شناسهٔ خبر: 40510528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کنفرانس مطبوعاتی مشترک فائز السراج و اردوغان و تاکید بر ادامه نبرد تا "آزادی لیبی"

حمید محمدطاهری

نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در سخنانی پس از دیدار با رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا، بر ادامه نبرد تا زمان آزادسازی کامل لیبی از تسلط شورشیان شرق این کشور تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا با اشاره به درگیری نیروهای این دولت با نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به رهبری خلیفه حفتر، تأکید کرد: نبرد ما همچنان ادامه دارد و ما درصدد آزادسازی تمامی مناطق لیبی و نابود کردن تمامی کسانی هستیم که حکومت غیرنظامی و دموکرات ما را تهدید می‌کنند.

وی گفت، دولت وفاق ملی تصمیم گرفته است که با خلیفه حفتر مذاکره نکند، چراکه وی در هیچ روند سیاسی و یا عملیات صلحی مشارکت نکرده است.

السراج افزود: به کودتاگران شرق لیبی می‌گویم که پایانشان شروع شده است، دستتان را از یقه‌ ما بکشید، تاریخ به شما رحم نخواهد کرد و طرح‌تان در طرابلس نقش بر آب شد.

نخست‌وزیر دولت وفاق ملی در پایان از ترکیه به دلیل حمایت "تاریخی" و "شجاعانه" از لیبی و ملت آن و همچنین دفاع از دولت قانونی و مشروع کشورش تشکر و قدردانی کرد.

در مقابل، رجب طیب اردوغان نیز اظهار داشت: کسانی که با حمایت از خلیفه حفتر کودتاگر، لیبی را به خاک و خون کشیدند در دادگاه تاریخ محاکمه خواهند شد. هرگز اجازه نخواهیم داد که سرنوشت خواهران و برادران لیبیایی‌مان توسط کودتاگران تعیین شود.

وی تاکید کرد: باید مانع از تلاش‌های حفتر برای فروش نفت از راه‌های قاچاق شد، چراکه این نفت حق مردم لیبی است. کسی که آینده لیبی را با خطر مواجه کرده است، حق حضور بر سر میز مذاکره را ندارد.

اردوغان در ادامه گفت: جامعه بین‌المللی را به اقدام فوری برای جلوگیری از فروش قاچاق نفت لیبی توسط حفتر فرا می‌خوانیم.

وی همچنین ضمن تأکید بر ادامه و توسعه همکاری با دولت وفاق ملی لیبی، عنوان کرد: فائز السراج و دولت او همیشه در مقابل حفتر کودتاگر و گروه‌های وابسته به آن که مرتکب جنایات جنگی می‌شوند، موضع مثبتی در پیش گرفته است. دولت وفاق ملی لیبی علی‌رغم ادامه حملات خائنانه نیروهای حفتر، تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا را اتخاذ کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: قصد داریم در چارچوب همکاری‌ها با لیبی فعالیت‌های اکتشاف و استخراج را به منظور بهره‌برداری از ثروت طبیعی در دریای مدیترانه گسترش دهیم.

اردوغان همچنین تأکید کرد که تنها راه حل و فصل بحران لیبی، راه حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل است.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع، شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه و امارات حمایت می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما