شناسهٔ خبر: 40509655 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش روز؛

مرحله دوم حقوق مسافرین توکیو در زمان تعیین شده پرداخت خواهد شد/ فراهم‌آوردن حداقل‌ها وظیفه ماست

پرفام ذاکرانی

قهرمانان و مدال‌آوران کشورمان به دلیل این که زمان زیادی از روز را باید صرف تمرینات خود کنند، نمی‌توانند زمانی را برای کار کردن داشته باشند. در همین راستا کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک ایران حقوقی را به ورزشکاران کشورمان پرداخت خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ ورزشکاران، قهرمانان و مدال‌آوران کشورمان به دلیل این که زمان زیادی از روز را باید صرف تمرینات خود کنند، نمی‌توانند زمانی را برای کار کردن داشته باشند. درآمد اکثر ورزشکاران از طریق تبلیغات، قرار باشگاهی و جوایز فراهم می‌شود. اگر ورزشکاران المپیکی باشند که شرایط بسیار سخت‌تر خواهد شد. زیرا در این صورت ورزشکاران باید از نظر روحی و روانی نیز در آرامش قرار بگیرند. باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، قطعا شرایط زندگی از لحاظ مالی مشکلاتی خواهد داشت.

در همین راستا کمیته ملی المپیک کشورمان علاوه بر ورزشکارانی که مسافر المپیک توکیو هستند، قصد دارد به المپین‌هایی که توانستند در ادوار گذشته مدال و عنوانی کسب کنند، حقوقی را پرداخت کند. این قهرمانان سال‌ها برای کشورمان زحمات کشیدند و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند. این مبلغ قائدتا نمی‌تواند جوابگوی زندگی این روزها باشد اما شاید بتواند کمی از مشکلات اقتصادی قهرمانان کشورمان بکاهد.

حقوق کمیته مختص مدال‌آوران المپیک است

کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک، در خصوص پرداخت حقوق به المپین‌هایی که در ادوار گذشته موفق به کسب مدال شده‌اند، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: این روالی است که از سال‌های گذشته تا به حال ادامه دارد که قهرمانان و مدال‌آوران المپیک حقوقی را از کمیته ملی المپیک دریافت می‌کنند. جلسه هیات اجرایی جهت بروزرسانی میزان حقوق پرداختی برگزار شد و در نهایت کلیات این طرح تائید شد تا افزایش حقوق داشته باشیم. میزان و نحوه افزایش پرداختی المپین‌ها ان‌شاءالله در جلسات بعدی مشخص خواهد شد.

او افزود: این حقوق به صورت مستمر به کسانی که از المپیک‌های گذشته مدال طلا، نقره و برنز کسب کردند، تعلق می‌گیرد. این مبلغ جدا از حقوقی است که به مسافران توکیو پرداخت خواهد شد، مبلغ این حقوق نیز مشخص است، ماهانه 5 میلیون تومان که 6 ماهه اول آن یعنی مرحله نخست پرداخت شده و ان‌شاءالله مرحله دوم هم در زمان مشخصی که تعهد داده شده، انجام خواهد شد.

سعیدی اضافه کرد: نمی‌توان نام مبلغ پرداختی به المپین‌ها را حقوق گذاشت، در واقع یک کمک هزینه معیشتی است که به صورت مستمر و ماهانه به آن‌ها پرداخت خواهد شد. این حقوق شامل حال قهرمانان رشته‌های غیر المپیکی نمی‌شود و فقط مختص مدال‌آوران المپیک است.

پاراالمپین‌های کشورمان نیز برای رسیدن به موفقیت‌های ورزشی باید بیش از هر کس دیگری تلاش کنند و ما در این زمینه عناوین تکرار نشدنی را تا به حال کسب کردیم که امید است بتوانیم در پاراالمپیک توکیو این مقام‌ها را افزایش و ارتقا دهیم. در همین راستا کمیته ملی پاراالمپیک از سال گذشته طبق مصوبه‌ای که داشته است، به پاراالمپین‌های کشورمان براساس شانس کسب مدال حقوقی پرداخت می‌کند.

