شناسهٔ خبر: 40510293 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتقاد مسکو از تهدیدهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران به ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن غیرقابل قبول دانستن تهدید آمریکا به تحریم تسهیل‌کنندگان صادرات نفت ایران به ونزوئلا، این سیاست فشار واشنگتن را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شامگاه پنجشنبه گفت تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم کردن کشورهایی که صادرات نفت ایران به ونزوئلا را تسهیل کنند، غیرقابل قبول است.

به نوشته خبرگزاری «تاس» زاخارووا طی نشست خبری هفتگی با انتقاد از تحریم‌های جدید با هدف ممانعت از صادرات نفتی ایران به ونزوئلا، توضیح داد: «دولت آمریکا طی روزهای گذشته هشدارهای مشخصی درباره هرگونه همکاری در فروش نفت ایران به ونزوئلا به کشورهای جهان داد، که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست».

وی در ادامه افزود: «واشنگتن برای افزودن به تهدیدهای پیشین علیه مالکان شناورها و شرکت‌های بیمه، اکنون مسئولان بنادر، مالکان و ناخداهای شناورها را تهدید می‌کند. طی روزهای گذشته، خزانه‌داری آمریکا لیست تحریم‌ها را با قرار دادن چهار شرکت کشتی‌رانی دیگر که در ارسال نفت ایران به ونزوئلا دخیل بودند، توسعه داد».

این مقام روس با بیان اینکه محدودیت‌ها علیه کاراکاس، بر سپهر اقتصادی و اجتماعی ونزوئلا تاثیر منفی می‌گذارد، اظهار داشت: «از دیدگاه قوانین بین‌الملل، این یکی از بارزترین نمونه‌های ماهیت غیرقانونی چنین اقداماتی است که با وضعیت دشوار همه‌گیری (کووید۱۹) در جهان نیز دوچندان می‌شود. در بحبوحه این همه‌گیری، آن (اقدامات) غیرانسانی و بدبینانه به مسئولان ونزوئلا اجازه نمی‌دهد به میزان کافی دارو و دیگر تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا را به مردم خود ارائه دهند».

بر این اساس، زاخارووا با محکوم کردن سیاست‌های تحریمی آمریکا، تصریح کرد: «ما این اقدام غیرقانونی را محکوم کرده و خواستار توقف این اقدامات علیه یک دولت مشروع هستیم».

وی همچنین از تمام نیروهای سیاسی در ونزوئلا خواست تا گفت‌وگوی سراسری ملی را بر مبنای اصول دموکراتیک این کشور، برای پایان دادن به بحران و اختلافات سیاسی اخیر آغاز کنند.

دو هفته پیش، پنج نفتکش فورچون، فارست، فکسون، پتونیا و کلاول از تنگه جبل‌الطارق به مقصد آمریکای لاتین عبور کردند و به سمت ونزوئلا حرکت کردند. روز گذشته، پنجمین و آخرین نفتکش حامل سوخت و تجهیزات ایران (کلاول) وارد بندر ونزوئلا شد تا محموله خود را تحویل دهد.

این اقدام ایران، آنهم در حالی که هر دو کشور تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، بازتاب های بسیار و عصبانیت مقامات واشنگتن را به دنبال داشته است. علاوه بر مشکلات اقتصادی و عدم فروش بنزین، کاراکاس اکنون با کمبود شدید بنزین روبه‌روست بطوری که زندگی عادی و روزمره مردم مختل شده و کمبود بنزین، بر ارسال مواد غذا و رسیدن دکترها به بیمارستان نیز تاثیر گذاشته است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش درباره رسیدن نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا گفته بود: «ای کاش به آنجا نمی‌رسیدند. ما در حال تماشا کردن هستیم. می‌دانیم که باز هم رخ می‌دهد». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

نظر شما