شناسهٔ خبر: 40508559 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا بررسی‌می‌کند؛

ابهامات و ایرادات مهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

در ابلاغیه رهبرانقلاب نیز بر موضوع تسهیل ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر استانی به بورس تاکید شده که این موضوع نشان دهنده اهمیت شرکت‌های استانی در ورود سهام عدالت به بورس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سازمان خصوصی‌سازی پس از ابلاغیه رهبرانقلاب دو روش مستقیم و غیرمستقیم را به عنوان شیوه‌های آزادسازی سهام عدالت معرفی کرد. سهام مردم در روش غیر مستقیم با واسطه شرکت‌های استانی در معاملات بورس وارد می‌شود و طبق اعلام مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرفته می‌شوند. سهامداران نیز می‌توانند از طریق شرکت‌های استانی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

در ابلاغیه رهبرانقلاب نیز بر موضوع تسهیل ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر استانی به بورس تاکید شده که این موضوع نشان دهنده اهمیت شرکت‌های استانی در ورود سهام عدالت به بورس است.

از ابتدای راه‌اندازی شرکت‌های سرمایه‌پذیر استانی تاکنون  گزارشی از وضعیت عملکرد شرکت‌های استانی منتشر نشده است. همین باعث شده تا عملکرد و رویه‌های غیرشفاف این شرکت‌ها، سوالات و ابهامات بسیاری حول نحوه مدیریت شرکت‌های استانی به وجود آورد. یکی از ابهامات مهم شرکت‌های استانی تسویه نشدن 50 درصد ارزش هر برگ سهام عدالت هر فرد در 10 سال بوده است. سوال اینجاست آیا در 10 سال تنها 500 هزار تومان سهام عدالت ارزش سهام هر افراد بازدهی این سهام بو ده است؟ که همین موجب شد تا برخی از سهامداران 500 هزار تومان را برای جبران ما به تفاوت تا ارزش سهام یک میلیون تومان واریز کنند.

نامشص بودن نهاد نظارتی و سازوکارهای نظارتی یکی از ابهامات مهم شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی است که در این شرایط امکان هر گونه فساد را در آن‌ها فراهم می‌کند.

با این حال همزمان با اعلام ثبت‌درخواست مردم مبنی‌بر انتخاب روش غیر مستقیم ضرورت دارد تا عملکرد این شرکت‌ها شفاف شود همچنین مشخص گردد که سازوکارهای مشارکت مردم در این شرکت‌ها به چه شکلی است. علاوه‌بر این نحوه سوددهی و فروش سهام عدالت از طریق شرکت‌های استانی مشخص شود تا وضعیت سهام عدالت نزدیک به 36 میلیون نفر از مردم شفاف گردد.

انتهای پیام/4141

 

نظر شما