شناسهٔ خبر: 40510258 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توکلیان: حذف مسابقات اوپن و امتیاز ندادن به قهرمانان جوان و امید اشتباه است

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان گفت: در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، من سهمیه المپیک را گرفتم و در همه مسابقاتی که رفتم نتیجه گرفتم ولی من را نبردند و اکبر فلاح ملی‌پوش شد.

صاحب‌خبر -

امیر توکلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در مورد چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد اظهار داشت: من با انتخابی تیم ملی در هر شرایطی موافق هستم. چه زمانی که خودم کشتی می‌گرفتم و چه در دوره مربیگری‌ام. در المپیک 1996 آتلانتا، من سهمیه المپیک را گرفتم و در همه مسابقاتی که رفتم نتیجه گرفتم ولی من را نبردند و اکبر فلاح ملی‌پوش شد. انتخابی هم نگذاشتند، در حالیکه 6 ماه در اردو بودیم. آن سال من هم در جام تختی و هم در کشوری اول شدم، اما من را نبردند شاید چون اعتقاد داشتند که جوانم. یک دلیلش هم این بود که اکبر فلاح سال قبل از المپیک قهرمان جهان شده بود، بین ما انتخابی نگذاشتند، من خودم بابت عدم برگزاری مسابقه ضرر کردم.

وی ادامه داد: در مدتی که مربی بودم همیشه نظرم روی انتخابی بوده، هرچند درست است که انتصاب هم داشتیم، اما همان وقت فرآیند انتخابی تیم ملی اجرا می‌شد، در کشتی آزاد بیشتر و در فرنگی کمتر، اسم انتخابی آن زمان فرآیند بود و حالا اسمش شده چرخه، اگر فدراسیون می‌خواهد قانونمند باشد باید پای چرخه بایستند. خوب است هر کشتی‌گیری بداند دقیقا در کدام مسابقه شرکت کند که به کجا اعزام شود.

نایب قهرمان سال 2001 کشتی آزاد جهان با اشاره به ایراداتی که می‌شود از این طرح گرفت، خاطرنشان کرد: دو سه تا ایراد کوچک در کار دیده می‌شود، البته این را براساس چیزی که دیدم می‌گویم چون همچنان این چرخه را عمومی نکرده‌اند که به طور کامل در اختیار همه باشد. آنچه که من دیدم، نگاهی به قهرمانان رده‌های سنی جوانان و امیدها در مسابقات جهانی نشده و آنها هم ظاهرا باید از قهرمان کشوری در مسابقات حضور پیدا کنند که این از نظر من اشتباه است. وقتی اتحادیه جهانی مسابقات زیر 23 ساله‌ها برگزار می‌کند، یعنی نگاهش به این رده سنی ویژه است.اگر نگاه ما در چرخه به پشتوانه سازی نباشد این چرخه به درد نمی‌‌خورد.

این مربی مشهدی تاکید کرد: مورد دیگر اینکه چرخه مسابقات اوپن را برداشته که این هم کار اشتباهی است چون همین الان علی شعبانی، محمدحسین محمدیان، رضا یزدان، مجتبی گلیج و جواد ابراهیمی مازندرانی هستند، همه اینها باید در مسابقات استانی کشتی بگیرند که یکی به قهرمان کشوری برسد و این ایراد است، ولی اگر مسابقات اوپن بود، این مشکل حل می‌شد و کسانی که در استان بیرون ماندند می‌توانستند در مسابقات شرکت کنند. خوب است مسابقات کشوری را مهم کنیم، ولی تکلیف کسانی که استان‌شان اول نمی‌شوند و مدعی هم هستند، چیست؟ الان در وزن 86 کیلوگرم، از بین احمد بذری و کامران قاسمپور یکی می‌تواند در قهرمان کشوری کشتی بگیرد. ضمن اینکه در جام تختی هیچ امتیازی به رده‌های سنی امید و جوانان ندادیم. خود علیرضا دبیر همیشه جوانان می‌گرفت، در جام تختی سهمیه داشت. این خیلی خوب بود نمی‌دانم چرا آن را تغییر دادند. باید به جوانان انگیزه دهیم، ممکن است یک کشتی گیر مدال جوانان جهان گرفته باشد، در استانش انتخاب نشود، ولی استعداد است. پایه را نباید رها کنیم.



انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما