شناسهٔ خبر: 40517336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تکیه ناسار سمنان؛ اثری ملی با حالی ناخوش+ تصاویر

اثر ملی تکیه ناسار سمنان، این روزها وضع نامناسبی دارد و عدم رسیدگی به آسیب‌های مربوط به بارندگی و رطوبت، تخریب بخش‌هایی از آن را شدت بخشیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس سمنان- غلام‌رضا کریمی‌محمدی: تکیه ناسار سمنان که یکی از محل‌های تجمع مردم محسوب می‌شود، مربوط به دوره قاجاریه بوده و در راسته بازار سمنان واقع شده است؛ نقطه‌ای که رفت‌وآمد مردم در آن بسیار بیشتر از نقاط دیگر است.

تکیه ناسار سمنان در ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شمار ثبت ۵۸۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و زیبایی‌اش در این بوده که موقوفه است.

این بنا از موقوفات میرزا آقا فامیلی در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی و مغازه‌های پیرامون تکیه نیز وقفی است و به اهل بازار و کاسبان اجاره داده می‌شود؛ اما نگهداری، تعمیر و رسیدگی به آن در حوزه وظایف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان است.

تخریب بخش‌هایی از دیوارها

بر اساس اطلاعات موجود در منابع میراثی، شکل تکیه ناسار مستطیلی و یکی از مهم‌ترین فضاهای تقسیم مسیرهای ارتباط با راسته شمالی بازار است.

تکیه ناسار هم‌جوار یک مسجد، آب‌انبار و تیمچه بوده که همگی در ضلع جنوبی آن قرار دارند و حمام ناسار نیز در نزدیکی این بنا واقع شده است.

اما اگر گشتی در این تکیه بزنید، زیباترین قسمت تکیه، ضلع شرقی آن است که دارای دو ستون آجری بلند و حجره‌هایی با درهای چوبی زیبا و کاشی‌کاری هفت‌رنگ و سقف قاب‌بندی است.

تخریب بخش‌هایی از دیوارهای اثری ملی تکیه ناسار سمنان یکی از موارد مهمی است که در دید نخست با آن مواجه خواهید شد.

بین شماری از دیوارهای این تکیه، شکاف‌هایی ایجادشده که نشان‌دهنده عدم توجه به تعمیر، بازسازی و نگهداری آن بوده و از این‌رو، احتمال ریزش و تخریب آن را بیش از گذشته ساخته است.

دیوارهای آجری تکیه ناسار سمنان امروز بیش از گذشته به مرمت و بازسازی نیاز دارند تا از خطر فرسودگی و از بین رفتن بخش‌هایی از آن جلوگیری شود.

بالای سر در مغازه‌های پایین تکیه نیز نشانه‌هایی از ترک‌های دیوارها مشاهده می‌شود که این امر خطر ریزش و همچنین لزوم ایمن‌سازی محیط را بیشتر گوشزد می‌کند.

درهای چوبی بی‌رنگ و رو

اثری ملی تکیه ناسار سمنان دارای چهار ورودی و خروجی است که دو ورودی در امتداد راسته بازار و دو ورودی دیگر از شرق و غرب قرار دارند؛ البته ورودی اصلی تکیه در ضلع شرقی واقع شده و روبه‌روی شاه‌نشین است.

دورتادور طبقه اول، راهرویی وجود دارد که دسترسی به آن از ضلع‌های مختلف متفاوت بوده و برای استقرار زنان و کودکان بوده است.

طبقه پایین تکیه را چندین مغازه تشکیل می‌دهد. تخریب درهای چوبی تکیه ناسار سمنان که از سال‌های دور در آن کار گذاشته شده و نمادی از معماری قدیمی ایران است، یکی از موارد مهمی بوده که باید به آن توجه شود.

بخش‌های مختلفی از این درها، امروز از بین رفته و رنگ‌آمیزی روی آن هم لعابی ندارد که باید نسبت به تعمیر، بازسازی و نگهداری آن به‌خصوص در حوزه رنگ‌آمیزی اقدام شود.

زشتی سیاه‌آب‌ها روی گچ‌کاری‌ها

در طبقه بالای اثری ملی تکیه ناسار سمنان، ایوان‌هایی برای تماشای مراسم تعزیه وجود دارد که در سمنان رونق فراوانی داشته و این روزها کمرنگ‌تر شده است.

آب خوردگی فضای گچی بالای تکیه ناسار سمنان نمای ناخوشایندی برای آن ایجاد کرده است؛ سیاهی‌هایی که به‌واسطه آب‌خوردگی نمای گچی به وجود آمده، نشان‌دهنده ورود آب به بخش گچی سازه تکیه است.

این امر هم خطر تخریب و ریزش بخش گچی را به وجود می‌آورد و هم از زیبایی‌های بصری این بنای مهم ملی کاسته است.

گرچه اگر دقت بیشتری به بخش گچی این بنا شود، مشاهده خواهید کرد که بخش‌هایی از گچ‌کاری‌های انجام‌شده روی بنا نیز ریزش کرده و محل ریزش نیز به‌خوبی قابل مشاهده است.

سقف شیروانی؛ نیازمند نگهداری

سقف اثر ملی تکیه ناسار سمنان مانند دیگر تکایای قدیم با چادر پوشانده می‌شده و در سال ۱۳۰۶ تبدیل به سقفی شیروانی و یک شیروانی بزرگ و قرمزرنگ با پنجره‌های مشبک سبز بر روی آن ساخته شده است.

تخریب بخش‌هایی از سقف و آبراه‌ها یکی از موارد دیگری است که باید به آن توجه شود.

بخش‌هایی از سقف فلزی و شیروانی تکیه ناسار به علت وزش باد شدید و عدم تعمیر و نگهداری دچار ریزش شده است که این امر لزوم توجه به آن و بازسازی را بیش از گذشته نمایان می‌سازد.

اسکلت چوبی سقف؛ مستعد خطرسازی

اسکلت چوبی سقف اثری ملی تکیه ناسار سمنان نیز به نگهداری و بازسازی نیاز دارد تا خدای‌نکرده از ریزش احتمالی و ایجاد خطرات و آسیب‌های جانی و مالی آن کاسته شود.

چوب‌های سقف، ستون‌ها و برخی بدنه این تکیه که نمادی از معماری قدیمی ایرانی با استفاده از چوب بوده است، حتماً به بازسازی پیگیری و رسیدگی نیاز دارد.

تکیه ناسار از نظر فرم و شکل ظاهر بسیار شبیه به تکیه پهنه سمنان بوده؛ جز آنکه در چند سال اخیر در وسط آن حوضی بزرگ ساخته شده است.

از ویژگی‌ها و تزئینات معماری بنا می‌توان به آجرکاری دیوارها، گل‌های فلزی ناودان‌ها، رنگ و تزئینات سنگی حوض مرکز تکیه، شباک‌ها و تزئینات چوبی طبقه اول و کاشی‌های معقلی به رنگ‌های لاجوردی، زرد، سیاه و سفید در ورودی شرقی اشاره کرد که همه این زیبایی‌ها نیازمند نگهداری است.

انتهای پیام/74006/م

نظر شما