفر فقط ۵ نفر در بیمارستان بستری شدند و مابقی در منزل قرنطینه شدند. یک نفر از این افراد به دلیل حاد بودن شرایط به مدت ۳۰ روز در آی. سی.یو بستری بود که ۹ روز پیش با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد.

راه‌اندازی سومین آی. سی.یو ویژه کرونا

توکلی از راه اندازی سومین آی. سی.یو ویژه بیماران کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول طی هفته آینده خبر داد و افزود: تمام فرایند جداسازی به صورت اصولی در بیمارستان بزرگ دزفول انجام می‌شود و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۱۰۰ نفر به اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۳۰۰ نفر بستری شده‌اند.

فوت ۱۰۸ نفر بر اثر کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول تعداد کل فوتی‌های ناشی از کرونا را در حوزه این دانشگاه، ۱۰۸ نفر برشمرد و گفت: این فوتی‌ها از ۳ شهرستان دزفول، شوش و گتوند هستند ضمن اینکه ۴ نفر از این فوتی‌ها نیز از خارج از حوزه دانشگاه بوده‌اند.

توکلی اضافه کرد: ۱۰ نفر از این فوتی‌ها از ساکنان ۳ شهرستان دزفول، شوش و گتوند هستند که در زمان ابتلاء به کرونا در بیمارستان‌های استان‌های دیگر بستری شده و فوت کرده‌اند لذا با احتساب این افراد درصد فوتی‌های ناشی از کرونا نسبت به کل مبتلایان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۳.۳ درصد است.

وی میانگین سنی فوتی‌های ناشی از کرونا را در بیمارستان بزرگ دزفول، ۶۹ سال برشمرد و گفت: تاکنون هیچ فوتی زیر ۲۰ سال در بیمارستان بزرگ دزفول ثبت نشده است و سن اکثر فوتی‌ها ۸۱ تا ۹۰ سال است.

توکلی با بیان اینکه ۸۰ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند، یادآور شد: ۲۰ درصدی نیز که بیماری زمینه‌ای نداشته و بالای ۸۰ سال سن داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به بازرسی از مطب‌ها و کلینیک‌های بخش خصوصی به منظور بررسی نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تأکید کرد: مطب‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند پلمب می‌شوند ضمن اینکه مردم نیز می‌توانند تخلفات بخش خصوصی را گزارش کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین بیان کرد: نقاهتگاه کرونا در دزفول از نظر تجهیزات و موازین بهداشتی جزو برترین نقاهتگاه‌ها در سطح کشور است لذا بهتر است بیماران سرپایی دوره قرنطینه خود در این مکان سپری کنند.

توکلی در پایان خواستار اهتمام مردم نسبت به اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور کاهش زنجیره انتقال کرونا و پرهیز از تردد غیرضروری در سطح جامعه شد.

نظر شما