شناسهٔ خبر: 40506493 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مرگ ماهانه ۲ هزار نفر در کشور بر اثر کرونا

یک اپیدمیولوژیست اعلام کرد: متاسفانه در هر ماه، حدود ۲ هزار نفر از هموطنانمان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهیم و این اتفاق وحشتناکی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 دکتر احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر هشدار داد: نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی و اجتماعی حتی برای یک روز ممکن است عواقب بسیار خطرناکی برای افراد و جامعه داشته باشد.

او با ابراز تاسف از این که تا حدودی در جامعه عادی انگاری بیماری کرونا اتفاق افتاده افزود: انتظار داریم نظارت‌ها و سختگیری‌ها جدی‌تر باشد وگرنه قطعا شاهد اتفاقات ناگوارتری نسبت به آنچه تاکنون رخ داده خواهیم بود.

این اپیدمیولوژیست با بیان این که تا کشف و تولید واکسن و داروی بیماری کرونا حداقل یکسال فاصله داریم افزود: ما هیچ وقت انتظار نداریم که کرونا از جهان پاک شود و تنها امید ما این است که در گذر زمان با ساخت واکسن و داروی موثری برای آن و افزایش شناخت ما از آن، بتوانیم با آن زندگی کنیم و در این صورت دیگر تهدید جدی تلقی نخواهد شد و مانند آنفلوانزا با آن برخورد خواهد شد.
<div id="video-display-embed-code_291504" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796059/291504?width=400&height=300"></script></div>

دکتر مصطفوی با اشاره به این که شناخت ما از بیماری کرونا ویروس روز به روز بیشتر می‌شود گفت: بیماری کرونا ویروس هنوز ناشناخته است و شواهد علمی ما راجع به آن دائم به روز و متقن‌تر می‌شود و توصیه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ناشی از این است که بسیاری از افرادی که مبتلا و ناقل هستند (حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلایان) هیچ گونه علائمی ندارند.

عضو هیئت علمی انستیتیو پاستور گفت: به نظر می‌رسد با عبور از پیک بیماری و با گذر زمان بیشتر با شکل خفیف بیماری مواجه می‌شویم و تظاهرات بیماری بیشتری را می‌توانیم مشاهده کنیم، زیرا بیماری کرونا ویروس چهره‌های بالینی متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

دکتر مصطفوی با ابراز خوشحالی از این که با افزایش تست‌ها بیماران خفیف‌تر را هم می‌توان شناسایی کرد گفت: یک قسمت از افزایش آمار مبتلایان، ناشی از شناسایی بیشتر افراد آلوده است. روز‌های اول ظرفیت تست آزمایشگاهی ما  ۱۰۰ ها مورد بود و آزمایشگاه‌های ما به تعداد انگشتان دست بودند، اما الان بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه دولتی و خصوصی در سرارسر کشور تست کرونا را انجام می‌دهند و روزانه بیش از ۲۰ هزار آزمایش انجام می‌دهند و به علت افزایش ظرفیت تست گیری، بیماران سرپایی و بستری بیشتری شناسایی می‌شوند.

او همچنین گفت: شواهد علمی ضعیف شدن ویروس را تایید نمی‌کند و بیشتر، شرایط میزبان بر شدت بیماری تاثیرگذار است و قاعدتا افرادی که قوی ترند به فرم خفیف‌تر بیماری مبتلا می‌شوند. شواهد علمی نشان می‌دهد  حدود یک سوم بیماران علائمی ندارند که نشان دهد ناقل هستند و این شناسایی آن‌ها را سخت می‌کند.

این اپیدمیولوژیست در خصوص تست آنتی بادی یا سرولوژی نیز توضیح داد: کسی که مشکوک به ابتلاست باید تست مولکولی (پی سی آر) بدهد نه تست سرولوژی، تست سرولوژی قابل اعتماد نیست و کاربرد اصلی آن کمک به تحلیل روند اپیدمی در منطقه‌ای خاص است.

دکتر مصطفوی با بیان این که راه انتقال جدیدی برای بیماری کرونا ویروس مطرح نشده گفت: به نظر می‌رسد که راه اصلی انتقال بیماری از طریق عطسه و سرفه و انتشار ذرات آلوده ناشی از آنهاست که در تماس نزدیک و از طریق سطوح سرایت می کند.

نظر شما