شناسهٔ خبر: 40508985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زاخارووا اتهام حمله هکری روسیه به آلمان را پوچ و بی‌اساس خواند

مسکو - ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اتهام آلمان به کشورش مبنی بر دست داشتن در حمله هکری را پوچ و بی‌اساس خواند.

صاحب‌خبر -

ماریا زاخارووا امرروز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه که به دلیل شیوع بیماری کرونا در فرمت کنفرانس ویدئویی برگزار می‌شود، گفت که آلمان باید شواهدی را که گویا در رابطه با مداخله روسیه در حمله هکری به بوندستاگ (پارلمان آلمان) در سال ۲۰۱۵ از آمریکا دریافت کرده است به ما ارایه دهد. 

وی با کنایه گفت: در زمان حاضر مقام‌های آلمانی به شواهد مطمئن استناد می‌کنند که رسانه‌های آلمانی خبر آن را داده‌اند و گویا برلین از واشنگتن دریافتهه است که تحویل دهنده شواهد و حقایق مطمئن است. 

زاخارووا خاطرنشان کرد: اگر طرف آلمانی در واقع شواهد مستند دراختیار داشت ما آماده بررسی آن هستیم ضمن اینکه برای این منظور ساز و کار ویژه تبادل اطلاعات وجود دارد، اگر چنین شواهدی ارائه نشود به آن معنی است که اتهام به روسیه بی‌اساس است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین به موارد متعدد حمله هکری به روسیه اشاره کرد که از خارج از این کشور انجام می‌گیرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان چندی پیش مدعی شد که اسناد متقنی در دست دارد که توسط روسیه هدف حمله هکری قرار گرفته است وی ضمن "شنیع" خواندن این اقدام ادعایی از سوی روسیه، گفت: می‌توانم صادقانه بگویم که این موضوع برای من رنج‌آور است. هر روز تلاش می‌کنم که روابط بهتری با روسیه برقرار کنم اما در عین حال شواهد متقنی هست که نیروهای روس چنین اقدامی می‌کنند.

مرکل این حملات را "فراتر از ناراحت‌کننده" توصیف و تهدید به تحریم در صورت ادامه چنین اقداماتی کرد.

نهاد اطلاعاتی آلمان بارها هکرهای روس را متهم به جاسوسی از قانونگذاران و سیاستمداران این کشور کرده و رسانه‌های آلمانی نیز گزارش داده‌اند که داده‌های مربوط به ایمیل مرکل در میان اطلاعات هک شده در سال ۲۰۱۵ توسط روس‌ها وجود داشته است.

سال گذشته پس از قتل یک شهروند گرجستانی در آلمان، برلین مسکو را متهم به دست داشتن در آن کرده و دو دیپلمات روس را اخراج کرد که به اقدام متقابل از سوی کرملین و اخراج دو دیپلمات آلمانی از روسیه منجر شد.

آمریکا به بهانه روسیه حضور نظامی خود در خاورمیانه را افزایش می‌دهد

زاخارووا در ادامه نشست خبری گفت که آمریکا از اتهام علیه روسیه برای افزایش حضور نظامی در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده می‌کند.

روسیه و آمریکا اختلاف نظر جدی در خصوص مسائل خاورمیانه و کشورهای حاضر در این منطقه و شمال آفریقا دارند و این مناطق به میدانی برای رقابت ژئوپلتیکی دو طرف تبدیل شده است و برهمین اساس هر کدام دیگری را متهم به دست داشتن در ناآرامی ها و بازگشت ثبات به کشورهای این منطقه می کنند.

درخواست از آمریکا برای رعایت حقوق معترضان آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که آمریکا باید حقوق بشر را در مورد شرکت کگنندگان در اعتراض های آرام رعایت کند.

وی تصریح کرد: اوضاع ناآرامی ها در آمریکا را که انفجارآمیز و خطرناک است به دقت پیگیری می‌کنیم.

دوشنبه هفته گذشته یک مرد سیاه پوست با نام جورج فلوید در حالی که یک پلیس سفید پوست زانوی خود را برروی گردن او به مدت 9 دقیقه گذاشته بود در مقابل دوربین رهگذران جان داد و انتشار گسترده این فیلم در شبکه های اجتماعی خشم و انزجار آمریکایی ها علیه نژاد پرستی در این کشور را بار دیگر برانگیخت.

اعتراض ها در این باره به رغم هشدارهای دونالد ترامپ ادامه دارد و شهرهای مختلف آمریکا صحنه زد و خوردهای متعدد میان مردم و نیروهای پلیس شده است.

روسیه نگران حوادث غرب لیبی است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از نشست خبری گفت: روسیه به شدت نگران حوادث غرب لیبی است چرا که در این کشور تروریست‌هایی از سوریه وارد شده اند و در حال پیکار هستند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر القذافی» دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به رو و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد.

بحران در کشور آفریقایی لیبی در شمال این قاره بعد از ۹ سال، وارد مرحله جدیدی شده است و کشورهای طرفدار هر ۲ دولت مستقر در آن تلاش دارند تا با استفاده از این فرصت، حساب‌های خود را در دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط جهان در کشور بحران زده لیبی تسویه کنند.

آمریکا به انتقال غیرقانونی محموله به سوریه ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که آمریکا به انتقال غیرقانونی محموله‌ها به سوریه ادامه می‌دهد.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که ترکیه به تعهدات خود که با روسیه بر سر آنها در ادلب به توافق رسیده است عمل کند.

روسیه و آمریکا از آغاز جنگ داخلی در سوریه که نزدیک به 9 سال پیش آغاز شد، مواضع متضادی داشتند و روسیه به درخواست دولت قانونی سوریه برای مقابله با تروریست ها وارد این کشور عربی شد و در مقابل آمریکا برخلاف منشور سازمان ملل متحد وارد خاک سوریه شد که تجاوز یک کشور به کشور دیگر محسوب می‌شود.

پرونده آسانژ ضربه به ساختار قضایی غرب است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود به پرونده جولیان آسانژ موسس سایت افشاگر ویکی لیکس اشاره کرد که هم اکنون در زندانی در انگلیس به سر می برد و آمریکا خواستار استرداد آن به این کشور شده است.

وی اتهامات وارد شده به آسانژ از سوی غرب را ضربه به ساختار قضایی کشورهای غربی خواند. 

آسانژ ۴۸ ساله از آوریل (فروردین) سال گذشته میلادی تاکنون در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می‌برد.

او در سال ۲۰۱۰ میلادی با استفاده از تارنمای ویکی‌لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه‌بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم‌آور بود.

از آن زمان به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با تلاش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا مواجه است.

اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می‌تواند برایش ۱۷۵ سال زندان حکم صادر شود.

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته گروهی از پزشکان و روانشناسان در نامه‌ای سرگشاده به دولت‌های انگلیس و استرالیا نسبت به وضع سلامتی بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که ممکن است او در زندان تلف شود.

لزوم کسب توافق انسانی در ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به مانند هفته گذشته به اختلافات آمریکا و ونزوئلا هم اشاره کرد و بدون اشاره به تحولات اخیر و اعزام نفتکش های ایرانی به ونزوئلا گفت: ما خواهان توافقی انسانی در مورد ونزوئلا هستیم.

زاخارووا با اشاره به وضعیت ونزوئلا در رابطه با مساله شیوع بیماری کرونا، کسب توافق انسانی در این کشور را ضروری خواند و بر لزوم آمادگی مسکو برای کمک به کسب چنین توافقی تاکید کرد.

وی همچنین این امکان را که دوباره در ونزوئلا مداخله نظامی خارجی صورت گیرد، بعید ندانست. 

چندی پیش دولت ونزوئلا خبر داد که مانع یک کودتای نظامی در این کشور شده است و تعدادی را در همین رابطه دستگیر کرده که برخی از آنان اتباع آمریکا هستند و این مساله نشان می دهد آمریکا برخلاف منشور سازمان ملل متحد در این توطئه نقش دارد.

کمی بعد برخی رسانه های ونزوئلا مدعی شدند که ونزوئلا با کمک روسیه از این نقشه آگاه شده است هر چند که وزارت دفاع ونزوئلا این مساله را رد کرد و روسیه نیز هیچگاه این موضوع را رد یا تایید نکرد اما دیپلمات های روس اعلام کردند که همکاری نظام با ونزوئلا براساس توافقات قانونی میان دو کشور در جریان است.

آمریکا از مداخله در هنگ کنگ بپرهیزد 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گریزی نیز به اختلاف نظرهای اخیر میان انگلیس و آمریکا با چین بر سر حاکمیت هنگ کنگ زد و با گرفتن طرف چین از آمریکا خواست مداخله در امور داخلی هنگ کنگ را متوقف کند.

کنگره ملی خلق چین روز پنجشنبه سوم خرداد با قاطعیت تمام و با ۲۸۷۸ رای موافق در مقابل یک رای مخالف و ۶ رای ممتنع، لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف مقابله با استقلال، براندازی، تروریسم و ‌دخالت های خارجی در این منطقه تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه بدین معنا است که کنگره ملی خلق چین اجازه دارد تا قانونی را پیشنهاد و ارایه کند که بر اساس آن با جدایی طلبان، براندازان، تروریست ها و دسیسه گران همکار با دولت های ذی نفوذ خارجی در هنگ کنگ، مقابله می شود.

چین پیش از این نیز به آمریکا هشدار داده است که هرگونه تلاش این کشور برای ضربه زدن به منافع پکن با "واکنش قاطع" روبرو خواهد شد وزارت خارجه چین با این هشدار از تصمیم آمریکا برای بازنگری در "روابط ویژه" واشنگتن با هنگ کنگ انتقاد کرد.

آمریکا و انگلیس به تازگی به چین هشدار داده اند که در صورت فشار بر هنگ کنگ برای کاهش استقلال آن به پکن فشارخواهند آورد در مقابل نیز چین به طرف های مقابل هشدار داده است که در امور داخلی این کشور دخالت نکنند و حاکمیت چین بر هنگ کنگ را بپذیرند.

نظر شما