شناسهٔ خبر: 40506378 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

گلبول‌های قرمز مصنوعی که از گلبول‌های قرمز طبیعی پیشی می‌گیرند

گلبول‌های قرمز مصنوعی که از گلبول‌های قرمز طبیعی پیشی می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

محققان آمریکایی و چینی در بررسی جدیدی توانستند گلبول های قرمز مصنوعی ارئه دهند که عملکرد آن ها از نمونه طبیعی هم بهتر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران" دانشگاه نیومکزیکو" (UNM)،" آزمایشگاه ملی سندیا" (SNL) و"دانشگاه فناوری جنوب چین" (SCUT)، گلبول های قرمز مصنوعی ابداع کرده اند  که همه ویژگی های کارآمد گلبول های قرمز واقعی را در بر دارند. این سلول های جدید می توانند اکسیژن یا داروها را با خود به سراسر بدن انتقال دهند ، مواد سمی را احساس کنند و کارهای مفید دیگری از این دست را انجام دهند.

گلبول های قرمز خون با حمل اکسیژن و انتقال آن از ریه ها به بافت های گوناگون بدن، وظیفه مهمی را بر عهده دارند. آن ها این کار را با کمک ملکول هایی موسوم به هموگلوبین انجام می‌دهند که از پروتئینهای حاوی آهن استفاده می کنند. گلبول های قرمز، ویژگی های ایمنی بسياري دارند که به آن ها کمک می کند تا کار خود را بطور کامل انجام دهند.

دانشمندان در تلاش برای ایجاد نسخه مصنوعی گلبول های قرمز، مشکلاتی را در تقلید از همه ویژگی های گلبول های قرمز طبیعی داشتند. آن ها برای ساخت گلبول های قرمز مصنوعی، کار خود را با نوع واقعی آن ها شروع کردند. دانشمندان ابتدا گلبول های قرمز انسان را با لایه نازکی از سیلیکا پوشاندند و سپس، پلیمرهایی یا بار مثبت و منفی را بکار گرفتند. آن ها نهایتا سطحی را بوجود آورند که از لایه های حاوی گلبول های قرمز طبیعی پوشیده شده بود.

گلبول‌های قرمز,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی

نتیجه نهایی این کار، گلبول های قرمز مصنوعی بود که اندازه، شکل و پروتئین هایی مشابه نمونه واقعی داشتند. بررسی ها نشان داد که گلبول های قرمز مصنوعی میتوانند شکل و اندازه خود را تغییر دهند تا از مجاری گوناگون بدن عبور کنند. این سلول ها در آزمایش هایی که روی موش ها صورت گرفت، به مدت ۴۸ ساعت در بدن آن ها بکار گرفته شدند و عوارض جانبی نیز بهمراه نداشتند.

دانشمندان در نظر دارند تا بررسی و آزمایش این گلبول های قرمز را ادامه دهند، آن ها امیدوارند نهایتا بتوانند آن ها را برای آزمایش در انسانها آماده کنند.

این پژوهش، در مجله "ACS Nano" به چاپ رسید.

نظر شما