شناسهٔ خبر: 40516785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بن بست مذاکرات برگزیت در میانه راه

لندن – ایرنا – چهارمین دور مذاکرات نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری‌های دوجانبه در دوره پسابرگزیت روز جمعه (۱۶ خرداد) در حالی بدون نتیجه پایان یافت که با گذشت نیمی از مهلت تعیین شده، چشم انداز روشنی برای رسیدن به توافق دیده نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

«میشل بارنیه» نماینده شورای اروپا در امور برگزیت روز جمعه (۱۶ خرداد) در یک کنفرانس خبری از بروکسل با ابراز ناخرسندی از روند مذاکرات تصریح کرد که این شیوه نمی‌تواند برای همیشه تداوم یابد. 

وی طرف انگلیسی را متهم کرد که از بندهای بیانیه سیاسی برگزیت که سال گذشته از سوی دو طرف پذیرفته شد، عقب نشینی می‌کند. نماینده شورای اروپا با بیان اینکه این رفتار غیرقابل پذیرش است خواستار پایبدی لندن به اجرای کامل تعهدات خود شد.

هم زمان «دیوید فراست» مشاور نخست وزیر انگلیس در امور برگزیت با صدور بیانیه‌ای طرف اروپایی را به طرح مطالباتی متهم کرد که با نقض استقلال این کشور، لندن را به تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا گرفتار می‌کند.

وی افزود: هرچند انگلیس پیشتر تهدید کرده بود که اگر مذاکرات تا ماه جاری میلادی به نتیجه نرسد از ادامه گفت‌وگو با اتحادیه اروپا انصراف خواهد داد، اما فراست به ادامه مذاکرات چراغ سبز نشان داد و تصریح کرد: اگر به دنبال پیشرفت هستیم باید به گفت‌وگوها سرعت بخشیم.

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.   

دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان دوره گذار درباره آینده همکاری ‌های دو جانبه به توافق برسند. در غیر این‌صورت روابط انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می‌شود که با توجه به چهار دهه روابط دو طرف خسارت‌های مالی هنگفتی را تحمیل خواهد کرد. 

رئیس بانک مرکزی انگلیس به بانک‌های این کشور هشدار داده که خود را برای احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا آماده کنند.

بر اساس گزارش‌ها، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا قرار است با هدف خروج از بن بست مذاکرات پسابرگزیت در ماه جاری ملاقات کنند.

نظر شما