شناسهٔ خبر: 40511633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قم نیازمند نهضت بازگشایی معابر

با افزایش جمعیت شهر روز به روز بر تردد در معابر نیز افزوده می‌شود و این مساله نیازمند فراهم‌آوری ظرفیت این حجم جمعیت و خودرو را بیش از پیش نمایان می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، امروزه با گسترش جمعیت و همچنین افزایش روزافزون امکانات رفاهی در شهرها، شاهد کاهش جمعیت روستاییان و به‌ دنبال آن افزایش شهرنشینی هستیم که این جریان، پیامدهای خوب و بد بسیار و همچنین مسئولیت سنگینی را برای مسئولین پدید می‌آورد. چرا که با بالا رفتن آمار افراد شهرنشین، مسئولین موظف‌اند امکانات شهری را افزایش و همچنین شهرسازی را به گونه‌ای ادامه دهند که ظرفیت برای پذیرش افراد بیش‌تر به وجود آید.

افزایش امکانات تفریحی، رفاهی از جمله سینما، فضای سبز، بوستان‌ها، مراکز علمی و آموزشی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و… از وظایف مسئولین شهری در این مواقع است که البته تنها به همین ختم نمی‌شود؛ افزایش ساخت و سازها، ساخت خیابان‌ها و ایجاد مسیرهای بیشتر و راحت‌تر برای رفت و آمد درون شهری از دیگر وظایف آن‌هاست.

همانطور که از اسمش پیداست هر جریانی که به شهر و شهرنشینی مربوط باشد، از جمله همین افزایش شهرنشینی که با افزایش مسئولیت‌های مدیران شهری و ساخت و ساز راه‌ها و خانه‌ها همراه است، به شهرداری هر شهر مرتبط است و بایستی این کارها را جزو وظایف شهرداری‌ها دانست. اکنون نکات مثبت و منفی کلان‌شهرهایی مانند تهران و اصفهان که با مهاجرت افراد از شهرهای کوچک، جمعیتشان افزایش یافته، به شهرداری آن جا مربوط است. اینکه آیا در کنترل شهر و افزایش امکانات موفق بوده‌اند یا خیر بحث دیگریست.

نام شهر مقدس قم، در بین شهرهای مختلفی که جمعیت آن تنها به بومیان آن شهر ختم نمی‌شود، به چشم می‌خورد؛ اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید که نیم بیشتری از ساکنین قم را مهاجران از شهرها، روستاها و حتی کشورهای دیگر تشکیل می‌دهند که به دلیل تحصیل در حوزه‌های علمیه، اعتقادات و مذهبی بودن شهر و یا چیزهای دیگر به قم آمده‌اند. جدا از این، این شهر که یکی از شهرهای مذهبی و نشانه دین و اعتقادات اکثر ایرانیان است، سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی است؛ با اینکه حضور آن‌ها در قم موقتی است اما مدیران شهری قم بایستی جدا از شهروندان، فکر امکانات لازم و مسیر رفت و آمد راحت آن‌ها را نیز بکند.

باید گفت شهرداری قم در سال‌های اخیر در افزایش و بهبود امکانات شهری و همچنین در ایجاد خیابان‌ها و مسیرها برای تسهیل رفت و آمد شهروندان به خوبی عمل کرده‌است. تعداد خیابان‌ها و مسیرهایی که به علت تملکات، عدم همراهی مردم و مسائل دیگر بسته مانده و مایه دردسر شهروندان قمی بود، کم نبود؛ اما در این اواخر شهرداری موفق شد با پشت‌سر گذاشتن مشکلات اقدام به بازگشایی این مسیرها کند.

مدیر منطقه یک قم، در خصوص بازگشایی خیابان‌ها در منطقه یک اذعان کرد: در سال‌های اخیر، شهرداری با توجه به مشکلاتی که مسیرهای بسته به وجود می‌آورند، اعتبارات ویژه‌ای برای بازگشایی معابر نیمه ‌تمام اختصاص داده که در منطقه یک نیز این اعتبارات برای خیابان‌هایی چون شهید فراشاهی، حکیم و… هزینه شده است.

احمد ترکمن بیان کرد: اکنون خیابان شهیدان برقعی حدفاصل چهارراه سجادیه تا خیابان شهید آیت‌الله طالقانی که سال‌ها درگیر تملکات و همراهی مردم بود، بازگشایی شده‌است.

ترکمن طول مسیر این پروژه را بیش از ۸۵۰ متر عنوان کرد و افزود: تعداد ۱۲۷ ملک در مسیر این پروژه بوده است که ۸۳ پلاک معارض مسیر پروژه تملک شده و ۴۴ پلاک در مسیر باقی مانده است.

همچنین شهردار قم، در خصوص اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ و برنامه‌های سال ۹۹ راجع به بازگشایی خیابان‌ها و معابر شهر گفت: آزادسازی و تملکات خیابان شهید برقعی، تقاطع سجادیه با ۲۰ میلیارد تومان هزینه انجام شده و تلاش داریم این برنامه را در سال آینده ادامه دهیم تا خیابان به طور کامل باز شود.

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد تصریح کرد: ادامه آزادسازی بلوار جمهوری و آغاز عملیات اجرایی تونل جمهوری، افتتاح روگذر تقاطع ولیعصر(عج)، ادامه احداث تقاطع فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص)، افتتاح مجموعه ورزشی منطقه یک و شش به از جمله پروژه‌های شهرداری در سال ۹۸ بوده‌است.

سقاییان‌نژاد، احداث بلوار محتشم کاشانی، آغاز عملیات تقاطع بلوار کیوانفر، ادامه تکمیل بوستان هزارهکتاری شهر قم به عنوان یکی از تفرجگاه‌های بزرگ شهری، ادامه تملکات بلوار فردوسی در مناطق یک، چهار و پنج را از دیگر پروژه‌های شهرداری دانست و گفت: اگر تقاطع‌های بلوار صدوق و فردوسی احداث شود مشکل اتصال بخش‌های مختلف بلوار فردوسی رفع می‌شود.

شهردار قم با اشاره به اینکه احداث بلوار فردوسی از اولویت‌های شهرداری است، ادامه داد: در سه منطقه این پروژه پیگیری می‌شود و در حال حاضر بخشی از آن تکمیل شده و با تکمیل کل پروژه ۲۵ کیلومتر در منطقه مرکزی قم آزادسازی شده و در آینده می‌تواند در حوزه ترافیکی بسیار راهگشا باشد.

سقاییان‌نژاد در مورد تکمیل رینگ‌های ترافیکی مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: در سال ۹۸ بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان جهت تملکات بلوار عماریاسر اختصاص دادیم که به ۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و ادامه تملکات در سال ۹۹ انجام خواهد شد.

اینکه شهرداری قم در این اواخر در بازگشایی معابر و خیابان‌های بسیار که موجب تسهیل در رفت و آمد و امور شهروندان است، موفق شده بسیار خوشحال کننده‌است و امیدواریم که این نوع عملکرد در سال‌های آتی نیز ادامه‌ داشته‌باشد اما باید توجه داشت که این امیدواری بدون همکاری و همراهی شهروندان موثر نخواهد بود و شهرداری با هر میزان بودجه، به تنهایی قادر به اصلاح و بازگشایی مسیرهای تردد نیست. با دانستن اینکه اخذ تملکات معابر برای بازگشایی نیازمند یاری مردم است، راحت تر می‌توان شهروندان را قانع کرد که در ایجاد شهری بهتر همراه مسئولین قدم بردارند.

انتهای پیام/78027

نظر شما