حقوق ورزشکاران طلایی پرداخت خواهد شد

هادی رضایی، دبیر اجرایی کمیته ملی پاراالمپیک، در رابطه با پرداخت حقوق به پاراالمپین‌های کشورمان به خبرنگار برنا گفت: ما با قدمت 8 پاراالمپیک حدود 260 پاراالمپین داریم که 120 نفر آن‌ها مدال طلا داشتند، بودجه ما جواب نخواهد داد تا بخواهیم به قهرمانان ادوار گذشته حقوقی پرداخت کنیم. اما حقوق مسافرین توکیو را براساس مصوبه قبلی در سال گذشته پرداخت کردیم. روز شنبه 9 خردادماه جلسه ستاد بازی‌های توکیو را داشتیم، مصوب شد ورزشکارانی که شانس طلا دارند، کار خود را به صورت اردوهای غیر متمرکز شروع کنند و به محض آغاز فعالیت‌ها ما حقوقشان را طبق دستورالعمل هیات اجرایی پرداخت می‌کنیم.

رضایی ادامه داد: باتوجه به اعلامیه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، به ما این اجازه را دادند تا در شهرهای سفید اردوهای تیم ملی را برگزار کنیم. باتوجه به شرایط معلولین که ویژه‌تر است و خودشان آسیب‌پذیرتر هستند، ما به این مسئله ویژه‌تر نگاه می‌کنیم.

او عنوان کرد: اردوهای پاراالمپیکی به صورت غیر متمرکز برای ورزشکارانی که شانس کسب مدال طلا یا رکوردی نزدیک به طلا دارند، برگزار خواهد شد. به فدراسیون مربوطه اعلام کردیم تا 25 خرداد اسامی را به ما بدهند که در شهرهای سفید حتی اگر هزینه‌ای بیش از اندازه داشته باشد، اردوها را برای آن‌ها برگزار کنیم. حقوق ورزشکاران را خودمان پرداخت می‌کنیم اما هزینه‌های اردوها را باید فدراسیون‌ها بدهند، ما در قبال آن هزینه‌ها را به آن‌ها پرداخت خواهیم کرد.

دبیر اجرایی کمیته ملی پاراالمپیک در پایان گفت: ورزشکاری که در حال فعالیت است، شاید حقوقی که ما پرداخت می‌کنیم به اندازه امرارمعاش آن‌ها نباشد اما شاید بتواند حداقل‌ها را فراهم کند. یک ورزشکار دوران طلایی دارد و دنیای حرفه‌ای به اندازه 40 سال طول نمی‌کشد. درست است ورزشکاران جوایزی دریافت می‌کنند اما ما به آن بسنده نمی‌کنیم، وقتی یک ورزشکار در کشور ما به صورت حرفه‌ای تمرین می‌کند تا برای مسابقات آماده شود، حداقل‌هایی نیاز دارد که باید فراهم شود و این وظیفه ما است. این موضوع می‌تواند کمی بار روانی را کم‌تر کند تا حداقل دغدغه را داشته باشد، راحت‌تر تمرین کند و آسیب‌پذیر نباشد. 

سخن پایانی

باتوجه به این که اکثر رشته‌های ورزشی یا مسابقات باشگاهی ندارند یا مبلغ قرارداد آن‌ها بسیار ناچیز است، ابتدا حضور پررنگ‌تر اسپانسرها، شرکت‌ها و حامیان مالی حتی در رشته‌های پاراالمپیکی می‌تواند یک مارکتینگ قوی در جامعه ورزش به وجود بیاورد. اما در کنار این موضوع پرداخت حقوق منسجم و متداوم از سوی این دو ارگان می‌تواند کمی از مشکلات ورزشکاران‌مان را کم کند تا بتوانند با خیالی راحت و با آرامش تمرینات خود را پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما