شناسهٔ خبر: 40517516 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نشت گازوئیل در مدار شمالگان

در پی جاری شدن بیش از ۲۰هزار تن گازوئیل در دو رودخانه در روسیه که به سمت قطب شمال جریان دارند، پلیس روسیه یک کارمند شرکت ان‌تی‌ای‌کی، از زیر مجموعه‌های کمپانی نوریلسک نیکل را بازداشت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، این کارمند که ویاچسلاو استاروستین نام دارد، به مدت یک ماه و تا تصمیم جدید دادستانی محلی در بازداشت باقی خواهد ماند. هیچ گزارشی درباره اتهام احتمالی این شهروند روسیه منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، نشست بیش از ۲۰ هزار تن گازوئیل در شمال روسیه، بزرگ‌ترین حادثه زیست‌محیطی تاریخ در این منطقه به شمار می‌رود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در پی بروز این «فاجعه زیست محیطی» در مدار شمالگان وضعیت اضطراری آلودگی اعلام کرد.

پوتین همچنین از مسئولان شرکت روسی نوریلسک نیکل که بزرگ‌ترین تولید کننده نیکل و پالادیوم در جهان است به دلیل تأخیر بیش از حد در رساندن خبر این فاجعه طبیعی به مقامات رسمی به شدت انتقاد کرد.

تصاویر منتشر شده از منطقه نشت، لکه‌هایی بزرگ به رنگ قرمز تیره را نشان می‌دهد.

ماجرا چیست؟

نشت گازوئیل به رودخانه از ۲۹ مه (۹ خرداد) از نیروگاهی در نزدیکی شهر نوریلسک واقع در مدار شمالگان در ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتری شمال شرقی مسکو آغاز شد. پس از آن سیلی از گازوئیل به دو رودخانه «دالدیکان» و «آمبارنایا» که در فاصله ۱۲ کیلومتری از محل نشت قرار دارند سرازیر گردید.

شرکت نوریلسک نیکل که مالک این نیروگاه است با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نشت و ریزش شدید گازوئیل در اثر سقوط تکیه‌گاه‌ها در زیر مخزن ذخیره ایجاد شده است. این شرکت می‌گوید به موقع مقامات را از این حادثه آگاه ساخته، اما یوگنی زینیچف، وزیر دفاع مدنی روز چهارشنبه گفت که دولت دو روز بعد از این ماجرا خبردار شده است.

تا کنون چندین تیم نجات از جمله گروهی از امدادگران وزارت دفاع مدنی و فوریت‌های پزشکی و گروه دیگری از آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه روسیه به منطقه اعزام شده‌اند. همزمان عملیات جمع‌آوری گازوئیل از سطح آب رودخانه‌ها نیز آغاز شده است.

هشدار صندوق جهانی طبیعت

صندوق جهانی طبیعت به روسیه هشدار داده که گازوئیل ممکن است به دریاچه پیازینو در حدود ۲۰ کیلومتری نیروگاه رسیده باشد. این نهاد بین‌المللی با اشاره به ادعای مقام‌های روسی که می‌گویند لکه‌های گازوئیل دقیقا مکان‌یابی شده، اعلام کرد: «مکان‌یابی دقیق و موفقیت‌آمیز بدان معنی نیست که هیچ ماده آلاینده‌ای به دریاچه نرسیده است».

صندوق جهانی طبیعت گفته است: «متاسفانه سمی‌ترین اجزای گازوئیل، ترکیبات آروماتیک سبک از جمله بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و گزیلن هستند که مقادیر قابل توجهی از آن در آب حل شده به هیچ وجه قابل جمع‌آوری نیستند.»

صندوق جهانی طبیعت همچنین تأکید کرده که این حادثه نشت می‌تواند به «پیامدهای ناگوار و فاجعه‌آمیز» شود به طوری که «سلامتی و زندگی ساکنان محلی» را نیز تهدید کند و همچنین «باعث وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به اکوسیستم و مرگ ماهی‌ها، پرندگان و حیوانات دیگر شود.

تحقیقات بیشتر درباره علت دقیق نشت گازوئیل در شمال روسیه آغاز شده است.

مدار شمالگان یا مدار قطب شمال یکی از پنج مدار مهم زمین است که در طول جغرافیایی ۶۶.۳۳ درجه و در جنوبی‌ترین نقطه از قطب شمال قرار دارد. بیشترین قسمت این مدار در شمال روسیه است.

نظر شما