شناسهٔ خبر: 40514116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آیت الله سجادی:

اگر ولايت فقيه نبود، ايران چند تکه مي‌شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی و از یاران و شاگردان امام راحل، با تاکید بر اینکه دشمنان نمی‌توانند بر حکومت ولایت فقیه نفوذ کنند، گفت: قطعا اگر ولایت فقیه نبود، ایران چند تکه می‌شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، آیت الله سیدمحمد سجادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر نظریه ولایت فقیه مطرح نمی‌شد آیا می‌توانستیم بر رژیم پهلوی پیروز شویم؟ افزود: وقتی که امام بحث ولایت فقیه را مطرح کرد، جنجال‌های زیادی بپا شد، در آن زمان (پهلوی) در حوزه‌ها حتی تفسیر قرآن هم رسم نبود و جو وحشتناک ظلمانی در حوزه‌ها حاکم بود و حتی خود قرآن هم مهجوریت داشت.
مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی، گفت: طرح بحث ولایت فقیه موجب اعتراض خیلی‌ها شد و برخی حوزوی‌ها آن را خلاف شرع می‌دانستند، اما مبنای حضرت امام (ره) در این موضوع، قرآنی بود.
آیت الله سجادی افزود: ما آن زمان نمازجمعه نداشتیم، اما اکنون در بیش از هزار نقطه از کشور نمازجمعه برپا می‌شود که به نوعی اقامه دین است و موضوع ولایت فقیه هم در واقع ادامه راه انبیاء و قرآن است که امام راحل آن را دنبال می‌کرد.
وی گفت: امام (ره) با زبان قرآن و با اخلاص و روحیه جهادی که داشت، این موضوع را مطرح کرد و البته موافقان داخلی و خارجی داشت و عکس العمل امام (ره) در خصوص مخالفان حوزه فقط سکوت بود و صفت حلم و کرم امام (ره) در این موضوع بسیار نقش آفرینی کرد.
مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آن زمان به امام (ره) انگ کمونیست بودن می‌زدند؟ افزود: عده‌ای برای زدن امام (ره) در نجف از طرف ساواک و سفارت ماموریت داشتند، اما امام (ره) در این مدت هیچ عکس العملی نشان نمی‌داد و حتی درخصوص مخالفان داخلی هم به گونه‌ای برخورد می‌کرد که همان شهریه‌ای که به آقا مصطفی می‌داد، به مخالفانش هم پرداخت می‌کرد.
آیت الله سجادی گفت: تفکر امام (ره) آنچنان برای کشور برکات داشته است که قابل شمارش نیست و دو هزار سال در ایران کسی حق انتخاب نداشت، اما امام راحل با تحقق سه کلمه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی جامعه مرده، عقب افتاده و فرسوده را با نفس الهی خود زنده و بیدار کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نوع دیدگاه امام (ره) درباره عملکرد منافقین و سازمان مجاهدین، افزود: امام خیلی از مسایل را با نور خدا می‌دید، یک روز فرمود که یک نفر خدمتش آمد و نهج البلاغه خواند و امام فرمود این فرد از بس نهج البلاغه خواند که من به او شک کردم و ما بعد دیدیم که در باطن او چه بود.
آیت الله سجادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه توانسته ایم در این 41 سال بحران‌های زیادی را پشت سر بگذاریم؟ گفت: امام پایه‌های حکومت را محکم، براساس قانون بین المللی و برپایه مردم گذاشت و همان زمان به تدوین قانون اساسی پرداخت و مرتب در این سال‌ها انتخابات برگزار شد و پس از امام (ره) نیز رهبری به عنوان بهترین فرزند علمی، سیاسی و عرفانی امام (ره) پرچم انقلاب را در سطح داخلی و بین المللی به اهتزاز نگه داشت.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب همانند حضرت عباس (ع) نافذالبصیره است، آمریکا و اروپا و دشمن را خوب می‌شناسد و خیلی چیز‌هایی که ایشان می‌گویند، ممکن است ما چند سال بعد به آن برسیم.
مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه ما پیچ‌های تاریخی را در این 41 سال پیش سر گذاشته ایم؟ گفت: در دوره حضرت امام (ره) که ما هر روز بحران داشتیم، از بحران بنی صدر تا بحران کردستان، سیستان و بحران نهضت آزادی و جبهه ملی و حادثه شهادت شهیدبهشتی و یاران باوفایش همه و همه بحران بود، اما امام با نصرت الهی همه را مدیریت کرد.
