شناسهٔ خبر: 40510485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

رضوی: صهیونیست‌ها به دنبال رسمیت بخشیدن به الحاق کرانه باختری / استفاده حداکثری از باقی عمر دولت ترامپ

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: وضعیت الحاق کرانه باختری مدت‌هاست که صورت گرفته و رژیم صهیونیستی می‌خواهد از موقعیت ترامپ استفاده کند و در فرصت پنج-شش ماهه باقیمانده تا انتخابات ۲۰۲۰ به الحاق کرانه باختری رسمیت ببخشد.

صاحب‌خبر -

سیدجعفر رضوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره سفر و دیدار رئیس موصاد با تعدادی از مسئولان مصری و در راس آن‌ها رئیس سرویس اطلاعات مصر به منظور الحاق کرانه باختری گفت: پرونده فلسطین در منطقه در اختیار مصر است و از همان ابتدا که حکومت خودگردان با صهیونیست‌ها مبارزه می‌کرد این پرونده در اختیار مصر و در داخل مصر نیز در اختیار دستگاه‌های امنیتی بود.

وی افزود: لذا دلیل اول این سفر و این دیدار کسب رضایت از صاحبان اصلی پرونده است پس به رضایت از صاحبان اصلی پرونده و همچنین ابلاغ دستورات خود به آنهاست.

رضوی دلیل بعدی سفر رئیس موصاد به مصر را هم پیمان بودن مصر با رژیم صهیونیستی در طرح معامله قرن دانست و خاطرنشان کرد: مصر و عربستان یکی از همپیمانان رژیم صهیونیستی در معامله قرن است اساسا رژیم صهیونیستی این دو کشور را که یکی با محوریت السیسی و دیگری با محوریت بن سلمان این پروژه را کلید زد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که تا چه می‌توان به نتیجه رسیدن طرح الحاق کرانه باختری امیدوار بود، گفت: اسرائیلی‌ها مقدمات طرح را درست چیده‌اند، چون برای حاکمیت در این منطقه نیازمند هماهنگی با مصری‌ها هستند از سوی دیگر به نظر می‌رسد ابومازن (رئیس تشکیلات خودگردان) هم از مصری‌ها حرف شنوی دارد و هم اینکه مصر به خوبی توانسته ابومازن را تحت فشار قرار دهد تا بتواند پروژه‌هایی را که صهیونیست‌ها از آن‌ها خواستند اجرا کند.

وی تصریح کرد: مصری‌ها در اجرای پروژه‌های صهیونیستی این قدر جدی هستند که السیسی دو سال قبل حاضر شد دو جزیره خود را در اختیار عربستان قرار دهد که واگذاری این دو جزیره به عربستان به لحاظ حاکمیت به نفع رژیم صهیونیستی تمام شد.

رضوی با بیان اینکه شواهد حکایت از آن دارد که رژیم صهیونیستی در گام اول در خصوص الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری موفق خواهد بود، گفت: چون از یک طرف فضای کرانه باختری فضایی کاملا خفقان آمیز است که به هیچ وجه مقاومت و مبارزین فلسطینی فرصتی برای مقابله ندارند و این جو خفقان نیز توسط دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان و به نفع رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: دلیل بعدی نیز آن است که اسرائیلی‌ها در منطقه‌ای می‌خواهند این پروژه را عملیاتی کنند که تقریبا همه حاکمیت آنجا به عهده خودشان است پس در اجرا مشکل چندانی نخواهند داشت، اما زمانی به مشکل خواهند خورد که بخواهند پا را از این فراتر بگذارند و جایگاهی را هدف قرار دهند که در آن موقعیت مقاومت بتواند به نوعی تشکیلات خودگردان را با خود همراه کند که البته بعید به نظر می‌رسد.

رضوی در پایان خاطرنشان کرد: در اجرای این پروژه نمی‌توان گفت که الحاق کرانه باختری موضوعی است که تازه به نتیجه یا انجام رسیده باشد، وضعیت الحاق مدت هاست که صورت گرفته فقط رژیم صهیونیستی می‌خواهد از موقعیت ترامپ استفاده کند و در فرصت پنج شش ماهه باقیمانده تا انتخابات ۲۰۲۰ به الحاق کرانه باختری رسمیت ببخشد.
 

نظر شما