شناسهٔ خبر: 40506109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون اداره کل غله گلستان خبر داد:

خرید تضمینی ۶۲ هزار تن کلزا در گلستان/ بازرسی‌ها افزایش یافت

گرگان- معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان با اشاره به اینکه ۶۲ هزار تن کلزا خرید شده است و تا پایان هفته خرید تضمینی این محصول به پایان می‌رسد از افزایش بازرسی‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: هر سال با فرا رسیدن اردیبهشت ماه فصل جمع‌آوری محصولات کشاورزی در گلستان آغاز می‌شود و چگونگی میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و پرداخت مطالبات دغدغه اصلی کشاورزان است.

امسال به دلیل بارش‌های متعدد بهاری برداشت محصول کلزا با تأخیر یکی دو هفته‌ای آغاز و با برداشت گندم همزمان شد.

با محمدرضا افشار، معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان حول خرید تضمینی محصولات کشاورزی در استان به گفتگو نشستیم؛ وی از افزایش بازرسی‌ها از مراکز خرید تضمینی محصول و خرید ۶۲ تن کلزا در استان خبر داد.

*خرید تضمینی محصولات کشاورزی در گلستان مدتی است آغاز شده است، راجع به آخرین میزان خرید توضیح بفرمایید.

مقدمات خرید تضمینی گندم و کلزا در استان از بهمن‌ماه آغاز شد و تاکنون جلسات متعدد ستادی شروع و سپس جلسات با حضور نمایندگان استانداری و جهادکشاورزی برگزار شد.

هر سال با شروع فصل برداشت ابتدا موظف به خرید محصول کلزا از کشاورزان هستیم اما امسال با شرایط آب و هوایی حاکم در بهار خرید کلزا کمی دیرتر آغاز شد و تداخل خرید کلزا و گندم در استان اتفاق افتاد.

*این تداخل فقط در همزمان شدن برداشت است؟ مراکز خرید که مجزاست؟

بله. مراکز خرید کلزا و گندم در استان جداست. اولویت اول خرید با کلزا بود. مباشر خرید تعاون روستایی است و با تجربیات سنوات گذشته ابتدا مراکز خرید در سه کارخانه روغن‌کشی استان فعال شد.

*تاکنون چه میزان خرید انجام شده است؟

تا روز دوشنبه بیش از ۶۲ هزار تن کلزا در استان خریداری شده و احتمالاً تا پایان هفته جاری مراکز خرید تضمینی کلزا در استان تعطیل می‌شوند.

*پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۰۰ هزار تن بود؛ محقق می‌شود؟

بعید است؛ پیش‌بینی برداشت و خرید تضمینی ۱۰۶ هزار تن بود؛ تاکنون برداشت محصول از ۷۰ درصد مزارع انجام شده است و فقط برداشت محصول در شهرستان کلاله باقی مانده است؛ قطعاً برداشت ۱۰۶ هزار تنی محقق نمی‌شود.

*در حال حاضر چند مرکز خرید کلزا در استان فعال است؟

۴۹ مرکز خرید در استان دائر شده بود و تقریباً برداشت محصول در شهرستان‌های علی‌آباد و رامیان به پایان رسیده است؛ کم کم مراکز خرید را از غرب استان کاهش داده‌ایم و در روزهای اخیر بیشترین برداشت و خرید در شرق استان انجام می‌شود؛ بخش عمده محصول کلزا در استان جمع‌آوری شده و فقط بخشی از مناطق کوهستانی باقی مانده است.

*میزان خرید تضمینی کلزا با پیش‌بینی انجام شده خیلی فاصله دارد، دلیل این اختلاف ریزش غلاف بر اثر باد و طوفان است یا کشاورزان محصول را به دولت تحویل نداده‌اند؟

نه همان خسارت ناشی از باد و طوفان دلیل محقق نشده موضوع است.

*سال گذشته دقیقاً موضوع برعکس بود میزان خرید بیشتر از پیش‌بینی بود.

بله. سال گذشته پیش‌بینی شده بود ۱۴۵ هزار تن کلزا در استان برداشت شود اما ۱۶۵ هزار تن محصول تحویل ۵۸ مرکز خرید در استان شد.

*سال گذشته پرداخت بهاء محصول تقریباً به‌روز بود و با تأخیر چند روزه انجام می‌شد اما ظاهراً امسال شاهد تأخیر در پرداخت مطالبات کلزاکاران هستیم؟

تا این لحظه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از مطالبات پرداخت شده و پیگیری برای پرداخت مابقی وجه هم در حال انجام است؛ هم ما و هم استانداری، جهادکشاورزی و مجمع نمایندگان پیگیر هستند.

*میزان مطالبات چقدر است؟

لیست خرید ۵۴ هزار تن کلزا به بانک رفته است؛ قیمت هر کیلوگرم امسال ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال اعلام شده بود.

*کشاورزان امسال به نحوه افت‌زنی محصول انتقاد دارند و معتقدند میزان افت در مراکز خرید مختلف است و معیار یکسانی برای افت‌زنی وجود ندارد؟

قبل از اقدام به خرید مراکز موظف بودند دستگاه‌ها را کالیبره کنند و گواهی را تحویل شرکت غله دهند؛ معمولاً هر ساله کشاورزان به میزان افت‌زنی اعتراض دارند؛ در چنین مواقعی حکمیت با جهادکشاورزی است.

امسال بازرسی‌ها را تقویت کرده‌ایم؛ تیم‌های بازرسی ما و جهادکشاورزی موضوعات مربوط به افت، ثبت در سامانه و مشکلات مراکز خرید را رصد می‌کنند. ۶ تیم بازرسی داریم و مراکز را موظف کرده‌ایم اگر حق با کشاورز بود، حق و حقوق کشاورز را برگردانند.

*کمی از خرید کلزا فاصله بگیریم؛ تاکنون چه میزان گندم خریداری شده است؟

خرید گندم در استان از ۳۰ اردیبهشت با دائر شدن مراکز ملکی اداره غله آغاز شد و از ۱۰ خرداد به بعد مراکز خصوصی، کارخانجات آرد و سیلوها هم بازگشایی شد و تا این لحظه ۶۰ هزار تن محصول خرید شده است.

*پیش‌بینی خرید گندم به چه شکل است؟

با توجه به سطح کشت انجام شده پیش‌بینی می‌کنیم امسال یک میلیون و ۲۸۶ هزار تن گندم به قیمت هر کیلوگرم دو هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شود.

*در گندم پرداخت داشته‌ایم؟

خیر هنوز وجهی به گندمکاران گلستانی پرداخت نشده است.

*همزمان شدن خرید گندم و کلزا در امر ذخیره‌سازی محصول خلل وارد نکرده است؟

نه خوشبختانه مشکل ذخیره‌سازی نداریم؛ در استان سیلو انبار کم نداریم و ظرفیت ذخیره‌سازی کافی است.

نظر شما