آیت الله سجادی افزود: این خصوصیت حکومت ولایت فقیه است که دشمنان نمی‌توانند در آن نفوذ کنند و هم اکنون در موضوع کرونا که همه دنیا به زانو درآمده اند، ایران با اخلاص و جهادی که صورت گرفته، تحت اشراف، ولی فقیه مدیریت خوبی در این بخش داشته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بدون داشتن ولایت فقیه و با صرف اتکای به مردم، ما می‌توانستیم این انقلاب را پیش ببریم؟ گفت: مردم آنطور که با امام (ره) و انقلاب بیعت کردند، با کس دیگری کنار نمی‌آمدند و یقینا اگر امام و رهبری نبودند تشتت و تضارب آرا و درگیری‌های منطقه‌ای ایجاد می‌شد و شاهد چند تکه شدن ایران بودیم.
آیت الله سجادی، افزود: البته در این چند سال آنطور که باید رهنمود‌های رهبری عمل نمی‌شود، مثلا در بحث نام گذاری‌های سال می‌بینیم که منویات ایشان آنطور که باید اجرا نمی‌شود و اگر آن اتحادی که در بحث کرونا در میان مسئولان می‌بینید در دیگر مسایل هم بود، ما به راحتی می‌توانستیم جلوی مفاسد اقتصادی، فحشا و منکرات را بگیریم.
وی گفت: در گام دوم انقلاب نباید انفعالی برخورد کرد و باید از انحرافاتی که ما را در مسیرمان تهدید می‌کند، هم بترسیم و هم مقابل آن ایستادگی کنیم و اگر کلمات این رهبر نافذالبصیره را گوش دهیم، قطعا بیش از این‌ها پیشرفت خواهیم داشت، چراکه مقام معظم رهبری بسیار قرآنی عمل می‌کنند و تکیه ایشان به ظرفیت داخل کاملا براساس قرآن است.
مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی در پاسخ به سوالی درباره حواشی که در موضوع آقای منتظری پیش آمد؟ افزود: برای امام (ره) جز اسلام و مردم هیچ چیزی مهم نبود، در آن جریان، چون احساس کردند اگر آن قضایا حل نشود، انحراف بزرگی در اصل جمهوری اسلامی پیش می‌آید در بحث گروه مهدی هاشمی چندین بار اعلام خطر کردند که در نهایت مجبور شدند تصمیم قاطع بگیرند که البته این تصمیم برای ما و نیرو‌های نظامی شوک بزرگی بود.
آیت الله سجادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از این نمونه‌های قاطعیت در مقام معظم رهبری هم مثال‌هایی مدنظرتان هست؟ گفت: برای مثال در تجمعات سال گذشته که در پی افزایش قیمت بنزین رخ داد اگر ایشان محکم نمی‌ایستادند کل کشور به آتش کشیده می‌شد، اما ایشان آمدند و فرمودند با نظر سران موافقند و اینگونه بود که قائله جمع شد.
وی افزود: در این تجمعات منافقین و خارج نشین‌ها پشت ماجرا بودند و ایشان با صلابت ورود کردند.
آیت الله سجادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آن زمان خیلی‌ها اعتقادی به دخالت مراجع در بحث سیاست نداشتند و به گونه‌ای دین را از سیاست جدا می‌دانستند؟ گفت: بسیاری از علما و فق‌ها آن زمان از دخالت در بحث سیاست پرهیز می‌کردند و اصلا آن را صحیح نمی‌دانستند و هنوز هم این افراد هستند، اما جرات نمی‌کنند، بیان کنند.
وی افزود: عقیده آن‌ها این بود که نباید در امور سیاسی دخالت کنند، اما امام (ره) با گفتار، رفتار و روحیه جهادی اش، پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) را الگوی خود قرار داد و حاضر نشد کوتاه بیاید و مرتب می‌فرمود که اگر اصل اسلام و مسلمین در خطر باشند، باید وارد میدان شویم و اگر در سیاست ورود نکنیم، خواسته کفار، منافقین و غارتگران ثروت ملی محقق می‌شود.
این شاگرد امام راحل، گفت: البته قدم در این مسیر برای امام (ره) بسیار سخت بود و از آن زمان که امام (ره) علیه کاپیتولاسیون صحبت کردند، جانشان در خطر بود و کسی شکی نداشت، امام را می‌خواستند اعدام کنند که البته مسایلی پیش آمد که اینگونه نشد.
آیت الله سجادی افزود: ایشان در طول نهضت خود چه زمانی که در ترکیه و چه در نجف بودند، همیشه در خط مقدم بوده و بار‌ها ترور شدند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه رابطه امام (ره) با دو فرزندش مصطفی و احمد، گفت: امام علاقه شدیدی به این دو فرزند داشت و البته فرزندان هم به راه و عقیده و ایمان امام اعتقاد راسخ داشتند و به قول مقام معظم رهبری، آقامصطفی هیچ گاه روحیه آقازادگی در او دیده نمی‌شد.
آیت الله سجادی درباره موضوع جانشینی امام راحل نیز افزود: انتخاب مقام معظم رهبری نیز مانند خیلی از مسایل انقلابمان کار خدا بود.
وی درباره نقش سیداحمد خمینی هم گفت: ایشان اولین کسی بود که با رهبری بیعت کرد، یک کلمه از آرمان امام (ره) و رهبری تخطی نکرد، البته وی تحت فشار بود و خودش می‌گفت که جلساتی چندین ساعته می‌گذاشتند، اما من می‌آمدم و در حسینیه برعکس آن‌ها حرف می‌زدم و همیشه معتقد بود که اگر به عنوان فرزند امام (ره) کاری خلاف شرع انجام دهد، فتنه خواهد شد.
 
اسرائیل در محاصره امام خامنه‌ای است
مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی و از یاران امام (ره)، گفت: اکنون کل رژیم اسرائیل در محاصره توپخانه حزب الله، ایران و در محاصره امام خامنه‌ای است.
آیت الله سیدمحمد سجادی در ادامه سخنانش در برنامه بنیانگذار به برخی مباحث که در خصوص نحوه ساخت مرقد امام خمینی (ره) مطرح می‌شود، انتقاد کرد و افزود: حالا نظام آمده و حرمی برای ایشان مرتب کرده است، اما برخی‌ها دائم علامت سوال می‌گذارند.
وی گفت: واقعا انسان تعجب می‌کند که امامی که این همه برای کشور ما عزت آورده و جایگاهی برای حکومت است، نباید چنین حرمی داشته باشد، ما هم اکنون شاهدیم که مراسم‌های مختلفی در این حرم برگزار می‌شود، به نوعی این حرم، علم عزت اسلام و مسلمین است، نمی‌دانم چرا عده‌ای چشم دیدن ندارند که البته کور شود، هرکه نمی‌تواند ببیند.
آیت الله سجادی افزود: واقعا برای امام (ره) طلا و نقره مهم نبود، امام چه در نجف و چه در ایران بسیار ساده زیست بودند، اما اکنون حرم امام (ره) مرکز ارواح شهدا تبدیل شده است و می‌توان آن را مجمع شهدا دانست و چیزی نیست که یک عده نمی‌توانند، ببینند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در ساخت این حرم به ساده زیستی امام توجه می‌شد، بهتر نبود؟ گفت: به هرحال آن‌هایی که اشکال می‌کنند، قصد قربت ندارند و این را مطمئن باشید که اهدافی در پشت سر دارند که من به حالشان تاسف می‌خورم.
این شاگرد و یار امام راحل، گفت: در این 41 سال بینید که آستان قدس رضوی به لحاظ توسعه و همچنین امامزاده ها، شاهچراخ و نجف و کربلا چه توسعه‌ای پیدا کرده است و همه این حرم‌ها از برکت نهضت امام (ره)، آباد، مفروش و تمیز شد و ما توصیه می‌کنیم افراد دیگر این حرف‌ها را نزنند و به حرم بروند و نماز بخوانند و امام به چند آیه آخر سوره حشر بسیار علاقه داشت که درخواست می‌کنیم، مردم این چند آیه را بخوانند و قطعا خداوند حاجاتشان را می‌دهد، چرا که ما هم اکنون قصه‌های زیادی از کرامات امام می‌شنویم.
مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حفظ روحیه انقلابی در این سال‌ها چقدر موجب صیانت از کشور شده است؟ گفت: به هر حال کسی که به حداقل‌ها در دنیا قانع باشد، می‌تواند روحیه انقلابی خود را حفظ کند.
آیت الله سجادی در ادامه به شهید سردار سلیمانی اشاره کرد و او را الگویی بی نظیر خواند و گفت: در زمانی که عده‌ای به دنبال اختلاس بودند، ایشان شب و روز نشناخت و به دنبال حمایت از وطن، آرمان و مردم بود و خداوند همیشه شهدایی همچون شهید سلیمانی را جلوی چشم ما می‌آورد، تا هوشیار شویم.
وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انقلاب اسلامی در آن سوی مرز‌ها هم، گفت: هم اکنون اگر شرایط به جایی رسیده است که آمریکایی‌ها مجبورند از منطقه بروند، ناشی از تاثیرات انقلاب ماست، چرا که خداوند رعبی از انقلاب، ارتش و سپاه و رهبری ما در دل دشمنان انداخته و گاو شیرده آمریکا نیز شیرش خشک شده است و کاملا درمانده اند.
آیت الله سجادی در مورد مواضع و ایستادگی امام (ره) در بحث فلسطین هم گفت: همان زمان در نجف خیلی‌ها در خصوص فلسطین مخالفت می‌کردند، اما آیا اسرائیل 40 سال قبل با اسرائیل الان فرقی ندارد؟ الان یک طرف اسرائیل، غزه و طرف دیگر لبنان است و در واقع کل اسرائیل در محاصره توپخانه حزب الله و ایران و در محاصره امام خامنه‌ای است.
وی گفت: وضع امروز اسرائیل ناشی از تحولی است که با الگوگیری از نظام انقلاب اسلامی ما در کشور‌های منطقه ایجاد شده است.
مدیر موسسه شهید مصطفی خمینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بدون داشتن نظام ولایت فقیه می‌توانستیم به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم؟ افزود: استقلال، عزت و عظمتی که ما داریم در گرو نهضت اسلامی و نهضت امام (ره) است و اگر قرار بود ما نظام مان را به توده ای‌ها بسپاریم همان اتفاقی که در شوروی سابق رخ داد در ایران هم رخ می‌داد، چرا که انسان در نظام کمونیستی اصلا کرامت ندارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حاج قاسم سلیمانی در وصیتنامه اش مکرر از علما خواست که ولایت فقیه را حمایت جدی کنند؟ افزود: این شهید بزرگوار تشخیص داده بود که ولایت فقیه ستون است و ما هم معتقدیم که امام خمینی، علم اسلام و شیعه و پرچم قرآن است و اگر قرار باشد اسلام، قرآن و ناموس مردم حفظ شود باید ولایت فقیه نیز حفظ شود، ما معتقدیم کدخدای این کشتی، ولایت فقیه است و باید ایشان را حفظ و برایش دعا کرد و در همه مجالس به حمایت از ایشان پرداخت.
آیت الله سجادی گفت: البته یک عده هم معاند هستند که کاری نمی‌توان کرد.
وی درباره نفوذ و نحوه برخورد با نفوذی ها، گفت: دائم رهبری از نفوذ صحبت کرده اند و از نظر من نفوذ دو گونه است که یک گونه آن از طرف جاسوس‌ها و شبکه‌های جاسوسی صورت می‌گیرد و گونه دوم که ما از آن غافل شده ایم این است که نفوذ از طریق آدم‌هایی انجام شود که امام، انقلاب، نظام و رهبری را قبول ندارند و آوردن این افراد در بدنه نظام، نفوذ است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، آیت الله سجادی گفت: اینکه امام در وصیتنامه اش مرتب می‌فرمود که مراقب نامحرمان باشید به همین علت بود و چرا کسی که 20 سال در یک نماز جمعه و یک راهپیمایی شرکت نکرده است، به عنوان مجموعه مهمی از کشور منصوب می‌شود که به نظر من این نفوذ بوده و خطرش از شبکه‌های جاسوسی هم بیشتر است.
وی افزود: چرا به کسی که امام (ره) و انقلاب را قبول ندارد، قدرت سیاسی می‌دهید؟ و بعد که ضرر زد دیگر نمی‌توانید جبران کنید.
این شاگرد و یار دیرینه امام راحل در پایان سخنانش گفت: این انقلاب با خدا آغاز شد و با جهاد مجاهدین تداوم می‌یابد و با ظهور امام زمان ختم می‌شود.

نظر شما